nrk.no

Hvorfor vil Facebook la deg overføre penger?

Kategori: Det sosiale nettet

Slik ser det ut når man sender penger til en venn via messenger-applikasjonen til Facebook. Foto: Facebook.

Nå er det mulig å overfør penger via Facebooks Messenger. Hva ønsker tjenesten å oppnå med det?

Mye har skjedd med Facebook i 2015: I februar innførte tjenesten legacy, en funksjon som lar deg testamentere bort profilen din. I mars ble et nytt rapporteringsverktøy som skal redusere selvmord lansert. Videre har nettgiganten nettopp fått nye retningslinjer.

Fornyelsen stopper ikke der: Forrige uke kunngjorde Facebook at pengetransaksjoner via messenger-chatten nå er mulig.

Overføring av penger via Facebook kan gjøres på følgende måte:

Laget for å ta opp konkurransen med asiatiske apper

Teoriene om hvorfor Facebook nå lar deg overføre penger, kan være flere.

En av dem er at tjenesten bør bli mer konkurransedyktig med asiatiske kommunikasjonstjenester for mobil.

Akkurat nå kan Messenger-appen primært brukes til å sende og motta tekstmeldinger, telefonsamtaler, bilder, video, «stickers», talemeldinger og penger.

Dette er langt mindre enn asiatiske tjenester som Line og WeChat, som kan være inspirasjonskildene til Messenger-oppdateringen, tilbyr.

Den japanske meldingsappen Line har en rekke funksjoner utover kommunikasjon: Tjenesten tilbyr Sticker Shop for emojis-salg, Line Pay for enkle pengetransaksjoner, Line Toss for bildedeling, Line Brush for tegning, Line Card for å sende e-postkort, Line Camera for å lage kollasjer og B612 for å freshe opp selfies.

Line lar også brukerne følge offisielle kontoer til kjendiser, organisasjoner og mediehus. Disse skal skille seg fra Twitter- og Facebook-kontoer:

Compared to the constant barrage of posts to their Facebook and Twitter accounts, Line Official Accounts are designed for lower-volume, higher-signal, direct communication with fans.
Techcrunch

Den kinesiske tjenesten WeChat er også basert på at man skal gjøre mer enn å bare kommunisere.

Gjennom WeChat kan man blant annet betale for taxi og kjøpe kinobilletter.

Jo flere funksjoner en app fyller, dess mer populær blir den, skal vi tro ungdommene vi intervjuet i januar.

Kan være for å få økt brukerinnsikt

Facebook har foreløpig ikke uttalt seg om pengetransaksjoner er første steg i retning av en ny og komplett messenger-plattform.

Leder for sosiale medier i DnB, Nina Kristin Hareide-Larsen, tror at økt innsikt i transaksjoner og pengebruk blant brukerne kan være en av grunnene til messenger-oppdateringen.

Å lage betalingstjenester vil gi de sosiale nettverkene innsikt i hva folk faktisk foretrekker og ender opp med å kjøpe. I dag tracker de dine bevegelser på nett for å bygge opp databaser av hvem som er interesserte i hva, slik at de kan levere på relevans i både betalt og ubetalt innhold. Med innsikt i dine finansielle transaksjoner i tillegg vil brukerinnsikten forsterkes og det sosiale nettverket fremstå som en enda mer attraktiv plattform for annonsører.

Hun peker blant annet på at Facebook har bygd seg opp som en effektiv trafikkdriver til salg, og at denne posisjonen kan forsterkes ved å gjøre kjøpssituasjonen enklere for brukere.

– Å gjøre betaling like enkelt som å sende et bilde vil jeg tro er populært i USA hvor sjekkheftet fremdeles er hyppig i bruk.

For å innføre salg direkte fra annonser?

Årsaken til at Facebook nå tilbyr tjenesten, er ifølge produktsjef Steve David at mange snakker om hva de skylder hverandre på Facebook, men må bruke en annen tjeneste for å faktisk gjøre opp. Ifølge David er tjenesten ikke utviklet av profitt-hensyn.

Denne grafen fra Quartz viser at 90 prosent av inntektsgrunnlaget til Facebook er annonsebasert.

Foto: Skjermdump fra Quartz.
Foto: Skjermdump fra Quartz.

Re/code spekulerer i at messenger-appens oppdatering skyldes at Facebook prøver å endre denne grafen:

You could imagine (…) a time in the future where you could pay for other goodies through Messenger, like your movie tickets or a gift for a friend.

Og hva om vi snart kan kjøpe produktene i annonsene på Facebook direkte?

Foto: Re/code
Foto: Re/code

Tanken er ikke nødvendigvis så fjern: I fjor sommer testet Facebook ut bruken av en «kjøp»-knapp. Teknologien ble utviklet av start-up selskapet Stripe.

Akkurat nå er det ikke mulig å kjøpe noe direkte fra annonsene på Facebook, men teoriene til både DnB, Re/Code og Techcrunch går ut på at oppdateringn skyldes at salg av varer og tjenester direkte fra Facebook blir å se i nær fremtid.

Pengeoverføringsfunksjonen er en tjeneste som rulles ut for amerikanske brukere de neste månedene. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.