nrk.no

Nyheter til frokost, underholdning og porno til kvelds

Kategori: Nettjenester

Google Trends gir oss et innblikk i norske surfevaner.

En oppdatering til Google Trends har gjort det lettere å si noe om folks surfevaner.

Google Trends har i en årrekke vært favorittverktøyet til en rekke journalister og hobbyforskere. Verktøyet har sagt noe om trender over tid, og gir et innblikk i hvor mange (relativt sett) som har googlet etter et ord eller en frase.

Gamle Google Trends gjorde det lett å si noe om trender over tid.
Gamle Google Trends gjorde det lett å si noe om trender over tid. Her utviklingen av søk etter «The Fox».

Men verktøyet har vært ganske begrenset. Det har ikke hatt spesielt gode geografiske avgrensninger, og detaljnivået har heller ikke vært imponerende. Sent i juni kom Google med en oppdatering til Trends, som på lang vei har gjort verktøyet til et svært habilt verktøy for å si noe om brukervaner på dagnivå.

I går publiserte Seth Stephens-Davidowitz en kronikk hos New York Times, som la fram den gjennomsnittlige New Yorkers søkevaner. Da ble vi selvfølgelig inspirert til å se hvordan dette stemmer overens med den norske nettbrukeren.

Vi må selvsagt ta noen forbehold her: For å få oppløsning på timesnivå, gir Google deg bare data for en uke bakover i tid, og store deler av Norge har den siste uka vært i feriemodus. Tidspunktene for toppene er nok derfor noe senere enn vi hadde funnet i det daglige.

1. Nordmenn står opp i seks-tida

Noe av det første vi leter etter når vi våkner, er nyheter. Gjerne på mobilen, i senga.

Denne grafen viser når på dagen Norges befolkning søker etter VG (blå strek) og NRK (rød strek).
Denne grafen viser når på dagen Norges befolkning søker etter VG (blå strek) og NRK (rød strek). Foto: Faksimile fra Google Trends.

Søk etter VG og NRK har en svært tydelig topp mellom 06:00 og 07:00, etterfulgt av små topper etter arbeidstid (16:30) og før leggetid (23:00).

2. Underholdning på kveldstid

Vi vet at kveldsunderholdningen i en årrekke har foregått foran TV-skjermen, gjerne fra 19:30 og utover. Google Trends bekrefter at vi fortsatt vil bli underholdt på kveldstid, og søk etter «Netflix», «NRK TV» og «ViaPlay» har stort sett toppene sine fra 21:00 og utover.

Søk etter "NRK TV" går tydelig oppover mot 21:30.
Søk etter «NRK TV» går tydelig oppover mot 21:30.

YouTube er unntaket, som har toppene sine etter midnatt. Undertegnede kan selv kjenne seg igjen i at YouTube-appen er mye brukt når søvnen ikke vil ta.

Søk etter YouTube foregår utover kvelden, og når en topp rundt 02:30.
Søk etter YouTube foregår utover kvelden, og når en topp rundt 02:30.

Og nettopp dette med nattaktivitet er interessant, for når klokka bikker midnatt er trendene ganske tydelige: Vi søker etter partnere og porno.

3. Vi bruker Tinder på nachspiel

Nettdating har tatt seg betydelig opp, og skyldes nok i stor grad demokratiseringen som har skjedd ved å kunne velge en partner med et enkelt tastetrykk eller swipe på smarttelefonen.

En av de mest populære appene er Tinder, som på mange måter fungerer som en slags «Hot or Not» for dating. Google Trends viser at vi søker mest etter Tinder midt på svarte natta:

Tinder-toppene skjer stort sett etter skjenkestopp.
Tinder-toppene skjer stort sett etter skjenkestopp.

En mulig teori er at alkoholinntak og sexlyst korrelerer ganske godt, og at mange er ute etter en partner når kranene stenges på Norges utesteder.

4. Vi ser på porno på natta

Samtidig som en stor del av befolkninga prøver å få utløp for sexlysten i det virkelige liv, går mange også til det virtuelle. Søk etter «porn» og «porno» har toppene sine mellom 01:00 og 03:00.

Vi søker etter "porn" sent på natt.
Vi søker etter porno sent på natt.

Det populære porno-nettstedet PornHub har toppene sine så sent som 04:00-06:30.

Vi kjenner oss greit igjen på mye av dette – nyheter og underholdning stemmer godt overens med våre egne statistikker. Men akkurat denne store gruppen med mennesker som angivelig søker etter porno midt på svarte natta, synes vi virker merkelig. Er det en logisk forklaring på dette?

5. Selvmord

Søk etter ordet «selvmord» har også toppene sine på natta. Den siste uka har majoriteten av søk etter «selvmord» funnet sted etter midnatt, med tydelige topper mellom 02:00 og 04:00.

Ordet "selvmord" søkes mye etter på natta.
Ordet «selvmord» søkes mye etter på natta.

Statens institutt for rusmiddelforskning oppsummererer i en rapport fra 8. april 2014 at det er en klar sammenheng mellom alkohol og selvmord:

En rekke studier fra mange land har vist at alkoholmisbruk er forbundet med en forhøyet risiko for selvmord og at selvmordsforsøk er svært utbredt blant alkoholmisbrukere.

Ny forskning om selvmord og alkohol

Sier ikke noe om antall

En svakhet med Google Trends er at systemet ikke sier noe om hvor mange som søker etter de ulike frasene, men kun gir en relativ verdi basert på tid. Dette gjør det vanskelig å si noe om hvorvidt det er veldig mange som (for eksempel) søker etter selvmord på natta, uten å ha underliggende data som sier hvor mange som totalt sett søker etter den gitte frasen.

Google Trends fungerer likevel som et interessant verktøy for å si noe om brukervaner som vi vet det er aktivitet rundt. Søk etter nyheter på Google korrelerer godt med besøksstatistikken til NRKs nettsider, som et eksempel.

Har du noen gode ideer til søkeord som er interessante i Google Trends? Fortell oss om det i kommentarfeltet!

4 kommentarer

  1. Hvor riktig blir det å analysere nettbruk ut fra søk? Jeg søker ikke etter VG, jeg skriver det rett i adressefeltet. (Som regel for å teste nett, det er enklere enn ping.) Jeg ser på YouTube fra en app. Tinder brukes vel også primært fra en app?

    Svar på denne kommentaren

    • Henrik Lied (NRK) (svar til Undrende)

      Godt spørsmål! Det bør nok sees på som en bruksindikator i større grad enn som en fullverdig basis for strategiske avgjørsler, for å si det sånn. Men jeg tror heller ikke vi skal undervurdere antallet mennesker som googler seg fram til nettavis-forsidene.

      Hvorfor så mange mennesker søker etter Tinder sent på kveld er jeg ikke helt sikker på. Høy promille? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.