iOS 4.3 - Foto: Apple
iOS 4.3 - Foto: Apple

Postet til: Gadgets

iPad 2 – En nesten-fullblods oppgradering


Nok en gang var det duket for pressekonferanse og produktlansering hos teknologiselskapet Apple. Som vanlig med verdens teknologipresse som lydhør forsamling på første benk. Som vanlig med et Apple med kortene tett trykket til brystet. Kanskje også helt logisk når vi snakker om et firma som de siste årene har vært de som har drevet både utviklingen av mobiltelefoner og nettbrett framover.

Steve Jobs presenterer iPad 2. Foto: Scanpix
Steve Jobs presenterer iPad 2. Foto: Scanpix

Det vil si, så tett har ikke kortene vært til brystet denne gangen. Bildet av et kalenderikon med datoen 2. mars og en iPad skjult bak, som dumpet ned i postkassen til mediabedrifter over hele verden for en tid tilbake, lot det være liten tvil om hva som var i gjære.

Som vanlig har det ikke stått på mengden av rykter, spekulasjoner og forhåpninger til Apples svar på en stadig voksende jungel av nettbrett.

Les NRKbetas ønskeliste for iPad 2 her: IPad – Hva savner vi på de flate datamaskinene?

En påkrevd, men kraftig oppgradering

Det var da også en iPad 2 Apple-sjef Steve Jobs, dro ut av ermet på scenen i Yerba Buena Center for the Arts i San Francisco i dag 19:00 norsk tid. Apple-sjefen, som for tiden har sykeperm fra Apple, dukket noe overraskende opp på scenen for å selv presentere nyhetene.

iPad 2 - Foto: Apple
iPad 2 - Foto: Apple

I sin presentasjon omtaler Jobs  iPad’en som Apples «third post-PC blockbuster product», og presenterer iPad 2 som en naturlig oppfølger til den orginale iPad’en, et produkt som har vært en enorm suksess for selskapet. Apple har nå over 90% markedsandel blant nettbrettene.

Kort oppsummert må likevel iPad 2 kunne omtales som om en evolusjon, og ikke en revolusjon. iPad 2 har fått seg en overhaling, og er på flere punkter forbedret i forhold til den forrige iPaden. Mest imponert er vi over at prosessor og grafikk-hastigheten er skrudd betraktelig opp. Mest skuffet over at skjermen ikke har fått høyere oppløsning.

Her er lista over hva som er nytt:

  • iPad 2 er 67 gram lettere enn sin forgjenger, og veier nå 613 gram (601 gram uten 3G), mot den orginale iPad’ens 680 gram.
  • iPad 2 har blitt utstyrt med en A5 Dual Core prosessor, noe som vil fordoble prosessorhastigheten, og ni-doble grafikkhastigheten.
  • iPad 2 skal fortsatt ha en batterikapasitet på 10 timer.
  • iPad 2 kommer i farvene svart og hvit fra dag én.
  • iPad 2 er også 33% tynnere enn den orginale iPaden, og teller nå 8.8mm (mot den gamles 13,4mm)
  • iPad 2 har fått innebygd det samme gyroskopet som iPhone og iPod Touch har.
  • iPad 2 har blitt utstyrt med to kameraer; ett foran og ett bak.
  • iPad 2 vil, i USA koste: $499 for 16GB med WiFI, $599 for 32GB med WiFi, $699 for 64GB med WiFi, $629 for 16GB med WiFi&3G, $729 for 32GB med WiFi&3G, $829 for 64GB med WiFI&3G;
  • iPad 2 vil, i USA, komme i handelen 11. mars 2011
  • iPad 2 vil lanseres i Norge 25. Mars 2011.
  • iPad 2 vil ha mulighet til å spille FullHD 1080P video ut via et eget HDMI-adapter.
  • iPad 2 kommer med et magnetisk «lokk» for å beskytte skjermen.
  • iPad 2 kommer med Apples Face Time.

Mye av spenningen knyttet til en Apple-lansering knytter seg alltid til hva som slår til av rykter og ikke. Denne gangen var det flere av spådommene som ikke gikk inn:

  • iPad 2 kommer  ikke med høyere skjermoppløsning i form av «Retina display«.
  • iPad 2 kommer ikke med SD-kort leser.
  • iPad 2 kommer ikke med standard USB-inngang.
  • iPad 2 kommer ikke med støtte for Flash.
  • iPad 2 kommer fortsatt til å være avhengig av en annen PC/Mac for å kunne brukes.
  • iPad 2 kommer ikke med større og kraftigere høyttaler.

Hva betyr så lanseringen av iPad 2?

Hva betyr det så at Apple nå har lansert iPad2. «Ikke all verden» er det mest åpenbare svaret. I motsetning til den første generasjonen iPad, som må sies å være starten på nettbrettrevolusjonen, er iPad 2 mer et teknologisk svar på de nettbrettene konkurrenter som Samsung, med sin Galaxy Tab, har lansert det siste året.

Det er riktignok er relativt kraftig svar på tiltale fra Apple.

iPad med smart cover. Foto: Apple
iPad med smart cover. Foto: Apple

iPad 2 må dels også ses på som et trekk for å møte konkurrenter som feks HP TouchPad, som ventes til sommeren, og Apple strekker seg langt rent teknologisk for å fortsatt ligge et hestehode foran konkurrentenes neste generasjon nettbrett.

