Targeted Ads: Rosablogg med RC-utstyr...
Targeted Ads: Rosablogg med RC-utstyr...

Postet til: Det sosiale nettet & Nettjenester

Har Google virkelig blitt onde?


I går ble det kjent at Google endrer sine personvernsvilkår. Firmaet med slagordet «Don’t be evil«, har gjort det til et slags mantra å ikke være onde mot brukerne sine for å tjene penger. Med de nyeste endringene hva personvern angår, mener flere, blant dem teknologinettstedet Gizmodo, at Google har trådd over streken og blitt onde.

Faksimile fra Gizmodo.com
Faksimile fra Gizmodo.com

Personvern er viktig

Så hva er det nå egentlig Google har gjort som får de amerikanske teknologikommentatorene til å, i et slags raseri, definere dem som onde?

I Googles nye personvernsvilkår blir det, i all hovedsak, gjort en stor endring. At Google samler informasjon om brukerne, og bruker denne dataen for å gi brukerne såkalte «Targeted ads«, er ingen hemmelighet.

Endringen som trer i kraft 1. mars innebærer imidlertid at Google nå kan bruke informasjonen de har innhentet om bruker i alle sine tjenester på kryss av tjenestene. Rent konkret vil det si at en Google-tjeneste, for eksempel YouTube, også vet hva du har søkt etter i Google-søk, og kan bruke denne informasjonen.

Det er hovedsakelig endringen i de nye vilkårene.

«Er det så farlig da?»

Friendly Internet? Foto: Marius Arnesen / NRK
Friendly Internet? Foto: Marius Arnesen / NRK


For mange vil kanskje Gizmodos krasse reaksjon fortone seg som en storm i et vannglass, mens andre setter personvern høyt, og vil derfor være enige i at Google nå går bort fra sin egen «Don’t be evil»-policy. Google har tross alt bygd hele sitt forretningsimperium på på denne selvdefinerte regelen, som de nå beskyldes for å bryte.

For Googles brukere, behøver ikke endringene å bety all verden – iallefall ikke foreløpig. Det er viktig å merke seg at Googles policy rundt hva de bruker informasjonen de henter inn til, ikke har endret seg. Google selv beskriver endringen slik:

Our new Privacy Policy makes clear that, if you’re signed in, we may combine information you’ve provided from one service with information from other services. In short, we’ll treat you as a single user across all our products, which will mean a simpler, more intuitive Google experience.

Det er med andre ord ikke snakk om at informasjonen de nå er i stand til å knytte til en bruker, selges videre til en tredjepart. Informasjonen forblir fortsatt på Googles hender.

Målet med endringen er å kunne tilby enda mer personaliserte reklamebannere. Om «Targeted Ads» er en bra eller dårlig ting, er det delte meninger om. Her finnes det med andre ord flere skoler.

Targeted Ads: Rosablogg med RC-utstyr...
Targeted Ads: Rosablogg med RC-utstyr...

Personlig synes jeg det er bedre at reklamer faktisk omhandler ting jeg er opptatt av og bryr meg om, og ikke er reklamer for sanitærbind og baby-mat.

Den andre skolen huser de som absolutt ikke setter pris på at Google etter hvert vet mye og mangt om deg, og bruker denne informasjonen til å selge deg ting.

(En tredje skole er muligens de som har oppdaget ulike måter å blokkere reklame på, og garantert kommer til å nevne det i kommentarene på denne saken)

Til syvende og sist koker dette ned til hva du selv er komfortabel med, og hva du selv synes er greit. Det er nemlig slik at det er fullt mulig å skru av Googles «Targeted Ads».

Under Googles Ads Preferences har man faktisk både mulighet til å skru av og endre hvordan reklamen fungerer.

Her skrur du av Targeted Ads
Her skrur du av Targeted Ads

Ønsker du ikke «Targeted Ads» trykker du enkelt og greit på «Opt out».

Farlig utvikling, eller et nødvendig onde?

Google endring betyr ikke nødvendigvis all verden for den gjennomsnittelige bruker. Iallfall ikke nå. Den viser imidlertid enda klarer en trend vi har sett de siste årene.

De store aktørene på Internett, og ikke minst innen sosiale medier, samler og bruker mer og mer informasjon om brukeren. På et eller annet stadium er faren overhengende for at noen kommer til å tråkke over en grense for hva almenheten tolererer.

NRKbetas lesere er generelt sett mer opptatt av både teknologi og personvern enn den jevne nordmann.

Hva tror dere om Googles endringer? Er det pest, kolera eller bare en liten forkjølelse?

21 kommentarer

    • Enig. Det verste med Google så langt er den aktivitets-sporing som gjøres med google-analytics i samarbeid med mange nettsteder. Heldigvis er det mulig å blokkere slike funksjoner hos Google, Facebook og Twitter med verktøy som noscript, disconnect og liknende. Foreløpig forblir søkemotoren i det minste åpen så det er mulig å søke uten å være pålogget som registrert bruker.

      Svar på denne kommentaren

  1. Akkurat dette vil jeg vel si bare er småtteri. Det de gjør er jo i praksis bare å utveksle informasjon med seg selv.

    Likevel, at en journalist nå til dags kan referere til «don’t be evil» uten at det er komisk ment synes jeg nesten er litt merkelig.

    Google som med vitende vilje bryter loven(f.eks. Con Artist Starred in Sting That Cost Google Millions), prioriterer egenmarkedsføring fremfor brukervennlighet(focusontheuser.org), bruker svindeltaktikker for å stjele kunder fra mindre firma og presser andre firma til å gjøre som de sier mens de skryter av «åpenhet».

    Google gjør mye bra, men «don’t be evil»-dagene er over for lengst.

