nrk.no

Hjelp oss å lage Nordlandsbanen minutt for minutt (og årstid for årstid)

Kategorier: Nett-tv,NRK & TV

Thomas Hellum og Jon Ståle Carlsen monterer frontkameraet i førerhytten på Di 4-lokomotivet.
Thomas Hellum og Jon Ståle Carlsen from NRK mounts the forward-facing camera before the recording of winter along the Nordlandsbanen. Photo: Sindre Skrede/NRK

I dag er det nøyaktig ett år siden MS «Nordnorge» la ut fra Bergen på det som skulle bli verdens lengste live-dokumentar noensinne. Flere minutt for minutt-prosjekter er på vei, og blant dem er Nordlansbanen, som er 50 år i år. 

Gjennom 2012 kommer vi til å filme Nordlandsbanen én gang for hver årstid. Nå ønsker vi din hjelp og dine ideer for å lage et godt TV-program av materialet vi samler. 

Nordlandsbanen i vinterdrakt
Nordlandsbanen går gjennom et vilt og vakkert landskap, fra Trondheim i sør til Bodø i nord. I år er det 50 år siden jernbanestrekningen åpnet. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Med en Gullrute for årets nyskapning på hattehyllen og sendinger som Flåmsbanen, Bergensbanen og Hurtigruten i bagasjen tar NRK for seg Nordlandsbanen minutt for minutt. Nå ønsker vi din hjelp til å lage programmet. For å lage en vri på minutt for minutt-konseptet, filmer vi den 729 kilometer lange jernbanestrekningen gjennom både vinter, vår, sommer og høst gjennom jubileumsåret. Det gjør det mulig for oss å veksle mellom de forskjellige årstidene underveis, slik du kan se i filmen nedenfor. Foreløpig har vi filmet vinter og vår.

Togturen med Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø tar rundt ti timer. Den går gjennom 156 tunneler, over 361 broer og har 42 stasjoner. Reisen går gjennom et landskap som i sør er preget av åser, daler og skog, via fjorder og spisse fjell til et vilt og nakent landskap over Saltfjellet i nord.

Thomas Hellum og Jon Ståle Carlsen monterer frontkameraet  i førerhytten på Di 4-lokomotivet.
Thomas Hellum og Jon Ståle Carlsen monterer frontkameraet i førerhytten på Di 4-lokomotivet før filmingen 23. februar i år. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Mens hurtigruten gikk live, og folk i hver havn og på hvert nes bidro til å gjøre sendingen til en bit av vår egen kulturarv, ville en live-sending med Nordlansbanen bli enda mer komplisert og kostbart. Dette minutt for minutt-konseptet måtte derfor bli litt annerledes, og fortelle en historie vi kun kan gjøre gjennom opptak: løsningen har blitt å filme Nordlandsbanen gjennom alle de fire årstidene. Turen er spektakulær, og det er ikke uvanlig at en enkelt togtur omfatter både regn, tåke, strålende sol og skyfri himmel. Ved å filme turen gjennom alle årstidene, håper vi å kunne fange litt av kontrastene i landskap, vær og lys langs strekningen. Slik kan vi utnytte opptakskonseptet for det det er verdt, og samtidig markere Nordlandsbanens 50-årsjubileum.

For å kunne synkronisere alle klippene i ettertid, tar vi opp GPS-posisjoner og nøyaktige klokkeslett underveis. Det gjør det mulig å få toget til å være på «samme sted» i hvert klipp til nøyaktig samme tid, og gjør det enkelt å klippe mellom vår, sommer, høst eller vinter. Loggerne tar også opp akselerasjonsdata og kompassretning. Disse er dog utsatt for svært mye støy, i det lokomotivet rister ganske mye, og kan bli vanskelig å utnytte. Ristingen fører også til at vi benytter en spesiell linse, en «ristelinse», med optisk stabilisering under filming av banen.

GPS-posisjonene kan kobles sammen med filmen, slik at vi kan presentere forskjellig informasjon på skjermen: stedsnavn eller andre punkter av interesse kan for eksempel legges inn, og dukke opp etter hvert som de passeres, slik som i testklippet med Hurtigruten under.

