nrk.no

– De spiller på frykt og de prøver å stresse deg

Kategori: Samfunn

«TA SJANSEN»: MyTrip gir brukerne en ny advarsel om de ikke velger fleksible billetter fra start. Illustrasjon: Skjermbilde


Forbrukerrådet går kraftig ut mot reiseportal som dytter brukerne mot å legge igjen tusenvis av kroner i tilleggstjenester.

– De lurer deg inn med et lokketilbud, men så gjør de alt de kan for å lure deg til å betale mest mulig, sier Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Hjemme på Skøyen er deler av julepynten allerede ute av eskene, tradisjonen tro for hans amerikanske kone. Myrstad demonstrerer for NRK hvordan MyTrip, en populær reiseportal eid av Etraveli Group, forsøker å dytte forbrukere til å godta ekstratjenester gjennom manipulerende designvalg.

JULESTRI: Myrstad bestiller flybilletter i et delvis juledekorert hjem. Foto: Martin Gundersen / NRK

Demonstrasjonen identifiserte 12 knep MyTrip bruker for å gjøre billettprisen dyrere. For en tilfeldig valgt reise til Gran Canaria i januar vil prisen øke med hele 2235 kroner om man følger alle anbefalingene til MyTrip.

Forbrukerrådet mener mange av tilleggstjenestene MyTrip anbefaler også ofte er dekket av rettigheter eller forsikringer forbrukeren gjerne har fra før.

BORTGJEMT: Valget om å ikke bestille fleksibel billett er plassert nederst i høyre hjørne. Forbrukeren må også trykke «jeg tar sjansen» for å velge alternativet som er rimeligst. Illustrasjon: Skjermbilde

– De spiller på frykt og de prøver å stresse deg, sier Myrstad om at forbrukere gjentatte ganger må trykke «jeg tar sjansen» for å ikke velge dyrere alternativer.

I løpet av demonstrasjonen dukker det opp tre oppsprettvinduer som forsøker å dytte Myrstad til å velge et dyrere alternativ dersom han hadde valgt det billigste først. Det var for å kjøpe fleksible billetter, reservere seter, og å ha innsjekket bagasje.

– De prøver å lure deg til å betale for noe du ikke vil ha, advarer Myrstad.

UHELDIG: MyTrip tilbyr ekstra service dersom bagasjen uteblir. Illustrasjon: Skjermbilde

MyTrip tilbyr også å betale for kundeservice og en rekke forsikringsrelaterte produkter. Myrstad reagerer spesielt sterkt på at selskapet tilbyr en forsikring som skal dekke bortkommen bagasje.
– De gir inntrykk av at du ikke har rettigheter, men det har du om selskapet mister bagasjen din. Her selger de deg en ubrukelig forsikring, sier Myrstad om MyTrips tilbud om man mister bagasjen.

Andre steder, som for å betale 45 kroner for å få bestillingsreferansen på SMS, markeres valget i rødt om man avstår og grønt om man godtar. Ifølge Forbrukerrådet er dette en måte å lede brukeren mot å betale mer.

Se prislisten selv

Flybilletter: 2582
Innsjekket bagasje: 1318
Skatter og avgifter: 301
Sammenlagt uten ekstratjenester: 4201

Fleksibel billett: 421
Avbestillingsgaranti: 566
Bagasjeservice: 72
Bestillingsreferanse på SMS: 45
Dekning hvis flyseselskap opphører: 66
Enkeltreiseforsikring: 240
Flyoppdatering via SMS: 54
Plassreservasjon: 660
Supportpakken: 112
Sammenlagt alle tillegg: 2235

Ny totalpris: 6436

Regnestykket tar utgangspunkt i flybillett tur-retur mellom Oslo og Gran Canaria januar 2023. Tilleggene er valgt etter hva MyTrip anbefaler brukeren gjennom designvalg og er ikke nødvendigvis det dyreste alternativet.

MyTrip: Uenig i kritikken

Etraveli Group, som eier MyTrip, oppgir til NRK at dette er første gang de har blitt kontaktet om bruk av manipulerende designgrep og at de ikke kjenner seg igjen i kritikken.

– Generelt kan det sies at det er positivt for både oss og våre kunder at vi kan tilby tilleggsproduktene, i tillegg til flybilletter, som vi gjør, skriver talsperson Claes Tellman i Etraveli Group.

Tellman forteller at de gjør sitt ytterste for å presentere tilleggsproduktene på en rettferdig og lovlig måte.

– Det kan også sies at både bruken av teksten «jeg tar sjansen uten» og at vi på nettsiden enkelte steder bruke «rødt ved nei» ikke er rettet mot å stresse kunden til et valg som ikke er styrt av kundens behov, skriver Tellman som også understreker at kunden når som helst kan fjerne tilleggsprodukter.

For eksempel mener Tellman at det blir feil å kalle oppsprettvinduene noe annet enn en påminnelse og at de er til for å hjelpe kundene. Mister man bagasjen vil man også få en raskere og mer sømløs prosess med deres tilleggsprodukt, forteller Tellman.

Tar kontakt med flere

I en undersøkelse YouGov har gjort på vegne av Forbrukerrådet kommer det frem at en av fire nordmenn har følt seg lurt eller manipulert av kreative designgrep.

Forbrukerådet kommer nå til å kontakte MyTrip og ni andre selskaper for å få dem til å endre praksis.