    Svar på denne kommentaren

  2. Først Datatilsynets brev til Narvik kommune ( link to digi.no ), og nå dette. For den enkelte private Google-bruker betyr kanskje ikke dette all verden, for skoler og andre som bruker Google applikasjoner i mye godt læringsarbeid er dette bensin på bålet. I utdanningsversjon er det jo ingen reklame i Google-applikasjonene, men det er jo uklarhet i Googles behandling av personopplysninger som er utfordringen.

    Svar på denne kommentaren

  3. Kevin Brubeck Unhammer

    Dette at søkjeinfo kan gi reklame i YouTube synst eg ikkje er så ille. Det er heller oppsamlinga av informasjon, og korleis det blir knytt til din identitet, som har noko å seia.

    Google gjer både «onde» ting og «gode» ting, men det som er verst er vel eigentleg at dei er så store. Eit firma er ikkje ondt eller godt i seg sjølv, men oppsamling og sentralisering av makt er eit onde. Og me lever jo i eit informasjonssamfunn, der informasjon er makt.

    Relevant: link to nrk.no

    Svar på denne kommentaren

  4. Google Søk kan si at en søker for eks. er interessert i politikk, asiatisk mat, animasjonsfilmer osv.
    Amazon vet når kortet ditt er stjålet fordi det lagrer dine forrige kjøp. RapLeaf og EXelate er to ukjente selskaper i Europa. Nevnte selskaper kjøper informasjon om deg og de du omgås av Google, Amazon og Facebook.
    Ledelsen i Google ser nordmenn som «$» og intet mer. Google Plus har av Eric Smith blitt omtalt som en identitetstjeneste (En nettjeneste forkledd som et sosialt nettverk med et ønske: Å selge informasjon som du legger ut om deg selv). Google + er en fantastisk tjeneste, men den faller ikke under kategorien «Don’t be evil» og det vil heller aldri selskapet Google Inc. gjøre. Nettet er dominert av mektige selskaper som «bruker» deg hver gang du skriver inn et ord.

    Svar på denne kommentaren

    • Hvordan vet Amazon kortet ditt er stjålet, bare fordi de (som alle andre butikker) lagrer tidligere kjøp?

      Har du kilder på at informasjonen blir solgt?

      Selvfølgelig ser de på oss brukere som $. Det gjør alle bedrifter, INGEN bedrifter bedriver vedledighet, det skjønner alle.. Derimot får jeg så enormt mye for «pengene». Alt jeg betaler er å se reklame (derfor blokkerer jeg den ikke), og tilbake får jeg verdens beste epost-tjeneste, masse lagringsplass, videoer, kalender, mobilOS osv.

      Svar på denne kommentaren

  5. Synes uansett den generelle utviklingen (hos Google) er tragisk med tanke på at «noen nerder» bort i USA skal velge hva jeg finner på nett på bakgrunn av hvem de tror jeg er og hva jeg ellers foretar meg på nett.

    Da er ikke nettet fritt lenger..

    Svar på denne kommentaren

  6. Denne bekymringen for vårt personvern kjøper jeg ikke, dette er bare politisk. Den som ikke liker denne fantastiske servicen, kan la være å bruke den, men de skal snakke på publikums vegne uten å ha blitt spurt. Google, Facebook, Apple (amerikanske selskaper) med flere har blitt utpekt til vinnere av publikum, og ellers i livet må en hver lære å ta vare på selv. Skal du ha andre å ta vare på deg, har du problemer, og de som skal «hjelpe» deg har 100 vikariende motiver. Og det siste de er interessert i er dn velferd. De er sykelig opptatt av disse selskapene er vinnere. Særlg i Norge. Her er de alle bekymret for «de svake,» og de som trenger hjelp får det ikke. Alt er bare politisk svada fra ytre venstre.

    Svar på denne kommentaren

    • Kevin Brubeck Unhammer (svar til Ole Årseth)

      Hadde du endå sagt Partiet Venstre … men ytre venstre er vel ikkje akkurat dei som er mest kjende for å stå på barrikadane for personvern? Eg trur iallfall ikkje Georg Apenes kjenner seg heilt igjen i den karakteriseringa ;)

      Dei som snakkar på vegner av publikum er jo sjølve publikum. Er det sånn at viss du ikkje følgjer straumen og meiner at Topp20-lista av IT-selskap er best, så har du ikkje lenger rett til ei meining?

      Og er det umogleg å ha etiske ideal eller verdiar utan at det må «ligga noko bak»? Tja, om me skal leita etter noko egoistisk, så er det kanskje frykta for totalitære samfunn som gjer at folk meiner at personvern har eigenverdi. Men det skal ein del semantisk sjonglering til for å kalla det «vikarierande motiv».

      Svar på denne kommentaren

  7. Litt fint å lese at de fleste her er like lite paranoide som meg :-)
    Jeg tok et bevisst valg for ca et halvt år siden. Før det brukte jeg Outlook, Google uten konto, holdt meg unna Facebook etc. Jeg nå nå «lagt mitt liv i Googles hender», iallefall mye av mitt digitale liv. Og sover fortsatt godt. Mulig dét er naivt, men den reklamen jeg får kan jeg leve med, det de sitter å ser på tror jeg at jeg kan leve med, vel vitende om at det er min egen avgjørelse som bestemmer hvor lenge og om jeg skal være synlig. På Androidtelefon (!) og data. Samtidig er det hele «gratis», dvs jeg betaler i form av (stort sett) målrettet reklame + helt sikkert noe jeg ikke vet hva er enda. Men, som sagt innledningsvis, dette er et bevisst valg. Foreløpig føles det hele helt greit, og jeg fryder meg over de gode tjenestene :-)

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>