nrk.no

Da er vi i gang : Hurtigruten – Minutt for minutt

Kategori: TV

Konferanserommet på Hurtigruta blir HK
Konferanserommet på Hurtigruta blir HK

Konferanserommet på M/S Nordnorge blir HK
Konferanserommet på Hurtigruten blir HK

Torsdag klokken 1945 går vi på lufta på NRK2 med en av verdens lengste TV-sendinger fra Hurtigruten. Forberedelsene er nå i full gang med rigging og klargjøring.

Konferanserommet ombord på Hurtigruten er nå i ferd med å forvandles til en profesjonell hovedkontroll (HK), hvor man gjennom de litt over fem døgnene sendingen pågår skal produsere det du får se på TV. TV-signaler fra ulike deler av båten, ferdiglagde innslag, samt arkivstoff fra vår langstrakte kyst er noen av ingrediensene som vil inngå i maratonsendingen.

Du kan allerede nå lime inn embed-koden for sendingen på ditt nettsted. Før sendingen starter vises det en promo, men med en gang vi går på lufta kan du være med å vise fram Hurtigrutens ferd nordover. Embedkoder og mer info finner du på nrk.no/hurtigruten

Satellitt-feeden er nå oppe og går, slik at de spesielt interesserte kan følge forberedelsene på nært hold. (Dette er en test-feed foreløpig og den kan derfor være noe ustabil)

220 kommentarer

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til Espen)

      Vi legger ut frontkameraet fra Hurtigruten som bitTorrent i 1080P underveis, hvis ting går etter planen 🙂

    • Hvis frontkameraet er det samme som vist i testfeeden og det er det eneste som legges ut til fri bruk så tviler jeg på at man kan forvente like mye kreativt som etter slippet av bybanesendingen, en har jo en svær baug som ødelegger en del for at naturbildene kan nyttes fullt ut.

    • Fryktelig kjedelig å bare se baugen av båten i åpen sjø..Hvorfor ikke legge ut i hjørnene av tv-bildet «farten på båten» et lite kartverk og ellers intresange instrumenter vi kan se på samtidig..Bare når vi ser baugen..Klarer dere det skal æ applaudere..Ellers god tur..

    • Synnøve Åmdal (svar til steinar)

      Enig. Jeg har ringt 6 ganger og bedt om å få navn på stedene vi ser. Jeg var med Trollfjord 8.5. – 19.5. 2011. Jeg så stadig på kartet som viser hvor vi er og satt med NAF-boka for å finne stedene.
      Dere burde vise hva vi ser på sidene hele tiden og fortelle hva stedene heter.
      Hvis dere ikke vet det, kan dere spørre damen som har skrevet bok om det, hun er jo med på turen.
      Det er bortkastet tid å vise så lenge framover, og helt irriterende å vise båten som pløyer framover, det er jo noe vi vet.
      Vennligst skjerp dere, vis landet på sidene med navn. Det var morsomt at dere zoomet inn Harbakhulen.
      Dere kunne ha fortalt mye mer hele veien om steder og sagn om fjellene. Prøv før det er forsent!

    • Kaare K. Johnsen (svar til Synnøve Åmdal)

      Gjerne tekstopplysninger på skjermen, men ellers vil jeg helst ha sendingen så stille og ord- og musikk-løs som mulig. Da kan man best nyte naturen og bildene.

      Det er tydeligvis delte meninger om hvilken type program dette burde være. Noen vil ha et tradisjonelt dokumentarprogram med mye fakta, andre vil ha naturen i stillhet. Men NRK opplyste på forhånd at vi skulle få oppleve turen slik passasjerene opplever den, men lite kommentarer.

    • Ketil Rudjord (svar til Synnøve Åmdal)

      Hvis man vil vite hva stedene langs ruta heter og annen interessant info er det jo bare å utstyre seg med kart og oppslagsverk eller evt internett (!) slik man gjør når man er på tur med Hurtigruta. Dette er jo nettopp en tur med Hurtigruta og der er det ingen som står klar og informerer.
      Er også enig i at bildet av baugen er uinteressant. Slik ser man aldri båten når man er med. Jeg ville heller hatt flere bilder bakover og til sidene, som jo er det retningen man oftest ser fra båten.

  1. Syns at når dere kjører kameraet rundt blir best egentlig. Prøv og gjøre det når dere går til/fra kai. Syns det ser mye mer proft ut 🙂 Kanskje om dere har et kamera dere akn ha i hånden skal bruke det ?

    Svar på denne kommentaren

    • Kjell Jøran Hansen (svar til Andreas)

      Vi skal ha ni kamera i sving på turen, så du skal få mange vinkler i løpet av turen. Noen av kameraene er faste utsnitt, mens vi også har kameraer både inne båten, i følgebåt og på land.

    • Oddgeir Johansen (svar til Kjell Jøran Hansen)

      Når man reiser med hurtigruta, er det som skjer på kaia når båten kommer til land av stor interesse. Det kunne derfor være greit om dere viser aktivitetene på kaia, helt til båten legger fra igjen. Som passasjer sitter men ikke og følger med over baugen når båten ligger ved kai. Derfor bør vel ikke dere gjøre det heller, med mindre det er personvernhensyn som blir problematiske.

    • Rune Møklebust (svar til Dennis)

      Ja, live heile tida på webben. SVT skal sende 2x120min highlights i løpet av sommaren.

    • landkrabbe (svar til Morten)

      Lørdag ettermiddag. Fra Trondheim kl. 1200. Fra Rørvik 2115. Ved 14-tiden skulle jeg gjette.

    • Trygve Dyrøy (svar til Morten)

      Ettersom Nordnorge skal gå fra Trondheim kl. 1200 i morgen vil den passere Stoksund rundt kl. 1500-1600. Det spørs jo om båten går på innsiden eller utsiden av Stokkøya. Går den på innsiden vil vi også få se selve Stokksundet – det sies at det var der keiser Wilhelm satte Lugeren i siden på losen første gang han gikk sørover gjennom sundet.
      Selv er jeg spent på om jeg får se inn i Lundfjorden, der er gården til min morfar, Stegali. Men det er avhengig av at båten går på innsiden av Stokkøya.
      Jeg husker fra barndommen at vi satt i stuevinduet og fulgte med båttrafikken i leia på innsiden av Stokkøya, særlig hurtigrutene. Det var den gang hurtigruteanløp ved behov på Kjerkholmen handelssted, da kom en føringsbåt ut og hentet passasjerer og gods, jeg har reist med hurtigruten til Stoksund en gang som guttunge og husker godt den lille båten. Ellers var det å ta Namsosbåten – Kysten, Bjørnør eller Namsos – til Refsnes, der kom morfar og hentet oss, eller vi tok drosjen til Karl Løkke.
      I alle fall – det blir morsomt å se…

  2. Kyrre Sørensen

    Veldig bra. Litt skummelt med høye lyder fra kaiarbeidere når man har skrudd opp for å få bølgelyder, tror flere vil våkne midt på natta grunnet dette.

    Også huske å vaske kamera ofte, veldig synlig med skitt i sola.

    Håper alt går bra, og at ingen nettsider går ned heller.

    La til noen verktøy til og noe info om sendingen før dere åpner nrk.no/hurtigruten: goo.gl/Wc0Ep

    Svar på denne kommentaren

  3. I natt våknet jeg med et rykk og tenkte -Timelapse! Lovlig sent å komme med dette nå, men har NRK planer om å gjøre en timelapse av Hurtigruteturen? Det ville vært avsidig å kunne «reise» fra Bergen til Kirkenes på 15 minutter…

    God tur og lykke til! Jeg har bunkret popcorn og cola.

