nrk.no

Norgeskartet er modent for utskiftning

Kategorier: Design & Kommentar

Kart over Island, commons.wikimedia.org

Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

Norge er et langt og tynt land. Så langt at det ofte blir klippet i biter om man må snakke om det:

Statsmeteorolog Vidar Theisen, 1980 Foto:Scanpix

Likevel ser det ut til å være mange webdesignere som mener at kart er en fin måte å hjelpe folk å navigere.

NRKbeta mener at navigasjonskart gjør oppgaver som egentlig ikke burde vært vanskelige meningsløst tungvinte, ihvertfall slik kart ofte blir brukt på nettsider idag.

EKSEMPEL PÅ BRUKSSITUASJON
La oss si man har lyst til å finne åpningstidene i en butikk. I eksemplet har vi valgt ut Elkjøp, som har et særlig mislykket eksemplar av arten, men de er slett ikke alene om å ha mer eller mindre ubrukelig kartbasert navigasjon.

Elkjøps nettsider har ikke noe eget menypunkt med åpningstider, men etter litt orientering på siden forstår sikkert mange at de må velge finn din butikk for å finne åpningstidene. Da blir man tilbudt et kart med en liste med butikker på høyresiden:

Listen er organisert alfabetisk etter butikk-navn og inneholder 103 butikker. Butikklisten kan ikke brukes om man vil se en oversikt over butikker i et geografisk område, for i alfabetet er Bø i Vesterålen og Carl Berner i Oslo naboer. Da er det kartet som gjelder.

Problemene starter med avstanden mellom Elkjøpbutikkene som ligger lengst fra hverandre. Fra Lyngdal i syd til Hammerfest i nord, er det 1596 km i luftlinje. Skal man ha med begge på et kart, får man et kart som dekker et meningsløst stort område – for å illustrere har vi laget et kart som viser like mye på nedsiden av Lyngdal; det får fint med seg hele Europa og randen av Nordafrika:

Det Lyngdal-sentriske verdensbilde, kartgrunnlag: Google Maps

Man ser dermed at et kart med samme zoom-nivå som et utzoomet norgeskart like godt kunne vist hele det europeiske kontinentet.

Men tilbake til Elkjøp-kartet. Butikkene som på kartet er markert med en mørkeblå og en lyseblå sirkel oppå hverandre (med andre ord alle unntatt Alta, Otta og Bodø), ligger så tett at man ikke kan få opp informasjon om dem ved å klikke i kartet. Dermed må vi som bor i folketette – og dermed butikk-tette – områder av landet zoome i kartet. Og når man zoomer, kommer man tettere på midten av kartet.

MIDT I NORGE
Det heter seg at Mo i Rana er ca midt i Norge, selv om norgeskartet gjerne deles mellom Nordtrøndelag og Nordland. Men det er ikke helt riktig at Mo i Rana er midt i Norge; det ligger alt for langt vest.
Midten av Norge ligger ikke langt unna Arvidsjaur (pop. 4678). Dette tettstedet ligger dessverre i Sverige, og finnes ikke på norgeskartet. Derfor vil man -når man zoomer i et norgeskart – havne der aksene krysser og få et helt hvitt kart, sentrert 200 kilometer øst for Norge.

Neste skritt er da å begynne å trekke og dra i dette helhvite kartet uten hjelp til orientering, inntil man kommer til den delen man er interessert i; for mitt vedkommende det såkalte sentrale østlandsområdet.

DET SENTRALE ØSTLANDSOMRÅDET
Kartutsnittet nedenfor, som grovt regnet er avgrenset av Lillehammer, Larvik, Rjukan og Kongsvinger, inneholder 45% av Elkjøp-butikkene – og sikkert en liknende andel av landets befolkning. Jeg begynner allerede på dette nivået å slite med å orientere meg med et såpass stilisert kart og likevel har jeg bare klart å filtrere bort litt over halvparten av butikkene.

Og det blir verre når man zoomer videre inn. Med det kartgrunnlaget som er brukt for navigasjonen, er det vanskelig, selv for en som har jobbet endel med kart, å orientere seg i f.eks. dette kartet over Oslo og omegn:

Det nederste punktet (rødt) er Moss, ytterste venstre og høyre hhv er Krokstadelva og Lørenskog. Men uten noen referanser er det svært vanskelig å gjette hvor de to Oslo-punktene (øverst i midten) er plassert. Svaret er Skøyen og Carl Berners plass. Etter all denne navigeringen, viser det seg at butikken vi lette etter, den på Ullevål, ikke var lagt inn på kartet.

