Magic Lantern for Canon EOS 550D Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no
Magic Lantern for Canon EOS 550D Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no

Postet til: NRK

På Ekstremsportveko med speilrefleks


At speilreflekskameraene har innatt videokamera-arenaen er for lengst et ubestridt faktum. Reklamefilm, spillefilm, tv-serier og og ekstremsportfilm er allerede produsert i massevis på de forskjellige stillskameraene som nå også skyter video. Under Ekstremsportveko var turen kommet til å prøve ut HDSLR både på de tradisjonelle programlederdelene av NRKs sendinger, men også på enkelte av reportasjene.

Anne Rimmen under Veko 2011 Foto: Marius Arnesen (C) NRK
Skjermdump av programleder Anne Rimmen under Veko 2011 Foto: Marius Arnesen (C) NRK

Mulighetene man har med et HDSLR i hendene åpner for å produsere et filmatisk uttryk som skiller seg ganske skarpt fra den tradisjonelle og realistiske nyhetsuttrykket. Mye av dette uttrykket kan tilskrives at et HDSLR-kamera skyter hele bilder og ikke delbilder. Mye på samme måten som et godt gammeldags filmkamera. Det at man i tilegg kan bruke objektiver som kan gi et svært smalt fokusplan gjør at man kan få bildene til å se helt annerledes ut enn det man kjenner fra TV-nyhetene…

Av og til ramler det spennende, utfordrende og morsomme oppgaver i fanget på undertegnede.

Under årets «Ekstremsportveko» lød oppgaven fra producer Stein Magne: Forny mellomstikkene våre.

Frie tøyler

Ekstremsportveko på Voss er en årlig begivenhet hvor ekstremsportutøvere i alle farver og fasonger møtes for å utøve akkurat ekstremsport. NRK har de siste årene produsert daglige sendinger fra «Veko». Sendingene er bygd opp som en «magasinsending», noe som i praksis betyr at det er en programleder som binder sammen ulike reportasjer lagd av ulike journalister og fotografer.

Mellomstikk in the making. Foto: Gunnar Bøthun, NRK.no
Mellomstikk in the making. Foto: Gunnar Bøthun, NRK.no

Det var altså disse «mellomstikkene» som skulle fornyes. Det er noe befriende, men samtidlig svært skummelt med å få frie tøyler til å boltre seg på norges største TV-kanal.

Men det er selvsagt en mulighet jeg ikke kan si nei til.

Et slags dogme.

Jeg har brukt Canon 5D mark II til video ved flere anledninger før, både for NRK.no og på privaten, men også under mitt opphold for NRK Fakta i Afghanistan.

Denne gangen hadde jeg lyst til å ta konseptet HDSLR så langt ut som mulig. Mest mulig «film-look», minst mulig TV-nyheter.

Jeg endte opp med å bruke min Canon 5D mark II sammen med en Sigma 50mm f1,4. Fast brennvidde gjør at jeg ikke kan «feige» ut og zoome meg ut til en kjempetotal, eller zoome meg inn til detaljer. Jeg må flytte meg, og jeg har ikke sjans til å safe i mål på 16mm, som ofte blir resultatet når jeg setter på feks 16-35mm 2,8.

Målet var å ha et så smalt fokusplan som mulig, og på den måten få mest mulig film-look. Etter noen forsøk på blenderåpning f1,4, innså jeg at det blir for smalt. Det viser seg å være mer enn vanskelig nok å treffe med fokus på f2,0, så jeg endte opp der.

Dogme var dermed satt. Nå gjenstod det bare å se hvordan dette ville fungere i praksis.

Svært smalt fokusplan

La det være sagt først som sist. Selv med en 50mm Sigma f1,4 @f2,0 blir fokusplanet svært smalt, og det er krevende å klare å holde bildet i fokus, spesielt når man beveger kameraet, eller når motivet flytter på seg.

Det å klare å alltid ha motivet i fokus er så og si umulig, men så lenge man starter i fokus og ender opp under bevegelse, fungerer det overraskende bra. Øynene blir liggende og søke etter fokusen i bildet, og man har med det enda en mulighet til å styre hvor seeren skal følge med.

