nrk.no

Et Wave om hjelp

Kategorier: Det sosiale nettet & Nettjenester

En typisk Wave

Google-Wave-logo
Google-Wave-logo

Google Wave har i de siste månedene vært det store buzz-ordet i tech-verden. I følge Wikipedia er Google Wave:

Google Wave er et prosjekt kunngjort av Google på Google I/O-konferansen den 28. mai 2009. Det er en webapplikasjon og plattform designet for å bringe sammen e-post, instant messaging og nettsamfunn.

– Har du fått invite eller?

Akkurat det har vært det store spørsmålet i det siste, og etterhvert som fler og fler nå får invites til «Preview»-versjonen (Betaversjoner er tydeligvis helt ute), har vi trampet over i neste fase.

Hvordan bruker vi egentlig Google Wave.

En typisk Wave
En typisk Wave

En Fanboy prøver så godt han kan

Bare så premissene for denne artikkelen er lagt: Jeg er Google-fanboy til langt oppover øra. Jeg elsker GMail’en min, GCalender’en, GDocs’ene mine og Google Readeren min. Jeg tilhører den gjengen som setter pris på at all info i disse tjenestene er så langt unna min rotetete hverdag som overhodet mulig, men likevel alltid er tilgjengelig når jeg ber om det, fra hvilken som helst terminal. I så måte fungerer Googles tjenester ypperlig for meg.

Med denne Fanboy-bagasjen, sola og vinden i ryggen, har jeg gått på Google Wave med all min tyngde, og tilhørende krumme rygg. Det har gått litt dårlig.

Jeg skjønner ikke bæra…

Forstå meg riktig: Jeg skjønner hva Google Wave er i stand til. Jeg skjønner at det er et forsøk på å kombinere epost, instant messaging, realtids dokumentskriving, kart, bilder, video og dokumentdeling. Jeg skjønner bare ikke helt hvor, når og hvordan jeg skal få utnyttet det på best mulig måte.

Jeg er heldigvis ikke alene. 17. november inviterte Helene Hillestad, som er vaktsjef her i NRK, meg til Waven: hjelp! Hun skjønte heller ikke så mye av greia.

Ytteligere betrygget ble jeg når IJ‘s digitalnestor Tord Nedrelid også svarte på samme Wave og avslørte at han heller ikke helt hadde knekt koden.

Hjelp-wave
Hjelp-wave

Står funksjonaliteten i stil med hypen?

Jeg opplever at jeg, hvis Wavene blir for lange, mister fullstendig oversikt. Jeg må i praksis varsles på IM når noe nytt har skjedd i Waven og enkelte ganger er hele pakka så utrolig ulogisk og lite intuitivt at jeg for første gang på mange år blir skikkelig forbanna på Google. Jeg liker tanken veldig godt. Alt som har med et tema å gjøre i en og samme dialogtråd. Men det er ikke løp og kjøp sånn helt uten videre for meg gitt…

Likevel vil jeg så gjerne. Jeg vil så gjerne se en utvikling av verktøyene jeg bruker i mitt daglige virke, jeg liker å tro at Google har «skjønt det» og at Wave er det nye Svart.

Jeg har lest meg opp og ned på det store Internettet. Jeg har lest om hvordan Google Wave skal endre journalismen, hvordan det skal endre nyhetene, hvordan det skal endre webben, ja til og med hvordan det skal endre «my Business, Career and Life«. For å ikke snakke om hvordan det skal endre alt det andre…

Jeg blir vel strengt tatt bare mer forvirret.

Er jeg blitt gammel? Intolerant overfor nye ideer og verktøy? For kritisk? For utålmodig? Jeg sliter veldig her nå kjenner jeg…

Så kjære lesere:

  • – Hvordan bruker dere Wave på best mulig måte?
  • – Er det i det hele tatt noen som virkelig bruker Wave fornuftig?
  • – Hvordan har Wave endret måten dere jobber på?
  • – Hva har dere fått ut av det?
  • – Hva er gull?
  • – Hva er elendig?
  • – Er det slik at alle dere på 16-år der ute har byttet ut SMS, smugdrikking og løping etter jenter med Wave?
  • – Er dette det nye svart? Verktøyet som vil endre alt?

Jeg innser at denne artikkelen kanskje heller burde vært en Wave, men det får evt bli neste gang…

49 kommentarer

  1. Jeg tror det er viktig å fokusere på teknologien og protokollen, enn selve produktet Google Wave.

    Det blir litt som å vurdere epost-teknologien basert på den første epostklienten som kom. Og det er nettopp dette som er så spennende. Hva kan Google (og kanskje viktigere, alle andre) klare å lage av egene klienter. Jeg tror nok dette er det første steget til noe stort, så lenge utviklere andre steder følger opp.

