IMG_0235

Postet til: Foto & Journalistikk

Helikopteropera, terrormistanker og dronejournalistikk


Moderne teknologi skaper både imponerende kunst, viktige og skremmende muligheter for journalistikken, og hodebry på flyplassen.

Faste lesere har fått med seg at vi i NRKbeta har fulgt nøye med på utviklingen innen flygende farkoster med mange rotorer det siste halve året. Her har fremskrittene kommet tett. Og noe av det mest imponerende vi ser er svermer av nøyaktig kontrollerte minidroner som fremfører de utroligste show.

Den siste vi har blitt tipset om er Jonathan Santana og Xander Smiths imponerende forestilling av lyd, lys og flygende roboter.

Terrormistanke

Men avansert teknologi kan også skape hodebry. Spesielt om du har tenkt å reise med fly og ta med deg disse underlige farkostene, noe Liam Young og hans team erfarte da de ble stoppet på flyplassen i England mistenkt for terrorplaner.

Tollmyndighetene likte ikke bagasjen som blant annet bestod av en drøss med små helikopterdroner og tilhørende teknologi.

Jeg har selv reist med både et quadcopter og et hexacopter i håndbagasjen. Og var meget usikker på hvordan det ville bli mottatt i sikkerhetskontrollen. Men siden de begge var multirotorhelikopter av mikrotypen, ble de etter en rask inspeksjon av sikkerhetsvaktene godtatt som de små og ganske ufarlige leketøyene/verktøyene de faktisk er.

Det som derimot er mer tvilsomt å ha med seg i håndbagasjen er LiPo-batteriene som kreves for å holde farkostene i luften. Min erfaring er at det har gått helt fint med de små 2-cellers 500-1000 mAh-batteriene jeg bruker i de mindre helikopterne. Men har ikke prøvd å tøye grensene med de større 3-cellers på 2-3000 mAh som jeg bruker i de større farkostene.

LiPo-batterier er hissige greier som man bør behandle med omhu. De er direkte brannfarlige og eksplosive med sin mulighet til å levere enorme mengder ampere ladning på kort tid.

Men hvorfor alt dette bryet

Bare for å ta med seg flygende leketøy som også kan brukes til kunstinstallasjoner? Hovedgrunnen til at vi her i NRK interesserer oss for disse farkostene er selvfølgelig de potensielle bruksområdene innen luftfoto. Du kan på en svært rimelig måte få tatt bilder som ville vært umulig med kran, skinner eller et konvensjonelt helikopter.

Og vi er ikke alene. For ikke så lenge siden søkte the Chicago Tribune etter nye journalister. Eller rettere sagt «hacker-journalister».

I tillegg til et hint om at deres kommende journalister bør ha over middels datakunnskap står dette i stillingsbeskrivelsen:

“Experience flying quad rotor helicopters”

Dette kommer vi til å se mer av. Det blir lettere og lettere å få tak i selve maskineriet. Men det krever fremdeles imponerende ferdigheter bak spakene om disse farkostene skal kunne brukes til annet enn å ligge i en koffert og irritere sikkerhetsvakter. Selv om moderne styringssystemer gir både stabilisering, GPS-posisjonering, høydemåling og avstandssensorer, så krever navigasjonen en pilot som har 3D-følelsen bokstavlig talt i fingerspissene.

Men det er verd treningen. Vi har allerede skrevet om bildene vi fikk til en TV-vignett i vinter. For noen uker siden laget jeg en enkel demo av hvordan en reportasje fra en ny park på Fornebu kunne sett ut om vi tok med et lite hexacopter i tillegg til det vanlige utstyret. Se bort fra mine manglende evner som reporter og den begrensede lyden fra innebygget mikrofon i GoPro-kameraet:

Testen er gjort med dette hjemmesnekrede lille seksrotors helikopteret:

I nær fremtid vil vi få se mer imponerende bilder enn dette. Og mer skremmende. Det ligger helt sikkert paparazzifotografer i hardtrening et eller annet sted. Det kommer ikke til å ta lang tid før vi får de første dronebildene tatt av en tvilsom skandalejeger med mikrohelikopter over eiendommen til en eller annen verdensstjerne.