LES: NRKbeta anbefaler NY Times’ nettbrett-samenligning.

Vi her i NRKbeta har tidligere påpekt at mye av det som oppleves som feil og mangler hos Apples iPad, kunne vært løst med en kraftig programvareoppdatering. Den kom altså, skuffende nok, ikke med iPad 2 lanseringen.

Mange hadde håpet at Apple skulle lette på sløret og avsløre hva som blir å finne i iOS 5.0, neste generasjon av selskapets operativsystem for håndholdte enheter.

iOS 5.o ble det ikke, men noen av nyhetene i iOS 4.3 kunne selskapets Scott Forstall avsløre.

iOS4.3

iOS 4.3 kommer med forbedret ytelse i nettleseren Safari. Den har fått mulighet til å bestemme om iPads bryter skal styre mute eller skjermrotasjon, Personal Hotspot, som lar deg dele et WiFi nett ved hjelp av iPhone 4 og konseptet iTunes Home Sharing, som gir deg muligheten til å spille hvilken som helst media-asset fra hvilken som helst iTunes bibliotek.

iOS 4.3 lanseres også 11. mars over hele verden.

iOS 4.3 - Foto: Apple
iOS 4.3 - Foto: Apple

En annen, om ikke veldig nyttig, men iallefall morsom nyvinning var Photo Booth for iPad, hvor du selv kan være med å bestemme hvordan effektene arter seg ved å trykke på skjermen.

Også programmet iMovie ser spennende, og overraskende avansert ut. Kanskje er dette første skritt i retning av å gjøre iPad’en om til en datamaskin det er mulig å produsere på, og ikke nesten utelukkende konsumere med – noe som dessverre er tilfelle i dag. I samme kategori ser også GarageBand ut til å befinne seg, og byr på en rekke nyvinninger tilpasset iPad’en store skjerm og touch-muligheter. Begge de nye applikasjonene vil være priset til $4.99, noe som virker som mye software for en svært lav penge.

No One more thing

Det kom aldri noe «one more thing» fra Jobs denne gangen, annet enn en skrytevideo som viser hva den nye iPad’en er god for.

Så gjenstår det bare for Apple-menigheten å ta stilling til det store spørsmålet i livet «Er det nok nytt i iPad 2 til at man bør oppgradere fra sin gamle iPad, eller bør man vente og se hva konkurrentene svarer med».

Er den nye iPad 2 verdt et bytte?
Er den nye iPad 2 verdt et bytte?

Hva tror NRKbetas menighet?

97 kommentarer

  1. Jeg skal ihvertfall ha iPad 2. Jeg har ventet på denne i månedsvis. Skal bruke den til alt fra boklesing til utvikling og film. HDMI adapteren blir nok også med på kjøpet. Liker coveret, men må prøve før jeg bestemmer meg for å kjøpe.

    Jeg kommer til å gå for 16GB med 3G da jeg bruker mye cloud storage og andre webbaserte løsninger framfor lokal lagring.

    Svar på denne kommentaren

  2. Interessant at de ikke ser ut til å beholde iPad 1 som en «billigmaskin», slik de fortsatt selger iPhone 3GS billigere enn iPhone 4.

    Det kommer jo helt sikkert etter hvert, men iom at konkurrentene uansett ikke greier å matche pris, er det kanskje ikke nødvendig …

    Svar på denne kommentaren

  3. Tja, jeg tror ikke dette er det som overbeviser nerdene.. men det er jo de litt mer simplere oppdateringene som gjør dette mer behagelig.

    Det at den er *litt* lettere, og tynnere enn mobiltelefonen, og muligheten for å koble iPaden opp mot storskjerm, hjelper en god del.

    Det man ser i Apples retorikk (når de snakker om «post-PC») og i videoene deres (iPaden som kan hjelpe alt fra leger til barn med autisme) er jo at dette er en datamaskin som skal være enkel og bruke for alle, at man ikke skal trenge å skjønne noen ting av innstillinger og lignende… så derfor er det ikke så overraskende at tech-bloggenes ønskeliste ikke blir oppfyllt..

    Jeg synes jo nye Honeycomb virket veldig lovende, men de fleste anmeldelsene jeg har lest virker egnetlig skuffet; mye er bra, men det er så mye som knirker og er forvirrende også.

    ..forøvrig litt urovekkende at Steve Jobs får stående applaus på en pressekonferanse, uansett om han er sykemeldt eller ei..

    Svar på denne kommentaren

  4. Som iPad eier ser jeg ingen hast med å oppgradere. Dette var absolutt en naturlig oppgradering fra generasjon 1 til 2, men ikke et sterkt nok insentiv til å haste-oppgradere.
    Ny og forbedret skjerm, for det er tross alt en skjerm med os man kjøper, er det som skal til for min del.
    Så får vi se hvor stort presset blir når nye apps som krever mulitcore cpu sprer seg ut på appstore.
    For det handler om apps, apps og apps.
    Skulle det derimot være andre i husstanden som plutselig må ha en iPad skal de gjerne få min, mens jeg kjøper iPad 2 så klart. :-)

    Svar på denne kommentaren

    • Eier en ipad1 nå men ser 0 grunner å oppgradere. Hva som er nytt egentlig?

