nrk.no

Facebook-annonsene bommer fullstendig på meg

Kategorier: Det sosiale nettet & Markedsføring

14 av 15 annonser uinteressante

Annonsering i sosiale medier som Facebook er økende. I kvantitet, ihvertfall.

14 av 15 annonser uinteressante

Norske nettbrukere sier de bruker 30 min Facebook – daglig. Dette avspeiler seg også etterhvert i hvor bedrifter putter markedsføringspengene sine: I USA går nå 6,7% av alle penger brukt til markedsføring til annonsering i sosiale medier, ifølge eMarketer.com.

Facebook er nok den største mottakeren av disse pengene og har utviklet avanserte systemer som utnytter personopplysningene for å hjelpe annonsørene til å treffe målgruppen de er ute etter. I sin Guide to Facebook Ads, skriver Facebook

A profile is a dynamic environment where people express themselves by sharing:

• what they’re doing at that moment in a status update
• their birthday, occupation, all-time-favorite band, movies, TV shows and other interests in the Info tab.
• their age, workplace, interests
• sivilstatus

We capture that information and share it with you in aggregate so your ad can reach the right audience. For an advertiser, profile data is a unique opportunity to reach customers like never before.

Og likevel får jeg annonsene dere ser over. Den eneste som er i nærheten av å treffe meg er Lyst på sushi-annonsen. Da jeg klikket på den så den dog ut til å være koblet til en søppelpostprodusent, så jeg ville ikke fullført noen deal der heller. Jeg er litt usikker på om endel av disse annonsene i det hele tatt treffer riktig kjønn. Har ingenting skjedd siden uadressert post-reklamens glansdager med tiøringer fra Det Beste og Markedssjefen Er Tvangsinnlagt, Løp Og Kjøp Elleville Produkter Til Vanvittige Priser-aviser ?

Hvorfor er det bare dårlige annonser for dårlige produkter her? Er det på grunn av at jeg er så gammel at jeg bare møter de dummeste annonsørene, de som har glemt å huke av for hvem de vil treffe, eller får dere andre også bare tilbud om ræl, avlevert med en målgruppepresisjon som minner mer om avsagd hagle enn sniper-rifle?

21 kommentarer

  1. Dette er nok ikke Facebook sin skyld, men annonsørene som ikke velger bra nok målgruppe.

    Men hvis du ser på deg selv bare ut ifra hvilke demografiske data ligger tilgjengelig på Facebook, så kunne potensielt mange av disse annonsene truffet blink.

    Boligannonser, IKEA, selg ditt gull, boligrenovering, trening, ferie – det er vel ikke alle på din alder som hadde takket nei til slikt?

    Hello Kitty har nok tenkt å reklamere mot foreldre som muligens har en liten datter som maser om, ja, Hello Kitty.

    De har nok bare vært svært uheldig med deg som mottaker!

    Svar på denne kommentaren

  2. Det er ikke verre enn at de som annonserer på Facebook ikke har produkter eller tjenester som matcher deg. Facebook må fortsatt tjene penger, så da viser de alt de har av reklame, tross ingen/dårlig match.

    Matching av reklamebudskap mot potensiell kunde er et konsept som kun fungerer når man har 1) en overflod av ting å annonse for, og 2) en potensiell kunde som klart har uttrykket hva han/hun ser etter. Med andre ord: ved aktivt informasjonssøk, aka Google, ikke ved passiv konsumering av vilkårlig innhold, aka Facebook.

    Svar på denne kommentaren

  3. Sverre MIdthjell

    Har vel stort sett samme opplevelse som deg, ja. Ser ut som om annonsørene som annonserer mot meg har skutt med svært spredt haggel. Som man på snart 30 er det vel svært lite sannsynlig at jeg vil kjøpe en One-Piece. Kan ikke se for meg at noen annonsør ville tro det heller…?

