nrk.no

Bedre kommentarsystem

Kategorier: Det sosiale nettet,Nettjenester,Nettkultur & NRK


Hvordan skal en stor mediebedrift som NRK håndtere kommentarer på artikler? Hva er det beste systemet for å ta vare på brukernes meninger om alt vi publiserer på nett? På NRK.no bruker vi i dag et kommentarsystem som er helt utdatert, og vi MÅ gjøre noe med det.

dudes

Hvordan tar vi vare på den gode debatten? Bilde «Holding Court by the Pool» av Andrew Griffith – med en Creative Commons-lisens

NRKbeta testet ut IntenseDebate som kommentarsystem for en stund siden, men slo det av fordi det ikke var ferdig nok for vår bruk. Vi syntes ikke det var dårlig, men det var endel ting som ikke var slik vi ønsket. F. eks. kunne vi ikke la brukerne redigere kommentarene sine i 10 minutter etter at de er postet slik vi kan nå med WordPress sitt vanlige kommentarsystem.

IntenseDebate og Disqus

IntenseDebates største konkurrent er Disqus, som nå lar brukerne logge inn med både Twitter, Facebook, Google eller OpenID. Det gjør det enklere for brukerne som før færre innlogginger og færre passord å huske på. Både IntenseDebate og Disqus ser moderne og rent ut, og ca. 100 ganger bedre enn det grapsete kommentarsystemet som f. eks. NRK bruker på sine nettsider.

Her er et eks. fra debatten om helvete i litteraturen, som var en bra debatt med over hundre innlegg:
helvetedebatt

Det ser ikke bra ut i det hele tatt. Det er ikke bilde av debattentene, det er ikke profiler på dem slik at du kan klikke og se hvem de egentlig er, det er ikke permalinker på hver kommentar slik at du kan sende dem til noen, det er ikke mulighet for å sortere debatten motsatt vei (slik at de nyeste kommer øverst hvis du liker det) og det er ikke mulighet for å sende enkeltkommentarer til Facebook, Twitter o.l. Det er så basic som det er mulig å få det og helt 80-tall.

Fordeler med eksterne systemer

Vi har flere ganger foreslått at NRK.no skifter over til f. eks. IntenseDebate eller Disqus. Tiden er overmoden. Det blir mindre å holde styr på selv, det er oppdaterte spam-filtre bygget inn i begge systemer, støtte for avatarer (brukerbilder – les hvordan du kan få det her på NRKbeta) og ikke minst: Begge systemene har funksjoner for at brukerne kan sende sine kommentarer tilbake i de sosiale nettverkene de er med i. Så om jeg f. eks. kommenterer på et nettsted som bruker Disqus, og logger med inn vha. Disqus, så kan Disqus sende beskjed tilbake til de som følger med i Facebook om at jeg har kommentert. Det betyr at vennene mine får beskjed om at jeg har kommentert, og nettstedet som har debatten får trafikk tilbake.

Vi kan risikere at IntenseDebate eller Disqus er nede. Da blir kommentarene borte. Men er ikke fordelene mye større enn ulempene?

Har du noen synspunkter på hvordan vi bør håndtere dette så er vi lutter øre! For her må vi gjøre noe drastisk – i går.

28 kommentarer

  1. Hvordan skal en stor mediebedrift som NRK håndtere kommentarer på artikler?
    – det kommer an på hva som er intensjonen med å la folk kommentere. Hvor lav terskel skal det være for å kommentere? Det er ulike behov for ulike typer diskusjoner. Noen eksempler:

    I noen sammenhenger er målet å bli enige om noe, å finne den beste løsningen på et problem. Det finnes bare et «riktig svar» som vi alle må kunne leve med.
    Da vil en pro-et-contra-modell kanskje kunne være nyttig. Hard struktur og gode muligheter for å vekte argument/konsekvens osv.