      Kommer det en bedre skjerm i ipad3 blir det sikkert et nytt kjøp men selv hvis jeg ikke hadde eid enn ipad nå ville jeg gått for en ipad1 til langt billigere pris enn ipad2. (regner da med at i skrivende stund mange dumper prisene på gen1)

      De som bruker facetime på sitt lesebrett må seff kjøpe gen2 ellers 0 news!

      Svar på denne kommentaren

    • Jeg får det til å bli 34… Med mindre man teller med kommentarene, da blir det 67. Uansett ganske mye :3 (Jeg telte ikke, men brukte søkte etter «iPad 2″ på denne siden, i tilfelle noen trodde jeg var gal :p )

      Blir nok ingen iPad 2 på meg, har iPad 1.
      Ville nok ikke blitt ny uansett hvor mye nytt det var,
      jeg er fornøyd med den jeg har.
      Her ble det visst et rim..:)

      Svar på denne kommentaren

  5. Jeg tror iPad 2 blir en stor suksess. Ganske enkelt fordi det er et mye bedre produkt enn konkurrentene. Og det til en langt lavere pris.

    Det snakkes mye om «Apple menighet» og «Android fanboys». Men faktum er at disse har liten eller ingen innvirkning på de endlige salgstallene. Når alt kommer til alt er det «den gemene hop» som avgjør om et produkt blir en suksess eller ikke. Og det er den gruppen som garantert ikke fulgte ulike live streams i dag, og som garantert ikke tilhører de knappe 200 som kommenterer på Nrk Beta eller Itavisens artikler.

    Det er disse som vil sørge for at Apple fortsatt vil ha tilnærmet monopol på tablet markedet også når 2011 er omme. De bryr seg ikke om fremmedord som A5 prosessor elle Tegra chip. De vil ha et bra designet produkt med god tilgang på innhold. Og aller helst til en akseptabel pris. Her er Apple suverene. Ingen kan konkurrere på pris, og ingen kan konkurrere på innhold. Ikke minst er prisen viktig. iPad er ikke særlig mye dyrere enn en iPod. Og dermed er terskelen for å gå til anskaffelse langt mindre, samenlignet med f.eks Xoom.

    Mange snakker om Jobs enestående evne til å presentere produkter, og mener dette er en viktig grunn til at Apple selger så bra. Personlig tror jeg dette har liten eller ingen betydning. De som ender opp med å kjøpe Apple produkter har sannsynligvis aldri sett Jobs snakke. Og får neppe med seg klisjeer som «magisk» og «revolusjonær». Apples egentlige genistrek ligger i hva man fokuserer på i selve presentasjonen. Tekniske spesifikasjoner nevnes knapt. I stedet demonstreres produktet i bruk. Gode bilder av svært bra utformede apper gjør at man lettere ser nytten. Og det er disse bildene som gjengis i pressens artikler.

    Selv Google, som for øyeblikket er Apples eneste utfordrer innen mobile operativ systemer, har ikke skjønt hva folk vil ha. I stedet for å vise hva operativsystemet duger til, har de valgt å fokusere på flash støtte. En funksjon som ikke betyr noe for de flesete potensielle brukere. Mange har ikke engang hørt om flash. Når man legger til at flash er teknologien bak de mange irriterende annonsene rundt om på weben, så gjør det ikke plattformen mer attraktiv. Likevel maser google om flash hver gang de legger frem et nytt produkt. Og resultatet er at pressen glemmer de andre nyhetene, og lager artikler av typen «Honeycomb med flash i mars». Drar ikke akkurat inn de teknofobe leserene.

    Det er nå et år siden Apple lanserte iPad, og konkurrentene har enda ikke kommet på banen med et godt alternativ som vil appelere utenfor «nerdepopulasjonen». Dermed tror jeg Jobs får rett. 2011 blir iPad 2s år.

    Svar på denne kommentaren

      • Husker selv den tiden. Brukte alt jeg hadde av lommepenger, konfirmasjonspenger og arbeidsinntekt på dingser. Var mye dårlig desverre. Endte som regel opp i en skuff.

        Tror at om man hadde samlet alle funskjonene fra de ulike dingsene jeg kjøpte i en slank og funksjonell forpakning ville man endt opp med en iPad. Så sånn sett kan man si at jeg lå litt foran den teknologiske utviklingen.

        Svar på denne kommentaren

    • Andreas Oppebøen (svar til Meg)

      Du påstår:
      «Det snakkes mye om “Apple menighet” og “Android fanboys”. Men faktum er at disse har liten eller ingen innvirkning på de endlige salgstallene. Når alt kommer til alt er det “den gemene hop” som avgjør om et produkt blir en suksess eller ikke. Og det er den gruppen som garantert ikke fulgte ulike live streams i dag, og som garantert ikke tilhører de knappe 200 som kommenterer på Nrk Beta eller Itavisens artikler.»

      Jeg er ikke helt enig. Ja, denne Apple-menigheten utgjør ikke mye av kundebasen, men det er de som skriver artikler, det er de som anbefaler og informerer om de nyeste produktene til alle vennene sine, de er de som utvikler applikasjoner. Jeg tror denne «eliten» kan ha stor innflytelse på produktets populæritet. Og hvis Jobs taler som en profet til dem, så har det en massiv betydning.