FLERE ENN NRKBETA SLITER MED KARTNAVIGERING
I forbindelse med yr.no, der det for enkelte presentasjoner er svært nyttig å vise kart, har vi brukt endel tid på å brukerteste folks evne til å navigere med kart. Den er skremmende lav. Mange vet ikke hvilke steder som ligger i hvilke fylker og mange har til og med problemer med å finne sin egen hytte på et kart. yr.no har derfor etterhvert lagt mer vekt på tekstlig navigasjon og søk.

HVORFOR BRUKES KART LIKEVEL?
Kart er ikke pr. definisjon verdiløse. De er en grei støtte for navigasjon når man har begynt å zoome seg inn og kan brukes som en støtte til andre funksjoner for å vise hvor ting er i forhold til hverandre, så lenge det er noen faste holdepunkter på kartet.

Kart som USA-kartet (særlig når de dropper Alaska og Hawaii) er litt bredere enn det er høyt og er ganske skjerm-egnet, selv i utzoomet utgave. Kanskje kan det være en årsak til at kart-navigering på nasjonalt nivå på nett er oppstått ?

Vi bor derimot i ett av verdens dårligste land for kartnavigasjon (selv om Chile muligens har det verre). Landet er svært høyt, svært langt og svært tynt og egner seg derfor dårlig for fremstilling i helfigur på skjerm.

Så hva skal vi stakkars nordmenn gjøre?
Hva er den kloke navigasjonsformen i data med geografisk tilsnitt?
Kanskje vi skulle byttet kart med Island?

Kart over Island, commons.wikimedia.org

Eller har dere noen bedre forslag?

64 kommentarer

  1. Geolokasjon og geolokasjon, og litt søk. Til de oppgavene som nevnes er disse bedre enn kart.
    Det er liten grunn til å vise et komplett Norgeskart foruten om når brukeren er i utforske-modus. Er du i ren informasjonsjakt på åpningstider så er dette noe som kan skje automatisk.

    «Din nærmeste Elkjøp er Elkjøp Alta. Åpningstider: … Se åpningstider til andre nære Elkjøp-butikker:
    * Butikk 1 (100 km unna)
    * Butikk 2 (125 km unna)»

    Selve kartet kan vises som et støttelement, men det må være ferdig zoomet, grafikken må gjøres mye bedre og subtil, ikke store blå «Pin points» som ikke er pin points men faktisk samlinger av punkter.

    Norge er langt, det passer ikke for kart på skjerm, vi kan ikke endre geografien vår så vi får finne bedre måter å representere geografisk informasjon enn lange kart.

    Svar på denne kommentaren

    • Eilev Hagen (svar til Jens)

      Den bruker geoposisjonen som nettleseren gir ut, om nettleseren støtter det og klienten godtar det. Videre brukes IP som fallback.

    • hmm sitter på høgskolen i bodø’s (i bodø) nett og blir geolokalisert til sjåk v/dovrefjellet, men det har vel med at skolen har et slags nasjonalt nett/ ip system?

    • Eilev Hagen (svar til Anders)

      Kartet er veldig utzoomet regner jeg med? Da fant den ingen posisjon på deg i det hele tatt, og brukeren må da enten søke eller klikke seg rundt. Posisjonering er dessverre langt i fra perfekt ennå.

    • Hva om brukeren bare taster inn postnummer og så får opp et tilsvarende kartutsnitt med diverse stedsnavn og gater slik at en kan orientere seg?

    • Vebjørn Reinsberg (svar til Eilev Hagen)

      Bunnprisoversikten er jammen en av de bedre jeg har sett!
      Plassering, åpningstider og filtreringsmuligheter. Kjapt og oversiktlig!
      Legger du ut lista over GPS-posisjonene til alle butikkene også?
      F.eks her: poi.gps-data-team.com/

    • Jeg fikk opp at min nærmeste Bunnpris i Fredrikstad var 0 km unna. Dette er sprengstoff siden jeg bor i Sarpsborg. Mange her i byen tar ikke Fredrikstad i sinn munn, de sier bare «den andre byen». At man da påstår at en Særping bor i Fredrikstad er vel noe av det groveste man kan oppleve. Artig (men litt utenfor saken) 🙂

    • qualbeen (svar til Eivind)

      Når det gjelder avstand, så ser du at det er avstand fra det røde «flagget» og til butikken som printes ut. Og siden «flagget» alltid har startposisjon oppå nærmeste butikk, blir også avstanden regner ut til 0km.

