nrk.no

NRKbetas nyhetsbrev 9. februar 2021

Kategorier: NRKbeta & Nyhetsbrev

Er lyden av hopperne egentlig ekte? Les mer nederst i nyhetsbrevet. Foto: Kai Pfaffenbach / Reuters / NTB

Kjære NRKbeta-leser,

Ingen kan med sikkerhet si om Clubhouse blir det neste Facebook, Twitter eller Snapchat. Men det er interessant å se på selve grunnfunksjonaliteten. Den har noe for seg, skriver Eirik:

Clubhouse – appen alle snakker om nå

Les saken

 

Publisert siden sist:

SAMLER INN INFO OM NORDMENNS MOBILBEVEGELSER:

Disse tre tiltakene skal gjøre det svært vanskelig å identifisere mobileieren

Les saken

 

FORTSATT IKKE HELT MED?

GameStop-saken for dummies

Les saken

Som nyhetsbrev-aficionados anbefaler vi også Matt Levines rapporter om GameStop. I denne teksten skriver Matt for de som skjønner greia når Elon Musk tvitrer «Gamestonk!!». Han ber pent alle som ikke forstår hva det betyr om å komme tilbake senere 😅. Ståle er en av dem som leser nyhetsbrevet, som vanligvis går ut til rundt 150.000 abonnenter. (Beta-brevet har ikke like mange lesere ennå, men om du videresender denne e-posten til tanta di og hun sender den til…, så kanskje… 😇🙏)

Ståle jobber forresten med en sak om nyhetsbrevenes popularitet i mediebransjen. Hvis du anser deg selv som en super-abonnent på nyhetsbrev kan det være dere har noe å snakke om. Svar i så fall på denne e-posten for å komme i kontakt med ham. (Hva en super-abonnent er? Tja, referansepunktet kan jo være en av de han allerede har snakket med, som abonnerer på 100 nyhetsbrev 😲).


Nyhetsrunden med nerdebriller 🤓

HACKER-SVAKHETEN: Hva skjer når du prioriterer angrep og ikke forsvar? Da kan du ende opp som USA – hvor overmot på egne hackeres vegne har ført til store utfordringer når det kommer til digital nasjonal sikkerhet, sier Martin, som tipser om NY Times-artikkelen How the United States Lost to Hackers. 💻

PRIKKENE DU IKKE KLARER Å SE: Denne optiske illusjonen, og The Verges forklaring på hvorfor du ikke ser alle prikkene samtidig, har stjålet noen minutter fra Marius denne uka. Om det ikke akkurat har ført ham ut i en eksistensiell krise, som hos enkelte på internett, så har det unektelig vært en svært fascinerende opplevelse. 😵

FIKK IPOD-KLASSIKER TIL Å SPILLE SPOTIFY: Enten du er typen som humrer litt av kondensproblemene i AirPods Max, ukritisk omfavner alt som lages av Apple eller befinner deg et sted midt i mellom, husker du kanskje følelsen av å navigere med det klassiske iPod-hjulet? Det var savnet av den følelsen som fikk amerikaneren Guy Dupont til å hente frem sin 17 år gamle iPod og forvandle den til en «moderne» Spotify-spiller. Se hvordan her. 🎧

DER INTERNETT BLE STENGT: «Internett ble skapt for å demokratisere informasjon, men er nå et av de kraftigste verktøyene som autokrater bruker for å stilne meningsmotstandere og holde på makta», konkluderer Axios, etter å ha kartlagt hvor internett har blitt stengt de siste par årene. Ståle tipser om oversikten over de 35 landene. 🛑


Barcode-trojaner og mobilsporing

Mange restauranter har tatt i bruk QR-koder etter at koronaen gjorde livet vanskeligere. Nå viser det seg at også en barcode scanner-app har prøvd å forkludre livene våre.
FOTO: CIRO DE LUCA / REUTERS / NTB

Henrik har lest Malwarebytes’ sak om appen «Barcode Scanner», med over 10 millioner nedlastinger, som over natta transformerte seg til en trojaner. En oppdatering av appen førte til en endring i annonseringsrammeverket, som gjorde at millioner av brukere ble sendt til en nettside som forsøkte å lure dem til å laste ned en tvilsom app 😕.