Etter demonstrasjonen tikker det inn en e-post hos Myrstad: «Skynd deg – bli klar med bestillingen til Gran Canaria (Las Palmas) i dag!»

Der står det: «Dette er bare en rask påminnelse om å fullføre reservasjonen før billettene blir utsolgt. Husk at billettprisene endres raskt, og de billigste billettene er populære – bestill nå og unngå å bli skuffet.»

35 kommentarer

  1. «Ønsker du å fortsatt puste surstoff mens du leser Martin Gundersen?

    Ja, jeg betaler ekstra for tjenesten!
    Nei, jeg tar sjansen.»

    Æsj og æsj.

    Jeg husker ikke detaljene nå, men noen forsøkte å selge meg et eller annet på grunnlaget av at tilbudet ville ikke bestå til i morgen. Vilt ulovlig den gang, og svindelsamfunnet har bare blitt trappet opp siden.

    Svar på denne kommentaren

  2. Johan Marnburg

    Det siste nye nå er, før kunne man bestille billetten med f.eks Norwegian billigere med MyTrip, så logge seg inn på Norwegian og kjøpe baggasje der. Denne muligheten er nå sperret.

    Svar på denne kommentaren

    • Odd Magne Gjersvik (svar til Johan Marnburg)

      Det er billigere å kjøpe billigste billett på Norwegian og så legge til bagasje, enn å kjøpe en dyrere billett der bagasje er inkludert. Bare et tips.

  3. Stian Thomassen

    Sjekk også strømmetjenester. Ta en titt på Viaplay. To ganger har jeg fortsatt som abonnent fordi jeg trodde jeg hadde avsluttet abonnementet fordi etter du har klikket «Avslutt abennoment» så kommer du til en skjerm over innhold som ser ut som en sluttskjerm, men du må skrolle deg ned til «ja, jeg vil abonnement». Første gang ville de ikke betale tilbake, men da jeg skjedde gang nr. 2 fikk jeg tilbake etter jeg påpekte designet deres. Da jeg avsluttet et abennoment etter håndball VM nå, har de fortsatt samme design. Du skal liksom gjennom fire-fem ledd for å få avslutte.

    Svar på denne kommentaren

    • Prisen er dessverre ofte dyrere direkte via flyselskap, hvertfall om du ikke har behov for innsjekket bagasje osv.

    • Geir Andre Skjæret (svar til Tor Holst)

      På mange slike sider er det mulig å sammenligne flere priser fra flere selskaper. Jeg bruker Google flights for å finne de beste tilbudene. Deretter bestiller jeg direkte av flyselskapet.

  4. Jeg reiste fra Portugal til Stavanger nå i november, og brukte for første gang noe som het ‘GoToGate’, som høres ut som det samme. WizzAir til London og Norwegian til Stavanger.

    Selve flyturen kostet 700,-, men endte opp på 2600,- med bagasje. Hadde jeg valgt alt de tilbød under bestillingen hadde det kostet over 4000,-. For eksempel hadde turen kostet 1100,- mer om jeg ikke hadde fått plass til håndbagasjen under setet!

    Savner gamle dager, da man bare bestilte en tur og fikk ‘alt’ inkludert, som mat, kaffe og aviser på flyet. Flybransjen har jo blitt helt Rema.

    Svar på denne kommentaren

  5. Johnny Johnsen

    DETTE er bakgrunnen for at jeg ALLTID kjøper flybillettene direkte fra det flyselskapet som flyr ! Ønsker man å gjøre endringer etter å ha betalt billetten så er du totalt uinteressant som kunde !

    Svar på denne kommentaren

    • David (svar til Mats)

      Jeg bruker kun Ticket, ettersom jeg nekter å ha nettbank, og har aldri lagt merke til det du beskriver. På annen hånd bruker jeg ikke charter og aner ikke hva skjer i dette hjørnet.

    • David (svar til Mats)

      P.S. (ikke redigering her). Når det gjelder Ticket, bestiller og kjøper jeg alltid fra levende medmennesker over disk. Lurer om det Dark Pattern gjelder kun for nettsiden og ikke ansikt-til-ansikt?

  6. Kan nevne at VY (buss) holder på med noe av det samme. Blir sendt rett til ganske dyr setereservasjon, og der er det ikke et valg for å fortsette uten reservasjon. Men man kan trykke fortsett uten reservasjon. De kjører også 5 kroner for billett på sms, som du må velge vekk for å slippe.

    Svar på denne kommentaren

  7. Martin Totland

    Ganske suspekt at «Flyoppdatering via SMS» er 9 kroner dyrere enn «bestillingsreferanse på SMS.»

    En SMS koster vel det samme, uavhengig av hva som står i meldingen? Det er så åpenbart at de vil presse og manipulere folk til å betale mest mulig for ubrukelig tjenester

    Svar på denne kommentaren

  8. Målfrid Sølvberget

    At nrk ikke dekker the twitter files er spikeren i kista for deres journalistiske integritet. Enten så er de så avkobla at de ikke vet hva det er, eller så har de bestemt seg for å unngå å dekke en sak av særdeles stor interesse. Og siden alle medier reagerer på samme måte, så er det helt klart at det er en enighet ute og går blant mediene om å ignorere denne saken. Befolkningen er forrådt. Nrk er søppel. Media er korrupt. Hail twitter 2.0 som fremtidens desentraliserte nyhetsformidler. Håper msm ender sine dager avkledd i all offentlighet som Grima Ormtunge.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.