Dette er bare én av flere måter å presentere informasjonen på.

TV-sendingen kommer sannsynligvis en gang mot slutten av året, i en eller annen form. På nett er det åpenbart at seerne selv må kunne veksle mellom årstidene, og noe lignende hadde vært fint å ha på TV-sendingen også. Det spørs, dog, om vi får lov til å reservere fire TV-kanaler  som publikum kan skifte mellom en hel dag.

Under kan du se en film vekslende fra vinter til vår ikke så langt fra Bodø.

Det vi har er altså:

– Film av Nordlandsbanen, sett fra lokomotivet, gjennom alle fire årstider.
– GPS-data for hver tur.

Ute på den store verdensveven ligger det både geoferererte artikler, bilder og filmer. Der ute, bak verdensveven igjen, finnes også dere – våre dyktige lesere som har kommet med så mange gode idéer tidligere.

Spørsmålet er om dere der ute vil hjelpe oss – slik dere har gjort med både Hurtigruten og Bergensbanen – med å lage enda en opplevelsesrik minutt for minutt-sending. Hva kan vi gjøre med det materialet vi har, og hvordan kan vi presentere det på en best mulig måte? 

Du kan laste ned et testklipp fra filmingen i vinter, med tilhørende GPS-koordinater, i artikkelen Nordlandsbanen minutt for minutt. Der står også mer om den tekniske utrustningen. Bruk gjerne hashtag #nordlandsbanen om du diskuterer på twitter, flickr eller lignende.

Dere kan også la dere inspirere av et par andre årstidseksperiment som NRKbeta har skrevet om:
Hele 2010
Et helt år i ett enkelt bilde
Hele 2009 på 120 sekunder
Hele 2008 på 40 sekunder 

25 kommentarer

  1. Ikke for å være for kritisk, for saken er kul, men i klippet dere går fra vinter til vår ender våren i et ganske blasst, utbrent og lite «rent» bilde. Dere skal fargekorrigere dette?

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Dan)

      Hei Dan,

      sendingene vil naturligvis bli fargekorrigert. Klippene i denne artikkelen er test-klipp vi har laget for å skape et inntrykk.

  2. Mitt innspill er kun at jeg ønsker at dere lager en «ren» produksjon, det vil si minst mulig tekst på skjermen og støyende lyder, slik som «plinge-lydene» og de blå stasjonsnavnsflashene fra Bergensbanen-produksjonen deres.

    Hvis dere absolutt må ha med info om stasjonsnavn, ønsker jeg meg

    (1) Ingen PLING
    (2) Pen lay-out!!
    (3) Helst en opt-out mulighet.

    God tur!

    Svar på denne kommentaren

  3. Utrolig moro! Men det som var litt av «det store» med hurtigruten var jo at man så folk som man kjente og orginaler i borat-kostyme og mye mer… Er vel lite «ekstra» som skjer hvis folk ikke vet at det filmes. Tenk hvor mye mer innhold det er med korps, happenings og folk som vinker langs banen hvis folk vet at nå filmer NRK 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Lars)

      Hei Lars,

      helt klart. Det hadde vært artig å gjøre også denne turen direkte, men det ville være både komplisert og dyrt å få til. I stedet satser vi altså på opptak, og har troen på at dette blir et bra program!

    • Tror det er bra dere ikke prøver å gjøre akkurat det samme som med Hurtigruta – det hadde neppe blitt like bra andre gangen. Supert at det blir noe litt annet 🙂

  4. Filip Wallberg

    Beklager. Det bliver på dansk. 🙂

    Videoen skal være ‘ren’. Ingen forstyrrende markører eller lignende. Informationerne skal præsenteres ved siden af afspilleren. Gerne i samme stil som popcornjs.org.

    Jeg forventer, at mange nordmænd har billeder (og videoer) af ruten og togene på ruten. Derfor burde brugerne kunne tilføje elementer til projektet som kunne vises ved siden af den egentlige afspiller.