Stativ, skulderstativ, monopod eller håndholdt?

Et stillbildekamera er på ingen måte ergonomisk utformet for å skyte video. Det finnes derfor en rekke skulderstativ-løsninger, slik at man lettest mulig skal kunne holde kameraet stabilt.

Stor VS Liten. XD-Cam VS Canon 550
Stor VS Liten. XD-Cam VS Canon 550

Vi hadde med versjonen fra leverandøren RedRockMicro. Stativet balanserte kamera fint, og i tillegg har det øyemusling som brukes på utsiden av LCD-skjermen. Jeg endte likevel opp med å ikke bruke skulderstativet, da jeg jobber bedre med et litt «friere» kamera, og foretrekker en monopod og kun LCD-skjermen. Skulle jeg ha laget lengre sekvenser enn de 10-40 sekundene et mellomstikk varer, hadde jeg nok gjort enda noen forsøk på å bruke skulderstativet.

Her er det nok likevel like mange meninger og løsninger som det er personer og kameraer.

180 graders lukker

Det ene spørsmålet som kanskje flest stiller når de skal begynne å skyte video på speilrefleksen sin er: Hvilken lukkertid skal jeg bruke?

Lars Thomas med Canon 550 på Redrock Micro. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta
Lars Thomas med Canon 550 på Redrock Micro. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta

Spørsmålet er svært så legitimt, og krever en solid forklaring for den som er interessert. Tyler Ginter har skrevet en lengre bloggpost hvor konseptet rundt lukkertider og video forklares grundig: http://blog.tylerginter.com/?p=385

Jeg endte, naturlig nok, opp med å bruke 1/50 lukker siden jeg valgte å skyte i 1080P @ 25fps. Velger du å sette en kjappere lukker vil du oppleve en «stakkato-bevegelse» på ting som beveger seg. Denne videoen fra Alain Poilon viser godt hvordan vann i bevegelse oppfører seg når man kjører på en kjappere lukker.

Variabel ND-filter

Resultatet av å måtte skyte på 1/50 sekund og ha en så åpen blender som f2,0, er at bildet i vanlig dagslys blir kraftig overeksponert. Dette løses lett ved å benytte et variabelt ND-filter for å manuelt styre hvor mye lys man ønsker å slippe inn.

Variabelt ND-filter. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no
Variabelt ND-filter. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no

Filteret er konstruert slik at man ved å skru på en ytter-ring kan variere mellom 2 og 8 EV-trinn. Vi valgte et filter fra Light Craft Workshop

Lys-setting

Under Ekstremsportveko på Voss var det stort sett enten overskyet eller plaskregn. Noe som medførte at hele himmelen oppførte seg som en fantastisk softboks hva lys angår. Det meste av lys kom derfor ovenfra, og spesielt når man står ned i et trangt elvejuv eller inne i ei sykkelløype i skogen, gjør dette at øynene til den foran kamera har en lei tendens til å bli litt mørke.

Portabelt LED-lys. Utrolig hva som kan fixes med litt Gaffa... :)
Portabelt LED-lys. Utrolig hva som kan fixes med litt Gaffa... :)

Jeg hadde før vi dro til Voss gått til innkjøp av noen svært billige LED-lys fra Hong Kongs svar på Biltema, DealExtreme. 4 stk SYD-0808 Ledlamper satt sammen til en kraftig lyskaster sørget for at jeg fikk «lettet» opp ansiktet til Anne, og samtidlig fikk det lille lysglimtet i øynene hennes.

Hjemmelaget LED
Hjemmelaget LED

Lyd

En annen utfordring ved bruk av HDSLR er å få tatt opp lyd med tilfredstillende kvalitet. Forsterkeren som sitter i de fleste HDSLR-kameraene genererer i overkant mye støy for at lyden de tar opp skal kunne brukes til noe profesjonelt.

Lyd-setup på Veko 2011
Lyd-setup på Veko 2011

Det er i all hovedsak to metoder å løse dette på. Den første, og kanskje mest brukte, er å ta opp lyden på en separat opptaker, og synkronisere denne lyden med bildet fra kameraet i redigering. Jeg har selv ved flere andledninger brukt en Zoom H4n opptaker, og synket opp lyden ved bruk av plugginet «PluralEyes» for Final Cut Pro 7.

