One Percent Rule

Postet til: DRM, Fildeling & Media

Mythbusters – The Pirates Cut


Å lage en såkalt «directors cut» av en film er sååå 1990. Nå er det «pirates cut» som gjelder. At piratene fjerner reklamen før de legger ut TV-serier har vært vanlig lenge. Men tålmodighet og billig redigeringsutstyr kan føre til mer enn det.

I desember la crimewriter95 ut hele spillefilmen Pulp Fiction klippet i kronologisk rekkefølge. Den har blitt fjernet fra YouTube nå, men det er interessant å se hva som kommer ut av det når publikum selv klipper profesjonelt produsert innhold.

For ikke så lenge siden ble vi tipset om «Streamlined Mythbusters»:

No commercials, no intros, no repetition, no cliffhangers, no switching back and forth between myths. Mythbusters the way it’s meant to be seen.

Noen har altså satt seg ned og klippet om Mythbusters fra den klassiske amerikanske TV-fortellermåten der de hopper frem og tilbake mellom sakene.

Alt klippet om til rene lineære reportasjer. Det hele bryter selvfølgelig med et solid knippe lover og regler. Men det er interessant likevel.

Noen ganger kommer det skikkelig spennede resultater ut av slik lek med innhold. Innen musikk har vi sett dette lenge.

Dj. Dangermouse laget et stykke kvalitetsremiks med The Grey Album og DJ BC har også lekt seg med klassikerne fra Liverpool i fornøyelige og lekne The Beastles. Begge disse prosjektene er akkurat like ukompatible med regjerende regler for opphavsrett.

Antallet mennesker som er villige til å bruke timesvis på å remikse innhold er lite i forhold til det brede publikum. Med det de lager kan komme til å nå mange.

Da vi la ut råmaterialet fra Hurtigruten med en åpen lisens kom det mye spennende ut av det. Mulighetene er der og legger du til rette kan folk komme til å lage spennende varianter av innholdet ditt.

Men både mythbusterseksempelet, DJ Dangermouse og The Beastles er kontroversielle. Hovedproblemet er at vi ikke har en forretningsmodell som passer til denne typen bruk av medier.

Uansett ser vi som driver med profesjonell produksjon av innhold at vi ikke nødvendigvis alltid vet best. Og at det å spille på lag med publikum kan føre til spennende resultater. Vi er sikre på at noen en eller annen gang kommer til å treffe med både forretningsmodell og mulighet for remiksing og bruk.

Har dere andre gode eksempler på at publikum har tatt tak i profesjonelt produsert innhold og skapt noe nytt?

26 kommentarer

  1. Mythbusters er en av de mest ekstreme seriene når det gjelder å vise før pause hva som kommer etter pause, og så etter pause hva som var før pausen. Tipper total lengde på et show uten dette nærmer seg bare 20minutter. Dette synes jo hvertfall godt når man ser piratversjoner der bare reklamen er klippet bort.

    Svar på denne kommentaren

    • Knut Karevoll (svar til henriko)

      Etter å ha sett ein episode av Streamlined Mythbusters er eg ganske imponert. Orginalt blir Mythbusters sendt i ein time inkludert reklame, uten reklame blir det 45-50 minutt men utan flashback og mykje tull står du igjen med 30 minutt god underhaldning.

      Det er myke lettare å fylge med og det er slutt på dei lange introduksjonane om kva du såg på for fem minutt sidan og klippinga midt i det mest spennande.

      Eg håpar Discovery tar dette inn over seg. Eg ser heller på 45 minutt av den redigerte versjonen med reklame enn 45 minutt med orginalen uten reklame.

      Svar på denne kommentaren

    • Dette med å streamline Mythbusters er noe jeg har tenkt på lenge. Det gleder meg å se at noen faktisk har gjort det!
      Da får jeg gå over til å lage en fan edit av 2001, så den blir litt mer spiselig. (Kjempefilm allerede, men jeg vrir meg i de lange og noe kjedelige sekvensene).