      Svar på denne kommentaren

      • Dette blir uansett synsing. Men i mine øyne er dette skivebom. Nerdene er ikke, og har aldri vært trendsettere. For å si det litt flåsete så merket jeg aldri at min teknofili var den store damemagneten. At applikasjonsutviklere og andre Apple brukere skulle ha gigantiske nettverk som de mobiliserer på «profeten Jobs» befaling er absurd. At det skrives en del om Apple i pressen er ingen tvil om. Men her må konkurrentene takke seg selv. Når de masselanserer sine produkter på samme dag (CES), så innvir det ikke akkurat til produktomtaler i media. Den ensidige fokusen på maskinvare hjelper heller ikke. Hadde maskinkraft vært alt hadde vi alle kjørt traktor.

        Apple vinner på brukervennlighet. De teknofobe som prøver Apple dingser, «skjønner» dem med en gang. Legg til et godt design, og klart best app utvalg. Og du har en vinner. Forøvrig får blant annet Google og Facebook samme oppmerksomhet når de lanserer. Facebook bruker den stort sett godt. Mens Google enda ikke har skjønt at det ikke er nerdene som er i majoritet.

        Svar på denne kommentaren

  6. Usj, «fullblods oppgradering». Det er en oppgradering, men den mener iallefall jeg at er helt marginal, mer en naturlig oppgradering – og mange av disse tingene skulle det egentlig bare mangle at iPad 1 hadde når den kom (som kamera fremme i det minste, 1080p avspilling og gyroskop).

    Skjermen forblir den samme, lagringsstørrelser forblir de samme, oppløsningen forblir det samme, tilkoblingsmulighetene forblir fraværende – akkurat som med iPad 1.

    En god og naturlig iterasjon av serien, men på ingen måte en fullblods oppgradering.

    Svar på denne kommentaren

  7. Apple er på topp i Norge men ikke i USA, så det er bare et tidsspørsmål før ballen ruller videre? NRK siden er altfor ensidig og snakker bare om eple produktene. men med sin protesjonistiske ensidighet er det bare et tidsspørsmøl når epple produktene også overgåes av den mere uendelig utviklingen av Android produkter. Det er flere og flere over hele verden som lager både Android smartphones, flatbrett og apps som med tiden kanskje vil knuse eple hegemonie, likt VHS knuste Sony ang videospillere ! Ensidighet, og Apple.s tilkneppethet blir kraftig kritisert av aksjonærene i USA, bla på grunn av at Apple ikke har strategiste planer for hva som skal skje når Steve Jobs dager er over. Han har allerede helseplager som Apple’s styre også prøver å hemmeligholde. Apple er paranoide etter å beskytte sine produkter for allmenheten, noe Google ikke er. Og selv om Google er nyere på denne banen enn Apple, har det store mangfoldet av hele verdens samarbeidspartnere styrket Android platformen og ført denne platformen opp på første plass over solgte smartphones i USA, noe NRK visst ikke har fått med seg i sin Apple ensidighet. Og dere vet visst ikke at Android har mange «market’s», ikke bare Android Market, som det ble sagt her på siden en gang i februar -11. At Motorola ikke har salgskontor i Norge er ikke til hinder for at flere og flere kjøper Androide produkter over internett, selv om HTC også seiler opp her, mens over hele verden er det fler og fler Android produsenter. Ingen kan spå om fremtiden men å ensidig snakke om Apple er koservativt og dumt. God bedring !

    Svar på denne kommentaren

    • Helt enig i at det er dumt å bare snakke om Apple. Spesielt siden vi lever i en verden med store forskjeller. Norge er i en spesiell situasjon, og vi kan dermed unne oss å kjøpe dyrere produkter. Slik er det ikke i alle land. Og selv i i-land er det svært mange som sliter. Spesielt USA som du nevner er i en grop. Apple henvender seg til en målgruppe som er villig til å betale litt mer, for et mer gjennommført produkt. Men majoriteten i verden befinner seg ikke i denne gruppen.

      Jeg ser nok for meg at Android telefoner vil overta en del av de brukerene som nå har Nokia telefoner. Samtidig er det ingen tvil om at fragmenteringen er større innenfor Android segmentet. Og de billigste telefonene vil nok ikke få den samme oppfølgingen som de dyrere gjør. Likevel vil nok Android etter hvert ha en ganske klar majoritet av mobilmarkedet. Men det er ikke gitt at utviklerne følger etter. Foreløpig tyder alt på at betalingsviljen, og betalingsevnen er langt høyere blant Apple kunder (også i USA), og så lenge det er tilfelle så vil nok utviklerne holde seg der.

      Svar på denne kommentaren

    • Det er viktig å huske på at Apple aldri har vært opptatt av å ha de største markedsandelene. De vil alltid være mest opptatt av å tjene gode penger per produkt. Om Google/Android selger flest smartphones, så er det vel og bra, men så lenge Apple har opp mot 50 prosent av fortjenesten på solgte telefoner, tror jeg ikke markedsandelen er den største bekymringen til Apple.

      La oss håpe at det kommer mange knakende gode tablets og smarttelefoner i den kommende, konkurranse er bra for alle parter, spesielt for sluttbrukerne.