      Det ideelle hadde kanskje vært å putte «flagget» på den posisjon nettleser oppgir, for så å zoome til korrekt nivå basert på brukers og butikkens lokasjon (kort avstand til butikk = zoom nærmere)

      Men dette ble litt på siden, men samtidig kanskje også en idé til etterfølgelse for andre som utvikler lignende tjenester. Må si at Bunnpris’ løsning fungerer godt! 🙂 Hvorfor klarer ikke søke-verktøy som nsb.no, skyss.no, flyselskaper, kinoer, etc etc å gjøre noe av det samme?

  2. Hvis man absolutt skal presentere norske butikklokasjoner i kart bør man ta konsekvensen av at 40 % av nordmenn rundt Oslofjorden. Lag ett horisontalt kart over Oslofjorden og ett vertikalt over Norge. Alternativt kan øvrige filialer listes i tekstform ved siden av kartet.

    Forslag til kartutsnitt:
    View Larger Map

    Svar på denne kommentaren

  3. Joda, kart er finfint det, for f.eks. å finne en filial eller en forhandler av en bestemt vare. Kartene må bare brukes i kombinasjon med lister og søk, og ikke basere seg på «pixelhunting» (finklikking?) på bittesmå kartbilder.
    .
    Og Elkjøp-eksemplet deres viser at man må bruke et faktisk kart og ikke bare en løs skisse over gjeldende område.

    Særlig når man skal finne noe der man ikke er lokalkjent, f.eks. en forhandler av noe i eller nær en by man skal til, er kart fantastisk.
    Dvs hvis det går an å klikke seg inn vha flere geografiske nivåer, som land, fylke, by, adresse.

    De beste har kart der ting er presist plassert, og der man får opp et vindu med bilde av butikken(!), adresse, åpningstid etc. ved å holde musen over en kartnål.

    Svar på denne kommentaren

  4. Det enkleste er vel å be om postnummer eller sted, og så hente kartutsnitt av området rundt og liste opp de nærmeste treffene til det de har bedt om?

    I slike brukssituasjoner som å finne en butikk, er det helt meningsløst å vise hele Norge, om man skal vise kart i det hele tatt under søkeprosessen.

    Man er jo uansett interessert i å finne nærmeste butikk til det man oppgir, så hvorfor vise kart for noe annet enn akkurat det man vil frem til? Tar jo uendelig mye lenger tid å finne fram på et kart enn å taste inn og søke etter et postnr.

    Svar på denne kommentaren

  5. Geolokasjon er jo en ganske «ny» måte, så spørsmålet er hvordan allmuen vil motta den. Jeg prøvde på Bunnpris sine nettsider og kartet zoomet inn på butikken jeg pleier å handle på til vanlig. Ikke verst.

    Men når man bruker geolokasjon (iallefall i Firefox) får man opp en «advarsel» om at «Nettsiden vil se hvor du er». For oss som er noenlunde IT-orienterte er det ikke noe problem å trykke på «Tillat», men hvordan vil en som ikke er så datakyndig reagere på denne beskjeden? Om du tenker deg det litt fra deres perspektiv må jo denne beskjeden framstå som litt «skummel». Jeg vet ikke hvordan det er gjort på andre nettlesere dog.

    For min del er det ikke et så stort problem å bruke kart, men det må være brukervennlig opplagt. Altså at det faktisk viser gatenett og lignende, og at man kan zoome inn og ut med musehjulet slik man kan på Google Maps. Men jeg ser at nettsider nå baserer seg mer på tekstsøk, det er nok det greieste for de fleste.

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg kan også legge til at det som ville vært genialt var hvis man kunne bruke en populær karttjeneste som Google Map eller Finn Kart, få opp alle butikker i en bestemt kjede som ikoner på et kartutsnitt du allerede har valgt fra før av, så får du opp åpningstider når du holder musen over den enkelte butikk.

      Eller enda bedre, gjøre noe tilsvarende med alle butikker innenfor en bransje (for eksempel «Apotek»).

      Mye av irritasjonsmomentet for min del er at butikkjedene ofte bruker «hjemmesnekra» kartløsninger som er mye dårligere enn de store karttjenestene, og at de store ofte har litt sånn halvveis med informasjon om butikker (man kan ofte finne butikker ja, men man får ikke opp åpningstider og annen relevant informasjon). Så det ender ofte med at jeg finner adresse og åpningstider på kjedens hjemmesider, så går jeg til en av de store karttjenestene for å få nøyaktig kart dit.

