nrk.no

En sak NRKbeta takker nei til

Kategorier: Markedsføring & Media

Gambling av chiropractic på Flickr CC BY-SA

Hvis noen tilbyr oss 800 kroner for å kjøre en sak, hvorfor gjør vi det ikke?

Vi i NRKbeta får stadig ulike tilbud og forslag; her er ett:

Content Marketing pitch

Litt av et tilbud

Han som skriver til oss representerer et britisk selskap, som «samarbeider med freelance-journalister som skriver for medier lik Huffington Post». Mannen tilbyr NRKbeta en fiks ferdig artikkel. Og som om ikke det allerede er et supert tilbud at vi får en artikkel skrevet av dyktige freelancere, får vi også tilbud om 100 Euro for å «dekke kostnader». Yay, penger!

Artikkelen handler om et gambling-selskap. Det er rimelig å anta at det er dette gamblingselskapet som dekker både de €100 vi får for å dekke kostnadene våre, freelance-journalistenes honorar og arbeidet til markedsførings-researcheren som har sporet opp norske NRKbeta og tatt kontakt med oss.

Vær Varsom

NRKbetas etiske regelverk bygger på Vær Varsom-plakaten, som sier:

2. Integritet og ansvar
[…] 2.6. Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.

Dermed blir dette tilbudet om ferdigskrevet innhold og penger noe vi ikke kunne akseptert – om så artikkelen skulle vise seg å være et stykke glimrende journalistikk.

Alt har sin pris

Men mange i Norge er ikke bundet av Vær Varsom-plakaten eller etiske bekymringer, og ville takket ja til et tilbud som dette – selv om summen som tilbys er relativt lav:

En kollega med bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen har tidligere jobbet med å få bloggere til å skrive om ulike produkter og bedrifter; vedkommende forteller at småbloggerne gjerne tok 2-3000 kroner for å skrive om noe (men da skrev de selv i sitt eget språk), mens bloggerne man har hørt om gjerne skulle ha 15-20 000 for å skrive om noe.

Why are you telling me this?

Det er ikke forbudt for bloggere å motta penger for å skrive om noe (eller for den del å publisere gambling-selskapers betalte kommunikasjon). Men markedsføringsloven forbyr skjult reklame. En blogger som har mottatt penger for å omtale noe plikter dermed å gjøre oppmersom på at dette er reklame. Det har vært endel slark med det, våren 2014 skrev VG at Forbrukerombudet understreket at «flere av de største bloggerne har brukt opp «tabbekvoten», og at det snart kan bli aktuelt med en storaksjon mot disse.«

Uansett bør leseren alltid stille seg spørsmål om hvorfor noen velger å lovprise det de lovpriser. Kanskje har historien slett ikke begynt hos den som skriver, men med et godt tilbud.

3 kommentarer

    • David (svar til Sam)

      Men dere non-apple eiere benytter en hver anledning å utfordre vanlig journalistikk når Apple nevnes. Dette får meg til å spørre hvorfor.

  1. Frank Eivind Rundholt

    Jeg får også gjevnlig slike eposter, men takker (som regel) høflig nei (hvis jeg svarer på dem). Men har fått produkter et par-tre ganger jeg har omtalt. Mest for å prøve ut.

    Hadde nok vært lett tjente penger for meg, men bortkastet for dem som skulle betalt. For så mange lesere har ikke bloggen min 🙂

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.