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg har prøvd meg på små «waves» med min samboer og jeg har prøvd meg på store waves med et par-tre hundre medlemmer.

    For to personer er det jo nesten like greit å bruke google docs og skrive i hvis man skal lage et dokument, ellers fungerer jo IM (personlig bruker jeg google talk/jabber)

    For større grupper var det ingen som turte å si noe, så det var side opp og ned med «hello, I’m new to this. Diskusjoner er jo uansett utelukket for det er som å lese usenet-postinger hvor alle quoter alt. Det tar ikke lang tid før det er umulig å følge med. Man har et tema: «openstreetmap» og så skal man liksom diskutere alt innenfor samme tema. Utrolig knotete. Hvis man så lager en avlegger for å diskutere et spørsmål: «hvordan kartlegge norske skiløyper i openstreetmap», står man overfor problematikken: Hvordan få med seg folk i den nye waven? Man kan jo ikke invitere alle over. Da blir det jo bare spam i lengden og man kan ikke enkelt se at det kommer noe man er interessert i. Det blir et bastardisert forum.

    Det eneste jeg nå personlig kan se noe nytte i dette, er kombinert med Ventrilo eller noe annet voice-system hvor man allerede har invitert til et møte og skal diskutere en gitt agenda og kanskje trenger å komme med formuleringer osv. Det kunne jo vært fint om man kunne tegne og vise ting også (skjermbilder, dokumenter, lydfiler).

    Kort oppsummering: Det er ikke åpenbart hvordan Wave skal ta over for det vi allerede kjenner. Jeg har ikke sittet mye med det fordi det ikke er åpenbart nyttig.

    Svar på denne kommentaren

  3. For mange vil nok ikke Wave dekke et behov. Det tror jeg man kan konstatere ganske raskt. Det er ikke alle som har behov for det formatet Wave er, og da vil epost og telefon være bra nok.

    Jeg har også prøvd så godt jeg kunne å finne et bruksområde til Wave. Det har vært litt vanskelig, men jeg har funnet et par bruksområder:

    – Skole:
    Jeg fikk hjelp til en fakultetsoppgave jeg skrev ved å gjennomgå den i realtime. Vi brukte Skype til å snakke og samtidig gikk vi gjennom hele teksten og jeg skrev om avsnitt forløpende, mens det gjorde han også. Det sparte oss for mye tid ved å maile fram og tilbake og legge inn kommentarer i Word, for deretter å gjennomgå den muntlig etterpå.
    Jeg fikk også mye igjen for det ved å prate om oppgaven og temaene, og lærte mye mer enn jeg gjorde ellers.
    Så i lærer/elev-situasjoner kan det kanskje funke, men det kommer litt an på hvordan det blir brukt. Potensialet er der i hvertfall.

    – Intervju:
    Jeg skrev et intervju ved hjelp av Wave. Jeg inviterte intervjuobjektet inn i en tråd hvor jeg hadde skrevet inn en del av spørsmålene som «blips» og så svarte han på dem, slik at alt ble oversiktlig.
    Kanskje unødvendig siden vi kunne gjort det via mail, men var greit å få prøvd det. Samtidig hadde jeg mulighet til å komme med oppfølgingsspørsmål som svar på hans kommentarer, og til og med kommentere på påstander som var skrevet inn i avsnitt.
    Ikke revolusjonerende, men det funket fint synes jeg.

    Har sett en del artikler om at leger og lærere skryter av det og får brukt det til mye fornuftig.

    Men jeg håper fortsatt på at Google skal ta det et skritt videre og gjøre det enda mer brukbart for folk flest. Vet bare ikke hva jeg håper de skal lage 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Wave er, som du selv skriver, enda i preview og dens bruksområde er derfor sterkt begrenset. Det er bugs, uferdig funksjonalitet og mere til som gjør opplevelsen en tanke mer frustrerende enn den nok vil bli når Google får gjort det hele ferdig.

    En annen ting er så klart at de typiske nybegynnertrådene hvor hver eneste deltaker skal prøve ut all funksjonalitet fort blir uoversiktlige – det er naturlig.

    Jeg regner dog med at dersom et team bestemmer seg for å lage f.eks. et møtereferat, eller en rapport, så blir teamet enig om en form og kotyme for den spesifikke waven slik at man slipper nettopp slik uoversiktlighet. Jeg tror ikke Wave vil bli et verktøy som holder brukerne i hånda steg for steg gjennom hele workflowen.