    Svar på denne kommentaren

  4. Geir Frode Aarstein

    Veldig spennende prosjekt som kan ha mange spennede mediabruksområdere senere.
    Hva med å lage en interaktiv nettside der det kan være mulig å klikke på et punkt langs reisen (norgeskart med rute) og der kan man håppe rett inn til sitt «favoritt sted» eller lignede?
    Og hvilken Norgesreklame dette kan være!!??

    Svar på denne kommentaren

  5. Dette er så kult! Sitter og følger «prøvesendingen», og det er bare helt fantastisk! Har båt selv, og kjenner at kapteinen i meg tenker – Nå må vi svinge babord, og da skjer det helt av seg selv. Dette blir artig på TV-en hjemme!

    Svar på denne kommentaren

  6. Bjørn G. Aasbø

    Den grafikken som blir laget på bakgrunn av AIS’n, har dere noe kontroll på den? – Den oppdaterer med mange minutters intervaller, – opptil 30 min. av og til… Forøvrig; Lykke til med prosjektet!

    Svar på denne kommentaren

  7. det blir å sitte klistra til nett å tv hær jeg sitter i spania de neste dagene,var med på rundtur med ett tidligere midanttsol, en den som ær i dag tidlig på nittitallet og da utenfår sesongen, om høsten . ser fram til noen fine dager no uansett vær.

    Svar på denne kommentaren

  8. FANTASTISK! Nå har jeg fulgt med siden litt etter Fedje og helt inn til Bergen. Jeg er litt spørrende til kartet som er lagt ut. Skal det oppdateres automatisk? Det var ikke særlig presist. Hadde det vært mulig å legge ut posisjonen (koordinatene)fortløpende i et hjørne av bildet slik tiden blir lagt ut på idrettsarr.?

    Svar på denne kommentaren

  9. Ole Futtrup & Ann Riddervold

    Held og lykke på rejsen.

    Vi tog samme tur i 2010 med Nordstjernen og havde en utrolig dejlig tur op langs kysten, så vi kan kun anbefale turen på det varmeste.

    Tak til personalet som udviste sædvanligt dejligt norsk humør og lune på hele turen.

    Svar på denne kommentaren

  10. Peter Jørgensen

    Min kone og jeg har selv gjort turen til Kirkenes og tilbage med MS Nordnorge i 2004. Nu vil vi ligeledes følge turen via dette kanon koncept.
    Held og lykke med denne marathon-udsendelse og med turen. Håber, at al teknikken fungerer i samtlige 134 timer.

    Svar på denne kommentaren

  11. René K. Jensen

    Angående at der skulle være åpent fra utlandet, så er klippet (nrk.no/hurtigruten/), der ligger inde på Hurtigruten minutt for minutt i hvertfald nu sperret (har jeg fået at vide fra venner i Danmark) – de skrev, at der stod dette «NRK viser alle programmer vi har rettigheter til. På grunn av begrensinger i disse rettighetene kan kanalene kun sees i Norge»… Så spørgsmålet er, om der så bliver åpent for utlandet senere, når det kører live??

    Svar på denne kommentaren

    • Marius Arnesen (NRK) (svar til René K. Jensen)

      Heisann! Dette er litt rart. Har akkurat testet her og det klippet du beskriver spiller via Amerikansk proxy (IP) her hos oss.

      Hele Hurtigrutenprosjektet er åpent for hele verden, og det ligger ikke noe sperre geo-sperre på det fra vår side.

    • Allis Michelsen (svar til René K. Jensen)

      Forsøger også forgæves at kigge med for at genopleve en skøn rejse fra Bergen til Nordkapp. Håber vi fra sydskandinavien kommer med…

    • Marius Arnesen (svar til Allis Michelsen)

      Videoen på nrk.no/hurtigruten er åpen for hele verden.

      Nettbrett/iOS-versjonen av samme side er desverre geoblokkert til Norge.

      Ser du fra en PC eller MAC er det ingen begrensning fra NRKs side.

  12. Først så må jeg ønske dere lykke til med sendingen.Dette er noe jeg gleder meg til. Også håper jeg at teknikken holder det dere har testet ut. Jeg går ut ifra at dere har backup på det meste. NRK er dyktige på dette.
    Dere får fortelle litt om det teknisk utstyret som dere bruker…både kameraer miker osv. for det hadde vært litt intresant.

    PS!Jeg har en ide til et minutt til minutt -prosjekt (Noe som er virkelig galskap satt i system) som dere kan få, men det tar jeg heller på mail etter at dette er gjennomført med stor glans 🙂

    Uansett lykke til!
    Jeg kommer til å følge med 🙂 Proviant og pvr er kjøpt inn til å bokse noe av dette:)

    Svar på denne kommentaren

  13. ValeriusHildonenNilsen

    engang på syttitallet reiste jeg med hurtigruta fra Bergen til Hammerfest og det var blikkstille hele veien fra Bergen til Hammerfest, en utrolig fin opplevelse, ellers har jeg jo reist med hurtigruta her nord fra et sted til et annet i de periodene jeg har bodd her oppe i min barndom og senere innimellom….

    Fint at mange andre kan få med seg denne opplevelsen som ikke har fått med seg en slik tur, håper at været også vil være deretter slik at det blir en kjempefin opplevelse.

    Skal henge med så godt som mulig, men må vel sove litt innimellom..

    Svar på denne kommentaren

  14. ValeriusHildonenNilsen

    sist gang jeg reiste fra Bergen var i juni 1978 og da reiste jeg med hurtigruta til Bodø. Jeg hadde bodd i Bergen siden 1977 eller var det 76, og skulle egentlig nordover på ferie til Finnmark, og så reise tilbake til Bergen. Jeg satt ute på et utested i Bergen og oppdaget at klokka nærmet seg den tid at hurtigruta skulle forlate Bergen, det var vel snakk om en halvtime til trekvarter og da sa jeg at nå må jeg dra hjem for å pakke slik at jeg rekker hurtigruta. Jeg fikk tak i en drosje og dro ut mot bryggene i Bergen bodde litt lengre oppe i gatene i Repslagergaten var det vel det het, bad drosjen å vente mens jeg var inne å fikk rasket med meg det aller viktigste for turen i en ryggsekk.

    Så var det å ta drosja ned til båten og rakk den akkurat, fordi noen utenlanske turister var forsinket med å komme ombord, så båten var vel et kvarter forsinket. Så ombord kom jeg.

    Det ble en kjempefin tur nordover til Bodø, derfra haiket jeg videre nordover til Finnmark. Vel, jeg ble ikke å dra sørover med det første, det skulle gå mange år før jeg igjen flyttet sørover, nemlig januar 1994…så det ble en lang ferie i Finnmark…

    Svar på denne kommentaren

  15. Jeg er så spent! Gleder meg mase! Hadde håpet at dere alltid hadde vist bildet med utsikt foran, kanskje innfelt nede i et hjørne. Kan dere gjøre det? Teknologisk burde det i alle fall være mulig 🙂

    Svar på denne kommentaren

  16. Karl Ove Hufthammer

    Er «kompasset» oppe til venstre rett? Er det ikkje meininga at bokstaven N skal peika mot nord, eller har eg misforstått noko fundamentalt? Når skipet låg ved kai, var N-en rundt klokka 10, som då skulle tyda at skipet hadde baugen mot Vågen i Bergen.

    Ser ut som at N-en indikerer retninga til skipet heller enn nord … Og då burde himmelbokstavane stått i ro, med N opp, og innhaldet i kompassrosa vore bytt ut med ei pil.

