nrk.no

Hvordan kan vi involvere publikum i klassiske konserter?

Kategorier: Det sosiale nettet,Internett,Musikk og lyd,NRK & Radio

Universitetets Aula er arena for Torsdagslive, bildet er fra forrige konsert.

Symfonikonserter er sannsynligvis ikke det du vanligvis forbinder med tasting på mobiltelefonen eller prating på Facebook. Tvert imot er det mange som tenker på det klassiske konsertformatet som ganske stivt og formelt. Men kan konserter fungere også hvis publikum slippes løs som en del av programmet? Og kan vi leke med konsertformatet for å gjøre klassisk musikk mer tilgjengelig for et større publikum?

Det har Kringkastingsorkestret (KORK) og NRK P2 lyst til å finne ut. I Torsdagslive, en serie konserter der KORK spiller live fra Universitetets Aula i Oslo og i en radio nær deg har hele Norges orkester lyst til å slippe til deg som publikummer. De vil prøve å bruke sosiale medier for å få både folk foran radioen og publikum i salen til å involvere seg. Denne videoen gir en liten introduksjon til konseptet:

Vil ha spørsmål fra lytterne

– Torsdagslive er i utgangspunktet en vanlig klassisk konsert. Men vi har noen flere og litt kortere verk  for å holde på kontakten med radiolytterne underveis. Vi har også to programledere på scenen, som bringer videre reaksjoner og spørsmål fra sal og internett. De  presenterer også musikalske utdrag og zoomer inn på lydbildet først, for å bringe publikum enda tettere på enn på en vanlig streit konsert, sier Ragnhild Veire, redaksjonsleder for klassisk musikk i NRK P2.

Lurer du på noe om komponisten? Spør på Facebook. Lyst til å spørre solisten om noe? Du kan bruke Twitter eller SMS. Og sitter du i Universitetets Aula og har lyst til å dele konsertopplevelsen med dine venner, oppfordrer KORK deg til å finne fram mobilen midt under konserten. Og det gjør de selv om mobiler i klassiske musikkmiljøer er kjent som noe av en konsert-killer.

– Publikum i salen får noen retningslinjer for mobilbruken, for eksempel ber vi dem om å slå av lyden, så vi tror ikke mobilbruken kommer til å ødelegge konsertopplevelsen til publikum i salen, sier Veire.

Du velger ekstranummeret

Nå på torsdag er det den unge norske fiolinisten Eldbjørg Hemsing som er solist. Programlederne Mari Lunnan og Jan Fredrik Heyerdahl vil gjerne ha innspill fra publikum underveis i konserten på KORKs Facebookside eller på emneord #torsdagslive på Twitter og Instagram. Du kan faktisk også bestemme hva som blir ekstranummeret på konserten, avstemningen foregår på Facebook akkurat nå.

 

Universitetets Aula er arena for Torsdagslive, bildet er fra forrige konsert.
Universitetets Aula er arena for Torsdagslive, der du kan fortelle KORK hva du synes om det du spiller via nettet. Bildet er fra forrige konsert.

Den første Torsdagslive-sendingen gikk på lufta i slutten av august. Interesserte kan fortsatt få med seg konserten, som ligger i radiospilleren på nett. Under den sendinga erfarte P2 og KORK  at det slett ikke kom så mange innspill og reaksjoner til programlederne, som hadde gledet seg til å få stille publikums egne spørsmål til Kringkastingsorkestrets nye sjefdirigent Miguel Harth-Bedoya.

Tror på mer interaktivitet

– Jeg tror vi er inne på noe riktig. Stemningen i den fullsatte salen på premieren var usedvanlig ekstatisk. Det var mye spontante reaksjoner og humring underveis. Jeg tror interaktiviteten gjorde at publikum følte de var med på noe større enn en vanlig konsert. De fikk jo fra å være en passiv mottaker til å bli en slags deltaker i begivenheten, sier Veire.

Så hva kan vi gjøre hvis vi har lyst til å ta konseptet «interaktiv klassisk konsert» enda lenger? Hva ville gjort det interessant for deg å følge konserten både via lyd og sosiale medier? Kunne det vært gøy å påvirke selve musikken, enten i forkant eller underveis? Hva ville fått deg til å følge konserten?

11 kommentarer

  1. Eva Siren Andresen

    Kork er et flott orkester og jeg ville satt stor pris på å delta på live konserter i Aulaen
    Vi som lytter på radio er jo sulteforet på den type musikk, – alltid denne popp musikken
    som blir spilt selv i p2
    Et godt forslag
    mvh
    Eva Siren Andresen
    Frogner i Oslo

    Svar på denne kommentaren

  2. Ingeborg Volan (NRK)

    Tusen takk, Even og Eva Siren.