    Svar på denne kommentaren

  5. Så langt sliter jeg med å bli imponert over dette. Minner om et slags forum-møter-mail-opplegg. Men bølgene blir stygge og det er ikke lett å holde oversikten.
    Og, er det slik at jeg i framtiden må sjekke Gmail-kontoen min OG Wave-kontoen min for mail? Det går nemlig ikke ann å sende en mail fra Gmail til Wave – i alle fall ikke foreløpig.

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg har foreløpig bare hatt tullesamtaler på Wave som ikke engang hadde fortjent en chat, men jeg har litt troa på en ting: Et begrenset antall mennesker (mer enn to, men færre enn ti) som skal samarbeide om et tidsbegrenset prosjekt og som ikke (av en eller annen grunn) kan sitte i samme rom, og der alle (og dette ser jeg er vesentlig) er online hele tiden og er inneforstått med at man følger med på Waven. Må man mailes eller IMes om at det er utvikling, da mister det helt poenget.

    Svar på denne kommentaren

  7. Jotakk – foreløpig ser Wave såpass rotete ut at jeg nesten er redd for å trykke på knappene. Kommer laptopen min til å ta fyr?
    Akkurat nå føles det som om noen har prøvd å lage seg en salat med litt for mange ingredienser :\

    Svar på denne kommentaren

  8. Jag var skeptisk till wave i børjan och tyckte att im, mail och docs delning i samma interface var praktiskt men inte något mer æn en ny frame. Detta var tills jag børjade wava!

    Hela familjens julplanering skøts i en wave dær vi uppdaterar/redigerar julklapslistor, noterar resor/julebord i kalendern tillsammans i real tid eller var før sig fortløpande. Det blir enkelt att følja nær någon skrivit något nytt och enkelt att sjælv gå in och lægga till eller sletta.

    Perfekt planeringsverktyg før større grupper också – infør en resa kan alla anvænda samma dokument och lægga till kartor, foton och diskutera køreruter, packningslistor och redigera ankomst/avresedatum i ett och samma dokument.

    Det ær kommunikationen och informationsdelningen som blir enklare, ryddigare, mer strukturerad och snyggare.

    Alltså, enligt mig, perfekt verktyg att jobba i tillsammans med flera andra kring ett særskilt tema. Inga fler långa mail staplade på varandra eller dokument som skickas runt i all evighet och blir långa och oøverskådliga och någon som glømmer att ta med alla namn på maillistan.

    Svar på denne kommentaren

  9. Vi implementerte Wave på vår arbeidsplass. Vi benytter det til rapportering og referatskriving fra ukentlige møter, oppsett av dokumenter som krever samhandling, eller snarere gjør det enklere å raskere å ferdigstille et dokument.

    Erfaringene er noe delte, noen av de ansatte har tydelig sett verdien av å bruke Wave, mens andre er noe mer lunken. Forutsetningen for at Wave skal fungere optimalt er nettopp det at alle er aktivt med og bruker Wave, men noe erstatter for epost er det ikke. For oss har dette blitt et verktøy litt på «siden» av epost, og fungerer godt til de formål jeg nevner over.

    Minussiden for oss er at det pt. ikke er mulig å legge spreadsheet direkte inn i Wave for endring, enn så lenge bruker vi Google docs til dette.

    BTW – for de som ønsker å prøve Wave, har jeg flere invites igjen. Kontakt meg på: twitter.com/knegg hvis du har lyst å prøve Wave.

    Svar på denne kommentaren

  10. Geir Arne Brevik

    Hei, jeg heter Geir Arne og jeg bruker Wave daglig.

    Først var jeg svært kritisk, og i testene jeg gjorde, begynte jeg å irritere meg voldsomt over manglende tastatursnarveier, instant typing (hallo, selvbevissthet!) og de håpløse scrollbarene. Og de lange test-wavene med hundrevis av folk («her skal vi snakke om webdesign!») gjorde meg matt. Wave var en rævva chatteklient og rævva forumprogramvare.

    Men det viste seg overraskende fort at i prosjektarbeid med to-en håndfull personer, er Wave helt perfekt. Start med en punktliste med gjøremål/spørsmål/bugs og start trådet diskusjon. Man ser hvem som har svart hva/når, og kan når som helst invitere inn nye personer til å se hele diskusjonen.
    Har det gjort at vi ikke bruker IM? Nei. Har det gjort at vi ikke bruker mail? Nei, enkle beskjeder, eller utrdeninger som ikke krever diskusjon, gjør seg fortsatt best i e-post.
    Wave egner seg best som supplement til disse, ikke som erstatning.

