nrk.no

De sosiale nisjenes inntog

Kategori: Nettjenester

Kilde: tns gallup InterBuss Q1 2012
Kilde: tns gallup InterBuss Q1 2012

I det sosiale medielandskapet er det spesielt Facebook og Twitter som dominerer. I følge tall fra Mindjumpers Social Media Group troner Facebook ubestridt på toppen med sine 901 millioner brukere, etterfulgt av Twitter med 555 millioner brukere, Google+ med 170 millioner og LinkedIn med 150 millioner.

De store har med andre ord fått et godt fotfeste på toppen av pyramiden. Men hva skjer egentlig i feltet bak de store? Hvilke sosiale nettverk er de nye? De som i det stille utfordrer de gamle traverne?

Vi har kikket litt på de sosiale nettverkene som lurer i kulissene bak de store.

Pinterest

Pinterest ble grunnlagt i 2010, men fikk for alvor fart i slutten av 2011 og første halvdel av 2012. Tjenesten kan best beskrives som fotodelingstjeneste hvor brukerne deler bilder, illustrasjoner og grafikk via ulike «oppslagstavler», såkalte pinboards.

Pinterest kan vel knapt sies å være en lilleputt lengre. Til tross for at tjenesten kun kan skilte med 11,7 millioner brukere, er brukerne i snitt 405 minutter inne i tjenesten pr måned. Det er like lenge som en gjennomsnittlig bruker tilbringer hos Facebook.

Både antall minutter brukt på tjenesten, men også fordelingen mellom kvinner og menn gjør at Pinterest skiller seg ut. Med 68,2% kvinner er Pinterest det sosiale nettverket med høyest andel kvinner kontra menn.

Pinterest er da også vokst seg såpass fet at den har sneket seg inn på lista over de sosiale tjenestene nordmenn bruker mest. På tns gallups InterBuss-undersøkelse fra Q1 2012 finner vi Pinterest på en niendeplass, klemt inn mellom Tumblr og Flickr.

Kilde: tns gallup InterBuss Q1 2012
Kilde: tns gallup InterBuss Q1 2012

Under SXSW2012 ble Pinterest-grunnlegger Ben Silbermann intervjuet av Chris Dixon fra Hunch.com, om hvordan Pinterest ble til, og hva visjonen deres er framover. Du kan høre hele intervjuet på SXSW’s sider.

Instagram

Instagram kom for alvor på alles lepper da de for et par måneder siden ble kjøpt opp av storebror Facebook. Zuckerberg og Co har imidlertid gått ut og beroliget tjenestens nåværende 50 millioner brukere, at de ikke skal gjøre de helt store endringene med Instagram.

Instagram kan best beskrives som et slags Twitter for bilder, hvor mye av suksessen ligger i filtrene man kan legge på bildene. Instagram har klart å få Ola og Kari Nordmanns mobilbilder til å se smashing ut. Et knips. Et filter. En kul tekst. Publiser. Så enkelt og samtidig så effektivt.

Også den sosiale delen med å bygge et nettverk av venner og bekjente man følger begynner etter hvert og sitte hos tjenesten, som lenge bare fantes som for iPhone. Nå finnes den imidlertid også for Android, men er fortsatt en ren mobiltjeneste, i kraft av at det kun er mulig å publisere fra mobile enheter.

Instagram er et slags Facebook, uten alt det forbanna maset.
– Ukjent blondine på vorspiel

Path

Path var også en av de store snakkisene i slutten av 2011 og starten av 2012. Det sosiale nettet som kun lar deg ha 150 venner, siktet seg inn på å bli et slags Facebook for din «inner circle».

Path finnes kun som mobil-app
Path finnes kun som mobil-app

Path er også en ren mobilapplikasjone, og i følge co-founder Dave Morin kommer det snart en versjon både for Apples iPad og Microsofts mobiltelefonoperativsystem.