    De fleste ting i virkeligheten er ikke slik. Mange artikler omhandler en holdning eller mening, og kritiserer verden for noe. Men løsningen som foreslås (eller hintes til, eller mangler) er subjektiv. Mange riktige svar/løsninger/holdninger.
    Her kan en trådet debatt være nyttig, gjerne mer visualisering/fargekoding for hvordan utfallet av tråden arter seg. Semistrukturert form. Kronologisk rangering av tråder, eller vekting av tråder (for å oppfordre til å delta på de mest konstruktive ordvekslingene).

    Den vanligste formen for kommentarer (slik wordpress f.eks. gjør det) er ustrukturert kronologisk. Siste kommentar havner nederst og svar-på-svar fordrer at vi leser hele debatten fra top og ned. Denne er ofte grei nok, og passer fint til synsing, slik jeg gjør nå.

    Det finnes som kjent flere. Og flere enn jeg kan hoste opp midt i synsingen her.

    – Avstemninger (rangering, ja/nei/vet ikke, fem av 10 stjerner).
    – Video.
    – Audio.
    – Ingen kommentarer (ja, det er en del saker her i verden vi best holder kjeft om. Personvern/følsomme saker).

    Hva er det beste systemet for å ta vare på brukernes meninger om alt vi publiserer på nett?
    – det beste systemet er det som oppfyller og støtter intensjonen med debatten best. Det vil variere fra artikkel til artikkel. De tekniske utførelsene mye å si både med fleksibilitet (kan bruke ulike innloggingssystemer, støtte for gravatar, kobling mot sosiale netverk, støtte for oppfølging (mail, rss, trackbacks++) og på struktur (jeg mener det bør være en journalistisk avgjørelse hva slags debatt det skal legges opp til).

    Tja, det var kanskje ikke det svaret du håpet på?

    edit: fjernet en smily. Den var psykedelisk blid og måtte bort.

    Svar på denne kommentaren

  2. Fredrik Graver

    Uansett hvilket system dere bruker er jo det viktigste at nrk.no bruker samme prinsipp som dere her på nrkbeta.no: de som står for innholdet må delta i debatten.

    Tror det er lurt å bruke et system som tillater sammenkoblinger med sosiale medier men for meg er det hip som happ om det er IntenseDebate eller Disqus.

    Ang. nedetid; det er vel mulig å ha en eller annen backup/cache-løsning?

    Svar på denne kommentaren

  3. Andreas Ringdal

    Ta kommentarsystemet fra Slashdot og gjør det mindre geeky.

    Oppmuntre folk til å skrive kommentarer som tilfører artikkelen noe og ikke bare en haug av «i verdens rikeste lang burde vi klare…» kommentarer

    Kommentarer skal ikke bare skrives, de skal også leses. Gjerne av personer som ikke har noen ønsker om å legge igjen egne kommentarer)

    Svar på denne kommentaren

  4. På Budstikka bruker vi i dag IntenseDebate. De to størst problemene der har vært at vi ikke har mulighet til å endre kommentarer, bare slette, og at det ikke har vært en norsk oversettelse av systemet (viktigst på brukersiden).

    Sistenevnte klarte vi å hacke til en viss grad, men etterhvert så ble det slitsomt å vedlikeholde oversettelseshacken ettersom intensedebate ble oppdatert.

    Dermed ble jeg veldig glad da jeg så at man nå kan endre kommentarer og at en norsk oversettelse er på vei.

    Dessverre skal vi over på nytt CMS, og inntil videre bruke kommentarløsningen som utvikles der. Personlig synes jeg det er et feil steg, men vi får se.

    Svar på denne kommentaren

  5. Det er akkurat denne problemstillingen jeg sliter litt med nå for min egen nyoppstarta blogg: hva skal man bruke?

    Eirik er innom et par tanker jeg har hatt lenge om et nytt kommentarsystem, spesielt dette med mulighet for en annen inndeling. En for/imot/nøytal inndeling av kommentarer hadde vært fin i visse sammenhenger, hvor hver gruppe stemmer fram sine egne beste kommentarer. Poenget her er at man til slutt skal ende opp med den beste kommentaren fra hver side av debatten øverst.

    I en tosidig debatt ønsker man å komme frem til de beste argumentene for/imot noe – noe som dessverre sjeldent forekommer idag pga. dårlige kommentarsystemer.