    Noen sier at Wave er en blanding av e-post, IM og wiki. Og det er i grunnen ganske presist, men wiki-delen er det viktigste for meg, da jeg aldri har giddi å bruke wikier tidligere, fordi det har vært for mye styr for små prosjekter. Wave fyller et tomrom her.

    Selv om jeg har lært meg en del tastatursnarveier nå (mellomrom og shift+enter er de jeg har funnet størst glede i), og har tatt i bruk saved searches (tilsv. labels i gmail), er jeg langtfra superfornøye med Wave. De har mye raffinering igjen på alle fronter.
    Men allikevel, den lar meg gjøre ting jeg ikke får gjort andre steder.

    PS.
    noen ba om fotobevis her om dagen

    Svar på denne kommentaren

  11. Jeg kom meg på wave i forrige uke. Jeg skjønner hva wave kan og angiveligvis skal kunne, men ser det ikke i praksis. Hittil har jeg to-tre kontakter, og kan så langt ikke bruke wave til noen verdens ting!

    Svar på denne kommentaren

  12. For litt siden, da det var kun noen få som hadde tilgang til Wave og invitasjoner ble solgt dyrt på eBay, var jeg sikker på at dette var gull, grønne skoger og revolusjon på en gang.
    Så fikk jeg tilgang, noe som kan beskrives med ett ord: Mageplask.

    Jeg kan kanskje se litt nytte i det når(om?) alle får konto på Wave, men inntil det skjer er det egentlig bare lek, tull og moro i desperate forsøk på å bruke den hersens bølgen.

    Som jeg leste på Twitter nylig:

    google wave was built to show younger people how older people feel when they attempt to use the internet.

    Svar på denne kommentaren

  13. Spm. til de av dere som f.eks bruker wave til å samarbeide om et dokument. Hva er fordelen i forhold til å jobbe i i google docs? Og hva gjør dere med det endelige dokumentet?

    Jeg klarer ikke å se et fornuftig bruksmønster for wave.

    Svar på denne kommentaren

  14. Begynner å ane hva det kan brukes til når jeg leser kommentaren til @Geir Arne her.

    Ellers har Wave kun vært et frustrasjonsmoment for meg. Jeg VET at det kan være et fantastisk verktøy, men hittil har det bare vært treigt og uoversiktlig.

    Svar på denne kommentaren

  15. Jeg tror Wave er litt misforstått. Jeg var en av dem som tittet på introduksjonsvideoen og tenkte at nå skulle det bli revolusjon på webben, og det var jeg sikkert ikke alene om. Men når alt kommer til alt, er det jo fremdeles bare et verktøy, og ingenting verdt om man ikke lager innhold selv.

    Eksempler på ting jeg TROR Wave kan funke fint til/som, når det blir tilgjengelig for alle og mindre buggy:
    * Dokumentasjon av utviklingsprosjekter
    * Idéarbeid/brainstorming
    * Kildesamling/diskusjon for journalister i researchfasen
    * Substitutt for intranett i små bedrifter

    Ting jeg VET Wave funker fint til:
    * Fjas. Det er faktisk helt utmerket for fjaseformål. Wave gjør at du slipper å gå så ofte på kafé.

    Svar på denne kommentaren

  16. Rasmus Vester Thøgersen

    Jeg går siste år på videregående, og hadde forhåpninger til at dette på en eller annen måte kunne benyttes i forbindelse med gruppearbeid eller lignende, men så langt har jeg kun brukt det til å sende bilder av diverse memes og embedde YouTube-filmer.

    Slik jeg ser det, er det en del begrensninger på Wave som gjør det totalt ubrukelig. For det første krever det at alle du vil jobbe med benytter seg av Wave for at det skal kunne brukes på en fornuftig måte. Hvis du skal jobbe sammen med noen, og de ikke har Wave, blir man jo i så fall nødt til å skaffe disse personene Wave og lære dem opp til å bruke det. Det tar unødvendig lang tid.

    Ellers har jeg ikke funnet noen måte å legge inn selvvalgte bilder fra PCen min, eller eksterne linker, men kun vært i stand til å hente bilder fra Googles egen søketjeneste. Har heller ikke funnet noen måter å lagre et dokument man jobber med som en fil som kan åpnes i f.eks. Word. Her faller mye av poenget bort.

    Ellers mangler den muligheter for matematiske formler (jeg går realfag, hadde vært fint å kunne ha en interaktiv måte å hjelpe hverandre med matte- eller fysikkproblemer – nå bruker vi paint-funksjonen i Live Messenger).