Dette fungerer glimrende, men medfører ekstra tid i etterarbeidet. Tid man ofte ikke har når man jobber på korte tidsfrister.

Den andre metoden, som jeg valgte under Ekstremsportveko, går ut på å benytte forsterkeren i speilrefleksen minst mulig, og dermed unngå støyproblemene den genererer. Ved å skru ned opptaksnivået i menyen til 5DmkII, og heller forsterke lyden ut av Zoom-opptakeren får man betraktelig bedre lyd, enn når man lar speilrefleksen gjøre forsterkingen.

Ved å benytte denne metoden, fikk jeg faktisk mer enn god nok lyd til bruk på TV.

Anne ble utstyrt med en mygg og sender, som i sin tur ble overført til en mottaker som var koblet til Zoom H4n-opptakeren. Derfra splittet jeg utgangen av hodetelefonutgangen, slik at jeg både kunne lytte og sende signalet inn i den eksterne lydinngangen på mitt Canon 5DmkII.

Størrelsen teller

Noe av det beste med HDSLR er utvilsomt størrelsen. Å slippe et gigantisk skulderkamera, og heller kunne jobbe med et lite, lett og svært mobilt kamera, har sine opplagte fordeler. Ulempene er selvsagt at alt blir en smule mer ustabilt og utsatt for vibrasjoner.

Jeg løste dette ved å bruke en monopod, som gir meg støtte når jeg trenger det, men som også fungerer som en stabilistator og gjør at det er vesentlig lettere å jobbe håndholdt.

Resten av fotografene på NRK-produksjonen fra Veko brukte stort sett XD-Cam-kameraer, så vi gjorde en liten sammenligning på de to kameraene rent vekt og størrelsesmessig :)

Canon 550 med Redrock Micro VS XDCam-batteri. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no
Canon 550 med Redrock Micro VS XDCam-batteri. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no

Vanninferno

Årets Ekstremsportveko ble prisgitt med det verste været gjennom tidene. Det hølja rett og slett ned på vestlandsvis i ei uke i strekk. Kun på den siste dagen av Veko titta sola fram.

Vann og elektronikk går som kjent svært dårlig sammen, og hadde det ikke vært for en eminent kamera poncho som jeg i sin tid kjøpte i Japan, så tror jeg det hadde vært veldig vanskelig å brukt HDSLR-kameraet mitt.

Et godt regntrekk er alfa-omega når man jobber under slike forhold, og det gikk til mirakuløst bra med kameraet gjennom hele uka.

Vanntrekk til HDSLR
Vanntrekk til HDSLR

Etterarbeid

Det er begrenset hvor mye etterarbeid man har mulighet til å utføre på nyheter og sports-saker. Tiden man har til rådighet er knapp, og den som skal sy sammen sendingen setter pris på å få inn mellomstikkene så tidlig som mulig.

Jeg tok meg likevel «råd» til å bruke et plugin til Final Cut Pro ved navn Magic Bullet Mojo på mellomstikkene. I Mojo kan du skru utrykket mer over til film ved å tinte bildet, klemme det i sort, eller desaturere hvis det skulle være ønskelig, noe som hjalp til med å gi stikkene en markant visuell ID.

I forbindelse med at vi hadde produsert en ny vignett, hadde jeg også fått laget en rekke ulike bumpere og lydtepper for bruk i mellomstikkene, og på den måten kunne vi også gi lydsiden et enhetlig uttrykk.

Resultatet

Til sammen ble det produsert fem sendinger fra Ekstremsportveko 2011, hver på 15 minutter, noe som resulterte i 27 mellomstikk i ulike varianter. Her finner du alle de ulike stikkene samlet i en spilleliste:

Reportasjer på HDSLR

Etter hvert som dagene gikk var det flere av fotografene som begynte å leke seg med HDSLR’ene sine, og tok sjansen på å produsere hele pakka utelukkende på HDSLR.