    Svar på denne kommentaren

  17. Jeg savner glimt fra det digitale kartet som vises på alle fly og båter i disse dager. Dere har tid til å vise denne med noen minutters mellomrom. Bedre enn den kompassrosa oppe på skjermen!

    Svar på denne kommentaren

    • Kjell Rønneberg (svar til Arne Bergan)

      Har ikke NRK hørt om kart? Sjøkart? Turistkart? Gps-skjermen i båten? Ett eller annet som kan vise hvordan båten tar seg fram langs kysten og hva som befinner seg ute til høyre og venstre og forut? Skynd dere å gjøre noe med saken!

    • landkrabbe (svar til Anders Hofseth)

      Her er det tre vakre, hvite felter, samme farge som stueveggen. Kan like godt se på den. Hvorfor ikke dele bildet og legge dette ut på direkten? Som landkrabbe har jeg håpet å lære mye om navigasjon og tilstøtende ferdigheter gjennom de neste fem døgn. Har også håpet å høre en masse om fylker, kommuner og lokale steder som vi passerer- Snakk i vei folkens, vi kan skru av lyden hvis vi ikke orker høre mer!!

    • Flash-boksene på nrk.no/hurtigruten er litt vrange. De krever siste flash-versjon, men sier ikke fra om dette på noen måte. Hvis du har for gammel versjon blir alle feltene hvite. (For meg virket det iallefall å oppgradere – på to maskiner.)

      Synes det er litt inkonsekvent å forutsette aller mest blodferske flash-versjon, samtidig som IE6 skal støttes.

  18. Morsom ide, men hadde vært mye mer interessant om båtens radarbilder, ekkolodd og kartplotter kunne legges ut på nett i real time (har sett «googlemap»-plottet, men det er langt fra det samme).

    Svar på denne kommentaren

  19. Nils Sletten

    Har NRK hørt om guider?????
    Her har hurtigruten passert en mengde historiske steder, samt mange øyer og tettsteder som er verdt noen kommentarer. For å nevne Florvåg. (Sjøslag i 1160) Helleneset, Frekhaug, Ask (Kongsgård) Fløksand (Husmorskole på Meland.) For ikke å nevne Askøybroen og Nordhordalandsbroen. (henholdsvis Norges lengste bro og Norges første flytebro.)
    Hvor mange NRK folk er med på turen??, og har de ikke forberedt seg bedre enn de har vist til nå, så er det en flause med hele turen. Et par Guider som hadde kommet med kommentarer og små historier hadde gjort turen så mye mer interessant. Veldig bra med kameraene som zoomer inn på steder man passerer, men det hadde hevet opplevelsen mange hakk med kommentarer om hva man så, i tillegg til et kart som lå ute. Dessuten la oss bli kjent med mannskapet og endel av passasjerene. Intervjuer bør foregå innabords.

    Svar på denne kommentaren

    • Vet ikke om du så starten, men da sa programlederne at de ikke ville si alt for mye for at du skulle få en rolig tur, men jeg er litt enig at det kunne vært litt mer kommentarer 😀

    • landkrabbe (svar til Kanonen)

      Vi kan slå av lyden hvis vi vil ha det rolig. Her må det skje mye om ikke dette skal bli ei formidabel flause. Har NRK glemt at en båt går noe saktere enn et tog? På Bergensbanen hendte det noe hele tiden, det var en enorm opplevelse bare å se framover. Det blir ikke det samme å se på havet og skimte noen holmer som glir forbi i det fjerne. Her er det masse tid som kunne og burde vært fylt med masse stoff om båten, arbeidet om bord, navigasjon og om geografi, historie, natur m.m. Det er ingen ende på det stoffet man kunne boltre seg i her. Utsagnet om at det skal være en rolig reise tyder på at NRK ikke har forstått oppgaven!

    • Bjørn Nymoen (svar til landkrabbe)

      Helt enig. Samtidig kunne vi få info om dybde, temperaturer på dekk og sjø.
      Navn på steder som vi passerer. Informasjon om møtende båter osv, osv.

    • landkrabbe (svar til Bjørn Nymoen)

      Er vi bare noen særinger som har misfortsått alt fra første stund eller er det mange som tenker som oss? Hvordan kan man nå fram til rette vedkommende med våre ønsker, hvis det står mange bak dem, mener jeg?

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til landkrabbe)

      Vi leser hva dere skriver og tar det med oss videre, men det er en ganske omfattende greie å lage dette her, så det er ikke sikkert vi klarer å gjøre alle til lags samtidig og med en gang.

      Henrik og Ståle fra NRKbeta er ombord i båten og jobber med å fikse litt på nrk.no/hurtigruten – det ser ut til at det er skjedd endel forbedringer allerede !

    • landkrabbe (svar til Anders Hofseth)

      Takker for svar!! Vi (jeg) har kanskje hatt gale og/ eller for store forventninger. Jeg er nok en vanskelig seer fordi jeg har jobbet i flere år med en idé om et nettsted om Hurtigruta for skolebruk. Dermed har jeg filosofert mye over materialet og kanskje ventet at jeg nå skulle få fasiten.
      Koser meg veldig med bildene vi nå ser. Her ser vi fyrlyktene og jeg kan følge med på sjøkartet til Kystverket. Takk igjen og lykke til videre!

    • Kari Eidem (svar til landkrabbe)

      SKUFF!!! Dette vert nesten som å gå tilbake til 60-talet og pausebilde med fiskar! Det hadde ikkje vore nødvendig med mykje kommentar, men å fått med ein person som verkelg kjente Norskekysten litt og informasjon om stader som ligg langs leia. Hadde hatt mykje større forventningar til programmet. Kjem nok til å slå over på andre kanalar.

    • Edith Knutsen (svar til Nils Sletten)

      Hei!
      Jeg er enig i at det kunne vært kommentarer, fortalt hvor båten er, stedsnavn, historier osv.
      Jeg hadde gledet meg til å se programmet, spesielt fra Trondeim og nordover et stykke der jeg er kjent. Ut Trondheimsfjorden var det ikke så ille, men jeg synes filmingen av baugen på båten og alt vannet blir for mye av det gode. Vi kunne også sett mer av båten innvendig, prat med mannskap og passasjerer, de nydelige matbordene osv.
      Blir ikke dette bedre, så må jeg si meg enig i at dette bare blir en flause. Norgesreklamen kunne jo blitt enorm med et annet opplegg. Programmet om Bergensbanen var mye bedre. Hvis mulig, prøv å få med mer informason om kysten. Dette er for dårlig.
      Hilsen Edith

  20. Rolf Inge Nilsen

    Verdens vakreste sjøreise, ser fram til dere går inn Kjøllefjorden og passerer Finnkjerka. Håper det blir noen kommentarer på dette landemerket. Og at dere får godt vær over Østhavet 😉

    Svar på denne kommentaren

  21. Sjelden har jeg følt at lisenspengene har blitt brukt til noe mer matnyttig enn dette. Ikke gråt over spilte OL; det er kreative multimediale satsninger som dette som bringer verden videre.

    Svar på denne kommentaren

  22. Morro, men dere må vise på tv hvor vi er, skal vi kunne følge med.

    (så Eimskip nettopp passerte, hold dere unna, med deres navigasjonskunnskaper burde de holdt seg på Finnmarksvidda).