  6. Man kan jo også manipulere norgeskartet på andre måter:

    F.eks. ved å bruke de samme teknikkene som ligger bak kartene på worldmapper.org/, så kunne man konstruert et norgeskart der arealet er en funksjon av folketallet (områder med høy befolkningstetthet tar større plass på kartet enn områder med lav tetthet). Man får da et kart der butikkene er jevnere fordelt (under forutsetning av at butikktettheten er i nærheten av folketettheten).

    Bakdelen er at det kanskje ikke er like lett å navigere i et slikt kart, spesielt ikke om man ellers er vant til å navigere i «vanlige» (mer eller mindre geografisk korrekte) kart.

    Det ville i alle fall vært morsomt å se hvordan et slikt kart ser ut…

    Svar på denne kommentaren

    • Johan Herland (svar til jølle)

      Kult. Takk for linken! 🙂

      Dette blir jo en slags hybrid av et vanlig norgeskart, og det kartutsnittet som dekker 40% av befolkningen (foreslått av Magnus i en annen kommentar). Dersom vi brekker det mellom sør og nord (slik som værkartet øverst i artikkelen), så kan vi få det inn på et mye mindre rektangulært område.

      Da gjenstår bare å legge POI-info på toppen (må selvsagt mappes gjennom den samme «forvrengnings»-funksjonen), så har man et kart som vil gi en mye jevnere fordeling av POI.

      Legg til vanlige kartdata pluss tekstsøk/postnummersøk, zooming [1] og andre brukervennligheter, så har vi noe som jeg tror kunne fungert i praksis.

      [1]: Når man zoomer inn, så gir det sannsynligvis mening å redusere graden av «forvrengning», slik at gatebildet er gjenkjennelig på høye zoom-nivåer.

    • Når ein ser litt på det kartet så hadde det kanskje vore ei god løysing å vise «forstørrelsesglass» på storbyane. På det bildet er det som om ein ser dei mest folkerike områda gjennom ei lupe. Så kunne ein klikke på forstørrelsesglaset for å kome til eit bra zoom-nivå

    • Tja. Et slikt forvrengt kart blir mye plunder for de som bor ute i distriktene (som knapt synes på kartet). Det er ikke Elkjøp-butikker bare i Oslo, Bergen og Trondheim vet du. Og å brekke kartet i to blir uheldig for de som bor i grensetraktene mellom nord og sør.

  7. Anders Waage Nilsen

    Kjent problemstilling. Har jobbet i reiselivet, og der står ulike varianter av geosøk ofte i fokus. Jeg er slett ingen programmerer, men jeg har lenge savnet en slags «offisiell» åpen webservice som ikke bare er en bruttoliste av POIer, men et bibliotek der man deler Norge inn i (long/lat) soner på ulike nivå. Finnes det?

    I mitt hode har jeg kalt det en slags «offisiell» placename/georeference konverter som merger ulike offisielle geodatakilder. Her kunne man lagt inn et hierarki av landsdeler (nord, øst, sør, vest) som rommer fylker som rommer kommuner, skolekretser, valgkretser, stedsnavn etc.

    I mine ukyndige øyne, ville en slik webtjeneste hadde vært glimrende for å lage bedre løsninger som kombinerer kart og tekstnavigasjon. Som eksternalisert ressurs ville den lagt grunnlaget for bedre samhandling mellom ulike innholdsressurser og kombinasjon av ulike datasett. Eller?

    Svar på denne kommentaren

    • Da kan det vel nevnes at http://www.openstreetmap.com har lag inn slike POI (Point Of Interests) og du kan legge inn selv og hente fritt fra databasen deres.

      I tillegg er det enkelte POIS her:
      poi.gps-data-team.com/

      De offisielle dataene som inneholder vektordata for fylker,kommuner,skoler,stedsnavn etc er det Statens Kartverk som sitter og ruger på og ikke har frigitt enda. Det er disse dataene som burde gies tilgang til for alle vha et egnet API. Da bruker alle de «samme dataene». I tillegg burde også Statens Kartverk åpne for redigering av dataene fra brukeren slik at de kan få beskjed om feil i datasettene sine.

    • Anders Waage Nilsen (svar til STH)

      Takk. Er klar over at det finnes ulike POI-ressurser, men som du er inne på: Jeg vil ha standardiserte «offisielle» vektordata. Er det ikke litt spesielt at kartverket ruger på disse dataene? Er det gjort noen fremstøt fra yr.no eller andre aktører for å få frigjort disse dataene? Hadde betydd veldig mye å få et standardisert sett av forvaltningssoner (tekst) med tilhørende geosoner!