    Eneste jeg har brukt til så langt, er som nevnt som en slags IM-tjeneste for å utveksle bilder av LOLCats, Shoop da Whoop og RickRoll-videoer. Noe som forsåvidt fungerer bedre i Windows Live Messenger.

    God tanke, mye potensiale, men jeg tror det krever altfor mye for å innføre dette fullt og helt som gjør det urealistisk.

    Svar på denne kommentaren

  17. Vi i Powow driver med web-apps. Vi har prøvd oss litt frem, og syns det er OK til sine ting.

    Vi samarbeidet om en pitch med et designbyrå i Trondheim. Da fungerte prosjekt-waven som en (litt ustrukturert) felles brainstorm. Det var egentlig veldig okei.

    Internt i Powow bruker vi Wave for å lage/endre kravspesifikasjoner. Det funker ganske bra. Det blir enda bedre når kundene våre også kan bli invitert inn i Waven.

    Ellers funker det litt som en kollaborativ Evernote eller TaDa-list. Begge gode tjenester som vi er glade i, men Wave har noe ved seg som kan gjøre samarbeid enklere.

    Tror det er viktig å finne frem til en slags kutyme. I Wavene våre er det ofte en god miks mellom at vi redigerer innleggene våre, svarer inni hverandres innlegg, eller vi svarer med innlegg som blir trådet feil, etc. Det bidrar til at Wavene fort blir rotete.

    Men i Wavene som har et veldig klart formål og der vi har avklart roller/oppgaver på forhånd, funker det.

    Er spent på muligheten for å bruke Wave til webpublisering. Det kan bli ganske kult, og er nok den første delen av APIen vi kommer til å grave i.

    Svar på denne kommentaren

  18. Teknologien bak wave muliggjør enkel og rask kommunikasjon på en bedre måte enn vi har sett til nå. At brukere holder seg til gamle dogmer for informasjonsutveksling bør ikke brukes til å kritisere wave.

    Syns også det er alt for mange som er ute etter å «forstå» wave, og prøve å bruke det som det nye «Store» som samler flere tidligere verktøy. Det har jeg aldri trodd på. Twitter er best på twitter/klient, Youtube er best på Youtube, eller med lenke i blogg/artikkel osv. Det er egentlig ikke så mye å forstå.

    Det fins selvsagt mange dårlige waver, spesielt alle de tidlige og offentlige wavene som skal wave om å wave. Det ble jeg fort ferdig med etter å ha testet med et par venner og kollegaer første dagen.

    Det er helt riktig som enkelte sier over at wave blir uoversiklig om mange skal si mye. Men det er bruken som da er feil. Forum og blogger med masse kommentarer (spes med intensedebate på) og lange epostuvekslinger er også uoversiktlig. Fordelen med wave er jo at det tilrettelegger for at man kan gjøre det kort og enkelt, redigere over hverandres, og letter se hvem som har gjort hva.

    Knappene med Yes, No og Maybe er geniale. Der har vi endel rask besluttningstakning gjort enkelt. En mini doodle – integrert i tekstsamarbeidsdokumentet.

    Så lenge du dekker det som skal sies/gjøres så er lite informasjon fortsatt bedre enn mye informasjon, og wave tilrettelegger for nettopp det. Da er det opp til oss å bruke det slik.

    Oppsummeringen til Robinsk er vel så langt den beste:
    «Wave er bare en litt bedre versjon av epost. Ingen grunn til å gjøre så stort nummer utav det.»

    Ellers har også Hans Ivar og Geir Arne gode poenger.

    Når man Waver tror jeg det er lurt å ha med en bruksregel:

    «Less is more»

    -så avslutter også denne kommentarer før det blir alt for langt.

    Svar på denne kommentaren

  19. Thomas Herlofsen

    Jeg tror problemet er at folk ser Wave som et sosialt medium og ikke tenker på det som IM og e-post samtidig med en hel del funksjonalitet som du ikke får med noen av kanalene.

    Selv frilanser jeg litt for Netcoms iPhoneblogg og bruker Wave til å diskutere artiklene med redaktøren. Han kan skrive om og kommentere direkte i teksten, jeg kan parkere bilder og andre vedlegg på riktig sted og det hele fungerer i det hele tatt ganske bra. Det øyeblikket man kan integrere f.eks google docs skikkelig der blir dette en Killer App på alt av kollektiv skriving.