Magic Lantern for Canon EOS 550D Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no
Magic Lantern for Canon EOS 550D Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no

Fotograf Lars Thomas Nordby og journalist Thomas Lerdahl lagde disse to reportasjene utelukkende ved hjelp av Canon EOS 550D. 550D er et av kameraene hvor firmwaren er hacket av gjengen bak Magic Lantern, noe som gir langt bedre muligheter for videoopptak med både zebra, focus peaking og lydmeter i displayet.

I tillegg gjorde også fotograf Torje Bjellaas og journalist Ole Rolfsrud en reportasje hvor de brukte 7D til de fleste opptakene:

LES OGSÅ:

Red VS Canon 5DmkII del 1 av 2
Red VS Canon 5DmkII del 2 av 2
House på Canon 5D mark II
Kan et fotoapparat erstatte et videokamera?
Phillip Bloom gir oss verdifull kunskap om speilrefleksvideo
En ensrom rytter med Canon 5D mark II

32 kommentarer

  1. Rendyrka – ja. Gjennomført prosjekt – ja.

    Meeen; jeg ble skuffa da jeg skjønte at alle stikkene var på denne måten. Rimmen var så isolert fra omgivelsene at vi faktisk mista følelsen av tilstedeværelse.

    For Vekos del har jeg mer tro på det deres Tailandske kolleger gjorde, tradisjonell standup i en foss.

    Ut ifra årets sendinger kan jeg faktisk ikke se/føle at Norges sports-dronning har vært på Voss i det hele tatt.

    Ikke noe å si på dogmet dere jobba ut ifra. Og det er stilig og riktig å eksprimentere på denne måten. Men effekten gikk kanskje ut over hensikten.

    Svar på denne kommentaren

    • Dette synet deler jeg fullt ut. Det ble altfor slitsomt med supertynn dybdeskarphet, der ansiktet til Rimmen gikk ut og inn av fokus hvert sekund. En må ikke ha minimal dybdeskarphet selv om en skyter med DSLR. Dessuten krever Canon DSLR-opptak etter min mening rimelig tung grading pga. av dårlig fargefiltrering og tonalitet. Dessverre synes dette meget godt i innslagene, etter mitt syn. Men honnør for å ta i bruk nye metoder.

      Svar på denne kommentaren

    • Heisann og takk for tilbakemelding.

      Smaken er som baken, og det er helt klart en smakssak om man liker stilen eller ikke.

      Er likevel ikke enig i kritikken av at vi ikke klarer å vise at Anne er tilstede på Voss. Det synes jeg faktisk vi lykkes godt med. Det er ikke den tradisjonelle paddeflate, og i min verden gørr kjedelige, framstillingen av tilstedeværelse, men å sette Anne i omgivelsene synes jeg fungerte overraskende godt, slik vi gjorde det.

      Nå var jeg så helidg å være på samme location som det Thailandske teamet ved to andledninger gjennom uka, og jeg tror neppe deres måte å lage mellomstikk på hadde fungert som noe annet enn et komisk innslag på norske TV-skjermer ;)

      Svar på denne kommentaren

  2. Hans-Marius Øverland

    Kjempespennende!
    Inspirerende. Et meget tasty og flott resultat. :)

    Den gjennomsiktige paraplyen virker som en svært gjennomtenkt detalj. Fungerer ekstremt godt.

    Får assosiasjoner til Top Gear når jeg ser stikkene på youtube… Kudos!

    Svar på denne kommentaren

  3. Interessant artikkel!

    Syns DLSR-stilen gir et fantastisk uttrykk til reportasjene, men til mellomstikkene syns jeg veldig liten dybdeskarphet var forstyrrende og tok oppmerksomheten bort fra innholdet. Jeg ble sittende å irritere meg over at programlederen bare var i fokus halvparten av tida istedenfor å høre etter.

    Svar på denne kommentaren

  4. Er ikke akkurat store kamerateknikeren selv, men har forstått det slik at de fleste HDSLR-kameraene ikke har en slags autofokus-funksjon, og at det er derfor programlederen her faller litt inn og ut av fokus. Kan dette stemme?

