Jernbanestasjonen i Helsinki
Jernbanestasjonen i Helsinki, hvor togturen starter fra i kveld. Foto: Ralf Roletschek/Wikimedia Commons

Postet til: Minutt for minutt & TV

Med finsk tog i midnattsol


Finske YLE sender i kveld (fredag) den 13 timer lange togturen fra Helsingfors til Rovaniemi på YLE Tema. Gjennom en kombinasjon av live-sendinger fra stasjonene, opptak fra toget og med et flygel ombord (!) har finnene funnet sin egen oppskrift på minutt for minutt-konseptet. 

Tog gjennom finske skoger.
Finske YLE sender gjennom årets lyseste dag og natt 13 timer togreise gjennom et landskap badet i midtnattsol. Foto: Valtteri Keski-Säntti/Wikimedia Commons

Togturen starter klokken 1752 norsk tid (1852 finsk tid). Du kan følge med på togturen på YLEs egne nettsider – streamen skal kunne sees fra hvor som helst i verden. Finnene har også lagt opp til live-blogging fra toget underveis, kan nås på twitter gjennom @juhannusjuna og med hashtag #juhannusjuna, i tillegg til egen side på facebook.

TV-sendingen blir i hovedsak opptak, men med live-sendinger fra hver stasjon hvor toget stopper, i tillegg til live-sendinger fra helikopter under deler av turen, i følge en epost fra Riitta Jalonen fra YLE.

Det hele sendes på YLEs kanal «Tema», i tillegg til korte glimt på YLE1. Det hele sendes også ut til Frankrike og Tyskland via ARTE.

Finnene feirer, i likhet med svenskene, midtsommerfest i kveld og natt. Togreisen fra Helsingfors til Rovaniemi har en spesiell plass i finsk kultur, og toget mellom disse byene går stor sett hele året – men normalt ikke på kvelden for midtsommerfesten. Toget som i dag går ut fra Helsingfors er med andre ord et spesialtog, kun for denne TV-sendingen.

— Finnene har latt seg inspirere av NRKs arbeid som for eksempel HurtigrutenFlåmsbanen og Bergensbanen. Nå har de laget sin egen vri på konseptet, noe vi synes er kjempeartig, sier Rune Møklebust, programsjef i NRK Hordaland.

— Hovedforskjellen på våre minutt for minutt-sendinger og YLEs, er at YLEs sending nå i stor grad er planlagt på forhånd. De har med et flygel ombord, og flere av passasjerene er hyret inn for anledningen, sier Møklebust.

Jernbanestasjonen i Helsingfors
Jernbanestasjonen i Helsingfors, hvor togturen starter fra i kveld. Foto: Ralf Roletschek/Wikimedia Commons

NRK holder for tiden på med å filme Nordlandsbanen minutt for minutt (årstid for årstid). Vi vurderte å sende samme strekning live, men det ville blitt for teknisk komplisert og dyrt på grunn av høye fjell og tunneler; vi utnytter i stedet opptaksmediet for det det er verdt, og vil mot slutten av året kunne gi deg hele Nordlandsbanen kledd i den årstid du selv vil se.

Men Møklebust synes finnenes konsept er både spennende og interessant:

— Kombinasjonen av live/opptak er noe vi vurderte både til Hurtigruten og Nordlandsbanen. Hurtigruten fikk vi jo – heldigvis – sendt live. Med Nordlandsbanens har vi funnet på noe nytt med årstidene. For vår del har det vært et vesentlig poeng å hele tiden gå fremover, og prøve å finne på en ny vri når vi lager minutt for minutt-sendinger. At YLE nå går sine egne veier og lager en slags kombinasjon av Hurtigruten- og Bergensbane-sendingene synes vi er kjempeartig, sier han.

Rune Møklebust (t.v.) og Thomas Hellum fra NRK Hordaland ombord på MS Nordnorge under sendingen i juni i fjor; Norges to desidert høyest dekorerte langsending-generaler. Foto: NRK

Finnenes prosjekt er delvis finansiert gjennom Nordvisjon. NRK har støttet produksjonen med en symbolsk sum, og kommer også til å vise deler av den på norsk fjernsyn.

— YLE støttet også Hurtigruten på samme måte, og har vist 12-timersversjonen på finsk TV, sier Møklebust, som selv skal følge med på den finske TV-sendingen.

Mens vi venter på å starte vår egen midtsommerfest, kan vi følge med på finnenes feiring gjennom 13 timer togreise nordover mot polarsirkelen. Her kan du se promoen for TV-sendingen:

Hva synes du om finnenes minutt for minutt-prosjekt? Kommer du til å følge med? 

5 kommentarer

  1. Sitter å ser på sendingen nå. Veldig statisk, og mye bruk av helikopter som filmer for det meste skinnegang og landskap. Kameraet som sitter i førerhuset rister mye, og gir meg en veldig DV-følelse.

    Dette kan NRK bedre.

    Svar på denne kommentaren

  2. Kaare K. Johnsen

    Halvannen times sammendrag fra sendingen kan sees her:
    link to yle.fi

    Veldig forskjellig fra NRKs tog-konsept, ligner mer på det NRK gjorde med Hurtigruten med intervjuer, reportasjer og musikkinnslag innimellom. Håper NRK ikke følger finnenes eksempel når de skal filme Nordlandsbanen, men holder seg mer til det de gjorde med Bergensbanen.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>