charlieissocoollike

Postet til: Det sosiale nettet, Nettkultur & Video

Kanal Charlie


håndskrevet logo for charlieissocoollike med knapper for website, twitter og subscribe

Charlie MCDonnell (20) har sin egen TV-kanal, der han er sjef, programleder, produsent, manusforfatter, fotograf, klipper og altmuligmann. Denne kanalen er riktignok på YouTube, så for de fleste er det kanskje ikke så imponerende – for en kanal på YouTube kan jo alle ha. Og Charlie McDonnell er nettopp en av disse alle. Han er everybody’en i Clay Shirky’s Here Comes Everybody – men han er en av de mer populære hvemsomhelst’ene; han er den mest sette videobloggeren i Storbritannia og har i underkant av 1 million abonnenter – nær dobbelt så mange som Top Gear og tre ganger så mange som bestevennen nerimon. Mer om ham finner du på Wikipedia.

Så hvordan er han egentlig?

Charlie klarer seg ganske bra, og står ikke vesentlig tilbake fra annen underholdning, enten han vil være informativ:

YouTube-lenke

eller underholdende:

YouTube-lenke

Stilling: Videoblogger

Charlie forteller i videoen Hello at Google (som eier YouTube) betaler ham for å lage videoer, og at dette nå er jobben hans:

NRKbeta synes det er interessant at Google satser på innholdsproduksjon på YouTube.

29 kommentarer

  1. Top Gear har over 300 millioner ukentlige seere. Når dere i artikelen tydligvis snakker om Top Gears Youtube-kanal, må dette tydliggjøres. Charlie har 1 million seere, Top Gear har 300 millioner, case closed!

    Svar på denne kommentaren

        • Hehe. Nå var nok dette sikkert et slikt innlegg fra meg, som man normalt skriver, også legger man det i Draft, og ikke sender. Var litt for direkte, men syntes bare at kvaliteten her på NRKbeta er bedre enn som så, så var litt overivrig.

          Svar på denne kommentaren

          • Det er en hårfin balanse, det der. Det er jo ingen vits i å ha innhold om det ikke blir lest, så forsidens oppgave er å på en fristende men sober måte å fortelle hva hver enkelt sak handler om – men selvsagt uten å overselge, da forsvinner tilliten raskt.

            Jeg synes selv at kollegene mine på forsiden er flinke til å finne balansen og at de for mine sakers vedkommende gjør en god jobb med å sette en tydeligere spissing på de tidvis halvfokuserte sakene jeg skriver ;)

            Men om folk kommer inn og føler seg lurt, er det ikke bra.

            Svar på denne kommentaren

      • Åsmund VT (svar til Anders Hofseth)

        Tror det kan være lurt å ta tak i linken mellom beta og forsiden sånn litt mer generelt. Jeg syns forsiden har en fin blanding av nyheter og annet som er akkurat passe tabloid for min smak, men jeg starter stort sett på nrkbeta og går videre til forsiden etterpå. Det har allerede vært flere tilfeller (sist med apple-android-for-reportere-testen) der jeg halvveis nedi et sint kommentarfelt har skjønt at forsiden tydeligvis har solgt inn artikkelen på en ugunstig måte for folk som ikke vet hva nrkbeta er for noe.

        Oppfatter det som at beta står i en liten særstilling sånn sett, og tror forsidedesken kanskje burde være mer forsiktige når de setter overskrift på beta-artikler enn artikler fra andre (under)redaksjoner.

        Svar på denne kommentaren

  2. «NRKbeta synes det er interessant at Google satser på innholdsproduksjon på YouTube.»

    Dette er jo ikke noe nytt. YouTube/Google har holdt på med dette lenge. Det finnes ganske mange kanaler på YouTube som er «partnership»-kanaler, der de får betalt for det de legger ut.

    Svar på denne kommentaren

  3. Det interessante her er Googles utvikling de seneste årene. Fra å være en en kvikk innovatør som alltid lå ett skritt foran sine konkurrenter og stadig kom opp med banebrytene ideer, til å bli en tung, konservativ kjempe som prøver å kjøpe seg cred. Ikke noe galt i å betale for dyktige innholdsleverandører, noe denne karen tydeligvis er, men når det kommer fra Google i dag… Jeg vil ha tilbake det gamle Google, som sa «don’t be evil» på en sånn måte at man faktisk trodde på det, og stadig lanserte en eller annen spennende betaversjon av et eller annet.

    Svar på denne kommentaren

    • Så vidt eg har skjønt, så er ikkje RWJ Youtube-partner fordi han brukar klipp i videoane sine han ikkje har tillatelse til å bruke.

      Sagt med andre ord, RWJ har basert heile suksessen sin på idiotiske vitsar mellom klipp han har funne på internett, og kan difor ikkje tene pengar på det, iflg. Google sine reglar. Dette i motsetning til PhillyD, som visstnok kun brukar klipp han har fått tillatelse til å bruke.

      Charliessocoollike er ikkje den største av Youtube-folka, men han er likeframt ein av dei første som har gått ut og sagt at han er lønna av Google.

      Svar på denne kommentaren

      • rwj har jo også your favorite martian som i snitt har 5 millioner views per vid.
        og så har han vblogen sin som har en del views.
        og så har han nettsiden sin.

        Han nærmer seg en milliard views total.
        1000000000 views…

        rwj får lønna si fra google han også… men via ads.

        Svar på denne kommentaren

  4. Fulgt ham på YouTube i 2 år, og det er en højdare når han kommer med nye videoer. Det er forresten Stephen Fry som ytrer avslutningstalen på hver episode. …makes you like cool!

    awsom possum!

    Svar på denne kommentaren

  5. Charlie er min helt. Han lager filmer som faktisk går an å se på. Ikke sånne «nå skal jeg vise deg hvordan jeg får maskara på øyevippene»-film. Heller ikke en filmsnutt som «nå skal jeg vise hele verden hvor dum jeg er».
    Han tar imot utfordringer og gjennomfører dem, så sant det går an. Han har også en bi-kanal som kalles «charlieissoboredlike» hvor han legger ut uredigerte snutter og forteller om utfordringer som går skeis.

    Jeg rett og slett digger ham!

    Svar på denne kommentaren

  6. «NRKbeta synes det er interessant at Google satser på innholdsproduksjon på YouTube.»
    BBC, ITV og flere andre ikke-norske kringkastere satser på nett-eksklusivt videoinnhold, både såkalte «webserier» og kortfilm.

    Er det i NRK noen planer for den typen mediedistribusjon/produksjon?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>