6 kommentarer

  1. Fargen på en logo er vel ganske irrelevant? Det heter seg at en logo skal fungere like godt i svart/hvitt som i farger (og like godt i liten størrelse som stor) Og det er ikke fargen det står på for gjenkjenningens del. Det ser man også på McDonalds M’en. Det er ikke tvil om at det er McDonalds (selv om det ikke står i klar tekst slik som de andre logoene). Formen trumfer fargen.

    Coca Cola-logoen er en luring, hvor ofte ser man den i dens rette rødbrune farge? På alle bokser og flasker opptrer den i hvitt.

    Svar på denne kommentaren

  2. 71% her også. 0% på Yahoo og Dropboks, som jeg ikke ha noe forhold til. Eplelogoen var en liten luring, siden jeg forbinder den med regnbue.
    Farger i logoer er også med på å si noe om firmaet. lest en artikkel for endel år siden om bruken av blått
    for å signalisere trygghet og soliditet bl.a. Ikke tilfeldig hvilke to av logoene i testen som har denne fargen.

    Svar på denne kommentaren

  3. 75% på meg.

    Farger på logoer er ikke ganske irrelevant, fargen(bruken) er like viktig for en visuell profil som en logo, kanskje viktigere. Det sagt, det er sant at alle gode logoer skal fungere i svart/hvitt. Men som sagt så er fargene i logoen like viktig som formen.

    Etter hvert som en farge brukes gjennomført vil man kunne si at det finnes en (merkenavn)farge, slik som Coca-Cola-rød, eller Yahoo!-lilla, eller Macdonalds-gul osv. NRKBeta har en oransjefarge, mens NRK er mer blå. På lang sikt vil mottakeren kjenne igjen en merkevare instinktivt (forutsatt at det har blitt etablert en konsekvent visuell profil) uten at det har så forferdelig mye å si om alle vet nøyaktig hvilken valør av hvilken farge hvert merke bruker.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg landa på 56%. Er veldig overasket og imponert over hvor godt folk later til å gjøre det. Selv har jeg ikke noe forhold til Dropbox og Yahoo, assosierer Cola logoen med hvitt, selv om jeg skjønte at Brandseen var ute etter den røde versjonen av logoen deres ut ifra artikkelbildet, og Apple utelukkende med en form, i og med at de altid forandrer farge på eplet sitt. Starbuckslogoen husket jeg bare hadde en pastelfarge, og gamblet på blått. De eneste produktene Starbucks fører i Norge er vel islattene deres? IBM var også en nøtt :/

    Mulig fargeblindheten min får litt utslag her, men jeg tror ikke den var avgjørende

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>