Vi velger likevel å se på de vakre, informative, avslørende og potensielt svært viktige bruksområdene. For eksempel det å komme til over katastrofeområder og andre vanskelig tilgjengelige steder. Teknologien kan gjøre hverdagen til fotografer som ellers ville satt seg selv i fare mye sikrere.

Eller hva med skikkelig fysisk nytteverdi?

En sverm av roboter som driver med avansert konstruksjon:

Dimensjonerer du dette opp så ble det plutselig både enklere og sikrere å for eksempel bygge bro over Hardangerfjorden.

Og siden mange har tipset oss om den må vi få med det lille droneorkesteret.

En sverm av helikopter som spiller James Bond-temaet:

Mulighetene er mange. Så lenge vi respekterer privatlivets fred og holder oss innenfor gjeldende lover, regler og anbefalinger!

Og når du har satt deg inn i lovene, reglene og de potensielle farene, kan du med god samvittighet begynne å bygge ditt eget quadcopter.

17 kommentarer

  1. Håkon K. Olafsen

    Det er en del imponerende ting som blir gjort, men dessverre er alt sammen basert på perfekt navigasjon ved hjelp av motion tracking systemer. Gjerne samme system som blir brukt av Hollywod i film produksjon.

    Det som hadde vært mye mer imponerende var at noen fikk til tilsvarende oppførsel baser på realistisk navigasjon. Altså ved bruk av GPS, gyroer, akselerometere, radar, kamera og lignende. Det hadde vært imponerende.

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg ser for meg slike brukt i store events (konserter etc.) til å bære små 4K-kameraer som dette (med gyrostabilisering):

    link to theverge.com

    Potensielt skummelt å ha dem svevende over hodet på tusenvis av publikummere, men sett at man man kan ha en tynn lett livline som drar kameraet tilbake til taket dersom det skulle komme ut av kontroll.

    Svar på denne kommentaren

    • Et overslag sier noe i retning 3500,- for copter, videobriller, fjernkontroll, videosender, FPV-kamera etc.

      Så må du legge på 3-3500,- for et GoPro Hero2 i tillegg.

      Og ja: det tar tid å lære seg å fly. Selv om farkostene blir mer og mer stabile måtte jeg jobbe meg hele veien fra de første testene der jeg bare tenkte at «dette kommer jeg aldri til å lære» til at jeg nå begynner å få brukbar kontroll både på LOS-flyging og FPV-flyging. Til å begynne med kom jeg aldri hjem med tomme batteri, det var krasj og knust farkost som ble avslutningen på de fleste turer da.

      Men det er fordelen med å bygge hele farkosten selv. Blir mye lettere å reparere da.

      Jeg har ikke tellt timer på hverken opplæringstid eller bygging/reparering. Har nok brukt mye mer tid enn jeg vil vite. Slik blir det jo fort med hobbyer og litt lidenskap…

      Svar på denne kommentaren

      • Bra flydd Eirik! Ble litt misunnelig på shotsene. Hadde aldri turt å fly så høyt, men jeg har bare KK 4.7 og den er vanskelig å styre når den er mer enn 50 meter unna. Du skriver at kostnaden er rundt 3500 kr for copter, videobriller, fjernkontroll, videosender, FPV-kamera.
        Da snakker du vel ikke om denne modellen med Dji Naza, men en basic kk-variant?

        Et lett overslag:
        Videobriller: 1000-3000 kr
        fpv sender/mottaker: 500 kr
        motorer og esc: 1000 kr
        batteri, diverse: 500 kr
        sender/mottager: 500-1000 kr
        naza controller: 2000 kr.
        Absolutt minste sum uten naza: 3500 kr
        Med naza: 5500 kr. Med fat shark: 7500 kr.
        I tillegg må man ha en lader til 500 kr.