    • Ja, det er litt spesielt at Kartverket ikkje vil dele dette datagrunnlaget. Kartverket har opna seg mykje det siste året, og delar no ut bilete av kart (men ikkje sjølve datagrunnlaget) på sidene sine.

      Eg har prøvd å samle ein del informasjon gjennom dei siste åra, og har publisert ein del på erikbolstad.no/geo . Her finn du i alle fall oversyn over alle kommunane med administrasjonssenter og geografiske koordinatar. Eg har jakta på eit datasett med kommunegrenser i mange år, utan å finne det. Tek gjerne i mot tips!

      Erik Bolstad
      (tidl redaktør for yr.no og geo-entusiast)

    • Anders Waage Nilsen (svar til Erik Bolstad)

      Takk Erik. Har sett din fantastiske samling geodata:-) En ekte entusiast. Kanskje disse dataene burde vært delt via tjenesten no.ckan.net/ som fremover vil bli utviklet til et uavhengig datakilderegister og et ressurssenter for datastøttet journalistikk/applikasjonsutvikling?

      Jeg mener det bør være grunnlag for å gjøre et fremstøt for å få åpnet disse dataene. Vi i MediArena vil fremover jobbe med både offentlig dataåpenhet og geolokasjon. Vi kan være en (av flere?) avsendere(e) i forhold til en slik forespørsel. Vet at reiselivet også etterspør en slik tjeneste.

    • Erik Bolstad (NRK) (svar til Anders Waage Nilsen)

      Orsak så seint svar…

      Det er _veldig_ mange ulike geodatasamlingar. Eg har prioritert å bruke tid på å oppdatere Geonames fordi det er ein mykje brukt base (og har til no 200 000 oppdateringar der…), og ikkje bry meg om så mange andre mindre sider før det eventuelt etablerer seg ei litt større side med mange samlingar.

    • Lars Rogstad (svar til Erik Bolstad)

      Kartverket har åpnet for tilgang til rådata. Dette kan benyttes i egne tjenester, som f.eks. her – norgesatlas.info/?gpx=https%3A%2F%2Fsites.google.com%2Fsite%2Fbjoernsgpstracks%2F2010_08_31_Maridale…
      En tjeneste som bla. er basert på åpent tilgjeneglige kartdata fra Kartverket (ink. kommunegrenser!).
      Men fortsatt bør kartverket (og andre offentlige etater som produserer rådata) bli mye flinkere til å synliggjøre og publisere dette for allment bruk. Og dette er i hovedsak en politisk greie, men jeg synes utviklingen går i riktig retning! Jf.Kartverkets endring av policy her.

    • Erik Bolstad (NRK) (svar til Bjørn Sandvik)

      Problemet med UNSALB er at grunnlaget er relativt utdatert, og at det er dårleg mappa med kommunenummer og slikt.

      Eg har tilgang til Kartverket sine filer, men skulle gjerne sett at desse var frie for heile verda. 🙂

  8. Kartet over Nepal (tror det var det:)) som henger på matrestauranten Matute i Trondheim i Fjordgata er delt opp i 4 og plassert ved siden av hverandre slik at det ikke tar så stor plass. En lignende oppdeling gjøres jo i f.eks. værmelding etc. Og en PC-skjerm har som regel større areal i bredden enn i høyden så ett slikt kart passer kanskje bedre.

    Svar på denne kommentaren

  9. Strengt tatt så er det feil å si at hvis man skal gå 1596 km sør for Lyngdal så kommer man til nord-Afrika, man kommer bare så langt som nord-Italia. Google Maps, i likhet med de fleste kart man ser til daglig, bruker en Mercator-projeksjon der der arealer blir mer flattrykt jo nærmere man kommer ekvator. (Grønland er altså ikke like stort som Afrika…)

    Med andre ord, skulle man dekke et geografisk område som strakk seg like langt sør som Hammerfest er fra Lyngdal, ville man brukt et kartutsnitt blir rundt en femtedel mindre enn den som brukes i her.

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Skolegutt)

      Hehe. Du sier noe.

      På den annen side: Folk lager uansett navigasjon for nettsider og det tar ikke vesentlig lengre tid å gjøre det godt enn å gjøre det dårlig.