      Svar på denne kommentaren

  2. Kanskje det viktigste på denne fronten er stuntet til Trent Reznor og Nine Inch Nails:

    On January 7, 2009, Reznor uploaded unedited HD-quality footage from three shows as a download of over 400 GB via BitTorrent.[147] In an immediate response, a fan organization known as This One Is On Us quickly downloaded the data and had begun to assemble the footage alongside their own video recordings to create a professional 3-part digital film, followed by a physical release created «by fans for fans».[148][149] This tour documentary became collectively known as Another Version of the Truth and was released throughout late December 2009 to February 2010 via three formats: DVD, Blu-ray Disc and BitTorrent. To date, the group and the project has received significant attention from media outlets such as USA Today, Rolling Stone, Techdirt and Pitchfork TV, and holds the support of both Reznor and the fan community with theatrical screenings being held all over the world.[150] Nine Inch Nails art director and webmaster Rob Sheridan noted on the band’s official website:

    This is yet another example of a devoted fanbase and a policy of openness combining to fill in blanks left by old media barriers. The entire NIN camp is absolutely thrilled that treating our fans with respect and nurturing their creativity has led to such an overwhelming outpour of incredible content, and that we now have such a high quality souvenir from our most ambitious tour ever.[151]

    Svar på denne kommentaren

  3. Vet ikke om det blir helt det samme, men innenfor spill så har det nesten blitt en egen kultur å modifisere orginale spill. Se for eksempel på spillselskapet Valve; flere av deres spill startet som nettopp dette (Portal og Team Fortress). Poenget mitt er at dette er en forretningsmodell som faktisk kan fungere. Om det er sammenliknbart med musikk- og filmbransjen er jeg dog ikke sikker på. Men innenfoir spillindustrien har vi mengder av eksempler hvor publikum har skapt noe nytt ut ifra profesjonelt produsert innhold.

    Svar på denne kommentaren

  4. Hei!

    Den beste fan-redigeringen eg har sett er denne :

    Seinfeld Trailer – «Serenity Now» RE-CUT :

    link to youtu.be

    —————————————————

    Når det gjelder fan-editering så kan dette også skape liv igjenn i TV-serier og filmer.

    Det er ikkje så mange mange år siden Monty Phyton var lei av at fans la ut sine favoritt-klipp/episoder og fan-edits i varierende klipp på YouTube.

    Dei bestemte seg da for at siden dei uansett ville bli kopiert så la dei like godt ut materialet sjølv i god kvalitet.

    Dette gav Monty Pyton enda ein ny era,ved at folk som hadde hørt om Monty Pyton ,men ikkje var oppfostra på Monty Pyton vart int. og faktisk økte salget av DVDene betydelig.

    Samtidig som YouTube betalte Monty Phyton båndbredda ;)

    —————————————————–

    Platebransjen har vel også til slutt insett verdien av at folk laster opp egne cover versjoner av rettighetsmusikk,eller bruker musikken i «amatørvideoer»..

    Svar på denne kommentaren

  5. tenk deg at du er frii:) du skaper en film eller en sang musikk, dette du lagde er en drømm,ide som har blitt «virklig»? ALLE som noen gang SER dette hører det får egene drømmer:) som de sprer som et virus:)
    på en positiv måte av og til ikke:( va var budskapet???? hvilken drømmer, følelser,ide var dette, som noen prøvde og dytte på deg? er de +eller-
    eg mener som skaper at hvis noen kopier,kliper,duller osv.. på en drømm DU eller meg har satt i spill, så er det +++ vinnvinn… og de som synes det er — er penge griske griser som fra bunn og grunn egentlig har en fissen drøm,budskap.
    men, mine venner se for deg att alle disse falske penge drømmene for svant.. og at alle måtte tenke seg til hva de ville skape,ha,få av andre(gave)gi til andre LEVE. du kan ikke KJØPE de damene,huse,båt,slave,blabla du ville, eller de grådige ville få store probler med sin verdag:)
    og når vi først er igang… se for deg at konkouranse instinkte,følelse som du har i mot ANDRE
    ble rettet mot deg, og kun deg. å hver gang du følte for og hjelpe andre og bli bedre,sterker,kloker, så ble du selv også dette sterker…..

    men de penge griske flyr rundt og prøver febrilsk
    og HOLDE på sin drøm men…hehee det er for mange FRIE drømmere gratis info,skoler,osv
    FUCK the law;)

    Svar på denne kommentaren

  6. Jo-Erlend Schinstad

    Interessant? Mulig. Det er mange som lager musikk, film og annen underholdning som er beregnet på å bli delt og lekt med av publikum. Det samme gjelder naturligvis programvare. Er det noen som i det hele tatt har prøvd nye The Gimp 2.8, eller går det bare i å laste ned Adobe Photoshop fra tpb?