        Istedenfor Gopro hero 2 som alle velger «blindt», kan man bruke Canon ixus 220 HS kompakt med 24 mm vidvinkel eller Panasonic GF3 med 28mm fast optikk. Mye billigere, vekt 150 gram for Ixus og rundt 300 gram for GF3. De tåler dog mindre, og må beskyttes mot kræsj.

        Svar på denne kommentaren

      • Hehe kjenner igjen den Erik! Har fire batterier men pleide ikke å fly mer enn ett før det smalt! På mitt nye quad er det aluminiumsstenger som kun er festet med strips. Hvis jeg kræsjer kan jeg bare bytte stripsene, så i dag greide jeg å bruke opp tre batterier før tiden løp fra meg! Ble et kræsj og det lot seg reparere enkelt. Lurer nå på om jeg skal bygge meg en altitude hold modul med Arduino eller punge ut en dji Naza.

        Svar på denne kommentaren

  3. Fin artikkel, men en liten kommentar: det er kanskje ikke helt bra å si «levere enorme mengder ampere på kort tid». Én ampere er definert som én coulomb ladning på ett sekund. Med andre ord er en ampere simpelthen forflytting av omtrent 6*10^18 elektroner gjennom et gitt tverrsnitt på ett sekund. Å snakke om «ampere på kort tid» blir da litt som å beskrive at en bil kjører fort ved å si at den «gir enorme mengder km/t på kort tid». Da beskriver vi egentlig bilens akselerasjon (atpåtil med et ganske krøkket språk). For et batteri er det jo relevant at strømmen går fra null til mye på kort tid, men det viktige her er vel kanskje at det kan levere stor strøm (altså at bilen går raskt). En bedre ordlyd er derfor kanskje «levere enorme mengder ladning på kort tid» eller «levere stor strøm».

    Svar på denne kommentaren

  4. Øystein Eliassen

    Hei, fantastiske artiklar det her. Den første byggeartikkelen fekk meg til å lage ein quad basert på KKmulticopter og sambuaren sine gamle skistavar. Den fungerar no ganske bra.

    No ser eg du har ein anna kontroller i midten av din hexa. Kva er dette for noko? har du link?

    Eg kunne ønske meg ein kontroller med barometrisk høgdestyring, sidan styring i 3 dimensjonar er litt i meste laget for frontal-lappen min enn så lenge.

    Svar på denne kommentaren

    • På bildene har jeg en DJI Naza. Det som kommer aller best med for å gjøre navigeringen enklere sammenlignet med det mye rimeligere KK-kortet er at de litt dyrere kontrollerne har aksellerometer. Det gjør at farkosten retter seg opp selv når du slipper spakene. I tillegg kommer barometer som du nevner. Det fungerer spesielt bra på Naza. Den holder høyden automatisk og forbløffende nøyaktig.

      Men akkurat nå er det en Rabbit flightkontroller jeg har på Hexa’n. Den er rimeligere enn Naza og litt mer «røff i kantene» (litt bugs og litt vanskeligere å sette opp enn Naza), men fungerer strålende for basisfunksjonene som stabilisering og høydelås basert på både barometer og sonar. Men Rabbit er litt kontroversiell etter at noen oppdaget at de sansynligvis har brukt GPL-kode fra MultiWii-prosjektet uten å gjøre sin egen kode opensource.

      Dessuten har vi en KK versjon 2 med LCD-panel og aksellerometer på vei.

      Så det blir en oppfølgingsartikkel her på NRKbeta snart. Byggelogg del 3: erfaringer med mer avanserte kontrollere og FPV… Men ting tar litt tid. Både postgang fra Kina og litt lav bemanning i sommermånedene…

      Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>