      At det finnes land i verden med mer grunnleggende problemer enn dårlig konstruert navigasjon på nettsider, erkjenner jeg. Men det er vel ikke i seg selv en god nok grunn til å la være å løse designproblemer, all den tid det er der kompetansen ligger hos mange av oss som skriver og leser her på NRKbeta?

      Selvfølgelig hadde det vært fint om i-land/u-land-problematikk kunne vært løst med webdesign. Men jeg er ærlig talt usikker på om det ville fungert.

  10. Litt på siden, men når vi er inne på butikksider og åpningstider så er forøvrig mitt inntrykk at mange butikkjeder er altfor dårlige til å ha åpningstider/finn nærmeste butikk lett tilgjengelig på siden.

    Antar jeg ikke er den eneste som – dersom jeg først navigerer til siden til en butikkjede – er mer opptatt av å finne ut når en butikk stenger eller hvor den er, enn å sjekke ut ukens tilbud på melk.

    Svar på denne kommentaren

  11. Vebjørn Reinsberg

    Er det noen som har noen gode tips til hvordan man jobber med GPS-data?
    F.eks hvor får man egentlig tak i oversiktene over f.eks skoler, butikker, bensinstasjoner, busstopper osv? Det er nevnt her at Statens kartverk sitter på de offentlige dataene, men at de ikke er interessert i å få det tilgjengeliggjort? Det finnes jo allikevel mange som bruker disse dataene, men hvordan har de gått fram? Har de kjøpt disse dataene eller har de funnet andre måter å skaffe dem på?
    Det er også nevnt at noe finnes på poi.gps-data-team.com/ , men det var jo heller beskjedent. Er man nødt til å ta kontakt med hver enkelt butikk-kjede for å skaffe seg disse dataene?

    Eller er det noen som har noen tips til hvordan man regner ut avstand fra et gitt GPS-punkt? F.eks hvordan finner man alle butikker innen 3 kms radius, hvis man har GPS-punktet der man er og til alle butikkene i f.eks Norge?

    Eller om hva som er forskjellen på den måten GPS-data brukes i f.eks. openstreetmap (Stjørdal) og på en GPS som man bruker i bilen og hvordan man konverterer disse?

    (Jeg trodde jeg kunne bruke disse om hverandre, og holdt på å sende en venn midt uti fjorden da jeg trodde jeg sendte ham GPS-koordinatene til der vi skulle møtes. Jeg kopierte fra URL-en, og han la inn i bil-GPSen, men fant selvsagt ut at den infoen ikke kunne stemme i det hele tatt.)

    -Og hvor ligger GPS-infoen om alle gater og kryss i landet vårt? Alle som lager kart viser jo dette automagisk, ned til minste detalj, med både svinger og veinavn og gatenummer… Noen har også info om maks tillatte hastighet på veien også.

    Alle tips mottas med takk. Dette er kanskje noe som interesserer flere også, så kanskje nrkbeta har lyst til å skrive en artikkel om dette også?

    Svar på denne kommentaren

    • Er så enig i at det skulle vært et fritt tilgjengelig register over all slik informasjon. Men hvem skal stå for slik? Skal hver enkelt kjede legge inn sin egen data? Man får ikke alle til å gjøre det. Skal noen samle inn slik data? Blir mye om man skal registrere hver eneste virksomhet i landet. Og hvem skal betale for en slik jobb?

      Angående utregning av nærmeste butikk, så lagde jeg en løsning for det til Bunnpris kartet. Alle butikker med geolokasjon ligger i en database, så da har jeg muligheten for å lage en spørring som raskt kan regne ut nærmeste butikker i em stor datamengde. Matematikken er som følger;
      Jeg tar butikkens geolokasjon minus min egen lokasjon, og absoluttverdien av den – dette gir; jo lavere tall, jo nærmere er butikken.

  12. Jeg må si at Elkjøp-eksempelet er noe av det dårligste jeg har sett, her har de spart penger:) Det første de burde gjøre er jo å bruke et ordentlig kart, slik flere er inne på. Google kan brukes, og i tillegg finnes en norsk variant http://www.geodataonline.no som er et prisvinnende (geodata.no/Nyheter/Geodata-vant-pris-for-beste-kart-pa-GeoForum-2010/ ) kart ment som et bakgrunnskart. Dataene er fra Statens Kartverk og diverse kommuner. Jeg brukte det senest i dag for å finne ut hvor Follo egentlig er, det fant jeg ikke i Google.
    Du kan se geodataonline-kartene i bruk blant annet på http://www.trafikanten.no og http://www.kulturminnesok.no.