    Jeg glemte å si at konserten spilles i P2 i kveld (torsdag 10. oktober) kl. 19.30. Og Eva: Hvis du er i Oslo i dag, tror jeg fortsatt det er mulig å gå på konserten i Aulaen. Informasjon finner du på KORKs hjemmeside: kork.no/?p=2517

    Svar på denne kommentaren

  3. Veldig bra! Men når det gjelder stive former?

    Var innom en konsert med Timbuktu og en med Turboneger. Der sto folk med en øl i hånda og glante opp på scenen. Hvordan man skulle hørt seg selv humre i den settingen vet ikke jeg, for ikke å snakke om hva artistene kunne fått med seg av reaksjoner? Supersilent på Høvikodden – der satt artistene over sine datamaskiner og så litt stressa og småsure ut, snakk om å være inne i en trist verden til skue for et publikum med tilstoppede ører. Hva med de kjente idolene som rister løs til play-back og stram iscenesetting, ekstra ressurskrevende karaoke?

    Mye mass med at klassisk musikk fremføres i en gammelmodig setting, ALLE sier det HELE tiden. Slutt å MAS, the total experience makes the pudding og reklamen og opphausingen av forventningene bør ikke ta helt overhånd heller. Etter hvert som ungdommen blir både 20, 25 og 60 år gamle oppdager de Bach og blir ydmyke og rørt bare av å høre på. Er det taffelmusikk, kan maten knapt nok være intens nok for å overdøve den sløve klassiske musikken – dette med lyarslåttar og dansemusikk finnes i alle sjangre.

    Det går heldigvis bra med KORK – i alle kanaler! Takk for all moro.

    Svar på denne kommentaren

  4. Arne Pihl Bordi

    Er det kun lydradio? Er det vurdert bilde-radio a la Dagsnytt18 og med twitter-feed på siden? Fortsatt radioproduksjon og god radiolyd i fokus, men med enkel videostreamproduksjon for nett-tv slik at man KAN ta mer del av konsertopplevelsen. Kunne da kanskje vært mulighet for avspilling i etterkant på nett-tv med den some-strømmen som fant sted for derigjennom å friste til deltakelse på some neste live-sending?

    Svar på denne kommentaren

  5. Under forrige Eurovision Song contest brukte jeg deres mobilapp der jeg for hver land kunne lese om landet, artisten og se sangteksten både på originalspråket og oversatt til engelsk. Noe lignende tenker jeg kunne vært interessant på en klassisk konsert for å lære mer om musikkstykket eller komponisten mens jeg hører. En egen app for dette er kanskje mye arbeid, en nettside med info kan også fungere. Kanskje også med link til hvor man kan høre stykket igjen (f.eks. med Spotify) hvis det er et kjent musikkstykke.

    Eller så liker jeg godt Disneys Fantasia, eller tanken om å vise film til musikkstykkene. Det kan kanskje få flere unge til å interessere seg for klassisk musikk.

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg ville foretrekke å *se* konserten. Hvis man vil gjøre klassisk litt mindre «streit», så burde man gå enda litt mer bort fra det gamle lytte-på-P2-formularet. F.eks med «livesenter»-oppsettet med videostream, moderert kommentarfelt og relevante Twitter-tags. Selvfølgelig med video fra både før og etter konserten. Bakgrunnssstoff. Trivia. Flere kamerafeeds som seeren selv kan skifte mellom. Engasjér gamle og nye målgrupper. Inngå avtale med f.eks YouTube og distribuer konserten live over hele verden, slik andre har gjort med konserter. etc

    Dette blir vel å skyte himmelhøyt over alle budsjetter og planer, men uansett: synes det ligger mye ubrukt potensiale i dette med å invitere seeren til å være sin egen «producer», uansett produksjon.

    Svar på denne kommentaren

  7. Ingeborg Volan (NRK)

    Bra innspill om å SE konserten. Jeg tar det med videre – det er nok, som du sier, et lenger lerret å bleke rent praktisk og økonomisk, men det er uansett en skikkelig interessant idé!

    Svar på denne kommentaren

  8. Mulig jeg kommer «skeivt» inn, men er ikke store deler av klassisk musikk skrevet for øret? Muligheten for å kunne gå rundt i huset og lytte til musikken – uavbrutt – mens man gjør andre trivielle ting som ikke ødelegger Mozart og Mahler? Å se Wagner sittende som en saltstøtte i 4 timer foran en glasskive gir lite liv.
    Del opp konserter i satser med stemmer/forklaringer/tidsbilder. Det kunne kanskje løse opp litt av stivheten? Altså et levende program, ikke blokkstyrt som nå.
    Svein B.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.