    Svar på denne kommentaren

  20. Brukererfaringer fra Wave « Fortsatt gretten, bare i ny innpakning.

    […] fra Wave 2009 november 30 tags: Folkeopplysning by Thomas Dette kan gi en liten pekepinn om hva folk bruker Wave til og hvilke muligheter som ligger […]

    Svar på denne kommentaren

  21. Her er en video som viser hvordan SalesForce ser for seg at Google Wave kan benyttes: youtube.com/watch?v=TQ0b1CVRZHs.
    Spennende saker, med roboter og widgets åpner det seg store muligheter.

    Det viktige med wave er at det er en åpen standard, med åpne protokoller. Nettbutikker, offentlige etater, nrkbeta og hvem-som-helst kan utvikle sine egne roboter og widgets for Wave. Og stoler man ikke på Google kan man sette opp sin egen Wave-server i et miljø man kontrollerer selv.

    Problemet med wave er at det ønsker å være en «revolusjon» som erstatter e-post, IM, etc.
    De fleste nyvinninger på internett kommer ikke som revolusjoner, men vokser frem evolusjonært, i små steg. Kanskje fordi vi ikke liker å lære oss ting som er nytt 🙂 Mer om det her: dashes.com/anil/2009/08/what-works-the-web-way-vs-the-wave-way.html

    Det blir ihvertfall spennende å se hva Google klarer å få til.

    Svar på denne kommentaren

  22. carl christian

    Kundebehandling via en bot fra salesforce i googlewave!!
    Jeezez! Sikkert kult for teknofolket og enklere for folk på backoffice som skal ta seg av kundeproblemer. Men serriøst!??

    Greia er at dette funker jo fint når/om man er fortrolig med alle verktøyene og teknologien, men problemet er velkjent når overmåte tekno- og ITinteresserte skal levere løsninger. -Vi glemmer menneskene. kommunikasjon dreier seg om hva mennesker gjør seg i mellom, ikke hva som er mulig med kul teknologi.
    🙂

    Svar på denne kommentaren

  23. Jeg er nok ikke enig i at eksemplet er useriøst eller overambisiøst. For få år siden var det utenkelig for kunder flest å be om hjelp pr epost eller chat, men det har blitt vane for mange. Hvis Googlewave tar av, er det ingen grunn til at ikke også kundebehandling pr wave skal fungere fint for de fleste om få år.

    Svar på denne kommentaren

  24. Google Wave er spennende. Når jeg så presentasjonene fra Google tenkte jeg at dette gleder jeg meg til. Jeg har nå fått adgang til å teste Google Wave, men sliter med å få noen realistisk test. Jeg har invitert noen kolleger som jeg jobber på et prosjekt med som kunne vært nyttig å gjøre bruk av Wave. Litt brainstorming, planlegging, koordinering osv. Problemet er å få folk til å gidde å engasjere seg.

    Så lenge jeg ikke har noen reelle prosjekter og personer å teste med blir det vanskelig å danne seg et inntrykk. Prøver man seg med «Public» blips er de som noen andre nevner utrolig kaotiske og uoversiktlige.

    Sist, men ikke minst. Hos meg går det utroooolig sent. Det er skikkelig sirup, noe som er en skikkelig turnoff.

    Svar på denne kommentaren

  25. Jeg vil tvert imot hevde at kundebehandling nettopp er et område hvor Wave kan bli et nyttig _verktøy_ som kan hjelpe _mennesker_ til å _kommunisere_ bedre, bedre enn med de verktøyene som er i bruk i dag.

    Videoen er cheesy, javel, men salesforce.com er en stor og innovativ aktør i CRM- markedet [http://bit.ly/90fXN7] og deres tanker om Wave er verdt å merke seg.

    Men jeg er hjertens enig i at det største problemet er opplæring og akseptanse blant folk flest, brukervennligheten må ned og kanskje det viktigste; det mangler en «killer application»; en virkelig god grunn til å ta i bruk Wave for folk flest. Tilfeldig browsing av public waves i et buggy og ufullstendig grensesitt er ikke det. (Mitt foreløpig eneste bidrag, [email protected], er vel heller ikke det 🙂

    Jeg håper, men er slett ikke sikker på at dette vil bli den revolusjonen Google forespeiler. Tro det eller ei, det vil ikke være den første floppen fra Google (men definitivt den største) [http://bit.ly/5UtwJ3]

    Svar på denne kommentaren

  26. For moro skyld:
    s/wave/e-post/g

    Jeg kom meg på e-post i forrige uke. Jeg skjønner hva e-post kan og angiveligvis skal kunne, men ser det ikke i praksis. Hittil har jeg to-tre kontakter, og kan så langt ikke bruke e-post til noen verdens ting!