    Man kunne også lade nordmænd tilføje små historier til projektet.

    Filip Wallberg
    Underviser i digital journalistik @ University of Southern Denmark.

    Svar på denne kommentaren

  5. hei, dykke kan sette opp DIREKTE kkamera av stasjonane og på toget san at brukarane kan velga sjøl ka dei vil sjå på 🙂 san som på hurtigruta bere at då va det NRK som bestemte, men no skal dei som ser på besteme ka dei vil sjå på 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til DS)

      Hei DS!

      Det å sende direkte fra toget er svært vanskelig på grunn av tunneler, høye fjell, dype daler og trange fjorder. Det blir teknisk vanskelig og komplisert å få til noe sånt, så da tenkte vi å lage opptak denne gangen. Det blir ikke den samme folkefesten som Hurtigruten var, men vi mener at vi – ved å ta opp hver årstid – utnytter opptaksmuligheten vi tross alt har på en god måte. Nå er spørsmålet hvordan man skal presentere det.

      Ellers hadde det så klart vært morsomt å la publikum mikse sin egen TV-sending. Vi får sikkert til noe slikt på nettsidene våre med det materialet vi har nå – selv om det ikke blir direkte.

    • ja, men so det blir ikkje direkte, men dokke kan no bruke 3G eller noko sant?

      eller so kan dokke sette opp kamera langs linja og?

    • Dette hadde ikke hvert et problem dersom de fikk lov til å slippe ut manneurin langs sporet.
      Alle som går på jakt vet at alt vilt skyr manneurin.

      Anng. filmingen…hvorfor ikke bytte årstider hvert 5 min……….?

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Jeger)

      Hei Jeger,

      togsettene som går på Nordlandsbanen har et såkalt «åpent kloakksystem», så det slippes faktisk ut både det ene og det andre rett ned på skinnene.

      På selve TV-sendingen må vi vurdere hva vi kan gjøre. Et fast intervall mellom hver årstid er jo én måte å gjøre det på, så klart.

    • håper dem ikke legger skjul på det. det der sjer veldig ofte og dem gjør jo ikke noe særlig for og få slutt på denne lidelsen.

  6. Uansett i hvilken form dere velger på tv foreslår jeg følgende.

    Bruk 5 av ol event koderene som følger;
    Clean av tv sendingen, uten pingelpongel og grafikk. Men mikset årstid.
    De fire andre sender hver sin årstid, alt synkronisert med tv sendingen.

    Jeg vet det er litt tricky å få den helt synkron med NRK tv signalet, men muligheten til å kunne se en valgfri strekke i kun en årstid kunne vært spennende mens miks ruller og går på tv.

    Om dere vi ta helt av, bruk en koder til en quad splitt og lag en ferd med alle på en gang.
    For de av oss som vil ha alt rett inn liksom.

    Svar på denne kommentaren

  7. Om film som er tatt på Hurtigruten båt.
    Kamera bør settes litt høyere opp. Det er kjedelig å se på nesen av båten og vann foran båten hele tid. Vann og fjell er mest fine)))
    Best å sette kamera sånt får rå ha 2/3 øverste del av bilde – fjell, og 1/3 nederste del av bilde – vann.
    Slik som vanlig menneske ser når er den på båten og ser fram.

    Svar på denne kommentaren

  8. Tja, med «litt» planlegging, burde en miks av opptak, og live, kunne gjennomføres?
    For å minske kostnadene kan dere sende live fra noen utvalgte stasjoner, der dekning ikke vil være en like stor utfordring?