      Ref. link to asymco.com

      Svar på denne kommentaren

  8. The Horrible Helge

    Jeg kjøpte en Galaxy Tab for en måneds tid siden, og jeg ser ingen ting her som får meg til å angre på det kjøpet.
    Omtrent halve prisen av en iPad med samme hardware spesifikasjoner. Størrelsen er – for meg – mye mer hendig for en bærbar dings, 7 tommer er tilstrekkelig for de tingene jeg bruker den til – hovedsaklig e-post, web-surfing og e-bok leser, og den er mye mer håndterlig enn en 10-tommers iPad.
    Full GPS er også meget gunstig. Jeg bruker den ikke som mobiltelefon, men muligheten er der, noe som ikke er mulig for iPad.
    Negativt er at det er relativt få applikasjoner som utnytter den ekstra skjermstørrelsen i forhold til mobiltelefoner. Og jeg kan ikke nekte for at iPad har et mer brukervennlig operativsystem. På den annen side lider ikke Android under Apples restriktive innholdskontroll.

    Svar på denne kommentaren

  9. Glem ikke programvaremulighetene kamera åpner for. Du kan ta opp video med den og så ligge i sofaen og redigere det.

    Ellers en kommentar til språket i artikkelen: Det heter «farge», ikke «farve».

    Svar på denne kommentaren

  10. Åå, jeg gleder meg til den kommer! Trenger ikke vente på konkurrentene, de har ikke noe jeg vil ha uansett, jeg har bare øyne for iPad.

    Bare for å presisere, iPad 2 kommer ikke med Smart Covers, de er tilleggsutstyr. :)

    Svar på denne kommentaren

  11. En ipad-eier fikk prøve min galaxy tab, og den første reaksjonen var: Den kan jo holdes i en hånd, jo. Men han var mer fornøyd med brukeropplevelsen på Ipadden sin. Greit nok, smak og behag, men mitt kriterie for valg av tablet var størrelsen. Samsung velger å dilte etter Apple der på neste generasjon, men det trenger ikke jeg å bry meg noe om, for jeg har funnet min mobile venn så lenge batteriet holder.

    Svar på denne kommentaren

  12. iPad 2 kommer ikke med SD-kort leser.
    iPad 2 kommer ikke med standard USB-inngang.
    iPad 2 kommer ikke med støtte for Flash.

    Slik at du ikke kan overføre bilder fra kameraet på turen din.
    Slik at du ikke kan bruke utstyr som Apple ikke har laget.
    Flash er no dritt, og er helt enig MEN det benyttes ikke bare til reklamebannere. Det er faktisk veldig mange ganger jeg har fått nytte av å ha flash på Android.

    Så en stakkars kar på kafe igår med MAC book pro, iPad og iPhone. At det har gått så langt at folk febrilsk må flashe Apple produktene sine som fashion statements blir merkelig for meg. Veldig jålete faktisk.

    Svar på denne kommentaren

    • Enig – eier selv iphone+ipad men tar seff ikke en showoppvisning.

      Synes også at Apple produktene har fått seg en hvis HARRY status rund om nå – oppegående folk prøver å skjule at de bruker en iphone i motsetning til for 1 år siden hvor alle lå på bordet.

      Gleder meg til konkurransen får fram tablets og mobil som matcher apple sine produkter, særlig på innholds siden – slik at jeg kan slippe å forholde meg til apple fengslet.

      Svar på denne kommentaren

    • Trond M. (svar til Kris)

      «iPad 2 kommer ikke med SD-kort leser, standard USB-inngang eller støtte for Flash.»

      Felles for alle disse tre er at det ikke er tekniske begrensninger til at de mangler. De er alle sammen bevisst utelatt fordi de ikke passer med Apples visjon (eller forretningsmodell) for iPad.

      Apple vil ikke gi deg muligheten til å utvikle flashapplikasjoner til iPad. De vil heller ikke at du skal overføre filer til/fra iPad uten å bruke iTunes. I det store og det hele vil de ikke eksponere noe filsystem for brukeren i det hele tatt.

      Som iPad-bruker savner jeg egentlig ikke flash, og jeg har alltid sagt at dette er et større problem for Adobe enn for Apple, og jeg står fortsatt for det.

      Det at den ikke har kortleser, synes jeg er et større problem, spesielt siden det ikke er noen USB-inngang også. Nå får man for så vidt kjøpt dette som tilleggsutstyr, men så vidt jeg har skjønt er det f.eks. ikke mulig å spille av videofiler som koblet til via dette tilleggsutstyret. Men, dette har nok igjen mer med at Apple ikke vil eksponere noe filsystem for brukeren, og at de ikke ønsker å gi brukeren mulighet til å f.eks. bruke iPad som en ren filmavspiller, der du har med deg alle filmene dine på en bunke med minnekort.

      Dessuten skal det jo helst ikke være for enkelt å oppgradere lagringskapasiteten selv. Et 16GB SD-kort får man for et par hundrelapper, mens 32GB-utgaven koster 800,- mer enn 16GB-utgaven.

      Svar på denne kommentaren

  13. Sidan når blei Apple eit firma «som de siste årene har vært de som har drevet både utviklingen av mobiltelefoner og nettbrett framover»?

    Dei har dreve utviklinga av DESIGN framover. Dei har gjort teknologiske nyvinningar som har vore kjent i lang tid TILGJENGELIG til massane (les: ikkje-geeks).