    Er det noen teknisk kyndige som har en god forklaring på mangel av autofokus, ev. om en slik funksjon jobbes med å utvikle til fremtidige HDSLR-kameraer?

    Svar på denne kommentaren

    • De har autofokus, men jeg vet at Canon (i hvert fall) sliter med å fokusen til å være rask nok. Hvis autofokusen henger over 3 sek bak hele tiden, blir man nesten nødt til å satse på manuell fokus.

      Svar på denne kommentaren

  5. Dette er typen artikler jeg vil ha mer av på NRKbeta, dette er gull.

    Har nevnt tidligere for Marius at jeg også syns dybdeskarpheten til tider er for snever, men veldig glad for at dere prøver ut nye ting. Og det er bare konstruktiv kritikk, for jeg digger utseendet på bildene som kommer fra 5D.
    Fortsett den spennende utviklingen, det er kjempegøy å følge med!

    Svar på denne kommentaren

  6. Veldig interessant. Forbausende bra kvalitet og definitivt et helt annet inntrykk enn det vi er vant med fra NRK. Men veldig lite lys på en del av klippene av Anne. Kanskje FOR lite? Men jeg gjetter at det ikke var mannskap, tid og/eller ressurser til ekstra lyssetting?

    - Kjell Are

    Svar på denne kommentaren

    • Bildene på nett ser bedre ut ja.
      Problemet er at videoen blir bajs igjennom prosseseringen. 25p blir aldri god 50i, og gjett hvordan framerate tuneren din skal ha!

      Quote fra artikkelen:
      «Jeg endte, naturlig nok, opp med å bruke 1/50 lukker siden jeg valgte å skyte i 1080P @ 25fps. Velger du å sette en kjappere lukker vil du oppleve en “stakkato-bevegelse” på ting som beveger seg.»

      Ja det funker om det ikke er bevegelse i bildet.
      Problemet er at man gjerne har bevegelse i bildet på tv.
      (lag gjerne radio med 5d)

      Svar på denne kommentaren

    • Allikevel, ville det ikke vært nyttig å ha funksjonen tilgjengelig? Kan ikke se for meg at en kameraprodusent utelukker en slik funksjon ene og alene fordi «proffene ikke bruker det». Det må da være noe annet som er grunnen?

      Svar på denne kommentaren

  7. Jeg var flere turer innom NRKbeta etter første sending fra Veko for å se om ikke en artikkel om det var lagt ut – tenkte at det var filmet med DSLR.

    Jeg synes det var bra med litt avbrekk mellom sportsinnslagene. Det kunne kanskje ha vært litt mindre utvisket bakgrunn (f/2,8 eller 4?) så man hadde fått en bedre idé om hva som var i bakgrunnen. Uansett, jeg likte det. Håper dere bruker det mer i fremtiden.

    Svar på denne kommentaren

  8. Jeg synes at filmingen blir bedre med videokameraer. Jeg har ett Canon 550D og et videokameraet og videokameraet er det jeg bruker til filming pga letter og holde stille, bedre lyd og bedre videobilde. Det var også litt mye vibrasjon på noen av klippene her med Speilreflekskamerat, men det er jo bra dere prøver ut litt forskjellig, og nye ting og teknikker, creds for det :)

    Svar på denne kommentaren

  9. Kaster meg på bølgen og takker for en flott artikkel! Satt meg ned på morgenen i dag og installerte Magic Lantern til mitt 550D etter å ha lest om det her. Åpner haugevis av nye muligheter! Takk for tips! :)

    Svar på denne kommentaren

  10. Takk for uvurderlige tips og lekre produksjoner! Kunne du skrive et par linjer om arbeidsflyten din med import av filene, Marius? Bruker du «Log and transfer»inne i FCP, eller går du veien om Mpeg Streamclip for å ta filene inn? Hva har du funnet mest hensiktsmessig? Det er jo det evinnelige spørsmålet om kodek under redigering. Igjen takk for en super artikkel!

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg brukte «Log and transfer» inne i FCP, men opplevde at denne «jukser» litt med jevne mellomrom.

      Den har en lei tendens til å ikke importere hele klipp, og kappe slutten av klippene, noe som er svært frustrerende når klokka tikker mot deadline.

