gTLD-fordeling. Grafikk: ICANN
gTLD-fordeling. Grafikk: ICANN

Postet til: Internett, Markedsføring & Media

dot-hvaduvil-boblen


Første runde med søknader til de nye såkalte generiske toppnivådomenene – altså slike som .com, .net osv. – er nå avsluttet. NRKbeta har gått gjennom søknadsbunken og kikket litt dypere.

Denne uken avslørte endelig ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) den lange listen over 1930 søknader om nye generiske toppnivådomener (gTLDer). 84 av disse er fellesskapsbaserte (slik som .audi, .bank og .eco), 66 er geografiske (slik som .africa, .barcelona og .paris), og 116 er internasjonaliserte domenenavn (slik som .كاثوليك og .天主教). De resterende 1846 er generelle, slik som .amazon, .app, .blog og .windows. Tallene går ikke helt opp fordi flere av domenenavnene faller i flere kategorier.

gTLD-fordeling. Grafikk: ICANN
gTLD-fordeling. Grafikk: ICANN

Teknologimarkedet og Googles bakdørstrategi

Interessant nok topper .app listen over de mest populære gTLDene med 13 rivaliserende søkere. Apple er ikke blant disse, og har beskjedent nok valgt å kun søke på .apple. Amazon er blant .app-søkerne, og har valgt en annen strategi ved å levere inn hele 76 søknader om nye gTLDer. Ved siden av .app og en rekke internasjonaliserte domener, finner vi på deres liste blant andre .you, .wow, .kindle, .cloud, .book, .mobile, .music, .video, .search og .mail. Det interessante med søknadene til noen av disse store aktørene er at de sier noe om hvordan de ser for seg markedet fremover og egne ambisjoner i dette. Det er dog verdt å merke seg at Amazon blant sitt mangeslungne vare- og tjenesteutvalg også opererer som registrar.

På topp ti-listen over de toppnivådomenen som det er mest rift om, ligger .home og .inc på annenplass med 11 søkere, .art har 10, .blog, .book, .llc og .shop har 9, .design 8, .cloud, .hotel, .love, .ltd, .mail, .news, .store og .web har 7. Det er dermed duket for vanskelig saksbehandling og spennende avgjørelser i tiden fremover.

De fleste søkerne av nye toppnivådomener er registrarer som enten søker på vegne av klienter eller ønsker å gjøre butikk på å selge annetnivådomener (SLDer) som f.eks. audi.car eller libris.book. Den nyfødte domenehaien Donuts topper listen med hele 307 søknader, tett fulgt av registraren Afilias med 305. Charleston Road Registry Inc. har inne 101 søknader, CSC Corporate Domains Inc. har 90, mens Top Level Domain Holdings Limited ligger på en god femteplass med 70. Den gibraltarregistrerte nykomlingen Famous Four Media, med nordmannen Geir Andreas Rasmussen i spissen, har søkt om 61 nye gTLDer. Alle har de stor tro på at dette er en investering de raskt vil tjene inn. Vi må ikke glemme at det koster over en million kroner bare å søke om hvert av toppnivådomenene, og da er man ikke sikret pengene tilbake om man ikke får rettigheten til å administrere sin ønskede gTLD.

Ser vi nærmere på hvilke domener ukjente Charleston Road Registry Inc. har søkt om blir det åpenbart, som flere kommentatorer allerede har notert, at dette er Googles søknader flagget under et annet navn. Et oppslag i Google Maps på «Google Headquarters» avslører at Googles hovedkvarter ligger mellom Amphitheatre Parkway og nettopp Charleston Road i Mountain View, California. Hovedinngangen ligger mot Amphitheatre Parkway, men det skal også være en bakdør inn fra Charleston Road, derav navnet.