    Apple har knapt ein einaste teknologisk nyvinning i sine produkt. Det hadde dei ikkje i ipod, ikkje i iphone, og slett ikkje i ipad. Og med ipad 2, så svarar dei på Galaxy Tab og andre brett.

    Det Apple HAR, er eit godt grep rundt ballane på «oi så kult»-grupperinga. Den samme grupperinga i samfunnet som fekk 80% til å gå med stripete Ball-gensar og Pocolino-bukser, kvite tennis-sokkar og eit tonn hårgele i hockeyen på 80-tallet. Dvs. dei har TREND.

    Svar på denne kommentaren

    • Ken H (svar til Darky)

      Kommer kanskje litt an på hvordan «teknologi» defineres. Etter mitt syn er måten man syr sammen komponenter til et strømlinjeformet produkt også «teknologi», og der er det Apple som legger løypa.

      Men er ikke det egentlig fint at det finnes alternativer, så kan de som ikke liker Apple også klare seg?

      Apple er flinke på lanseringer, men er det forbudt å være det?

      Svar på denne kommentaren

    • Jeg har overhode ikke noe problem med å definere Apple som et firma «som de siste årene har vært de som har drevet både utviklingen av mobiltelefoner og nettbrett framover».

      Apple snudde opp ned på smarttelefondelen av mobilmarkedet da de lanserte den første iPhone’n i 2007, og har fortsatt å drive det markedet framover siden.

      De lanserte det første nettbrettet med iPad 1, og har nå 90% markedsandel der.

      Det kaller jeg å drive en utvikling, selv om de teknisk sett er matchet av flere andre i dag.

      Svar på denne kommentaren

      • De lanserte vel SITT første nettbrett med ipad. Det var da vel på ingen måte det første. Selv Nokia, som i dag regnes for å være akterutseilte så det holder, leverte nettbrett før Apple. Et eksempel er N770 som, ifølge Amazon, var tilgjengelig tilbake til 2004.. Like fint eller brukervennlig som apples? Har ikke prøvd noen av de. Men nettbrett? Det er vel ganske udiskutabelt.

        Svar på denne kommentaren

        • Stemmer. Litt upresis i formuleringen der. Sitt første nettbrett. Hovedpoenget er at de er så til de grader dominerende som de er og blant annet derfor er interresante rent redaksjonelt.

          Jeg synes essensen i det du skriver rundt Nokia likevel er: «Selv Nokia, som i dag regnes for å være akterutseilte så det holder…»

          Med hovedvekt på akterutseilte.

          Hadde Nokia vært av betydning hadde jeg vært den første til å skrive om de også, er det noe Apple trenger nå så er det konkurranse fra andre, som også pusher ting framover og ikke bare forsøker å ta igjen.

          I markedet for avansertet smarttelefoner er det ikke det slik ståa er i dag.

          Svar på denne kommentaren

        • Trond M. (svar til Anonym)

          Jeg reagerte for så vidt også på formuleringen om de lanserte det første nettbrettet, men i praksis må det vel allikevel være lov å si at de lanserte det første nettbrettet som funket.

          Tablet formatet var i det store og det hele avskrevet som et artig, men mislykket eksperiment. Sannsynligheten for at noen andre ville fortsatt å lansere nettbrett hvis Apple ikke hadde kommet med iPad, vil jeg påstå ligger nær null.

          Svar på denne kommentaren

          • Ikke nær null, men over 100 prosent.
            Nettbrettet var et produkt som ventet på å bli lansert. Det er en så selvfølgelig utvikling at det ikke har vært vanskelig å forutse det i over 10 år.

            Men det er ikke her enda. Det må bli en komplett PC først. Da vil det finnes flere i alle hjem og tilbudet av innholdet vil overskride alle grenser.

            Bøker, aviser, magasiner og reklame på papir er snart noe de hadde før i tiden.

            Svar på denne kommentaren

        • Nobody (svar til Anonym)

          Øh… Nokia N770, med sin 4″ skjerm, var en PDA. Å kalle dette for et nettbrett, blir som å kalle en lommekniv for et sverd. Faktum er at det ikke fantes et eneste nettbrett på markedet før iPad ble lansert (samme hvor vanskelig det er for å en Apple-hateboj som deg å innse dette).

          Svar på denne kommentaren

      • Kva er det som er revolusjonerande? At teknologi blir oppfunne, eller at teknologi blir gjort tilgjengelig?

        Dersom Apple hadde «drevet» smarttelefonien framover, så hadde knapt 3g/mms vore inne i bildet.

        Det Apple gjer, og som dei skal ha full honnør for, er at dei tar teknologi og presenterer det til den almenne hop i ei pakke som dei forstår. Dei gjer dingsebomsar som tidlegare var «forbeholdt» spesielt interesserte og folk med spesielle behov tilgjengelige og ikkje minst interessante for almuen.

        Med andre ord, dei skapar eit marked og behov som man ikkje visste man hadde før. DER er Apples genialitet. Og i at produkta deira er forholdsvis enkle å håndtere. Ikkje at dei er teknologisk avansert eller spesielt vidarekomne.

        Dei som driv utviklinga er dei som tøyer grenser, sprenger rammer, og jobbar i ytterfeltet. Resten utnyttar åpningane som blir skapt av dette.

        Svar på denne kommentaren

        • Trond M. (svar til Darky)

          «Kva er det som er revolusjonerande? At teknologi blir oppfunne, eller at teknologi blir gjort tilgjengelig?»

