Vi har nevnt Herbert Swope’s læresetning:
I can’t give you a sure-fire formula for success, but I can give you a formula for failure: try to please everybody all the time.
tidligere i Tomat eller sitron – hva er best?.
KUNST!
Den rant oss igjen i hu da vi fant igjen en gammel klassiker: Vitaly Komar og Alex Melamids kunstprosjekt The Most Wanted Paintings; et kunstprosjekt fra midten av 90-tallet der de gjennomførte spørreundersøkelser om hva folk likte og ikke likte i kunst – og ga dem akkurat det – alt sammen og på en gang. Du kan utforske prosjektet her – kollega Eirik sier at han i nesten alle tilfellene ville foretrukket least wanted-versjonen på veggen, unntatt den nederlandske og web-verdenens favoritt.
MUSIKK!
Komar og Melamid har gjort samme øvelse med musikk. The Most Wanted Song er litt kjedeligere enn kunstverket over. Men her har dere de første ni-og-et-halvt (av 22) minuttene av The Most Unwanted Song:
Den inneholder cowboymusikk, sekkepiper, trekkspill, opera, rap, barnestemmer, tuba, trommemaskiner og reklamejingler. Og er altså 22 minutter minutter lang; visstnok ingen populær lengde.
MEN!
Det er kanskje mest humor og satire dette, og det har blitt stilt spørsmålstegn ved hvorvidt metodene deres er hel-vitenskapelige. Allikevel er det litt interessant:
Om det er slik at kunden alltid har rett, the wisdom of crowds og alt det der – hvorfor fungerer ikke dette?
Piggtråd i solnedgang – og løsningen
[…] Vi lever i en tid der publikum har en tendens til å vinne. Og det er veldig bra. Eller? […]