    Svar på denne kommentaren

  4. Det er vel gode muligheter for at dette, som så ofte ellers, i stor grad handler om penger. For det første: inntil videre er det rett og slett for billig å annonsere på Facebook til annonsører tar seg bryet med å innsnevre målgruppen tilstrekkelig. Når man lager annonser får man hele tiden se hvor mange potensielle brukere man annonserer mot etter hvilke demogratiske kriterier man legger til grunn, og da tror jeg mange lar seg friste av 2 mill. potensielle kunder fremfor 2000. Dette kan mulighens forklare hvorfor store annonsører som IKEA (som er tatt med i bildet ovenfor) ikke treffer bedre.
    En annen effekt av den rimelige nettannonseringen er muligens at det tiltrekker seg annonsører med små markedsføringsbudsjetter og liten kompetanse på området. Når hvem som helst kan utforme annonser på 5 min og samtidig ha råd til å publisere dem, er det ikke rart om det dukker opp mye rart.

    Svar på denne kommentaren

  5. Anders Breivik

    Jeg vil si at problemet er mye bredere enn som så, det er meget sjelden jeg føler meg godt truffet av markedsføring i form av annonser på web.
    Jeg er så vant til å ignorere feilrettet annonsering på nett, og har jeg nok utviklet et blindspot også for markedsføring som kunne truffet bedre.

    Derimot er jeg helt sikkert en sucker for viral markedføring og dårlig skjult produktplassering. Jeg elsker å tro jeg oppdager noe kult helt av meg selv, drar kortet etter blogglesing titt og ofte.

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg opplever vel at det er litt sånn hit and miss, men det at jeg blir overrasket hver gang de treffer meg sier kanskje noe. Allikevel hender det nå og da at de treffer meg, spesielt med trening og teknologi og annonser for aviser jeg allerde kjøper elle abonnerer på;-) Og så får jeg masse tull om sminke, mote, barn og sånn, sikkert på grunn at jeg er jente, men det er hakket bedre presisjonsnivå på Facebook annonsene jeg ser enn på de jeg leser på nettaviser. Jeg tror til og med at jeg har klikket på en og annen Facebook annonse, men som deg følte jeg meg bare lurt av resultatet – selv om jeg ikke helt husker hva det var.

    Svar på denne kommentaren

  7. Min opplevelse er egentlig at annonsene treffer tålelig greit, men at det bare er usaklige annonsører. Hver gang jeg trykker på noe, ender jeg opp på sider som skal gi meg abonnement på noe til 29 kroner uken eller lignende.

    Svar på denne kommentaren

  8. Frank Eivind Rundholt

    Uten at jeg har gått vitenskapelig til verks, tror jeg annonsene treffer rimelig greit. Men nå trykker jeg ytterst sjelden på reklamebannere, så det er ikke noe stor problem for meg.

    Svar på denne kommentaren

  9. Sånn helt uvitenskaplig har jeg motsatt følelse, det er i hvert fall noen av mine interessefelter annonsene treffer svært bra til stadighet – men det kan jo være 1% og at de andre blir stoppet av mitt biodynamiske annonsefilter så jeg overhodet ikke legger merke til dem.

    Svar på denne kommentaren

  10. carl christian

    Det er helt riktig, og ofte etter intensjonen fra annonsørene at fb-annonser «bommer» slik som du beskriver her Hofseth. Jeg regner med at feks IKEA (mfl) har nok ressurser til ikke bare å annonsere «med haggel» som er nevnt her, men faktisk bruker tid på å optimalisere. Det dreier seg om at man tester ut et hav av ulike segmenter, analyserer resultatene og luker ut de annonsene som ikke gir resultater. Et eksempel på hvordan vi gjør det i Synlighet kan du se på slide 8-14 her: slideshare.net/synlighet/jrgen-facebook-oslo-apr-10

    Så tror derfor det er langt flere annonser som «treffer» og er lønnsomme, eller en del av noe på vei mot lønnsomhet enn hva man skulle tro. Når det er sagt, så er det helt klart at enkelte annonsører på fb ikke vet hva de gjør, og rett og slett kaster penger ut av vinduet med annonsene sine.

    Svar på denne kommentaren

  11. Hvor er vennene dine nå?

    […] å bruke kunnskap om hvor folk er for alr det er verdt overfor annonsører, slik de allerede bruker annen personlig informasjon overfor annonsører. Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet sier idag til NRK.no at folk bør holde tunga rett i […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.