      For å spare tid importerte jeg kun de klippene jeg trengte gjennom «Log and transfer».

      Jeg har tidligere også brukt MPEG-Streamclip, noe jeg også synes fungerer godt hvis du skal ha inn alle klippene du har gjort opptak.

      Jeg brukte Apple Intermediate-codec når jeg importerte klippene, mest for å spare tid i konvertering. Ideelt sett ville jeg brukt Apple ProRES 422(HQ), men denne kodeken tar noe lengre tid hva konvertering angår.

      Svar på denne kommentaren

      • Mpeg streamclip gir deg et annet fargeresultat enn compressor, du mister en del informasjon i bildet.
        Ikke viktig om stoffet ikke skal fargebehandles/etterbehandles i color.
        Men kanskje verdt å tenke på om det skal det.

        Mpeg streamclip har heller ingen framecontroll, så du kan ikke endre frameraten.

        Gjorde du dette i FCP ?

        Eller har du ikke funnet ut at du har et framerate problem enda ? ;)

        Svar på denne kommentaren

  11. Hvordan unngikk dere problemet ?

    5d filmer i 24p/25p/29,97p,
    video avvikles på tv i 50i?

    Resultatet blir stygg hakking hver gang det er bevegelse i bildet.

    Dette har vært iallefall vært problemet med ALL video 5d video jeg har sett sendt på lufta.

    Det ser greit ut på nett, men på lufta ser det bæsj ut.
    Nesten like ille som interlacingfeilene dere hadde på vm.

    Du har triks som å bruke slow motion effekter og frameblending for å doble frameraten, men dette har en tendens til å gjøre vondt værre.
    Dvs interlacing problematikken forsvinner, men andre problemer som fokus og bildekvalitet dukker opp.

    Så hvordan dere løste framerate problemet er jeg iallefall veldig spendt på!

    Svar på denne kommentaren

    • Da ha du nok gjort noe feil i konverteringen din. Alt jeg har skutt med 5D er 25P også oppskaleres dette til det man måtte trenge til utstpilling.

      I vårt tilfelle jobbet jeg i HD med Apple Intermediate Codec i 25P, og gjorde oppskalleringen via FCP til DVCPro50 når vi overførte dette til Quantell hvor sendingen ble sydd sammen.

      Jeg opplevde ikke at det blir et problem med begegelse så lenge man holder seg på samme/dobbel bildefrekvens.

      Svar på denne kommentaren

  12. Dere har råd til XDCams… hvorfor bruker dere dem ikke? :)

    For å gjøre det der med dette utstyret funker bare ikke spesielt bra. Det er innebygget ND-filter i XDCamene og ved vidåpen blender så er det faktisk ganske grunn skarphet på de også om dere på død og liv vil ha det, men grunn DoF er gjort til døde nå av alle oss amatører som har fått tak i speilrefleksene.

    Man kan egentlig ikke ha et så syltynt fokusplan om dere ikke har en B-foto som vet hva som kommer til å skje, og har monitor god nok til å fokusere med, men det er en helt annen arbeidsmåte til en helt annen situasjon.

    Den filmatiske look-en er jo noe NRK har utstyr til å få til uten at det gir bilder som av og til ser ut som de er rotoskopet av en periodedranker med farvestifter.

    Svar på denne kommentaren

  13. Flotte bilder! Bra lyd! Utrolig godt jobbet på så kort tid.

    Når det gjelder mellomstikk, så tror jeg ikke dybdeskarpheten
    har skylda for at det føles som Anna er for isolert.
    Jeg mener at når dere skal rapportere ekstremsport da
    må programleder være bildemessig i nærheten der det skjer.
    En ensom elv er pen å se på, men jeg vil heller være på «arenaen»
    der det skjer..

    Reportasjene har bra driv og fart. Likevel føler jeg at det er litt for mange nærbilder. Mangel på oversikt rett og slett..

    Dette til tross.. kjempespennende prosjekt.. Magic bullet Mojo fungerte veldig bra synes jeg. Så stå på! Mer av dette ! Nei til bilder der alt er skarpt !!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>