    Svar på denne kommentaren

  23. Karl Ove Hufthammer

    Fint å få sett posisjonen på skjermen av og til, men fire desimalar i desimalsekunda er kanskje litt i overkant? Sidan eit breiddesekund er omtrent 30 meter, vil det altso vera ei påstått nøyaktigheit på 30/10⁴ meter, altso 3 millimeter …

    Svar på denne kommentaren

  24. Trygve Dyrøy

    Dette er utrolig! Morsomt! Jeg har ført frakteskute fra Trondheim til Kvenangsbotn og til Bergen, men fra Trondheimsfjorden til Bergen har jeg bare gått sørover. Gleder meg til å se leia til hurtigruta – nordover. Vi gikk den innerste leia sørover fra omtrent Florø til Bergen, bl.a. gjennom Kjelstraumen, vi la igjen litt maling fra skutesida i berget der… Dette var i 1968, «den gangen bestefar og jeg var ung»…!
    Kl. 2350: Har fulgt med over Sognesjøen. Men nå må jeg køye, opp igjen kl. 0600. God natt og god tur videre.

    Svar på denne kommentaren

  25. Tre kjappe spørsmål:

    1. Har dere fått enda noen tall om hvor mange som har klikka seg inn på nrk hjemmsider forbindelse med turen så langt?

    2. Hvor lange strekk er dere kjører før dere skifter crew på regien?

    3. Hvor mange det som er på et skift?

    Lykke til

    Svar på denne kommentaren

  26. Kan de ikkje bruke kartverket sine kart istedenfor det stygge Google Maps kartet? Det er nesten ingen navn som står der og det skal ikkje så mykje til for å bruke kartverket sitt sjøkart i Google Maps.

    Svar på denne kommentaren

  27. ValeriusHildonenNilsen

    vet ikke det er mange som vil ha mer informasjon, men om en nå tar seg tid til selv å søke på Ineternett mens en følger med, så vil en finne masse informasjon om de enkelte steder. En kan også ha foran seg en kartbok, eksempelvis NAF boka, og der står det også en del om hvert sted.

    For mange som vil nyte stemningen, lyde av bølger slik som det ville vært om en var selv ombord, sitte på dekk og lytte til havet, og det er akkurat det en gir både i bilde og lyd, den rette stemningen.Vil en ha mer info så kan en finne den selv på Internett, i mengdevis. Eventuelt sette på stemingsfyldt musikk som en velger selv til bilden…

    En bør være litt kreativ og intiativrik selv og ikke bare forlange og forvente. På samme måten som om en var passasjer ombord…

    Svar på denne kommentaren

    • Det handler jo om å lage verdens lengste direktesendte tv-program. Da kan man kanskje forvente at man prøver å vise så mange sider av sammenhengen som mulig. Jeg har arbeidet på internett med stoff om Hurtigruten og leia i fire år, men det er likevel noe helt annet få det pressentert live. Jeg vet hvor enormt mye interessant stoff som finnes og hadde håpet at mer skulle komme fram her. Det er tid og rom til det uten at det går ut over stemning, lys og bølgeskvulp. Men vi har ikke kommet lenger enn til Flora. Kanskje bekymrer jeg meg unødig. Men det er forsent å snyte seg når nasan er borte.

  28. Dersom klokketid ble lagt ut med jevne mellomrom fikk de som ikker er vant til lyse sommernetter her nord en tidsreferanse å forholde seg til. Flotte bilder, gleder meg til vi kommer enda lenger nord..

    Svar på denne kommentaren

  29. Hei – på siden for direktesendingen ‘Hurtigruten minutt for minutt’ står det beskrevet, at video fra frontkameraet blir tilgjengelig for nedlasting via ‘bittorrent’ og vil finnes på denne siden. Man kan også abonnere på RSS, men etter hva jeg kan se – så finnes ingen link til Bittorrent eller RSS på den beskrevne siden.
    Hvor skal man kunne finne disse for nedlasting.??

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (svar til Øivind)

      Du vil finne torrentfilene der, men de blir først tilgjengelige når båten har vært i havn og folkene ombord har fått kastet av en harddisk. Vi har ikke tilstrekkelig med båndbredde fra båten til å kunne overføre derfra, det må gjøres fra land.

  30. OLA GJETHAMMER

    Dette er eit av dei beste TV-programma i NRK regi eg nokonsinne har sett. Eg fulgte programmet fra klokka 20,00 til 01,00 torsdagskvelden. Tv-bileta og kommentarane og musikken var verkeleg vakkert. For eit vakkert land vi har.

    Svar på denne kommentaren

  31. Terje D.Hansen

    Det må vel gå an å få en bedre mikrofon på opplysningene som kommer over høyttaleren ? Enten på personen som snakker eller på en høyttaler ? Nå er det irriterende dårlig kvalitet på dette.
    Ellers savner også jeg en super eller en stemme som oftere kan opplyse om hvor vi er eller hva vi ser ! Kartet er som regel til liten hjelp. Til å være en slik svær og proff og oppreklamert produksjon, virker det allikevel sm om ikke alt er skikkelig gjennomtenkt.

    Svar på denne kommentaren

  32. Vi ser ofte bilder av bauen og skimter da denne «tuppen» som stikker fram under vannlinja. Den reduserer jo bølgene etter båten og dermed motstanden enormt. Er det noen som kan forklare hvorfor en slik kuleformm skjærer vannet bedre enn de gamle fasongene?
    Virker den best på en bestemt dybde? Hvordan oppnås det i tilfelle?

    Svar på denne kommentaren

    • Bjørn Strand (svar til landkrabbe)

      En bulb er en del av et skipsskrog, og består av et kuleformet utspring helt forut og under vann. Dens funksjon er å påvirke bølgemønsteret rundt skipet, slik at det møter mindre motstand i vannet. For større skip kan dette redusere drivstofforbruket med 12% til 15%.

      Ved høy hastighet (Froude-tall > 0,25) virker bulben positivt ved å skape et bølgesystem i motfase med skrogets eget bølgesystem. Dette endrer trykkfordelingen langs skrogsiden og reduserer slik motstanden. Ved lav hastighet (Froude tall < 0,25) kan bulb virke positivt ved at fyldighet flyttes fra skuldrene og framover.

      En bulb vil i hovedsak være effektiv på deplasementsskip over omtrent 45 fot og vil være designet for å være mest effektiv ved skipets marsjfart. Planende og halvplanende skrog, samt mindre båter, vil ikke kunne dra nytte av bulb. I dag har praktisk talt alle lasteskip, passerskip og marinefartøy bulb.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Bjørn Strand)

      HAHA. Jeg tenkte umiddelbart du var fluidmekanikkekspert. Men det kom da ihvertfall et godt svar. Det er det sentrale.

    • landkrabbe (svar til Bjørn Strand)

      Takk for godt svar. Greit å få vite at det heter bulb. Det gir bedre søkeresultat enn «tupp som stikker framover». Imponerende er det i allefall å se virkningen av denne konstruksjonen.

  33. Hei,

    Lurer på om det kan være noe minnehåndteringsproblemer på livefeeden deres på nrk.no/hurtigruten? Etter noen timer med streaming i bakgrunnen på jobben, begynte andre programmer på maskinen å slite – alt minne var brukt opp på iexplore.exe (IE8/win XP).

    Svar på denne kommentaren

    • Trygve Dyrøy (svar til Bjørn Strand)

      Forskjellen Firefox og Opera er marginal – dersom du ikke har en supermaskin med Quad-prosessor @ 3 GHz og 8 GB RAM. Jeg har en sånn, men den kjører Ubuntu 11.04 og Firefox for den distribusjonen takler ikke Flash…
      Hurra…!

