nrk.no

En mesterlig produksjon

Kategorier: NRK & TV


I disse dager er innspillingen av andre sesong av Mesternes Mester akkurat ferdig. I år har produksjonen foregått i idylliske omgivelser på middelhavsøya Malta.

Konkurranseproduksjon
Konkurranseproduksjon

Gjennom ti programmer skal elleve utøvere gjennom en rekke ulike øvelser, som involverer alt fra styrke til logikk. Når programseriens ti programmer er unnagjort skal mann stå igjen med en ny «Mesternes Mester».

Også i 2010-versjonen av programmet vil gamle idrettskjendiser få en siste mulighet til å vise seg fram i manesjen.

Programleder og produsent
Programleder og produsent

Programleder er i år som i fjor Dag Erik Pedersen og programmet produseres av Rubicon TV for NRK. Programmene vil gå på NRK1 i løpet av første havldel av 2010.

Todelt produksjon

Produksjonen av Mesternes Mester kan i grove trekk deles inn i to ulike «deler». De ulike konkurransene, som utgjør vel 50% av programmet, spilles inn ved hjelp av et såkalt OB-oppsett. OB betyr «Outside Broadcast» og er kort fortalt slik de fleste store live arrangement produseres. Alt fra konserter til store idrettsarrangementer benytter seg av OB når noe skal produseres mest mulig effektivt. Det enkleste og mest brukte er ofte å hyre inn en OB-buss, hvor alt av produksjonsutstyr er ferdig satt opp og klart til bruk.

Steady-Cam på lasteplanet
SteadiCam på lasteplanet

Campingversjon av OB-bussCampingversjon av OB-bussIMG_1185

Slik var det imidlertid ikke på Mesternes Mester. Hver morgen i sekstiden dro det tekniske teamet ut til dagens location og rigget opp for dagens øvelser. Kamera, kraner, skinner og SteadiCams ble rigget etter hvordan location så ut, og hva som trengtes av utstyr på akkurat denne øvelsen.

Hvert kamera ble så koblet sammen med bildemikseren i regikontrollen, som på Malta hadde æren av å stå plassert i et telt. Av og til er det greit med litt varme og sol også 🙂 I en OB-rigg er det mange måter å ta opp det ferdige produktet på. Man kan ha tape-spillere som tar opp signalene fra de ulike kameraene i regikontrollen (ISO-opptak), man kan utelukkende basere seg på en ferdig mix som gjøres under avvikling av sendingen (Live-On-Tape) eller man kan selvsagt gå live ut til de tusen hjem. Variasjoner og blandinger av disse måtene er også vanlige.

Under mesternes mester ble signalet til regikontrollen mest brukt som en påsynsmulighet for producerne. Hvert kamera ute i felten tok opp på XDcam-plater, som i sin tur ble sendt til logging og klipp.

De ulike kameraene i flerkameraproduksjonen ble synkronisert ved hjelp av den gamle gode klapperen. En klapper fungerer like godt som den er enkelt. Alle kameraene startes, for så å filme klapperen. Innspillingsleder smeller så klapperen sammen, og alle opptakene har en felles referanse slik at det er mulig å synkronisere de ulike kameraene når man kommer til klipperommet. Det enkle er ofte det beste.

Lyddelen av OB-teltet
Lyddelen av OB-teltet

På lydsiden er utøverne under konkurranse utstyrt med mygger for å få nærlyd, og det suppleres også med kanon-mikrofoner som fanger det nødvendlige av kontentum. Under konkurransen finnes det en lydmann ute i konkurranseområdet som sørger for at alle utøverne har mikrofoner og at alt fungerer som det skal, samt at det i regikontrollen sitter en A-lyd og gjør opptak av alle de ulike kildene, og kontrollerer at kvaliteten på lyden er tilfredsstillende.

Realityproduksjon

LET-Team på tur
Fotograf og Lydmann på tur

Den andre delen av programmet, også kjent som «realityproduksjonen», foregår ved hjelp av LET-team (Light Electronic Team) bestående av en fotograf, en lydmann og en journalist. Dette teamet følger utøverne før og etter konkurranse og det er de som sørger for at TV-programmene har historier rundt utøverne når de ikke konkurrere. Det er to LET-team på jobb som deler døgnet mellom seg, og utøverne kan dermed følges av et kamerateam fra de står opp til de legger seg.

Fotograf og lydmann jobber sammen som et tett sammensveiset team, og det er svært viktig at kommunikasjonen mellom disse to er god, da all lyd her tas ved hjelp av en kanonmikrofon på en bom. Lydmannen styrer så lyden som kameraet gjør opptak av.

Journalistens oppgave i teamet er så sørge hva redaktøren vil ha av historier og intervjuer. Redaktøren for programmet sitter i produksjonslokalet og er den den som styrer de store linjene i programmet hva historier angår.

Etterarbeid

Mesternes Mester går nå inn i etterarbeidsfasen. Selv om man gjennom hele opptaksperioden har logget, og også startet å klippe det første programmet, gjenstår fortsatt mye før første program kan gå på lufta i 2010.

Vi gleder oss til ny runde med våre gamle idrettshelter.

Synes du «bakomstoff» er interessant anbefaler vi vår bakomserie fra Himmelblåproduksjonen og bakomartikkelen fra NRKs produksjon av AlpinVM.

6 kommentarer

  1. Tusen takk for et fint innlegg om de noe mer tekniske delene av NRK sine produksjoner.

    Jeg ville satt stor pris på om dere kunne skrevet mer detaljert om en av OB-bussene deres. Feks HD1. Spesifikasjoner, hva kan den gjøre, kvalitet (format) på lyd og bilde, typisk arbeid som gjøres i de forskjellige delene av bussen, osv.

    Jeg forsøkte å skrive litt om sånt, men dere bør helt klart være i stand til å gjøre det mye bedre.

    Svar på denne kommentaren

  2. Hei-
    det blir spennede å se resultatet. Håper inderlig dere gjør noe med bruken av musikk. Utrolig slitsomt for hørselshemmede og lydsarte å høre på den «dynamiske» musikken/lydsporet i den forrige runden av programmet. Vet flere som ikke greide å se på fordi denne effekten ble alt for slitsom. I tillegg ble dialogen maskert av lydeffektene. Ikke alle har hørsel som en hund… Håper dere finner en løsning. Jeg føler meg faktisk undervurdert som seer når dere så aktivt bruker musikk eller rytme i så å si hvet sekund av produksjonen. For resten av denne produksjonen var prima! La det visuelle være hovedsak. Hvis jeg var så kåt på at lyd skulle underbygge hver bidige stemning og være hovedpådriver på framdriften i programmet- så hadde jeg hørt på radio i stedet. Der lyd spiller hovedrollen.

    Svar på denne kommentaren

  3. Øyvind Solstad (NRK)

    Vet ikke om jeg er enig med deg, Hester Hagen. En god tommelfingerregel for design av historier på tv/video/film er at bildet skaper stemningen når det dreier seg om fakta, mens lyd gjør det når det dreier seg om følelser.

    Et eksempel er skrekkfilmer som blir særdeles lite spennende uten lyd.

    Det betyr ikke at vi skal lydlegge absolutt alt med masse effekter, men det er lite tvil om at moderne tv-produksjon støtter seg på både lyd og bilde.

    Svar på denne kommentaren

  4. Uka som gikk (42)

    […] den litt mer tradisjonelle delen av bransjen ble dere tatt med bak kamera under produksjonen av Mesternes Mester på Malta. Og innen nyere medieplattformer er det fremdeles sikkert at de fører til undergang og […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.