nrk.no

Facebook annonser social plugins

Kategori: Det sosiale nettet


Facebook arrangerer f8 – sin årlige utviklerkonferanse akkurat nå. Og i dag kom de første funksjonene live. Du kan teste de første her.

Du kan teste det rett her – forutsatt at du er logget på Facebook. Du vil se hvem som har delt artikler på NRKbeta i det siste, med prioritering av vennene dine:

Og her er samme for nrk.no:

Syns du dette er fint så kan du si at du liker det – med knappen rett under her:

En veldig enkel spådom at dette kommer til å være OVERALT i løpet av kort tid. Mark Zuckerberg sier til Techcrunch at de kommer til å få over 1 milliard «likes» de neste 24 timene…

Tilslutt; her er en «live feed» av hva DINE venner på Facebook deler av innhold på nrk.no. Den endrer seg etter hvor aktive venner du har. Om dine Facebook-venner deler mye, vil du nesten bare se hva vennene dine deler. Jeg har i skrivende stund sju linjer med hva venner deler av nrk.no-innhold. Så kommer en delestrek – og under den hva andre (som ikke er venner av deg på Facebook) deler av nrk.no-innhold. Jeg har tre linjer med dette akkurat nå.

Om vennene dine ikke deler noe – eller deler lite – så ser du bare hva andre brukere deler. Ditto om du ikke er logget inn på Facebook.

14 kommentarer

  1. Børge A. Roum

    Om du syns det er for dumt at man ikke kan kommunisere med Twitter-brukere fra Facebook, eller omvendt, og det samme på tvers av andre sosiale nettverk, så stem på dette spørsmålet til panelet på f8. For det finnes faktisk teknologi som gjør dette mulig. Det er bare snakk om vilje.

    «Tilslutt; her er en “live feed” av hva DINE venner på Facebook deler av innhold på nrk.no:»

    Jeg har ikke noen av de som blir listet opp der på vennelista mi..?

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Flatval

    Kule funksjoner, men uansett hvor mange ganger jeg logger inn så står det fortsatt logg inn, og det er tilfeldige personer i feeden nederst.
    «Liker» knappen er forøvrig helt fraværende 🙁

    Svar på denne kommentaren

  3. Dette virker i utgangspunktet veldig spennende, og kan i sin ytterste konsekvens revolusjonere internett.

    Men er det ikke noe betenkelig med tanke på personvernet? Foreløpig er jeg veldig usikker på konsekvensene i de tilfellene vi står overfor andre aktører en tilsynelatende vennlige Facebook og CNN.

    Gir jeg med dette fra meg informasjon som kan brukes og misbrukes av andre aktører (fra kommersielle aktører til kriminelle eller diktatoriske regimer)?
    Ser jeg monster under senga, eller har jeg et poeng?

    Svar på denne kommentaren

    • Velger man å melde seg inn på facebook, twitter etc så får man ta det for det det er. Liker man det ikke, så kan man jo alltids melde seg ut.

    • @UMJarle (svar til Ole A. E.)

      He he. Det er i hvert fall en veldig stolt-over-hva-vi-har-fått-til-latter, noe som han strengt tatt har veldig rett i.

      Jeg håper dette er gjennomførbart uten at jeg må levere fra meg for mye informasjon om meg eller mine venner (ingenting, når det gjelder det siste). Ser frem til noen kan analysere og se mulige personvernkonsekvenser av dette.

  4. Morten Skogly

    Det kan se ut som det bare er NRK-folk som deler NRK ting 🙂 Evt, så jobber alle de 400+ vennene mine i NRK da, og det kan jo muligens stemme.

    Jeg har også blitt veldig forelsket i den enkle Liker-knappen, la den inn på bloggen min i går på en post for å teste, veldig smooth og hyggelig å se ansiktene på de som liker. Og det er lettere å like enn å dele, ingen kjip popup feks.

    pappmaskin.no/2010/04/ipad-first-encounter-geekout/ (under bildene)

    Svar på denne kommentaren

    • Morten Skogly (svar til Morten Skogly)

      Hepp, nå ser jeg at liker-knappen ligger i denne artikkel også! Legge tilbake rediger-kommentar-funksjonen snart? 🙂

    • Øyvind Solstad (NRK) (svar til Morten Skogly)

      Jo, du kan se nøyaktig hva folk anbefaler. Men det må plugges direkte i publiseringssystemet ved hjelp av fb-call i javascript. De sosiale plugins-ene de har lagt ut er litt begrensede.

      Det ligger et eget SDK på developers.facebook.com. Du kan sette opp de kuleste ting. Som at alle band i urørt får egen liker-knapp som så sendes tilbake til egne bandsider på Facebook.com.

      Se her for knall oversikt: opengraphprotocol.org/

  5. Hva betyr “nye” Facebook? | Sermo Consulting

    […] saker om de nye funksjonene på amerikanske nettsteder som Mashable og TechCrunch, i tillegg har NRK Beta en sak. Allikevel synes jeg Jeremiah Owyang fra analyseselskapet Altimeter Group kanskje har den beste […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.