Google fungerer allerede per i dag også som en ICANN-godkjent registrar, så det er uvisst hvorfor de har valgt å sette opp et skyggeselskap for dette. Google har gjennom Charleston Road Registry Inc. søkt om følgende gTLDer: .ads, .and, .android, .app, .are, .baby, .blog, .boo, .book, .buy, .cal, .car, .channel, .chrome, .cloud, .corp, .cpa, .dad, .day, .dclk, .dds, .dev, .diy, .docs, .dog, .dot, .drive, .earth, .eat, .esq, .est, .family, .film, .fly, .foo, .free, .fun, .fyi, .game, .gbiz, .gle, .gmail, .gmbh, .goo, .goog, .google, .guge, .hangout, .here, .home, .how, .inc, .ing, .kid, .live, .llc, .llp, .lol, .love, .mail, .map, .mba, .med, .meme, .mom, .moto, .mov, .movie, .music, .new, .nexus, .page, .pet, .phd, .play, .plus, .prod, .prof, .rsvp, .search, .shop, .show, .site, .soy, .spot, .srl, .store, .talk, .team, .tech, .tour, .tube, .vip, .web, .wow, .you, .youtube, .zip, .みんな, .グーグル, .谷歌.

Det er flere av toppnivådomenene som er åpenbare i denne listen, men jeg har personlig litt vanskelig for å forstå rasjonalen bak å skulle erverve seg f.eks. .dclk («double click») eller .esq («esquire», en mann med en viss sosial status). Andre som f.eks. .diy («do it yourself»), .rsvp («répondez s’il vous plaît» eller på norsk «svar utbes»), .cpa («certified public accountant» eller på norsk «autorisert regnskapsfører»), .llc («limited liability company» eller på norsk «aksjeselskap») og .nexus (Android-telefon-serie ved navn Nexus) er litt enklere å forstå forretningsplanen bak. .guge (eller «gǔ gē») refererer til Google China og ikke oldtidskongedømmet Guge i Vest-Tibet. .meme refererer til evolusjonisten Richard Dawkins begrep om informasjon som spres og lagres av organismer som han lanserte i boken The Selfish Gene i 1976. Google har jo satt seg fore nettopp å samle den menneskelige kultur og bære den videre gjennom generasjoner. Men det er selvsagt ennå uvisst hva de tenker å benytte domenet til. Flere av domenene peker frem mot spennende nye nettjenester fra denne aktøren.

Microsoft på sin side har lagt inn søknader på kun 11 gTLDer: .azure, .bing, .office, .docs, .skype, .windows, .hotmail, .live, .skydrive, .xbox og .microsoft. Dette sier vel også noe om deres forretninghorisont fremover, uten at det er noen egentlige overraskelser.

Den vaklende nettgiganten Yahoo! har kun søkt om to gTLDer, de åpenbare .flickr og .yahoo. Verken Twitter eller Facebook har søkt om noen gTLDer, hvis de da ikke gjør dette gjennom registrarer. Dog finnes verken .twitter eller .facebook på søkelisten.

En rekke foto-, mobil- og dataaktører har også søkt: HTC (.htc), Nokia (.nokia), Ericsson (.ericsson), Sony (.playstation, .sony, .xperia), Canon (.canon), Olympus (.olympus), Nikon (.nikon), Panasonic (.panasonic), Hitachi (.hitachi), Fujitsu (.fujitsu), Dell (.dell), Acer (.acer) og Oracle (.java, .oracle).

Livsstilssegmentet

Av søkere på firma- eller merkevaredomener så gjør de store bilprodusentene seg bemerket. Tydeligvis har det i dette markedssegmentet blitt et opprustningskappløp hvor «alle» har måttet skaffe seg sin egen gTLD. Flere av de største bilprodusentene er representert, slik som Volvo (.volvo), Toyota (.toyota og .lexus), Volkswagen (.volkswagen og .大众汽车), Seat (.seat), Nissan (.nissan, .datsun, .infiniti), Land Rover (.landrover), Hyundai (.hyundai), Honda (.honda), General Motors (.chevy, .gmc, .buick, .chevrolet, .cadillac), Ford (.ford, .lincoln), Fiat (.fiat, .ferrari, .abarth, .lancia, .maserati, .alfaromeo), Bugatti (.bugatti), Lamborghini (.lamborghini), Audi (.audi), Suzuki (.suzuki), BMW (.bmw) og Mitsubishi (.mitsubishi). Interessant nok har verken Renault, Peugeot/Citroën, eller Opel valgt å søke.