    Fornuftig.

    Teknologien bak e-post muliggjør enkel og rask kommunikasjon på en bedre måte enn vi har sett til nå. At brukere holder seg til gamle dogmer for informasjonsutveksling bør ikke brukes til å kritisere e-post.

    Også fornuftig.

    Jeg er enig i at man ikke skal bedømme Wave utifra Google’s web-baserte klient. Tenk så ræva e-post-i-browser var før i tiden. Dette er verdens første, og det er helt naturlig for Google å gjøre det i browser’en. Men hva med en tykk klient? Desktop-integrasjon (f.eks. Growl)? Tilgang fra mobilen? SMS når noen wave’r deg? En Atom feed av waves? Ting som vi har i e-post-miljøet i dag som vi gjerne tar for gitt.

    En ting jeg ikke har sett noe sted er hvordan man ser for seg å erstatte en mailingliste; for Wave har ikke noe tilsvarende konsept.

    Svar på denne kommentaren

  27. Wave er et nytt digitalt verktøy (i utviklerfasen), verken mer eller mindre. Mye av kritikken koker ned til oppfattelsen av at Wave er en løsning som leter et problem. Jeg tror det er å begynne i feil ende.

    En av mine arbeidsoppgaver er å koordinere en håndfull mennesker som jobber prosjektorientert, men over lengre tid. Hittil har vi jobbet via e-post og hatt ukentlige møter. Det har ikke vært ideelt: Innspill har ikke alltid nådd riktig person til riktig tid, noen ganger verserer ulike versjoner av samme dokument, når det nærmer seg dødlinje har kommunikasjonsflyten av og til vært ubehagelig kaotisk; spesielt når flere skal gi tilbakemelding på samme dokumenter samtidig.

    Mitt behov er å finne en måte å koordinere prosjektene bedre, legge til rette for bedre informasjonsflyt, og helst i samme slengen bygge opp et internt arkiv som er lett å finne fram i. Jeg vet ennå ikke om Wave dekker dette behovet, men rundt om dukker det stadig opp råd som faktisk virker ganske nyttige:
    – Bli enige om felles kjøreregler/publiseringspolicy
    – Legg energi å bestemme en struktur før du inviterer folk ombord
    – Gi alle involverte konkrete arbeidsoppgaver som innebærer å bidra med innhold
    – Legg opp en tidsplan for når prosjektet skal evalueres, samt konkrete målkriterier dere ønsker å ha oppnådd
    – (jeg hadde håpet å finne flere tips i denne tråden)

    Inntil nyttige applikasjoner kommer på plass, vil Wave neppe bli mer enn et nisjeprodukt for de spesielt interesserte; en løsning uten et klart behov. Et mulig scenario er at noen lanserer en «killer app» som gjør at snøballen begynner å rulle. MySpace, Nettby, Facebook, og til en viss grad Twitter, viser at når infrastrukturen finnes, kan behovet «skapes».

    Jeg tror det er først når det forefinnes et mylder uavhengige applikasjoner, og gjerne pakkeløsninger beregnet på spesielle former for informasjonsflyt (kundeservice, idrettslag, redaksjonelt samarbeid etc), at Wave slår gjennom.

    Dersom flere begynner å bruke Wave aktivt, tror jeg også det vil dukke opp et behov for lettere å starte prosjekter med personer man ikke har møtt ansikt-til-ansikt. Først da kan Wave legge til rette for nye måter å samarbeide på.

    Men først må Google løse skaleringsproblemet; både teknisk og i å hjelpe brukerne enklere organisere kontakter og Wave’s.

    Svar på denne kommentaren

  28. Den eksempel-wave’en så mistenkelig ut som min første wave! 😛

    Tror de fleste var sånn:

    1. YAy! Invite! Hurra! Jeg har wave!!
    2. Logg inn
    3. Er noen jeg kjenner på wave?
    4. Wave litt. Test-wave. Prøve-wave.

