nrk.no

Beatboxing i NRKs promoer

Kategorier: NRK & TV

Tidslinjen nederst representerer film- og lydklippene som er med i promoen. Nederst er lyden. Legg merke til hvordan lydbildet er bygget opp av to forskjellige lyder som skaper rytme, og deretter flere «filler»-lyder som skaper atmosfære og «hjelper» rytmen videre. Skjermdump: Jonas Benjaminsen.

Vi fikk spørsmål fra en leser (hei Lars) om hvordan NRK har laget noen av sine beatbox-inspirerte promoer. Det kan vi selvsagt prøve å svare på, så vi tok kontakt med NRKs promo-avdeling. 

En promo er en kort snutt som viser frem et forestående TV-program eller en event. På få sekunder skal man fortelle litt om hva programmet eller eventen handler om, og aller helst få deg til å se programmet som kommer senere. Det kan for eksempel være i forkant av Wimbledon-turneringen i 2009:

— Denne promoen var inspirert av Coldcuts musikkvideo «Timber», forteller Jonas Benjaminsen, som har klippet det hele sammen.

Promoen vant sølv i European Broadcasting Unions kåring av beste sportspromo 2009. Det spesielle med denne promoen er at den gjør bruk av beatboxing, som er det å lage musikk eller rytmer ved hjelp av egen kropp eller lyder man kan lage selv, uten instrumenter.

— Jeg har kun brukt lyder fra tenniskamper kombinert med tidligere filmopptak fra kamper på Wimbledon. Jeg har to lydklipp i begynnelsen som dras med videre i filmsnutten, og legger på flere og flere etter hvert. Jeg lager med andre ord mitt eget lydspor, ved å kun bruke lyd som allerede er på en tenniskamp, sier Benjaminsen.

Ser man på prosjektet er det lettere å skjønne hva Benjaminsen mener:

Tidslinjen nederst representerer film- og lydklippene som er med i promoen. Nederst er lyden. Legg merke til hvordan lydbildet er bygget opp av to forskjellige lyder som skaper rytme, og deretter flere "filler"-lyder som skaper atmosfære og "hjelper" rytmen videre. Skjermdump: Jonas Benjaminsen.
Wimbledon-promoprosjektet ser slik ut i Final Cut Pro. Skjermdump: Jonas Benjaminsen.

Tidslinjen nederst representerer film- og lydklippene som er med i promoen. Aller nederst (de grønne stripene) er lyden. Legg merke til hvordan lydbildet er bygget opp av to forskjellige lyder som skaper rytme, og deretter flere «filler»-lyder som skaper atmosfære og hjelper rytmen videre.

— Det å lage en promo for sport kan man i større grad tillate seg å tenke litt på siden, siden fansen allerede vet hva sporten handler om, sier Benjaminsen.

— En promo for et TV-program eller en film handler først og fremst om å klippe ned en historie, mens sportspromoer i hovedsak handler om å formidle en følelse. Det vi må gjøre med sport er å appellere til seerne og informere dem om når det de vil se begynner, sier han.

Flere prisvinnere

En annen vinner-promo fra NRK er også om Wimbledon. Den er laget i 2012 av Bjørn Aksel Storaker, og er også basert på beatboxing.

Men hvordan går man fram når man skal lage sin egen beatbox? Vi spurte Marius Hansen, som er lyddesigner i NRK Promo. Han anbefaler folk som vil prøve å lage beatbox-filmer selv om å begynne med lyden:

— Lyden er mer enn halve filmen. Få lyden til å sitte først, og klipp så til filmen etterpå, anbefaler han.

Det kan være lurt å begynne med rytmen, og lage en eller annen «beat» som kan fungere gjennom hele filmen. Mange av beatbox-filmene der ute er klippet sammen av ganske få elementer, og det er ofte etterarbeidet som tar tid.

Prinsippet er dog ganske enkelt. Planlegg godt, og tenk på hvilke bilder du trenger som skal dekke hvilke lyder. Tenk også på vinkler. Pass på jump-cuts (hvor man hopper fra en vinkel til en annen). Slike kan enten brukes kreativt eller være forstyrrende — får du det til å passe med musikken kan det bli veldig stilig, men det kan også bli forstyrrende. Når du klipper må du holde tungen beint i munnen og få klippene i rett rekkefølge. Og altså: begynn med lyden.

Både Hansen og Benjaminsen nevner Lasse Gjertsen, et norsk youtube-fantom, som en stor inspirasjonskilde. Gjertsen har opptil flere beatbox-filmer på sin youtube-konto, selv om noen av dem kanskje ikke er beatbox om man følger definisjonen strengt. Mest kjent, og beatbox, er kanskje «Hyperactive» fra 2005:

Vil du lese mer om promo og NRKs produksjon av disse teaserne, kan du for eksempel lese «En promo blir født» og «Bak spakene for promo for Kongshavn».

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.