  34. Arild Kvenseth

    Hei, og takk for et fantastisk program og konsept. Mye teknisk og mennesklig som skal fungere – dere gjør en skikkelig god jobb! Jeg ble derimot litt skuffa ved passering av Sykkylvsfjorden på veg inn til Geiranger. Etter min mening var produsent(er) og kamerafolk til tider litt for opptatt av vise kjølvannet til Hurtigruta og å zoome inn styrehusene til fergene mellom Magerholm og Ørsneset (Norges 3je mest trafikkerte fergestrekning forøvrig).. Håper dere kan zoome dere lengre inn Sykkylvsfjorden med Sykkylvsbrua og det karakteristiske spisse Straumshornet (960 moh)innerst i fjorden på vei mot Ålesund igjen i sånn ca. halv fem tiden (16:30). Ellers burde det være mulig å få inn et zoom på den lange Ekornes-fabrikken og småbåthavna på Ikornnes. Ja, så heter kommunen Sykkylven og ikke Sykkulven som det stod på skjermen ved passering, men dette har dere sikkert fått melding om allerede. Takk for oppmerksomheten. Keep up the good work! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  35. Hurtigruten – Minutt for minutt | Lars Rønning

    […] av å være skipet på turen. På bildet kan dere ett av konferanserommene på Hurtigruen bli til hovedkontrollrommet til NRK for […]

    Svar på denne kommentaren

  36. Tom-Richard H Olsen

    Kunne gjerne ha hatt bedre lyd på opplysnings anlegget på båten, på vanlig tv-lyd sliter man med å forstå hva som blir sagt, og da er det mer plagsomt å ha det enn å ikke hatt det.

    Håper dere kunne endret på dette 🙂

    Svar på denne kommentaren

  37. Takk for et flott program! Jeg reiste med hurtigruta for to år siden, og det er fint å se den flotte naturen igjen. Det er et vakkert land vi har.
    Det er en ting jeg savner, og det er en prentasjon av båten, en omvisning. Og det hadde vært fint å få se litt fra livet ombord. En justering på lyden hadde også vært fint. Ha en god tur videre!

    Svar på denne kommentaren

  38. Hei! Nå er oppskriftene til middagene som blir servert ombord klare på nett. Her får du hele menyen: nrk.no/mat/1.7675492

    I dag serveres klippfiskbolinhos (klippfiskboller) med tomatsalat, livèche-kylling med grønnsaksrisotto, paprikasaus og linseragu og lun eplekake med vaniljeis.
    Kanskje du skulle lage noe av dette og kose deg med mens du ser vårt vakre land seile forbi på NRK2?

    Svar på denne kommentaren

  39. Jeg bor i Thailand og sitter nå i mitt hjem her og har koblet opp laptopen til min 42″ HD TV.

    Spektakulære bilder som vises så mine Thai venner er overrasket over hvor vakkert det er i Norge.

    Vi skal la TVen stå på 24 timer i døgnet .

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Trygve Dyrøy)

      Dere er velkomne til å debattere tema, smak og behag på dette nivået er kanskje ikke like verdifullt for et bredere publikum, så det får dere ta et annet sted enn på NRKbeta.

  40. Atter en maktdemonstrasjon fra NRK!!

    Hvem andre kunne tenke tanken, enn gjøre det, – å sende et program som krever så mye, – og gir oss seere en opplevelse som vi bare kunne drømme om!
    Hadde trodd at det ble mye langsome bilder fra kamera i baugen, men dere har fylt programmet med innhold som selv små aktualitetsprogrammer har problemer med, – i 30 – 40 minutters sendinger. Hvordan skal dere klare dette i 5 døgn???

    Satte spesielt pris på omtalen av de mange små gårdene oppe i fjellsidene, – der ingen kunne tru att nokon kunne bu….
    tett og spennende fotografering. Dere har tydeligvis brukt mye ressurser på disse sekvensene. Topp!!

    Snakket nettopp med en i NRK redaksjonen med forslag om å sette inn mikro kart innimellom. jeg vet det er ilgjengelig her på nrk.no, – men hadde vært et fint supplement på skjermen også!

    Så ett tips til: Kamera i baugen (bakover) er bra! Men, – kan dere sette på et sterkere vidvinkel
    objektiv, – for å få med mer av omgivelslene? (Mye vil ha mer ….)

    Med vennlige hytte-hilsener, – på et ufattelig langsomt mobilt bredbånd
    William 🙂

    PS. Så det kom noen kart illustrasjoner nettopp, – meget bra!! Men kanskje også litt større målestokk,
    er vi på Møre, – eller i Trollfjorden. Ikke alle sitter i 5 sammenhengende døgn og følger med. Jeg skal gjøre mitt beste 🙂

    Svar på denne kommentaren

  41. Heidrun Torbjørnson

    FANTASTISK! 😀 Det har vore vidunderleg å reise med hurtigruta på sunnmørskysten i dag – frå sjukesenga! Snop for hjarte og sjel! Fint med innslaga som er lagde til undervegs, både musikken og programsnuttar. De kan gjerne ha fleire kommentarar og også meir informasjon om kvar me er undervegs. De kan også godt la stadinformasjonen stå på eller kome oftare på. Men dette er flott – tusen takk – og lukke til vidare!

    Svar på denne kommentaren

  42. Nå er dere inne i det området hvor Kong Harald grunnstøtte i vinter. Det hadde i den forbindelse vært interessant å høre litt om de prosedyrene og hjelpemidlene som skal hindre slike hendelser.

    Svar på denne kommentaren

  43. Kjell kleppa

    Dette er noe vi har lengtet ettet, nasjonal følese. Alle andre land har hatt det i mange år. Nå er vi på banen og viser at vi har noe av det vakreste et land kan by på. Dette er noe vi normenn er stolt av og hvis vi sjekker vedder jeg at det er mange som ser på. Takk til dere !!!

    Svar på denne kommentaren

  44. Mike Lauritsen

    Hei. Kjempebra prosjekt og gjennomføring! Hadde det vært mulig å få litt mer informasjon om teknikken ombord? Antall kamera, plasseringer, kobling mot gps/kart (grafikk), mikrofonplasseringer osv. Også interessant hvor stor bemanning dere har og hvordan de jobber. Regner med at det blir gjort god dokumentasjon av de tekniske løsningene. Skulle gjerne sett flere bilder og en bakomfilm fra prosjektet!

    Svar på denne kommentaren

  45. Beklageligvis – så er det ikke blitt tenkt på dette med å kunne se video’en fra de forskjellige stedene Hurtigruten har vært allerede.
    I kartet til venstre – står det at man kan klikke for å se video fra det stedet man ønsker.
    Når Hurtigruten har pasert Ålesund – så starter det på nytt døgn og når man da klikker på en av ‘prikkene’ får å se video fra steder som har vært anløpt (eller på turen mellom) – så starter video’en på nytt helt fra begynnelsen på første døgnet.

    Eks.: Likke etter avgang Ålesund – finner man tidmerkingen 0 timer og 2 minutter.
    Hvis man klikker på dette merket – hopper video’en til like etter avgang Bergen….
    Da starter det bare på nytt – på første døgnet.

    NB..!!! Det forekommer meg at det ikke har blitt tatt høyde for tidsforløpet – med tanke på at klokka starter på nytt kl. 00:00 for hvert døgn på turen.
    Det er altså ikke mulig å klikke seg inn på ett av punktene for å se f.eks. video like før ankomst Kristiansund.
    Dette er jo beklagelig….noen som kan fikse den biten..???…så hadde det vært meget hyggelig..!!!

    Svar på denne kommentaren

    • Henrik Lied (NRK) (svar til Øivind)

      Hei, Øivind!