    Og så har man vel ikke vært innom siden. Når jeg tenker over det lurer jeg på om det er noe nytt i min wave.. *sjekke*

    Svar på denne kommentaren

  29. Deler en presentasjon med mine personlige tanker rundt Google Wave og bruk i forretningssammenheng (CC sharealike lisens)
    slideshare.net/dparnas/why-and-how-the-enterprise-can-harness-the-power-of-google-wave

    Innefor SAP Community Network http://scn.sap.com , som nå snart består av 2 millioner registrerte brukere, har vi vært en gruppe som har undersøkt emnet både funksjonelt og teknisk. Mange gode tanker har kommet ut ifra dette, se feks blog listen på følgende wiki wiki.sdn.sap.com/wiki/display/EmTech/Google+Wave og masteringwave.com/

    Svar på denne kommentaren

  30. Martin Bekkelund

    Google Wave…

    Jeg var tidlig ute med å få konto hos Google Wave. I denne artikkelen deler jeg mine erfaringer så langt.
    Hva er Google Wave?
    Google Wave er en såkalt samhandlingsplattform, det vil si en løsning hvor flere brukere kan komme i kontakt med hverandre og…

    Svar på denne kommentaren

  31. Jeg ser ikke helt vitsen med Google Wave. Designet er ikke praktisk, det ser ikke kult ut, og jeg klarer ikke helt å nyttiggjøre meg av programmet i det hele tatt. Det er en haug med ting som må endres før jeg på ny vil vurdere om jeg skal gidde å ta det i bruk. Forøvrig liker jeg bedre å bruke forskjellige platformer separat. Twitter på Wave var jo f.eks. helt ulekkert.

    Svar på denne kommentaren

  32. Paul K Egell-Johnsen

    Jeg prøvde meg på å legge inn en brainstorm i Wave. Funka fint, bortsett fra at ham jeg ønska å jobbe sammen med ikke skjønte poenget med å gjøre det i Wave i stedet for f.eks. Google Docs (han nevnte en annen liknende tjeneste som jeg ikke husker navnet på).

    Problemet med Docs, bortsett fra regneark som kunne fungert, er jo trådinga. Det er mer oversiktlig enn tråder i Gmail og kan enkelt gjøres om til et vanlig dokument (cut’n’paste).

    Dessverre er Google Wave treg som sirup. Jeg sitter på 10 MBit fiber nå med synkron hastighet, og det å vise en Mind Map laget i wave tar noen sekunder når du åpner tråden. Jeg trodde det var pga at jeg gjorde mye annet samtidig på nettlinja mi når jeg hadde ADSL, men selv når jeg skrur av alt annet så går det som sirup.

    Jeg har åpnet flere brainstorm waves, men det ser ut som om det bare er jeg som bruker dem. Jeg har ikke forsøkt det i jobbsammenheng, men det kan nok funke i journalistikken, spesielt om man setter opp spørsmål, legger inn bakgrunnsinfo og foretar analyser av svar på spørsmålene for å verifisere kildehenvisninger og troverdigheten, men da kan man ikke la intervjuobjektet se det du driver med 🙂

    Svar på denne kommentaren

  33. Uka som gikk (49+50)

    […] på hvordan vi skulle bruke dette fantastiske verktøyet. Og til slutt skrek Marius ut et “Wave om hjelp“. Der han fikk både støtte i sin frustrasjon og en del tips om bruk. De 44 kommentarene er […]

    Svar på denne kommentaren

  34. Bjørn Smestad

    Nå som jeg har prøvd Wave litt mer, har jeg fått mer tro på snarlig bedring. Om noen måneder har vi tusen flere bots og extensions som gjør ting som aldri var mulig i epost eller på twitter eller i GoogleDocs eller andre steder.

    De bots som finnes nå er bare prøvekaniner, men for eksempel [email protected] viser litt av hva som kommer. Den erstatter alle lenker til IMDB-basen med et lite bilde med info om filmen. Det kommer bots som oversetter tekst fra et språk til et annet (on the fly), som setter inn beløp i norsk valuta i parentes alle steder beløp dukker opp i waven, det kommer bots som setter inn kart alle steder du gir en adresse osv osv.

    Og noe så enkelt som å lenke til en annen wave vil vise seg nyttig – når klarte du sist å lenke fra en mailveksling til en annen på fornuftig vis? 🙂

    Svar på denne kommentaren

  35. Google Wave ble for uforståelig

    […] NRKbeta testet Wave i fjor, skrev Marius Arnesen Jeg skjønner ikke bæra…. Og dette ble sannsynligvis Google Wave’s bane. Når man lanserer et produkt som publikum […]

    Svar på denne kommentaren

  36. I Troms Sosialistisk Ungdom har vi i rundt et år drevet møtevirksomhet på Google Wave. Møtene har vart i omtrent en uke hver, med både diskusjoner og avstemminger. For oss har Google Wave vært veldig praktisk. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  37. Ideer som sprer seg og litt landbrukshistorie

    […] å bruke Google Chrome dagen det lanseres og vi prøvde entusiastisk ut både Palm Pilot og Google Wave lenge før vi visste hva vi skal bruke det til. Mange av tingene vi tester kommer (med rette) aldri […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.