Apropos tvilsomme apper. ExpressVPN har undersøkt hvilke apper som deler lokasjonsdsata. De fant over 450 stk. 😲. Sjekk om du har en av dem installert, oppfordrer Martin.

Han tipser også om at Google nå ser på muligheter for å innføre tiltak for å redusere sporing av Android-brukere. Ikke navngitte kilder oppgir til Bloomberg at tiltakene ligger an til å bli mindre strenge enn Apples. Forretningsmodellen til Google er tross alt basert på målrettet reklame, minner Martin om.


Besøkt Google-kirkegården?

R.I.P.: Google har så mange ansatte at de ville vært typ Norges 5. største by om de flyttet hit, filosoferer Anders. Men ikke alle ansatte lager søkemotorer, operativsystemer, videospillere eller reklamesystemer. Store selskaper driver ofte også forskning og utvikling i ulike retninger – i tillegg til oppkjøp av mindre bedrifter som virker lovende. Og underveis faller gjerne ting av i veikanten.

Killed by Google er en katalog med prosjekter Google har lagt ned eller annonsert nedleggelse av. Ta deg en tur på Google-kirkegården for litt latter, gråt eller kanskje inspirasjon… 🥴


Vil du ha nyhetsbrev som dette rett i innboksen din?

Meld deg på her:


3 random lenker delt i NRKs Slack-kanaler

1. KONSERT-BILDE 🎵: Det høres kanskje merkelig ut at savnet etter å gå på konsert har fått mange til å dele et gammelt bilde av skurtreskere i en bomullsåker, men du skjønner det når du ser det 😲.

2. UU-SKO 👟: Mens vi har subbet rundt i hjemmekontor-tøfler har en stor skoprodusent laget «universelt utformede» sko som du slipper å bruke hendene for å få på deg. Digg!

3. NEDETID 💬: Slack har skrevet om hva som gikk galt da alle kom tilbake til jobb etter jul. Innlegget gir også innsikt i infrastrukturen deres, for de som er interessert i sånt.


Gull fra NRKbeta-arkivet:

Nå som VM-vinteren er i gang kan det være morsomt med et lite innblikk i noen av triksene som gjøres i produksjonen av sportssendingene. Under VM på hjemmebane i 2011 snoket Anders litt rundt i Holmenkollen-området for å lære mer om bl.a. lyden av hopperne. Er den egentlig ekte? Og hva med kubjellene langs langrennsløypene?

Slik lages sportslydene som mangler

Les saken

Der fikk du noe å tenke på neste gang du ser en VM-sending. Har du lyst på enda en grunn til å følge med, kan du melde deg på NRKs VM-manager. Der kan du sette opp ditt eget drømmelag i alpint, skiskyting og langrenn – og konkurrere mot venner, fiender og kjente NRK-profiler ⛷️.

Det var alt! Tips oss gjerne om saker og fenomener vi bør dekke ved å svare på denne e-posten.

Ha en fortsatt fin dag! 😊

Hilsen Christine,
med god hjelp fra Ståle, Eirik, Marius, Henrik, Anders, Martin og Jon Ståle

3 kommentarer

  1. Veldig mye kunstig markedsføring rundt denne ukjente appen clubhouse. Noen som vet hvordan i all verden en ukjent app kan få 4 nyhetssaker på nrk uten at noen av de har særlig nyhetsverdi? Regner med denne typen markedsføring kommer fra NTB?

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg er ikke spesielt aktiv på ‘sosiale’ medier – det kan være litt av forklaringen på at jeg faktisk ikke har hørt om ‘Clubhouse’ noe annet sted enn på NRKbeta.

    Det kan umulig stemme at alle snakker om den. Da ville jeg hørt noe.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.