Også når det gjelder banker kan vi se noe av den samme mekanismen, selv om disse trolig vil benytte sine nyervervede gTLDer til å skape trygge bankløsninger på eget toppnivådomene. Legemiddelindustrien er en annen industri som markerer seg med flere søknader.

Av andre litt usannsynlige aktører som utmerker seg kan nevnes L’Oréal som har søkt om 14 domener, deriblant .beauty, .hair, .skin og .garnier. Til sammenlikning har Nike kun søkt om .nike, mens Adidas er fraværende. Livsstilssegmentet er ellers dekket opp av en rekke før nevnte registrarer med søknader om domener som .art, .baby, .mom, .book, .cooking, .dog, .fishing, .gay, .green, .home og .hotel.

Medieaktører

For NRK er naturlig nok mediemarkedet interessant. Ingen norske mediehus har søkt, ei heller NRK i tråd med undertegnedes anbefaling i forrige artikkel om temaet på NRKbeta. Franske Canal+ (som ikke må forveksles med skandinaviske Canal+ som nå bytter navn til C More) har søkt om .canalplus. ABC (.abc), BBC (.bbc), CBN (.cbn), NHK (.nhk), SBS (.sbs), ARTE (.arte) og CBS (.cbs, .showtime) er andre store medieaktører som har søkt. For det norske publikum er det interessant at European Broadcasting Union (EBU), som både TV 2 og NRK er medlem av, har søkt om .eurovision og .radio. Eurovision er en underavdeling av EBU som leverer sport-, nyhets- og eventinnhold (blant annet Eurovision Song Contest) til verdens kringkastere og medieplattformer.

Verden

Fordelingen av søknader på verdensbasis er ujevn. 911 søknader kommer fra Nord-Amerika, 675 fra Europa, 303 Asia, 24 fra Latin-Amerika og Karibia, og 17 fra Afrika.

Interessen for nye gTLDer har på linje med Afrika og Latin-Amerika vært lav i Norden, og mildt sagt laber i Norge. Kun to bedrifter i Norge har lagt inn tilsammen tre søknader. Statoil søker om en ny gTLD basert på merkevaren sin; .statoil, mens registraren CloudNames med IT-gründer Rolf Larsen i førersetet, søker om to toppnivådomener: .cloud og .global.

Sverige har tilsammen 11 søknader inne. Her dominerer store merkevareeiere som elektronikkgiganten Electrolux, som har søkt om et toppnivådomene til sin opphavelige tyske merkevare .aeg. Mobilprodusenten Ericsson søker om .ericsson, Volvo om .volvo, Svenska Cellulosa Aktiebolaget om .sca, Sony Mobile Communications om mobiltelefonmerket .xperia, flyseskapet SAS om .sas (i konkurranse med en registrar) og verkstedskonsernet Sandvik om .sandvik, .sandvikcoromant og .walter. Stockholms kommune er den ene av to aktører i Norden som har søkt om en gTLD basert på bynavn og søker om .stockholm. Nykomlingen i registrarsegmentet New TLD Company har beskjedent nok, og som enslig svale på den fronten i Sverige, søkt om .jetzt.

I Danmark er det lagt inn 10 søknader om nye toppnivådomener. Lekegiganten LEGO har søkt om .lego, legemiddelfirmaet H. Lundbeck har søkt om .lundbeck og isolasjonsprodusenten Rockwool har søkt om .rockwool. Ellers preges søkelisten av registrarer som One.com (.one, .icu, .now), Thomsen Trampedach for industribedriften FLSmidth (.fls, .flsmidth) og Global Top Level ApS (.now).

