nrk.no

Tøyrobot på barnedrevet dannelsesreise

Kategorier: Konferanser og messer,Media,Nettjenester & Utdannelse

foto av en mann med navneskilt "Weiler" på et konferansepanel

Høsten 2011 reiste plysjroboten Laika fra Montreal til Los Angeles. Reisen ble tilbakelagt på ti dager med to skoleklassers hjelp. Underveis lærte hun skolebarna mer om livet, universet og alt. Snart vender hun hjem til sin egen planet.

En gråbrun liten smilende robot-bamse. På maven har den et stort, rosa hjerte. Den står ute i naturen foran et tre, og foran den står navnet LAIKA skrevet med tørre kvister

I Norge har vi jo klassebamsen; en bamse som er med småskolebarn hjem – i følge med en bok der barna forteller historier om hva bamsen har gjort. Laika er en XXL-utgave av denne bamsen – ikke XXL i størrelse, men i omfanget på prosjektet:

Robot Heart Stories from Reboot Stories on Vimeo.

Laika’s Journey

Hjernen bak prosjektet, Lance Weiler, skrev før prosjektstart:

En robot har kræsjlandet i Montreal, og må komme seg til LA for å finne romskipet sitt og komme hjem. To femteklasser i underpriviligerte nabolag; en fransktalende klasse i Montreal og en engelsktalende i LA, deltar i et eksperimentelt læreprosjekt som inkluderer matte, naturfag, historie, geografi og stilskriving – og som plasserer læringen i hendene på elevene. Ved felles problemløsning og kreativ skriving skal elevene hjelpe roboten å krysse Nord-Amerika.

Det høres jo ganske omfattende ut. Men prosjektet er gjort på lavt budsjett, delvis via crowd funding, og forberedelsene er gjennomført på svært kort tid: Ideen ble unnfanget i slutten av mai 2011, samme høst var prosjektet igang.

The Power Of Love

Robotens historie begynner med at hun kom til jorden for å studere oss. Men så ble hun så opptatt med å dechiffrere alt vi snakket om, at hun i et øyeblikks uoppmerksomhet dunket inn i en satellitt. Hun ble skilt fra romskipet sitt og landet i Montreal, øst i Canada.

Så derfor ble hun nødt til å få samlet nok Heartpacks til å kunne komme til LA på vestkysten i USA, der hun kan gjenforenes med romskipet, så hun kan komme seg hjem. OOG disse heartpack’ene er små roboter man enten kan printe ut og farvelegge, eller klippe-brette-lime i 3D, og ta bilde av sammen med ting man er glad i eller opptatt av.

utklippsmal for papir-roboter

With A Little Help From My Friends

Underveis har skoleelevene ulike prosjektarbeider knyttet til roboten. Klassen i USA drev særlig med naturfagsoppgaver, i Canada var hovedvekten på multimedia. Barna lærer om bærekraftige energikilder og får med seg både geografi og historie når de skal hjelpe med å planlegge reisen over kontinentet. Barna kommer også med faglig bistand til den strandede roboten:

Day 2: Montreal Mission Control from Reboot Stories on Vimeo.

Og fra sidelinjene fyller hjelpere fra andre kanter av kloden på med Heartpacks.

farveglade roboter hengende på en klasseromsvegg

Across The Universe

Hun er her på denne planeten for å finne ut hva den dreier seg om – hun er vitenskapskvinne.

Roboten ble døpt Laika av barna, etter den sovjetiske romhunden. Og etterhvert som barna fjernstyrte robotens vattfylte legeme tvers over det amerikanske kontinentet, la de til mindre åpenbare steder de mente roboten MÅTTE se, og bygget ut historien med vimsete elementer som kom i tillegg til tingene som lå der fra de opprinnelige skapernes hender.

Barna ville hun skulle reise til Mount Rushmore og drikke te med enhjørninger.

Som følgesvenner på reisen hadde Laika en fotograf og en dokumentarfilmskaper som la ut daglige rapporter om Laikas ferd over 10 dager. De dro til alle de ulike stedene, og tok bilder som blåste liv i barnas fantasier.

Robot Heart Stories: Laika’s Journey from Reboot Stories on Vimeo.

Young At Heart

Lance Weiler er opprinnelig filmskaper, men har de siste årene drevet i retning transmedia, å skape fortellinger som lever på mer enn én skjerm. Fagfeltet transmedia er ungt, og har – som transmedia-guru Michel Reilhac sier – ennå ikke fått sitt Blair Witch Project-øyeblikk. Kanskje er det nettopp derfor det er mulig å leke så fritt som Weiler og hans følgesvenner gjør i dette prosjektet.

Weiler har skapt en rekke fascinerende prosjekter på ulike punkter i grenselandene mellom film, spill og virkeligheten. Mulig vi må fortelle mer om det senere, men på årets South By Southwest satt han ihvertfall i panelet Multiplatform Storytelling: Frontline War Stories (her kan du høre en podcast av panelet, Weiler starter på 30’00») og han fortalte oss isalen om dette og flere andre prosjekter. Alle fascinerende. Dette grep meg likevel mer enn de andre.

Twenty First Century Boy

foto av en mann med navneskilt "Weiler" på et konferansepanel

Lance Weiler stiller det retoriske spørsmålet «Hva betyr egentlig historiefortelling i det 21. århundre? Hvordan er morgendagens publikum?» Han svarer «Jeg tror virkelig på at de som tidligere var kjent som publikum faktisk er medskapere, så jeg ville samarbeide. Og jeg bestemte meg for å samarbeide med en gjeng femteklassinger».

Prosjektets drivkrefter var å bygge grunnleggende digitale ferdigheter, eksperimentell læring og en trang til å vise hvordan kreativitet og felles fantasi kan tennes.

Etterhvert begynte barna å fortelle historier, folkene bak prosjektet begynte å samarbeide med barna, og barna tok over deler av historiens verden.

De startet med de to skolene, innen de ti dagene var omme deltok folk og skoler fra andre steder i verden, foreldre og barn satte seg ned sammen, printet ut og lagde Heartpacks hjemme – de mottok bidrag fra 8 land og massevis av skoler.

Alle begynte å forstå at det var ikke energi – fossilt brennstoff – som var drivkraften, det var lidenskap og kreativitet.

en smilende jente på en strand i badetøy og badehette. Oppå hodet sitt holder hun en papirrobot med teksten "beach" inni et hjerte.

Changes

Weiler ble underveis kontaktet av en lærer som jobbet med autistiske barn. Hun fortalte at barna laget farveleggingsbok-versjonen av ting de hadde et lidenskapelig forhold til. Etterpå gikk de på biblioteket og fant bøker som passet til lidenskapene. For første gang hadde disse barna funnet frem sine egne bøker.

Og skolebarna hadde fått lyst til å reise, lyst til å se, lyst til å gå ut og utforske.

Under The Milky Way Tonight

Weiler avsluttet delen om Robot Heart Stories med å si at det som virkelig er spennende for ham ved dette, er – med mye av dette prosjektets design prøver han å være nesten som et barn – ikke bare er det et ambisiøst prosjekt med å reise i verden og besøke flere skoler, men på slutten av året skal kunstverkene, Laika selv og alle historiene skytes ut i rommet. Så når barna ser opp i nattehimmelen, vil de bli minnet om hvor langt fantasien kan bære dem.

Montreal Mission Control – Farewell from Reboot Stories on Vimeo.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.