nrk.no

Solar FREAKIN’ Roadways – hva om man hadde «asfaltert» veien med solpaneler?

Kategori: Forskning

Skjermskudd fra YouTube

Hvis du er opptatt av teknologi, bilkjøring, videofortelling, miljø, sykling, nyskapning, solenergi, brøyting, viltsikkerhet, crowdfunding, eller om du bare kjeder deg og har lyst til å se noe annet enn kontorets fire vegger i noen minutter, kan du velge dummere enn filmen som forklarer konseptet Solar FREAKIN’ Roadways

 

YouTube-lenke

Om du fortsatt sitter med kunnskapshull som ikke er fylt av videoen, kan du lese mer her: Solar Roadways.

Fortell oss gjerne hva du tenker – både om filmen og teknologien den foreslår.

9 kommentarer

  1. Ailo Kemi Gjerpe

    Jeg syns idéen er kjempemorsom! Det eneste jeg klarer å se problemer med er å ha sånne veier i nord, hvor vi dessverre ikke har så mye sol å skryte av om vinteren.

    Funker disse derimot med bare vanlig lys, og at de har mulighet for å hente strøm fra veiplater sørfra så er det jo en bænkers deal!

    Svar på denne kommentaren

    • Wilhelm Francke (svar til Ailo Kemi Gjerpe)

      Ja, såvidt konseptet tilsier så bør det jo være mulig å hente strøm gjennom selve veinettet sørfra og opp hit til oss i nord!

      Genialt.

  2. Vidar Andreassen

    Når det gjelder filmen så er 7 minutter helt i overkant av hva jeg tåler med slik mas…

    Ellers lurer jeg på om denne overflaten gir god nok friksjon i all slags vær. Og om konseptet tåler 40 minus. Men kult er det jo!

    Svar på denne kommentaren

  3. Denne ideen må være superbra. En vanlig «god» solcelle kan vare i opptill 20-50 år. Asfalt varer bare noen få tiår eller mindre før den må om-asfaleres på nytt, noe som koster mye.
    Det hadde jo vært en kjempeide om veien er billig og i tilleg lager masse strøm.
    Genialt det med lys og skilt. Jeg kunne gjerne tenke meg dette, men Norge kommer nok til å være den siste til å prøve ut dette, ettersom det tar mange tiår før man i det hele tatt får ny asfalt.

    Svar på denne kommentaren

  4. Geir Ottesen

    Jeg ser problemer.

    i. Fundamentet er laget av betong!
    Sementproduksjon er ikke akkurat ansett som miljøvennlig!
    Det vil også ha problemer med å overleve mot jordras, jordskjelv og tæla.

    ii. Dreneringen klarer neppe å ta unna vårflommen.

    iii. Mørketid!
    @Wilhelm Francke.
    Det vil neppe være mulig å gjøre dette. Kapasiteten på kablene er trolig ikke nok. Det vil også være et for stort spenningstap for å kunne transportere strømmen over disse distansene (det vil jo neppe bli lagt høyspenning i disse lett tilgjengelige kabel-kanalene).
    Du må nok tenke deg til at produsert strøm må bli brukt relativt lokalt.

    iv. Tyveri.
    Det vil fort bli attraktivt å stjele disse platene. Med så mange i produksjon, og en storskala utrulling på mange veier vil selv de som legger veiene se bonusen i å kunne kjøpe billigere tyvegods. Dermed vil det også være et marked for tyvene å selge disse til.
    En plate kan være tatt fra midt på veien.
    Du vil nå se et hull hvor jernstolper stikker opp. Hver bil som treffer dette hullet vil være en veldig stor fare for trafikken, og det er garantert at det går et hjul, kanskje også en felg eller verre.

    v. Feil i varmeelementet i platene kan føre til vann mellom platene, som så fryser og ødelegger dem, lager humper i veien, eller farlige isoverflater.
    (Utenfor Tromsø har det blitt gjort et forsøk med å lage hull i midstripen på veien slik at personer kjenner når de krysser midstripen. Problemet er at om vinteren kommer det vann i disse hullene og å krysse denne midstripen av is kan nå være farlig.)

    vi. Led lys er veldig blendene for bilister, og da spesielt hvis det er få små skarpe lyskilder.
    Ved led lys i disse platene kan det fort hende at vi får en tynn stripe med lys over veien som blender sjåføren, eller defekte lys kan også skape denne situasjonen.
    Dette er helt uten å tenke på at aktivister fort kan finne på å ta over systemet for å bruke det til å levere deres budskap.

    Oppsummering:
    God gammeldags nord-amerikansk PR kampanje. Alle mulige problemer med et produkt blir ignorert, og det blir forsøkt totalt overskygget av idealistiske teoretiske fordeler.

    Jeg ser ikke at dette kan være en framtidig mulighet, i allefall ikke storskala, eller i Norge.
    Det kan kanskje være mulig i mindre skala for private områder i ‘stater’ som Texas og Nevada hvor mulige problemer for fundamentet er usannsynlig til å inntreffe.

    Svar på denne kommentaren

  5. Dette her er kanskje den dummeste ideen jeg har sett, jeg kan ikke tro at så mange virker interresert i dette. Et solcellepanel har best effektivitet når glasset er helt klart og det står normalt på solstrålene. Derfor vinkler vi solcellepanelene 30 grader og peker dem mot sør i sommeren. Kosten av solenergi er hvor mye investeringskostnaden er ift. salgsprisen. Det er jo ikke det at vi har et akutt mangel på areal. Det er så mange problemer med dette konseptet at jeg merker jeg ikke orker å skrive mer en gang.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.