    Men det er helt klart vanskelig for en musiker å konkurrere med de gigantiske plateselskapene. Når man promoterer «piratene» hele tiden, uten å nevne de som prøver å bidra til et friere samfunn ved å lage nye ting, så gjør man det enda vanskeligere. Dermed gjør de såkalte «piratene» det enda vanskeligere å lage alternative forretningsmodeller. Og det er det vi trenger. Det finnes ingen investorer som vil satse på noen Creative Commons musiker, for alle vet jo at musikk er noe som ingen skal betale for likevel. Dermed får de ikke profesjonelt platestudio med profesjonelle lydteknikere – med mindre de inngår avtaler med gigantene. Dermed blir kvaliteten dårligere for fri kultur og dermed blir den kommersielle musikken mer konkurransedyktig. Men gigantene er jo ikke giganter uten grunn. De skal tjene pengene sine. Dermed må samfunnet fokusere mer på å stramme inn lovgivningen, etc.

    Synes kanskje at NRK Beta kunne fokusere mer på de som lager fri programvare for videoredigering og Creative Commons innhold, enn de som sitter med en piratkopiert NLE og redigerer piratkopiert materiale.

    Svar på denne kommentaren

  7. Arnt Joakim Wrålsen

    Det som kan være interessant å nevne her er GreenXchange (http://greenxchange.cc). Det er et konsept hvor et rekke firmaer legger ut ulike patenter de har. «Alle» kan dermed bruke patentene i egen forskning, utvikling og produksjon, forutsatt at de ikke lager produkter som konkurrerer direkte med firmaet som la ut patenten. Dette åpner for mye innovasjon og utvikling som aldri hadde skjedd om hvert firma hadde tviholdt på alle patentene sine. Og de ulike patentene får nye og overraskende bruksområder.

    Kanskje en lignende forretningsmodell kunne fungert for kreativ innhold?

    Svar på denne kommentaren

    • Jo-Erlend Schinstad (svar til Arnt Joakim Wrålsen)

      Høres fint ut. Hvordan har du tenkt å finansiere det? For selve problemet er jo at ingen bryr seg om rettighetene likevel. Jeg forstår forresten ikke helt hvordan du skulle kunne klippe bort reklamen fra Myth Busters og legge det ut på internet uten at det ville konkurrere med den offisielle – reklamefinansierte – versjonen.

      Det finnes forøvrig sånne forretningsmodeller i dag. Severed Fifth prøver for eksempel å bevise at det er mulig for et band å tjene penger på å dele musikken med fansen, tillate redigering og leking – under noen enkle vilkår; ikke kommersiell bruk, du må opplyse om hvem som har laget originalen, etc. Så har de noe de kaller Fair Pay. Liker du musikken, så kan du betale et valgfritt beløp. Det første som skjedde, var naturligvis at noen la det ut på TPB, uten referanse til hjemmesidene, uten å si at det er Creative Commons musikk, etc.

      Det er forresten et bra band. Kan absolutt anbefales. Spesielt det nyeste albumet, synes jeg, er kjempebra: link to severedfifth.com.

      Svar på denne kommentaren

  8. Litt på siden, men noe det samme. På limited edition-utgaven av Memento (2000, Christopher Nolan) på DVD kunne man med litt tålmodighet finne fram til et påskeegg hvor hele filmen var tilgjengelig i kronologisk rekkefølge.

    Svar på denne kommentaren

  9. Fint innlegg! Shredding er i en gate ikke så langt unna: man plukker en musikkvideo, klipper kanskje litt i den, og endrer lydsporet fullstendig. Motivasjonen varierer nok noe, men jeg har sett flere eksempler på at oppriktige fans gjør det. Skal man lage en god shredding bør man kjenne artisten svært godt, og gjerne være en dugelig musiker i tillegg. Eksempel på shredding av Pat Matheney Group: link to youtube.com

    Svar på denne kommentaren

  10. Hi. I created the Streamline Edit Mythbusters series. I’m delighted that so many people have enjoyed them and that the whole process is getting a decent amount of discussion. Obviously, I receive no payment for the hours of work I put in but the end result is reward enough for me.

    GOOGLE TRANSLATION:

    Hei. Jeg opprettet Streamline Rediger Mythbusters serien. Jeg er glad for at så mange mennesker har hatt dem og at hele prosessen er å få en anstendig mengde diskusjon. Selvfølgelig får jeg ikke betaling for de timene med arbeid jeg legger inn, men sluttresultatet er belønning nok for meg.

    Svar på denne kommentaren

  11. Jeg syntes streamlined er et utrolig bra konsept. Føler at jeg blir påført adhd av mythbusters-style klipping. Litt som vi har fått slow citys bevegelsen, kanskje slow tv burde blitt sparket i gang?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>