      For det kan du skulde på meg! Men no skal det være i orden igjen 🙂

    • Øivind (svar til Henrik Lied)

      Hei Henrik,

      Tusen takk skal du ha for å fikse denne biten – det var kjempeflott.
      Nå håper vi bare at denne siden med kartet for Hurtigrutens tur mellom Bergen og Kirkenes, kan bli liggende en stund ute, slik at flest mulig kan få muligheten til å ta et tilbakeblikk på turen de ikke har fått med seg (på grunn av trang til søvn..:-))
      Det blir nok i meste laget for de fleste å være våken i hele 5-6 døgn..

      Tusen takk for hurtig reaksjon..!

      Øivind

  46. Hei på dere!
    Hvilket snevert prosjekt tenkte jeg da jeg så at vi kunne følge hurtigruta på ferden mellom Bergen og Kirkenes, men så sappet jeg over til NrK2 i natt!. Etter endt nattevakt bar det hjem for å logge på pc. Jeg er offisielt hekta. Vokste opp med hurtigruta, av og til som transport hjem fra fest. Moro å kaste ett øye på større deler av leia.
    Fantastisk å se mottagelsen hurtigruta får når den kommer til kai, skulle gjerne vært med på turen!
    Gratulerer Nrk, Hurtigruta og norge. Hvilken reklame dette vil være!

    Svar på denne kommentaren

  47. Huff….det er skikkelig skuffende å se på hvor dårlig kvalitet det er på det nye digitale film-ustyret, hvor det nesten ikke er mulig å se hva bildet skal forestille – – når det er totalt digitalisert.
    Ikke bare det, men over så langt tid, at det kan se ut som utstyret ikke klarer å hente seg inn igjen….
    Nei – det var dam ye bedre med det analoge systemet – – når det gjleder både bilde og lyd.

    Hvor skal dette ende…!

    Svar på denne kommentaren

    • Bjørn Strand (svar til Øivind)

      Må bare si: Grinebiter. Tenk litt på hvor dem filmer fra… Stikkord Gyro. Man er på havet.

    • Vel…det kan jo så være, men tror du virkelig at de små krusningene på sjøen (slik som været er nå) ville innvirke på det store stabile skipet som NordNorge er.
      Hvis du var ombord – så ville du skjønne det.!
      Nei, det er helt andre ting som er årsak til digitaliseringen av bildet.

  48. Trygve Dyrøy

    Det er mulig det er et dumt spørsmål – men når jeg zoomer inn på kartet i nrk.no/hurtigruten får jeg ikke opp noen stedsnavn – bare navn på elver og bekker og vassdrag…?
    Jeg gjentar:??????????
    Håper det var mange nok.

    Svar på denne kommentaren

  49. Trygve Dyrøy

    Det som slår meg helt umiddelbart er den utrolige oppslutningen fra folket på kysten – alle de båtene som kjører i kortesje og eskorterer Nordnorge overalt – det er helt tydelig at Hurtigruta er populær i ordets beste betydning. Bare se på hvor mange mennesker som var tilstede i Rørvik – det må ha vært mange fler enn de 2600 som faktisk bor der.
    Dette bør være en aldri så liten tankevekker for de ‘smarte idiotene’ som synes at dette er noe vi ‘ikke har råd til’.
    Sannheten er vel heller at vi ikke har råd til ‘smarte idioter’…

    Svar på denne kommentaren

    • Kaare K. Johnsen (svar til Trygve Dyrøy)

      Enig! 🙂
      En svensk mediedirektør som ble intervjuet i Aftenposten, skjønte ikke hva som var hensikten med sendingen.
      Og angående å ha råd til, så var det jo en i NRK som helt i begynnelsen av sendingen sa at det hele ikke kostet mer enn fire vanlige halvtimes dokumentarer.

  50. Om jeg har skjønt det rett, så går det ikke for meg som har en mac og laste ned torrentene som er blitt lagt ut under nedlasting? stemmer det eller er det hos meg det er noe feil? Veldig bra program! Håper inderlig at dette blir lagt ut i sin helhet i ettertid!

    Svar på denne kommentaren

  51. hilde skjervold

    Dette er det fineste jeg har sett på tv pålenge,- det tar nattesøvnen…kan jo ikke soves bort !!!Og all mulig ros til den / de som har valgt musikk til de ulike tidspunkter / steder !!!genialt ! alt fra Moldvær til Knudsen og Ludvigsen, via Aleksandersen og Stede, et fantastisk utvalg ! jeg er helt imponert ! En højdare !!

    Svar på denne kommentaren

  52. Slutter meg uforbeholdent til all skryten. Dette er virkelig flott! Så mener jeg likevel at det hadde vært plass til mer teknisk stoff om båten og om det å manøvrere en slik båt, fyr og andre merker, elektroniske navigasjonshjelpemidler m.m.
    Vi ble tidlig spurt om hjelp til å lage programmet. Skal ikke si jeg har lest alle tipsene, men de aller fleste jeg har lest, handler om tekniske forhold. Så det er mange som er opptatt av dette. Kunne det ikke settes av fem minutter en gang i blant til et «teknisk hjørne»?
    Har ikke sett på hele tiden – tar selvsagt forbehold om at jeg kan ha mistet noe eller at det kommer senere.

    Svar på denne kommentaren

  53. Nyyyydelig program!

    Virkelig slow-TV, blottet for hektiske sceneskifter og flimrende kryssklipping. Vanligvis har vi på TV kun når det er programmer av interesse; nå er det kos å la TV stå på i bakgrunnen.

    Håper det kommer til å gå i reprise eller hva med en egen «Hurtigrutekanal», som sender alle reisene hele tiden?

    Svar på denne kommentaren

  54. På min blogg er den en forklaring på hvordan sere kan se på dette programmet fra NRK2 med en ekstern avspiller som f.eks. VLC og hvordan dere kan se på dette programmet hvis dere befinner dere utenfor Norges grenser…

    Svar på denne kommentaren

  55. Kaare K. Johnsen

    Hvorfor har dere ikke inkludert tiden når båten ligger i havn i mp4-videoene fra frontkameraet? Veldig synd at dere ikke har gjort det! For dermed røk muligheten for å lage sin egen versjon av turen i «real-time».

    Dere yter jo en fantastisk service med hele dette prosjektet – med TV-sendingen, nett-streamingen, torrentene, besvaring av kommentarer og alt – så det føles helt galt å klage over dette, men jeg ber dere pent: Lag noen ekstra torrenter med frontkameraet fra liggetiden i havnene!

    Svar på denne kommentaren

  56. Hurtigruten passerte Landego idag og det ble spurt om seerne kunne se Landegomannen. Lokale folk i området har aldri sett Landego mannen, derimot har de sett «Kjerringa i Landego» som sitter på yttersida og ser forelsket nordover mot Vågakallen i sommernatta. Han derimot har bare øyne for Lekamøya og sånn går no livet på Nordlandskysten.

    Svar på denne kommentaren

  57. Tore Stålerød

    Kjempefint program! Ikke noe titting på NRK1 eller andre kanaler denne helgen. Følger med på det meste, men skulle gjerne sett ALT, men må jo spise, sove og gjøre litt annet som å gå på jobb på dagtid unntatt lørdag og søndag. Jeg ville gjerne ha alt sammen på dvd akkurat slik som det ble sendt. Det ville bli en stor boks med ca. 30 dvd-er. Da kunne jeg sett det stykkevis og delt som en TV-serie delt opp i kapitler for hver strekning langs ruta. Men om ikke det skjer så ville det nest beste være en dvd med høydepunkter fra serien, gjerne noe lenger enn sammendraget som skal sendes på St.Hansaften på 1,5 timer.