    For å lettere finne butikker utover landet tror jeg også at man må bruke tekstsøk kombinert med kart. Kan hende kan man dele landet i zoom-soner som man kan klikke i for å zoome til et område (klikk på vestlandet-ruta om du vil dit, klikk deretter på Rogalandsruat, deretter på Sandnes-ruta osv.), eller man kan skrive inn postnummer eller søkeord om man vet et navn man kan bruke, slik Bunnpris-løsningen har gjort.

    For å forhindre at zoomingen havner i Sverige kan man velge å ha f.eks Oslo som zoomfokus i kartet selv om Oslo ikke ligger midt i kartet. Da vil de flere havne riktig ved første zoom-forsøk i det minste.

    Selv er jeg en ivrig bruker av sosiale geolokasjonstjenester som Gowalla og Foursquare, og der er det lett å gå inn på hjemmesiden (www.gowalla.com eller http://www.foursquare.com) og søke opp alle elkjøp-butikkene i nærheten. I oslo er vel de fleste butikkene lagt inn. Et firma kan legge inn alle sine egne butikker og bruke Gowalla-API’et til display på siden sin kanskje?

    Til deg Vebjørn som spør om GPS: det er et komplisert spørsmål å svare på. GPS-dataene er jo bare koordinater som et GIS(Geografisk Informasjons-system) kan plassere i et kart. Om man har gode kart-data f.eks fra Statens Kartverk kan man plassere GPS-koordinatposisjonen sammen med disse dataene, som kan inneholde veinr, gatenavn, fartsgrenser, butikker osv. GIS-programvare har verktøy som kan finne avstander, beregne areal osv.
    I dette kartet: esri.com/services/disaster-response/pakistan-flood-2010/index.html kan du se slike posisjoner fra SMS-er, Youtube og Ushahidi sammen med RSS-feeds og andre data som viser flommen i Pakistan.

    For å finne GPS-koordinatet kan du stort sett ikke kopiere fra URL-en. Prøv heller å finne UTM-koordinatet (I meter) eller LAT/LONG posisjonen i grader og minutter Øst og Nord.

    Svar på denne kommentaren

    • Har vanskelig for å forstå hvordan Geodata sine WMS-tjenester på noen som helst måte kan konkurre med kartverket sine. Kartverket sitt topologiske norgeskart er både gratis (for de fleste) og har et mye mer gjennomført kartografisk uttrykk. I tillegg er det vesentlig kjappere, rett og slett fordi det sitter på en teknisk overlegen plattform.

    • Geodatas kart (Geocache Basis) er laget for å vise informasjon som kartverkets kart, men også for å være et så godt som mulig bakgrunnskart. Det betyr at noe av «synligheten» er tonet ned med dusere farger for at en kunde skal kunne legge sine egne symboler/vektordata osv. oppå kartet. For å få et tydeligere kart kan man bruke Kartverket eller Geocache Landskap, som har skyggevirkninger og sterkere farger. Grunnen til at du liker kartografien bedre er antageligvis dette.

      Gjennom samarbeid med Oslo Kommune er også kartgrunnlaget i Oslo litt bedre på Geodata sine kart.

      At du mener at kartverket har en teknisk overlegen plattform skjønner jeg ikke, jeg synes begge kartene går like fort. Det er jo kun bilder som sendes over nett uansett, og cachingen er gjort på samme supercomputer. Hva mener du?

    • Jeg skal ikke gå inn i en lang diskusjon om kartografi, da dette er et stort fagfelt. Jeg bare registrerer at Kartverkets løsning mht. kartografi virker mer gjennomarbeidet.

      Fint at du nevner Oslo kommune for øvrig, som vel er eneste kommune i hele landet som ikke har kart på egen nettside.

      Når det gjelder teknisk plattform bygger Kartverkets løsninger utelukkende på åpne plattformer som Mapserver, GeoWebCache og PostgreSQL/PostGIS. Det er lett å se hvordan disse teknologiene fungerer, da alt er åpen kildekode. Miljøet er dessuten med i årlig benchmarking og driver hverandre videre.

      ESRI velger på sin side å stå utenfor slike tester. De lukker programvaren sin og sperrer utenfor konkurrenter.

      I tillegg registrerer jeg at ytelse var et av hovedfaktorene for at Kartverket forlot bla. ESRI til fordel for åpen kildekode. Nå er ikke belastningen til geodataonline i nærheten av Kartverkets, så dersom de virkelig kjører på samme type servere (som du selv skriver) så illustrerer det godt poenget mitt.