Med en brukerbase på 3 millioner brukere (juni 2012) er fortsatt Path en mini-miniputt å regne, selv blant nykommerne.

Å stirre inn i krystallkula

Å stirre tungt og lenge inn i sosialemedia-krystallkula er det mange som både prøver på. En ganske krevende øvelse. Å ta sjansen på å si at det fortsatt ligger et urealisert potensiale i mobilbruken, bør ikke være noe brannfakkel for noen.

Både Path, Pinterest og ikke minst Instagram, er dyktige, smarte og offensive på mobilfronten. En front der storebror Facebook har havnet i bakleksa, med en svært utdatert og treg mobilapplikasjon.

Å si at Facebook vil forsvinne innen 2020, ER imidlertid en brannfakkel, selv om det er akkurat det Ironfire Capitals grunnlegger Eric Jackson proklamerte på CNBC for en tid tilbake.

Samtidig begynner noen av socialmedia-gullguttene rett og slett å bli litt lei av Facebook. Når vi i tillegg vet at Twitter blir yngre, er det svært spennende å se på de som kommer bak i feltet.

Hva tror NRKbetas brukere? Er dere lei av Facebook? Er Instagram det nye hotte? Har vi glemt noen som kommer til å gjøre seg gjeldende i framtiden? Vil Facebook bestå, mens resten bare vil fylle opp nisjene?

8 kommentarer

  1. Har noen spist på en restaurant i det siste? Se rundt på familiene som spiser. De SNAKKER ikke lenger, alle har hodet nedi mobilen, stresset og opptatt.
    Tenk om en solstorm hadde slått ut nettet for en uke. Null facebook, null teksting, null distansekommunikasjon. De hadde fått abstinenser tilsvarende en stoffmisbruker som ikke får fikset sitt.

    Svar på denne kommentaren

  2. Facebook kommer til å forsvinne, som alt annet slikt. Hvis det varer helt til 2020 er det nesten overraskende, men det kommer selvfølgelig til å gå samme vei som MySpace — eller for den saks skyld MSN, Piczo, Freewebs, Geocities og alt det andre som var helt uunnværlig i min stormfulle ungdom (da jeg gikk i 8. klasse, i det herrens år totusenogseks). Tryneblekka kommer nok dog til å vise seg å være mer seiglivet enn mye annet, siden det er så enormt mange som bruker det.

    Når det gjelder alternativene … dere nevner Path og Pinterest. Pinterest tilraner seg rettighetene til alt som pinnes, og Path snoker (eller kanskje det har sluttet nå?) i kontaktlistene på telefoner. Det er det kanskje ingen som bryr seg om nå, men det skulle ikke overraske meg om det etter hvert blir mote å bry seg om personvern og rettigheter. Om det er neste generasjon sosiale medier som vil preges av det, eller den etter det igjen, skal jeg ikke uttale meg om — men før eller siden vil allmennheten begynne å interesse seg for slikt, det er jeg overbevist om.

    Et alternativ som for øyeblikket er i beta, er det desentraliserte open-source-nettverket Diaspora (diasporaproject.org/). Jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt det er nøyaktig det som kommer til å bli en eventuell «arvtager» for Tryneblekka, men det er i alle fall veldig lovende. Det har mye elegant funksjonalitet (det er derfra Google fikk ideen til sirkler på G+), og det er reklamefritt og prøver ikke å stjele alt man legger ut der. Dessuten kan man kjøre det på en maskin i sin egen kjeller hvis man skulle ha interesse av det.

    Det som gjør at det fortsatt er folk på FB er uansett utelukkende at «alle» er der — av de jeg har snakket med om saken er det ytterst få som virkelig liker FB i seg selv; det det dreier seg om er bare at det er der majoriteten er. Når avhopperene oppnår kritisk masse kommer lufta til å gå ut av hele greia, men om det kommer til å skyldes at folk går lei av å få personinfo misbrukt til reklame, eller bare at det kommer noe nytt og mer elegant, skal jeg ikke begi meg ut på å prøve å spå.

