nrk.no

Hvilket firma dominerer bransjen om tre år?

Kategori: Internett

logoene til selskapene i undersøkelsen

logoene til selskapene i undersøkelsen

I forkant av at NRKbeta skal til SXSW i mars, fikk vi en spørreundersøkelse med en haug spørsmål. Ett av dem fikk oss til å stoppe opp litt og tenke. Det er flere sterke kandidater, og ganske interessante scenarier enten det skulle være det ene eller det andre som skulle ende opp med å dominere bransjen.

Vi måtte rett og slett rappe dette ene spørsmålet og knotte det inn i en poll. Dette er alternativene, hva tror dere?

Lenke til poll

19 kommentarer

  1. Magne Gisvold

    jeg ville satt pengene mine på twitter, helt klart; den fyller funksjoner som FB ikke gjør, samtidig som du kan bruke twitter til mye av det sammen. det at alt (bortsett fra DMs) er åpent tilgjengelig, er en klar fordel.

    det er vel forresten ingen ting i veien for at noen bygger en klient som har tildels samme funksjonalitet som face, med et smekkert brukergrensesnitt der man kan gruppere venner, kjente og andre man følger; sette opp bilder i album, holde orden på samtaletråder med enkeltpersoner, etc. (rart at jeg ikke har sett noe slikt ennå?)

    G+ er vel egentlig et forsøk på dette, men de har jo foreløpig ikke samme «traction» mht brukere.

    (nå spørs det veldig hva man mener med «dominere» i denne sammenhengen, så klart. twitter kommer ikke til å ta igjen apple eller google i verdi innen den tid – men at tjenesten vil dominere kampen om oppmerksomheten (slik FB gjør i dag), det tror jeg nok. kanskje.)

    Svar på denne kommentaren

    • Det fascinerer meg veldig at så mange oppfatter twitter som «alt (bortsett fra DMs) er åpent tilgjengelig». Twitter er, på linje med facebook og G+, så åpent som du som bruker vil ha det til. En kan fint ha tweets kun synlig for sine følgere og/eller forhåndsgodkjenne de som ønsker å følge en. Det bunner vel litt i hvem man er, hva man liker og hva man føler er riktig for formålet. Er man en privatperson kan det godt tenkes man ønsker å begrense og kontrollere publikumet noe. Er man en offentlig person, artist, bedrift el.l. vil man antakelig tenke det motsatte. Det er ingen fasit på dette. At «det er en klar fordel» å ha alt åpent er vel også høyst subjektivt med samme argumentasjon.

      Men før man sporer helt av og som foreløopig avstemning viser, det kan vanskelig tenkes at noen på lista kan vippe Google av tronen enn så lenge. Og hvem vet, går SOPA/PIPA gjennom på tirsdag blir det i allefall umulig å si hva som skjer om tre år, kanskje Netflix seiler ut av rassen til MPAA og opp til toppen av en slik liste.

  2. Om Google fortsetter på den måten de gjør; samler alle «småtjenestene» sine til noe mer helhetlig som fungerer på tvers av alt, vil gjøre Google-universet tiltalende for svært mange. Men det er ingen tvil om at Google og Apple vil fortsette å knive i tiden framover.

    Svar på denne kommentaren

    • Sigurd (svar til Simon)

      Apple på enhetene og deres operativsystem – Google på (nettbasert) programvare.
      Google ligger langt foran med f.eks. sin Søk, Gmail og Docs – og jeg tror Plus vil gjøre suksess bare det åpner for tenåringene (som vil starte emigreringen).
      Apple er jo helt klart ledende på sitt område.

  3. Dette er egentlig et litt rart spørsmål. De fleste av firmaene dere har lagt inn i pollen er ikke i samme del av bransjen. Dere har de store som har en finger i de fleste delene av bransjen, også har dere de som har spesialisert seg på mindre deler som sosisale nettsider som twitter og facebook.

    Men skal jeg gjette på hvem som er store om 3 år så tror jeg google enda vil være store. Microsoft vil også enda være store selv om jeg tror de vil ha en mindre andel av markedet. Amazon har fordelen med at de ikke bare er en teknologibedrift, jeg tror for eksempel at det alltid vil være et marked for bøker på nett og der er et av stedene amazon tjener mye penger.

    Apple tror jeg kommer til å gjøre det greit, selv uten Jobs. Tror derimot at de vil miste en del av markedet på nettbrett siden til android og windows 8 enheter. De vil også måtte jobbe hardt for å holde markedsandelen sin oppe på både pc og mobil.

    Nå er det jo en stund siden IBM hadde sin storhetstid selv om de enda er store innen deler av bransjen. De vil nok enda eksistere om 3 år og være store men de har vel trukket seg ut av det private markedet for flere år siden når de solgte pc delen av selskapet til lenova.