    Svar på denne kommentaren

  58. Hvor lenge skal live-feeden bli online? Jeg har så lite tid nå i uka, men kanskje jeg har en sjanse til å se på litt mere om helgen?

    Eller blir den slått av så snart turen er over?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Alan)

      Vel, vi sender jo ikke live etter at båten er i Kirkenes, men sendingen som har gått på NRK2 fra torsdag forrige uke til onsdag denne uken vil bli liggende tilgjengelig -som nå- på nrk.no/hurtigruten – der kan du spole frem og tilbake alt du måtte ønske i overskuelig fremtid.

  59. Er jeg alene om å synes det blir litt mye sirkus? Alle landsdelens skolekorps, frierier pr plakat,… Veldig kult med så lang direktesending, men et opptak hadde kanskje formidlet turen og naturopplevelsen bedre?

    Svar på denne kommentaren

    • Kaare K. Johnsen (svar til ThorH)

      Jeg ville ikke heller hatt et opptak, men ellers er jeg enig med deg i at det blir for mye sirkus. Jeg synes nesten synd på passasjerene på Nordnorge. Her kjører de inn i den vakre Trollfjorden, og så blir de fulgt av 30-40 bråkete småbåter med folk som skriker og skråler på alle kanter av skipet, folk utkledd som troll står på land og roper og skramler, og det er t.o.m. et dixieland-orkester i en av båtene! Jeg ville i alle fall hatt det så stille som mulig inne i den fjorden.

    • Ketil Rudjord (svar til Kaare K. Johnsen)

      Jeg er så enig! Trollfjorden ble litt av en nedtur. Det som kanskje skulle ha vært turens høydepunkt ble det motsatte. Dette var skrekkelig, men sånn må det vel bli når NRK gir alle tullingene oppmerksomhet. Det ser ut til man prøver å overgå hverandre med korps og plakater og «dans» og villmannskjøring med racerbåt.

    • Kaare K. Johnsen (svar til Ketil Rudjord)

      Jeg ba allerede i starten av sendingen om at NRK måtte slutte å vise nærbilder av hver eneste lille plastbåt og alle mennesker på land som vinket, men det var fordi jeg syntes det var helt uinteressant å se på – jeg ville heller se landskapsbilder. Jeg tenkte ikke på at det kunne få den effekten det nå har fått. Halvparten av alle menneskene vi ser, står med mobiltelefoner for å sjekke med dem der hjemme om de er på TV.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Kaare K. Johnsen)

      NRK har ikke glemt torrenten. Problemet er imidlertid at det ikke er «NRK» som i Norges største mediebedrift som skal få ut torrenten, men en liten håndfull medarbeidere som har vært i nær døgnkontinuerlig drift siden båten la fra i Bergen. Det er små marginer, så tekniske problemer og forsinkelser forplanter seg. Det skar seg for torrent 1 på første forsøk, da er det ikke så mange luker for å ordne med den samtidig som alt annet skal ut fortløpende. Folkene ombord gjør nok så godt de kan, og slik vi kjenner dem er de ikke av typen som ville glemt torrenten til del 1 av sendingen.

  60. ValeriusHildonenNilsen

    Kan fortelle fra min barndom da vi gledet oss til at hurtigruta kom til kai, da var det for oss unger folkefest. Ja, selv når jeg bodde på steder hvor vi hadde bare lokalbåten som kom var det høydepunktet. Husker da jeg gikk på barneskolen i Smørfjord (Porsanger) så bodde vi på internat ved skolen og han som drev det private internatet, kjørte lastebil og stilte opp på kaia med lastebilen. Da brukte han å fylle lastebilen med oss unger, slik at vi fikk oppleve når lokalbåten kom som skulle ut til Repvåg og Honningsvåg.

    Så de som reiser med hurtigruta er vant med at mange møter opp på kaia, selv om denne gangen er det litt mer enn til daglig. Det var nok langt flere før i tiden, og blitt noe mindre idag fordi folk har andre ting å følge med på, som f.eks. se på tv. Da en kun hadde radioen var hurtigruteanløpet et glimt av verden der ute…

    Svar på denne kommentaren

  61. Veckan som gick – vecka 24 « Same Same But Different

    […] sin iPhoneapp och slagit mobilrekord. Och bytt bloggverktyg, inte en dag för tidigt. NRK Beta sänder direkt från Hurtigrutten i vad de själva säger är en av världens längsta tevesändningar. Linkedin satsar hårt på den […]

    Svar på denne kommentaren

  62. Frans Fijlstra

    I’ve been following the voyage of the «Nordnorge» for 3 days now on the internet and as a former sailor it’s great to see the Norwegian shores, Fjordes and islands again.
    What a great way to show the world the beauty off the Norwegian coastline.
    I’ll be watching the trip for the rest of the time.

    Gr, From Holland

    Svar på denne kommentaren

  63. Roy Sigurd Karlsbakk

    I all verden er det som skjer nå? Det går tregt og plutselig får jeg masse MPEG-støy. Ser ut som om den mister P- eller B-rammer. I-rammer ser ut til å komme som normalt. Jeg sitter på jobb (100Mbps mot uninett)

    Svar på denne kommentaren

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til Roy Sigurd Karlsbakk)

      Hei Roy.

      Vi har fått flere tilbakemelidinger om dette, samt at videoen plutselig hopper til et helt annet sted i sendingen, eller et annet program på Nrk 2. Så langt vi kan forstå er dette problemer som ligger hos vår streamingleverandør, og vi er i dialog med dem for å finne ut av det.

  64. Til Henrik Lied (eller noen andre som kan svare på dette).

    Det forekommer meg at det må ha blitt feil på merkingen av de forskjellige ‘Torrents’ som er lagt ut for nedlastning – for når jeg laster ned klippet for Nesna-Ørnes – – så får jeg klippet for Sannesjøen-Nesna.

    Hvilken torrent-fil er det som inneholder klippet for Nesna-Ørnes…???

    Har lastet ned følgende torrent, men den er feil;
    Hurtigruten.e14.NES-ORS.1920×1080.h264.
    NRK.2011618.055000.mp4.torrent

    Noen som kan svare meg på dette..??

    Svar på denne kommentaren

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til Øivind)

      Hei Øivind.
      Det var beklagelig, og skyldes nok en svikt i logistikken fra min side, etter at det automatiske navngivingssystemet mitt brøt sammen siden båten ofte var forsinket.
      -skal forsøke å finne ut av det så snart jeg er tilbake på kontoret.

    • Kaare K. Johnsen (svar til Øivind)

      Det stemmer – både e13 og e14 er Sandnessjøen-Nesna. Men e13 er nesten fire minutter lenger enn e14, kanskje fordi det er filmet mer av tiden før avgang eller etter ankomst (eller begge deler).

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til Øivind)

      Har nå sjekket fileme, og det stemmer at episode 14 er samme strekk som episode 13. Vi har nå fjernet torrenten, og stoppet seedingen fra vår side, samt lagt inn en beskjed på nrk.no/hurtigruten om feilen.

      Den riktige filen blir lagt ut så snart vi får backupdiskene av båten i Bergen, koblet dem til; funnet riktig strekk, eksportert dem over fjellet, kodet dem i riktig format, og lastet dem opp til seedboksene.