  13. Hva handler egentlig dette stykket om ?
    En kritikk av Elkjøp eller ?
    At folk er dumme, er ikke noe nytt. Etter at GPS’n kom, så er folk blitt enda mindre observante, og følger GPS’n slavisk unasett hvor den leder de.
    Lastebilsjåfører havner inn på sykkelveier, bilister tar U-sving midt på motorveier, biler kjører mot kjøreretning osv..
    Et kart er en billedlig fremstilling av geografien, og må vises slik den er, eller oppdelt slik som på værmeldingen.
    Det er da ingen som bor i en kvadratisk-skjermvennlig stat her.. Selv om enkelte land er nære.

    Svar på denne kommentaren

    • Vebjørn Reinsberg (svar til Erik H)

      Dette er ikke en kritikk av Elkjøp. Elkjøp er bare brukt som eksempel (blant mange) på en kartløsning som ikke er effektiv eller hensiktsmessig når man raskt og enkelt ønsker å finne ut hvor nærmeste butikk er. Det er veldig mange butikker som har slike kart på sine nettsider, og veldig mange som ikke gir det oversiktlige bilde de er ment å skulle gi. Mange ganger når man besøker en butikkside, ønsker man raskt å kunne få en oversikt over nærmeste butikk og åpningstider. Spørsmålene som reises her er om det finnes andre, mer oversiktlige, presentasjonsmuligheter for å beskrive geografien på en annen måte.

  14. Enhetsregisteret har samlet inn postadresser og bransjekoder til alle norske virksomheter. Det ville ikke være unaturlig å forvente at Enhetsregisteret og Statens Kartverk gikk sammen om å tilgjengeliggjøre denne adresseinformasjonen med GPS-koordinater i et offentlig webkart og POI-database, med muligheter for GPS-produsenter og andre til å bruke POI-oppføringene fra ønskede bransjer inn i sine produkter.

    GuleSider integrerte jo sine oppføringer i en GPS-enhet allerede for årevis siden. Men i motsetning til Enhetsregisteret dekker de på langt nær alle virksomheter.

    Dessverre har jeg liten tro på at byråkratene i Brønnøysund og Hønefoss vil prioritere et slikt prosjekt, selv om det er sterkt ønsket blant annet av reiselivsnæringen, som fortviler over turister som bruker «Nearest hotel», «Nearest attraction» osv på sin GPS og får opp svært mangelfulle data.

    Svar på denne kommentaren

  15. Anders Hofseth (NRK)

    Hei alle dere som diskuterer her. Må bare smette som raskest innom og si at det er veldig veldig trivelig for oss som skriver på NRKbeta å se diskusjoner som denne spille seg ut, folk hjelpe hverandre, svare dem som undrer og hjelpe seg selv og hverandre til å bli kloke sammen uten at vi løfter en finger.

    Dere får si ifra om det blir mye kverning på det samme når dere nå atter en gang blir kalt landets beste lesere, men det er nå engang det dere er.

    Kanskje er dere også nærmere en løsning for hva vi kan gjøre med norgeskartet. Det ville vært en høyst passende spin-off.

    Svar på denne kommentaren

  16. Vil gi et lite innspill. Apple sin løsning er vanskelig å finne, men helt genial. De bruker GeoCMS, som viser hvilke butikker som er innenfor en viss radius fra der du står. Det gir hvertfall meg et inntrykk av ryddighet og en nærhet til butikkene. Jeg synes det rett og slett gir en lavere terskel for å gå videre i søket etter nærmeste butikk.

    Svar på denne kommentaren

  17. Vebjørn Reinsberg

    Hadde det vært en idé å bruke noe lignende «tag cloud» / «word cloud» / «ordsky»
    (jfr: NRKBeta: Hva skriver vi egentlig om), der områder med mange folk eller mange butikker er forstørret og sånn sett lettere å få øye på?
    Ideen er forsåvidt allerede nevnt, også med grafiske eksempler på hvordan man, i et kart, kan forstørre Oslo, Bergen og Trondheim, men det blir jo verken pent eller spesielt brukervennlig.

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til SL)

      Morsomt!

      At «Norges demografiske tyngdepunkt viste seg å ligge langt vest i Bærum kommune, i skogen mellom Sollihøgda og Lommedalen.» var rett og slett litt fascinerende.

Legg igjen en kommentar til Helge Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.