    Svar på denne kommentaren

  9. Johannes Arnstad

    Samsending i 3 kanaler med en årstid pr kanal slik at man kan skifte årstid selv. klarer oss i 10 timer uten nyheter og barnetv mm. kanskje opprette nrk4 slik at man får med alle.
    (skjønner at dette er litt i det ambisiøse hjørnet, men det hadde vært kult)

    Svar på denne kommentaren

  10. Med finsk tog i midnattsol

    […] holder for tiden på med å filme Nordlandsbanen minutt for minutt (årstid for årstid). Vi vurderte å sende samme strekning live, men det ville blitt for teknisk komplisert og dyrt på […]

    Svar på denne kommentaren

  11. Anders Olsson

    Hei!
    Spennende lesing og setter i gang ideer om ev. felles jobbing og/eller samarbeid.
    Jeg arbeider en satsning relatert til fortellinger om kulturarv (www.digitaltfortalt.no) som driftes av Norsk kulturråd (www.norskkulturrad.no).
    Vår danske venns Filip Wallsbergs tanker er noe som jeg kan relatere til innen rammen for hva vi driver med. I vårt arbeid har vi under de seneste 3 årene gjennomført ca 50 workhops med ansatte og frivillige i ABM-sektorene (Arkiv, Bibliotek og Museum) og når vi såg dette kom tanke på at kanskje vi skulle gjøre en eller to workshops for å lage «digitale fortellinger» fra Nordlandsbanen?
    Hensikten fra vår side er primært å få flere, andre, annnerledes, artige, spennende og engasjerende fortellinger inn i Digital fortalt men om noen av disse, som en sideeffekt, også eventuelt kunne brukes inn mot TV-programmet om Nordlandsbanen vore det artig.
    Om TV og dess mediale muligheter vet jeg lite men har inspirerats av noe som gjorts i et europeiskt prosjekt som vi jobber med/mot http://www.europeana.eu., der man laget til en slags «stop-start» funksjonalitet som skulle kunne rymme noe av de fortellinger og fakta som kan ligge rundt selve TV-sendingen (i alle fall på webben som en slags web-TV se remix.europeana.eu/).
    En annen ev. mulighet for «samjobbing» skulle kunne være det Wikipedia prosjekt vi nylig etablert no.wikimedia.org/wiki/GLAM. Kanskje kan arbdiet i noen av disse GLAM-wiki dagene kunne rettes inn mot temaer, steder, hendelser, personer med anknytning og relevans for både Nordlandsbanen og TV-programmet?
    Hmmm, blev langt dette men hadde mye på hjertet. I alle fall – om dette virker intressant så for all del ta kontakt så for vi se hva vi ev. kan få til av gøyale ting tilsammens.
    Mvh
    Anders Olsson
    Seniorrådgiver
    Norsk Kulturråd

    Svar på denne kommentaren

    • Roald Renmælmo (svar til Anders Olsson)

      Hei
      Dette er spennande saker. Eg vil gjerne tilføye at Nordlandsbanen går gjennom nokre av dei rikaste områda i landet når det gjeld folkemusikk. Her er det mykje å ta av som kan knytast til dei stadene toget kjører gjennom frå Trondheim til Bodø. Eg kan nemne nokre konkrete døme:

      I Dunderlandsdalen har Ole Tobias Olsen, Nordlandsbanens far, sine røtter og har også samla lokale slåttar på fele frå området. Ein del av desse finnast det innspelingar av.

      I Saltdal har det vore ein rik feletradisjon og både Susanne Lundeng og Ragnhild Furebotten er framifrå musikarar som speler i denne tradisjonen.

      Lengre sør er det arven etter Hilmar Aleksandersen som er særs viktig i Nord-Trøndelag.

      I Helgeland har det vore solide tradisjonar i Drevja, Susendal og andre bygder i dette området.

      Det finnast mange gode innspelingar av musikk frå desse områda men eg vil også foreslå å ha med musikarar på toget og få musikken framført på direkten (eller opptak).

      Mvh Roald Renmælmo
      Venter på Tromsbanen

  12. NRK Urørt – Din musikk på Nordlandsbanen?

    […] hos Gramo, vil det også vanke betaling for låtene som blir brukt i tv-sendingen. Mer om: Hjelp oss å lage Nordlandsbanen Fant ingen låter med taggen NordlandsbanenUrørt Front » ToppsakStemningsfullt fra Sunnmøre- Et […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Filip Wallberg Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.