          Tja, husker du hvem som fant opp f.eks. trykkpressa, dampmaskinen eller lyspæra, eller husker du de som gjorde dem tilgjengelige og nyttige?

          Svar på denne kommentaren

          • Jo, men det er jo heile poenget…

            Man BØR hugse dei som er innovatørane. Man BØR hugse at Trevithick og Stephenson, Boulton og Watt, som av mange er kreditert med «oppfinninga» av dampmaskina, stod på skuldrane av gigantar.
            Dampmaskiner har eksistert sidan oldtida. (Aeolipile)

            Man BØR hugse at det ikkje nødvendigvis er dei som gjer kommersiell suksess er dei som står i forkant og driv utviklinga.

            Svar på denne kommentaren

          • Vet ikke om «å bli husket» er optimalkriteriet, men jeg tror feks Hr Boeing (om han finnes) er en viktigere person enn Orville og Wilbur Wright for sivil luftfart, selv om han hverken var først – eller minneverdig nok til at jeg kan svare på om han er en person, et akronym eller hvadetmåttevære uten å Google.

            Jeg tror det er som Isaac Newton sa, sikkert etter å ha rappet fra noen andre: If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants. (fritt etter hukommelsen): Vi tar det vi finner som passer og lager noe bedre, og slik har vi holdt på siden noen kokte sitt første villsvin.

            Apple låner noens touchscreen, gjør den bedre, lager et operativsystem som er ryddet for halvparten av tingene man har lyst på og klarer ut av det å lage en telefon folk har lyst på og kjøper. Konkurrentene følger etter, lar seg inspirere (ref Idas lenke) og videreutvikler. Apple har i mellomtiden kommet såpass langt at de rekker å være først med et nettbrett folk vil ha et halvår før konkurrentene responderer.

            Det er litt interessant at Nokia satt så dypt i sine tidligere valg at de fra å ha hatt N95, som var The Shit blant smarttelefoner for to-tre år siden, fortsatt ikke har klart å respondere, men har mistet betydelige andeler. Apple kan godt komme i den posisjonen senere, at styrken i en sterk plattform blir til en svakhet når brå og uventede forandringer skjer.

            Svar på denne kommentaren

  14. Dere skriver
    «iPad 2 kommer med et magnetisk “lokk” for å beskytte skjermen.»

    Denne setningene gir vel intrykket av å leveres med dette beskyttelseslokket? Det er jo ikke korrekt, når det opplyses med den minste skriften apple kunne finne at dette må kjøpes utenom.

    «iPad Smart Cover is sold separately.»

    Svar på denne kommentaren

  15. Selv om min bedre halvdel har annektert iPaden ser jeg ingen grunn til å gå til anskaffelse av den nye fjøla. For lite nytt. Jeg venter på iPad3 :)

    Når det er sagt, kunne Apple være så snill å komme med et konto-konsept for iOS? Jeg er lei av åpne Safari og finne klesbutikker og moteblogger (i motsetning til eBay og nerdeblogger). Ipaden er åpenbart en familiedings, mye lettere å dele bruken av en fjøl enn en telefon.

    Svar på denne kommentaren

  16. Jeg funderer veldig på hva skeptikerne mener med «for lite nytt». I mine øyne er nesten alt nytt. Hvis man skal oppgradere en barbermaskin så lager man ikke et strykejern. iPad 1 er fortsatt defacto standard når det gjelder lesebrett, og iPad 2 er en stor forbedring. Lettere, tynnere, raskere + 2 x kamera.

    Når det er sagt så kommer jeg nok primært til å kjøpe iPad 2 pga det nye coveret. Fantastisk sexy :-)

    Svar på denne kommentaren

    • I mine øyne var det eneste nye formen og Smart Coveret (som er det meste geniale de har lansert på lenge), resten (kamera, prosessor etc.) var kun for å oppdatere seg til å være på lik linje med konkurrentene som skal til å lansere sine nettbrett. Du ser det på kameraene, VGA (0.3 MPx) foran virker alt for dårlig til å være Apple, dette er et desperat forsøk kun for å kunne skrive det på spesifikasjonene.

      Svar på denne kommentaren

    • Jeg synes nrkbeta oppsumerer det meget godt:

      * iPad 2 kommer ikke med høyere skjermoppløsning i form av “Retina display“.
      * iPad 2 kommer ikke med SD-kort leser.
      * iPad 2 kommer ikke med standard USB-inngang.
      * iPad 2 kommer ikke med støtte for Flash.
      * iPad 2 kommer fortsatt til å være avhengig av en annen PC/Mac for å kunne brukes.
      * iPad 2 kommer ikke med større og kraftigere høyttaler.

      Og et ekstra pluss til Anders litt lenger opp som foreslo et eller annet konto-konsept for iOS. DET hadde vært gull. Noe for vesjon 5.0?

      Svar på denne kommentaren

  17. Utrolig hvordan media klarer å funke som gratis reklamekanal for en bestemt produsent — som faktisk har svært lite å fare med rent teknisk. Men journalister har alltid «pushet» Mac og det fortsetter de med. Rimelig patetisk sett fra IT-ekspertenes ståsted…. Nordmenn vil bli lurt.