    Svar på denne kommentaren

    • Stemmer det at «Pinterest tilraner seg rettighetene til alt som pinnes»?

      «Pinterest allows you to pin and post content on the Service, including photos, comments, and other materials. Anything that you pin, post, display, or otherwise make available on our Service, including all Intellectual Property Rights (defined below) in such content, is referred to as “User Content.” You retain all of your rights in all of the User Content you post to our Service.»

      pinterest.com/about/terms/

  3. Facebook. Ja, jeg er jo der jeg og – grunnet som flere sier; majoriteten er der. Men jeg poster jo så&si aldri noe der lenger, bortsett fra noe via blogg-pagen. For å bygge merkevare, drive kundeservice e t c ser jeg at det har potensial om det gjøres riktig (DNB har gjort mye bra). Når det kommer til å benytte personopplysninger til annonser rettet mot meg og mine interesser bryr det meg fint lite – jeg har aldri klikket på en annonse på FB.
    OK at gjennomsnittsalder på nettverket øker, men grunnen til dette er at foreldre ønsker å ha kontroll på sine barn, samt på den andre side eldre som er litt nysgjerrige og ønsker å følge litt med. Få statusoppdateringer fra den gruppen generelt. I tillegg er det fortsatt høy popularitet blant jenter som i større grad enn gutter trenger bekreftelser på så mangt – særlig i den yngre garde.

    Instagram er en trivelig liten sak, men forskjellen er jo ikke så stor. Men klart – man slipper alt maset med Facebook. Personlig poster jeg heller der i og med at nettverket er mindre og jeg slipper å vise bildene til hele FB nettverket. For der har jeg for mange gamle bekjente som jeg ikke er så keen på å vise hva jeg gjør hele tiden. Pinterest har jeg tro på der nettverket består av interesser, ikke personer. Fargerike er blant flere som har gjort det bra med markedsføring på Pinterest og det tror jeg vil fortsette.

    Twitter er ideelt for deling og i større grad bygge personlig merkevare blant ukjente og appellerer bra til meg, så jeg tror mikroblogg har kommet for å bli i lang tid. Path kuttet jeg ut, men det har nok med det faktum å gjøre at få av mine venner var der. Allikevel synes jeg ideen om et «trangere» nettverk er god og terskelen for å dele (for min del) blir større. Spennende fremtid da, uansett.

    Svar på denne kommentaren

  4. Kunne også nevnt Quora, ein sosial spørsmål-og-svar plattform med nogå attåt. Spesielt populær blant IT-gründere i USA, men fikk nok også nokon tilhengere på vestlandet etter at bergens tidendes IT-skribent omtalte det. Bruker det sjølv jevnlig.

    quora.com/

    Eit google-søk viser at NRK beta har omtalt Quora i bisetninger fleire gonger 🙂

    Svar på denne kommentaren

  5. Marianne Solheim

    Jeg vil også trekke frem det relativt nye «Yelp», som et sosialt medie med kjempepotensiale i Norge. (yelp.no/about)

    Yelp er en byguide. Jeg vil beskrive det som en blanding av Foursquare, Groupon og TripAdvisor. Man sjekker inn steder, skriver anmeldelser og kan få gode dealer ved innsjekking. Det er veldig utbredt i USA, og satser nå for fullt i Europa. Det er globalt den 10. mest nedlastede appen på App-store.

    Et annet faktum som bidrar til å understøtte min argumentasjon for suksess, er at Yelp anmenldelsene vil bli integrert med kartet til den nye iPhonen som blir lansert i september.

    Jeg har benyttet meg av Yelp siden lansering i mai og har oppdaget mange «skjulte perler» i Oslo. Yelp har hovedfokus på Oslo i oppstarten, men vil ekspandere til andre byer etterhvert.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.