    Svar på denne kommentaren

  4. Hvilken industri er det egentlig snakk om?

    Apple dominerer på maskinvare i dag.
    Google på søk, reklame.
    Microsoft på OS og office programpakken.

    Om det er sosiale nettverk dere snakker om, G+ / twitter / fb, tror jeg facebook vil fortsette å dominere (men jeg håper på Google+).

    Om det er smarttelefoner tror jeg Apple vil forsette å dominere (men jeg håper på Google/android).

    =/

    Svar på denne kommentaren

  5. Anders Hofseth (NRK)

    Forstår at endel av dere savner firmaer på listen eller synes sammensetningen er rar; det er som sagt en liste SXSW hadde laget, den er laget utifra amerikansk virkelighet. IBM er nok muligens med som en spøk.

    Svar på denne kommentaren

  6. Vi bør ha lært nok om ulempene med privateide monopoler til å sørge for at ingen bransje kan domineres av en enkelt aktør. Før 3 år har gått bør vi ha fått innført reguleringer som gir dominerende aktører handicap. F.eks bør produkter som nyter av markedsandeler høyere enn 35-40% miste muligheten til å omsettes som del av en mer omfattende pakke. Dvs at slike produkter må markedsføres, prises og faktureres separat.

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til seloque)

      Som vi skriver i saken er spørsmålet hentet fra (amerikanske) SXSW. Dermed er det på engelsk, og med de svaralternativene de mente var relevante. Samtidig tror jeg ikke det er så mange firmaer fra andre land enn USA som eventuelt vil være det ene dominerende firmaet om noen år.

  7. IBM, Google, og Amazon er de som mest trolig vil dominere sine markedsegmenter.

    Amazon har noen utfordringer med overgangen fra fysiske produkter til rene digitale produkter, men de en erfaren organisasjon og veldig mye infrastruktur på plass. Apple, Microsoft, og Google er muligens viktige konkurrenter om noen år. Facebook er også en mulig utfordrer, men de har ikke vist noen særlig tegn til dette.

    Google er dominerende på søk. De har noen utfordringer med alle de som kjemper i mot et åpent Internet, men hittil ser det ut som det vil være behov for søk om noen år. Microsoft har vært en mulig konkurrent lenge, men de har ikke lykkes frem til nå.

    IBM? Så lenge det er krig, finans, olje, og alt annet som omhandler de helt store pengesummene vil IBM mest trolig gjøre som før. En av mange utfordringer for IBM er hvor stor del av omsettingen som kommer fra stormaskiner. De største utfordringene for IBM kan komme fra Kina. Kina har sikkerhetspolitiske nasjonale interesser. De ønsker kontroll over egen infrastruktur. Dette gjør at de vil fortsette å utvikle selskaper som f.eks. Huawei og videreutvikling av deres egne CPUer f.eks. extremetech.com/computing/102461-east-vs-west-china-builds-record-breaking-homegrown-supercomputer

    Microsoft har noen utfordringer, men vil trolig lykkes med å få knyttet flere nye type digitale dingser mot deres tradisjonelle serverprodukter. Det er for Microsoft infrastruktur til at de skal forsvinne med det første. De vil trolig få fordeler av Microsoft server-produkter i markedet for håndholdte dingser for bedrifter.

    Apple? Hvem vet. De vil få svært mye konkurranse fra de kjente masseprodusentene. Samtidig vil det komme en haug med nye produsenter fra diverse land. Det er tøft i massemarkedet for dingser for hjemmebruk.

    Red Hat? Red Hat har veldig høy P/E på 66. Ser ut som markedet har troen på stor vekst innen markedet for åpen kildekode.Apple har til sammenligning en P/E på 16.
    en.wikipedia.org/wiki/P/E_ratio
    MS:11 IBM:15 Apple: 16 Google: 19 RHT:66 Amazon? 98…

    Alibaba, Youku, Baidu, og andre kinesiske aktører er i stor grad beskyttet fra vestlig konkurranse. Disse vokser rakst. De vil trolig satse på Afrika, Sør-Amerika, og muligens Midtøsten. fastcompany.com/magazine/162/china-alibaba-baidu-youku

    Kina satser tungt i Afrika: «Africa has always been portrayed as the problem-stricken continent grappling with famine, debt, corruption and civil wars.

    However thanks to an initiative by the China Central Television (CCTV), 700million viewers in over 170 countries can now get the real picture of Africa through a 24hr news channel that focuses on African news and views» – allafrica.com/stories/201201160075.html

    Alibaba, Youku, Baidu, Huawei, og andre kinesiske aktører vil satse der.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.