ICANN har registrert 5 søknader fra Finland. Den falmende mobilkongen Nokia søker om merkevarenavnet sitt både på kinesisk .诺基亚 og med latinske bokstaver .nokia. Software- og markedsføringsselskapet Phenomena Group Oy søker om .promo, mens heis-, rulletrapp- og rullebåndleverandøren KONE søker om sitt merkevarenavn .kone. Helsinki by søker om .helsinki.

Vårt naboland i vest, Island, har ingen søknader inne.

Pornoland

For de av dere som leste min forrige artikkel om temaet, så husker dere kanskje at en rekke organisasjoner og selskaper gikk sammen i koalisjonen CRIDO (Coalition for Responsible Internet Domain Oversight) for å kjempe mot ICANNs frislipp av gTLDer. Av de 79 bedriftene som skrev seg inn i koalisjonen har 11 av dem desertert på tross av gode intensjoner og søkt om egen gTLD. Blant disse er Xerox (.xerox, .fujixerox), Visa (.visa), Wal-Mart (.asda, .george, .grocery, .samsclub, .walmart og .一号店), Samsung (.samsung og .삼성), Dell (.dell), Ford (.ford, .lincoln) og American Express (.americanexpress, .amex og .open). Det er litt overraskende at f.eks. The Coca-Cola Company og Nestle ikke har gitt etter for presset varemerkene imellom, men det virker ikke som om deres konkurrenter er så på banen som bil- og elektronikkprodusentene er.

Våre gamle kjenninger fra den artikkelen, ICM Registry som fikk tilslaget på .xxx, gir seg ikke med fokus på pornomarkedet og har søkt om å få .sex, .adult, og .porn.

Avsluttende bemerkninger

Mitt inntrykk av responsen på dette første store frislippet fra ICANN er i bunn og grunn som forventet. Grovt sett har store registrarer kjøpt opp store mengder domener med fortjeneste som mål og noen store multinasjonale bedrifter har kjøpt opp domenenavn som beskytter deres egne merkenavn.

Til undertegnede og NRKs lettelse har ingen søkt om toppnivådomenet .nrk, slik at vi slipper å ta opp kampen mot noen som ønsker å benytte seg av denne gTLDen. Det er nemlig nå mulig i en syv måneders tidsperiode å motsette seg (for betaling) påsøkte gTLDer som er i konflikt med ens egen merkevare. Det er med andre ord ikke før på nyåret at de første gTLDene dukker opp på internett og vi kan begynne å ane konturene av dette som er kalt den nye store internettrevolusjonen.

Fortsatt ligger det mange historier bak kolonnene og radene i oversikten over søknader hos ICANN. Er det noen skjulte koalisjoner eller flere kjente aktører som seiler under falskt flagg? Vi er interesserte i disse, så bidra gjerne med en kommentar.

5 kommentarer

  1. Flyselskapet SAS konkurrerer om .sas med en registrar, men SAS Institute, som i dag har sas.com. RIktignok er søknaden sendt av et datterselskap, men det er ganske klart at det er SAS Institute som er den reelle søkeren.

    Svar på denne kommentaren

  2. Top Level Domain Holdings ansatte forøvrig Peter Dengate Thrush, som var ICANN Chairman Board of Directors, og som ledet prossessen med dette prosjektet!

    IKT-norge sjefen synes det var trist at Norge ikke kjente sin besøkelsestid… jeg synes det var bra at ingen falt for dette.

    Google vil ha .blog, amazon vil ha .book, begge vil ha .search (!) – google har blogger tjenesten dem helst vil knytte til dette antar jeg. Amazon vil promotere bøker… spørs vel om du får lov å ha domene .blog hos wordpress eller .book om du ikke selger den hos amazon.

    Folk flest vet jo snaut hva domener er – dem bruker google til å finne nettsider.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>