    Svar på denne kommentaren

  18. Appel er for pensjonister, Ganske høy «pensjonist preg» på produktetne deres. Man kjøper en pakke i en lukket verden. Ipad2 kunne ha vært interessant hvis man ikke måtte slite med operativsystemet og «pakke-løsningen» Sikkert fint for pensjonister og Bærums-babes, men for andre er det vel trist å måtte gi fra seg friheten.

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg merker med en viss fascinasjon at noen av dem som har sterke antipatier mot enkelte produkter her på NRKbeta har ganske sterke følelser rundt (udokumenterte påstander om) hvem øvrige brukere er. Som den nysgjerrige figuren jeg er, undrer jeg på om disse følelsene bare styrer teknologivalgene, eller om de også gjør seg gjeldende i matbutikken, virker inn på hvilke typer stiftemaskin man føler man kan bruke osv.

      Svar på denne kommentaren

      • Poenget er jo at folk flest er sauer og liker seg best blant de som er lik seg selv og helst at det er mange.

        Så ja det er mulig å generalisere hva slags type folk bruker hvilke produkter eller tjenester.
        Så ja dagligvare gjelder det også! Og bruk av sosiale medier og handel på børsen med aksjer osv…

        tipper det er pensum første klasse markedsføring /psykologi ….

        Svar på denne kommentaren

        • Den er jeg med på.

          Men når «pensjonister» og «Bærums-babes» dukker opp i regnestykket (altså avstandstagen og ikke tilhørighet), synes jeg det begynner å bli interessant, for da er det ikke lenger «jeg vil ha sånn bukse som vennene mine, slik at folk kan se vi er en gjeng», men «jeg kan ikke bruke dette produktet, for da vil folk tro jeg er pensjonist/bærumsbabe». Dette fordrer både et (mer eller mindre empirisk) bilde av den demografiske sammensetningen av kundegruppen for et produkt og en frykt for at nyansene som skiller en fra pensjonister/ bærumsbabes ikke er større enn at et nettbrett er nok til at små barn vil peke og si «se, mamma, der er det en bærumsbabe» med en gang noen sniker en iPad i hånden på en.

          Svar på denne kommentaren

  19. utrolig hvilke nye funksjoner ipad2 har.

    Med iPad 2 vil det være mye lettere å bruke penger. Siden alle programmene er så tett integrerte, vil du nå kunne bruke penger nesten uansett hva du gjør, sier Apple-utvikler Jason Hawk til 5080.no.

    iPad 2 lanserer bl.a. en ny Genius-applikasjon som skreddersyr pengebruken din.

    – Genius gjør pengebruken mer målrettet. Hvis du f. eks. brukte penger i går, vil den anta at du liker å bruke penger i dag. Vi kaller det «spend as you sweep», og fungerer på den måten at Genius tapper kontoen din hver gang du berører skjermen.

    Ikke nok med det: Hvis du ikke har brukt penger på en stund, går iPad 2 inn i autospend-modus, og lar deg bruke penger f.eks. mens du sitter i et møte.

    – Maskinen har også innebygde sensorer som merker når du er i ferd med å våkne om morgen, og begynner å bruke penger for deg idet forlater drømmeland.

    Hawk er overbevist om at denne måten å bruke penger på representerer framtiden.

    – I årene framover tror jeg det vil være avgjørende å skape elegante og brukervennlige måter for våre kunder.

    kilde: http://www.5080.no

    Svar på denne kommentaren

  20. Hmmm, lurer på kor kraftige dei magnetene er? Har tenkt å kjøpe iPad for å bruke som kartmaskin/gps i et småfly, men ville vente på iPad 2. Men er nå litt bekymra for at magnetene til dekselet vil påvirke kompasset i flyet.

    Svar på denne kommentaren

  21. Jeg har ligget utenfor denne ipad verdenen men ønsker å skaffe meg en slik nå. Men et spørsmål som sikkert virker dumt;) er hvordan kommer man på nett? må man koble til mobilselskapet eller hjemme pc eller hva blir man belastet for å bruke ipaden?

    Takk for evt svar :)

    Svar på denne kommentaren

    • Nettbrett kan kobles til internett via trådløs nettverk (billig og raskt) og via mobilnettet (dyrere, langsommere, men virker også utenfor døren). Dersom du har et trådløst hjemmenettverk, koster det som regel ikke noe ekstra å ha flere maskiner koblet til. Dersom hjemmenettverket ditt ikke er trådløst, men med kabel må du skaffe deg en trådløs router.

      Dersom du i tillegg ønsker å kunne bruke nettbrettet steder du ikke har trådløst nett, går det an å kjøpe en versjon som også kan ha et mobildata-SIMkort. For iPads vedkommende koster vel denne modellen rundt en tusenlapp mer enn den som bare har trådløst nett. I tillegg kommer selvsagt brukskostnadene. Det finnes en urskog av ulike abonnement fra en håndfull tilbydere, med ulike prisplaner for storbrukere og småbrukere, noen med høy månedspris, lav brukspris, andre med lav månedspris høy brukspris og mange i mellom. Det er også variasjoner mellom leverandører i kvalitet på dekning og datahastighet – selv har jeg f.eks. ikke mobildatadekning i egen stue.

      Hva du blir belastet for bruk varierer så mye med type abonnement, miksen mellom trådløst nett og mobilnett og bruksmønster at det ikke går an å si noe almengyldig om det.

      Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>