  65. Roy Sigurd Karlsbakk

    Hurtigruten.e11.RVK-BNN ser ikke ut til å være lett å laste ned…

    Progress: 0.0%, dl from 0 of 3 peers (0 KB/s), ul to 1 (0 KB/s) [None]

    og der har den stått et døgn eller så

    roy

    Svar på denne kommentaren

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til Roy Sigurd Karlsbakk)

      Hei Roy.
      Vi har hatt litt ytelsesproblemer når det gjelder spredning av filene til maksinene som skal seede, så foreløpig er det bare en maskin som seeder en del av episodene. Så fort filene får spredt seg i nettet vil nok hastigheten bli bra.

  66. Steinar Bleken

    Sitter å spiller av fra nrk.no/hurtigruten/ Det er ekstremt irriterende av kampen Alta-Tromsø stadig bryter inn og rett som det er. Hva er grunnen? Noe som kan gjøres?

    Jeg bruker IE9 og Win7, og den tar opp stadig mer og mer minne, opp til 1gb. Er dette normalt?

    Svar på denne kommentaren

    • Har samme problemet ja. Får enten inn fotballkamp eller V6 travløp. Varer i 15-20 sekunder, også tilbake til sendinga igjen.

      Bruker Firefox 5/Chrome 12.0.742.100 og Win7

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Steinar Bleken)

      Det ser ut til å skyldes en feil hos firmaet som leverer streamingen for oss – det er jo ikke helt hverdagslig å streame 134 timer lange programmer, så det har skjedd etellerannet – det arbeides for å løse saken.

  67. Kaare K. Johnsen

    Hvor lang distanse gikk M/S Nordnorge på denne bestemte turen?

    Jeg har lest flere steder at avstanden Bergen-Kirkenes er 2500 nautiske mil / 4630 km, men denne turen må ha vært kortere, fordi:
    Den totale reisetiden, minus liggetid på anløpssteder, var ca 108 timer og 26 minutter, eller 108,43 timer. Det tallet har jeg fra de nedlastede opptakene fra frontkameraet (mp4-filene). (De opptakene er litt lenger, men der er det med ca 70 min. mens båten ligger i Trondheim, i del 9b, og ca 37 min. i Honningsvåg, del 29.) Og 4630 km på 108,43 timer gir en gjennomsnittsfart på 42,7 km/t eller ca 23 knop, mens båtens marsjfart er oppgitt til 15 knop. Så enten må båten ha gått en kortere distanse, eller farten må ha vært langt over vanlig marsjfart.

    Er det noen som vet hvor lang distansen var på denne NRK-turen?

    Svar på denne kommentaren

    • Kaare K. Johnsen (svar til Kaare K. Johnsen)

      Nå har jeg regnet mer, og det er noe merkelig her, som jeg håper noen kan oppklare:
      Jeg har nøye regnet ut båtens gjennomsnittshastighet på grunnlag av to lange distanser, Florø-Ålesund og Rørvik-Brønnøysund (distansene fant jeg på http://www.hurtigruten-web.com), samt tiden i NRKs mp4-filer på disse distansene, og får da en gjennomsnittshastighet på ca 13,5 knop eller 25 km/t. Det passer jo bra med at marsjfarten er oppgitt til 15 knop. Men med ca 108 timer fartstid på hele distansen (summen av alle mp4-filene minus liggetid på anløpssteder), gir det en distanse på bare 2700 km, altså hele 1930 km mindre enn de 4630 km som oppgis for distansen Bergen-Kirkenes.
      Er det jeg som er helt på viddene med regnestykket mitt? Kan noen oppklare dette?

    • Kaare K. Johnsen (svar til Kaare K. Johnsen)

      Rune Haaland har svart på Hurtigruten FAQ (nrkbeta.no/2011/06/22/hurtigruten-faq/#comment-104818):
      «Distansen som skipet tilbakelegger Bergen – Kirkenes – Bergen er totalt 4200 km (2268 nm) ifølge cruise.no/cms.cfm?nPageNo=7308.
      Distansen Bergen – Kirkenes blir noe lengre enn halvparten av dette, la oss si ca 1200 nm.
      Hvis skipet er i fart i 108 timer, som du oppgir, så tilsvarer dette en gjennomsnittshastighet på ca 11,1 knop.»

      Men jeg spør likevel NRK, eller Hurtigruten-ansatte som måtte lese dette: Finnes det opplysninger om nøyaktig hvor lang strekning M/S Nordnorge gikk på TV-turen?

    • Kaare K. Johnsen (svar til Kaare K. Johnsen)

      I NRK2-sendingen på strekningen Bergen-Florø ble det vist en ordentlig fin og interessant film fra 1968 som heter “Nordover med Hurtigruta” (29 min.), hvor vi følger MS Håkon Jarl hele veien fra Bergen til Kirkenes. Der opplyses det at strekningen er 1250 sjømil eller 2300 km. Også dengang gikk båten innom Trollfjorden, men neppe innom Geiranger – Geiranger nevnes i alle fall ikke i filmen. Ifølge hurtigruten-web.com/ruteplan.html er distansen Ålesund-Geiranger-Ålesund 70 sjømil el. 130 km, og når den kommer i tillegg, blir Bergen-Kirkenes 1320 sjømil el. 2430 km. Så lenge ingen i NRK eller hos Hurtigruten kommer opp med et tall, er dette foreløpig det beste.

    • Kaare K. Johnsen (svar til Steinar Bleken)

      Takk for utregningene!
      Er gjennomsnittsfart 13,01 knop også utregnet av posisjonsloggen? Grunnen til at jeg spør, er at med den gjennomsnittsfarten, blir total fartstid 112 timer. Men total filmet fartstid i NRKs mp4-videoer (torrenter) er bare ca 108 timer (når landligge er trukket fra).

    • Steinar Bleken (svar til Kaare K. Johnsen)

      Gjennomsnittsfarten på 13,01 er et matematisk gjennomsnitt av den hastigheten som hver av de 8912 registrering har og hvor hastigheten > 0,0 knop.

      GPS er jo litt unøyaktig og litt bevegelse registreres enkelte ganger selv om skipet ligger til kai. Disse registeringen vil da dra ned gjennomsnittsfarten. Ved å regne gjennomsnitt av hastigheter > 0,5 knop blir snittfarten 14,0 og ved > 2 knop: 14,45.

    • Kaare K. Johnsen (svar til Steinar Bleken)

      Tror jeg holder meg til gj.sn.fart på 13,5 knop, som jeg først regnet ut på grunnlag av NRKs mp4-videoer over to lange strekninger. Den farten, i forhold til total fartstid på 108 timer, passer jo også veldig godt med din utregning av hele distansen. Jeg får da nemlig 1458 nautiske mil / 2700 km, mot dine 1459,9 nautiske mil / 2703,75 km.

  68. Steinar Bleken

    Det finnes jo en GPS logg for denne spesifike turen. Ref kartet med Nordnorges posisjon plottet. Å ta tak i den fila og finne utseilt distanse burde derfor ikke være vanskelig. Den burde gjøres tilgjengelig for de som vil lage egen versjoner av torrent-fila.

    Svar på denne kommentaren

  69. Kaare K. Johnsen

    Gratulerer, NRK, med at ‘Hurtigruten minutt for minutt’ kommer i Guinness Rekordbok som verdens lengste direktesendte TV-dokumentar! (Står i Aftenposten i dag.)
    Men selv om jeg synes det var en fantastisk TV-sending, synes jeg det er rart at den ble godkjent som verdensrekord. For den direkte sendingen ble jo mange ganger avbrudt da båten var i satellittskygger, og da det i stedet ble sendt opptak og arkivstoff, så det var ikke en sammenhengende direktesending.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Wim de Roo (Holland) Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.