nrk.no

Sosiale medier og orkanen

Kategorier: Internett,Journalistikk & Kommentar


Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

Kan folk flest tilføre mediebildet nye historier?

Mektige naturkrefter sørget for oversvømmelse, ødeleggelser og død på østkysten av Amerika denne uken. Tradisjonelle mediekanaler rapporterer og dekker så godt de kan. Godt hjulpet av folk flest og deres rapporter via internett. På nettsteder som Twitter, Youtube, Facebook, Instagram og Vimeo.

(Bilde: Madison St, av Alec Perkins fra Flickr – Creative Commons)

Som vanlig er det fullt mulig å finne bilder som ikke er ekte eller rett og slett tatt på et annet tidspunkt eller et annet sted. Men det viser seg også at publikums egne kanaler på nettet også ganske raskt retter opp sine egne feil.

Både produksjonsutstyret og distribusjonsmetodene har blitt så billige at flere slipper til. Men hva med historiene? Tilfører publikum noe mer? På steder der tradisjonelle medier står svakt kan publikums egne kanaler bidra med informasjon der pressen holdes ute. Men i USA finnes det nok journalister og mediehus til å dekke det meste. To av mine favoritter for å finne litt annerledes historier og bilder er fremdeles Flickr og Vimeo. Eksemplene i denne artikkelen er hentet fra de to stedene.

(Bilde: Rockaway 2 av Philip J. Bell på FLickr – Creative Commons)

Det er ingen tvil om at nettet kan gi mer personlige og direkte historier. Men akkurat når det gjelder orkanen Sandy er jeg usikker på om disse relativt nye mer sosiale medieplattformene har gitt meg en genuint ny forståelse eller viktige korrigeringer til de tradisjonelle mediekanalene. Likevel ser jeg at flinke folk der ute gjerne ser andre motiv og forteller litt andre historier.

Sandy NYC from Mike Kobal on Vimeo.

En fellesnevner for de skildringene jeg har funnet er at det virker som om folk flest har bedre tid. Og gjerne ser litt andre detaljer.

(Bilde: Trilobyte, av WarmSleepy fra Flickr – Creative Commons)

Videoene er ofte uten kommentarer og har fokus på selve bildene. Det forteller på en annen måte enn de ofte litt overdramatiserte og korte klippene fra tradisjonelle nyhetskanaler. Noe er fra enkeltpersoner og noe er fra mindre og uavhengige produksjonselskap. Ofte enmannsforetak.

Hurricane Sandy from Monstar Productions LLC on Vimeo.

Noen steder kan også publikum bidra med sine eksisterende bilder og lage sammenligninger som her:

Just two months ago @kenyatta & #ellethedog went to Caracas Arepas. The restaurant & everything else along the boardwalk is gone now. Only the boardwalk pillars are standing.

(Bilde: Before and after #sandy, av Tricia Wang på Flickr – Creative Commons)

Og om det skulle se ille ut kan dere trøste dere med bloggeren Hugh McLeods lille oppmuntring til folk i New York.

Jeg har samlet en del av de CC-lisensierte bildene jeg har funnet på Flickr i et lite galleri.

Har dere andre eksempler på innhold fra utradisjonelle kilder som har gitt dere noe ekstra? En annerledes historie?

1 kommentar

  1. Reidar Helliesen

    […] Nyhetene og reportasjene er ikke lenger eksklusivt presentert av fjernsynskanalene. Privatvideosnutter er nå blitt vel så bra i innhold, form og presentasjon. Se bare dette eksemplet ovenfor. Meget bra fremstilt. Artikkel NrK Beta […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.