    Når det gjelder innlogging/registrering/identifikasjon så har de aller fleste i Norge en Facebook eller Twitter-konto. Det burde være en forutsetning for hvilket som helst kommentarsystem idag at man skal eller skal kunne bruke en OpenID-type konto fra ekstern partner.

    IntenseDebate har vel litt problemer så vidt jeg har skjønt, og har ikke hørt så mye om Disqus ennå. Synes egentlig å koble inn sånne type løsninger på en nettavis gjør at det oppfattes litt mer useriøst, fordi man ikke har en egenutvikla løsning som er fullstendig tilpasset miljøet hvor det brukes.

    En egenutvikla løsning er selvfølgelig dyrere å implementere, men man får en bedre tilpasset løsning som man har fullstendig kontroll over.

    Svar på denne kommentaren

  6. Har selv testet ut ECHO fra js-kit.com/.

    Minner om IntenseDebate, men henter også inn kommentarer fra f. eks. Twitter og viser sammen med kommentarene. Oppdateres løpende, slik at om det kommer nye kommentarer mens du leser artikkel/kommentarer vil du få med disse også.

    Er fremdeles i beta, og er en del ting som må ordnes før jeg vil kalle det produksjonsklart, men absolutt spennende.

    Svar på denne kommentaren

  7. Kenneth D. Nordahl

    Jeg har brukt IntenseDebate litt tidligere og kom vel til konklusjon om at det ikke er godt nok enda. Testet Disqus litt nå, og det er klart det beste av de 2 etter min mening.

    En tredje mulighet er jo selvsagt å bruke noe egenutviklet. Dette er etter min mening det beste da jeg har opplevd forsinkelse i lasting av IntenseDebate og Disqus.

    Når det gjelder wordpress så regner jeg med at dere vet det er mulig å skru på kommentar tråder(versjon 2.8 eller seinere). Dette krever dog at dere skriver CSS for dette.

    Svar på denne kommentaren

  8. Ta kommentarsystemet fra Slashdot og gjør det mindre geeky. […] Kommentarer skal ikke bare skrives, de skal også leses.

    +1

    Problemet med internett er at «alle» vil si noe. Debattene på slashdot er virtuelt støyfrie grunnet deres liberale kommentarsystem. Reddit har et enklere grensesnitt og er nok lettere å implementere, men gir ikke alle fordelene fra slash.

    Hvorvidt Facebook, Twitter, gudhvethva støttes spiller liten rolle – de er alle døgnfluer i forhold til NRK. Lager dere et bra nok samfunn vil heller andre sider følge ‘the NRK way’ 😉

    I alle fall, her er to utgangspunkt med vekting av både tråder og enkeltkommentarer:
    slashcode.com/
    code.reddit.com/

    Første sammenligning jeg kom på i farta:
    nrk.no/nyheter/nobels_fredspris/1.6810549
    reddit.com/r/reddit.com/comments/9sclo/obama_is_awarded_the_nobel_peace_price/
    politics.slashdot.org/story/09/10/09/123207/Barack-Obama-Wins-the-2009-Nobel-Peace-Prize

    Hvilken er mer lærerik og interessant?

    Svar på denne kommentaren

  9. Håvard W. Høiby

    Jeg er veldig lei av å lese både artikler (og deres kommentarfelt) fra gjerne samme side (sikter for det meste til hw.no, db.no o.l.) som handler om det samme evne. Hvor artikkelen som er gitt ut, bare har en liten oppdatering på hva som har skjedd siden sist, men diskusjonen starter fra scracth i kommentarfeltet.

    Min visjon:
    Om man hadde tatt modellen som Google antyder med Google Wave, for så og bygd opp en stor «for/imot» argument liste og linket alle artiklene opp imot denne. Selvsagt måtte det hele moderes med hard hånd…

    Svar på denne kommentaren

  10. Vidar Daatland

    Kan vel gi litt tips, siden vi trolig har mer erfaring enn de fleste på området.

    Benytt et forum og implementer slik at tråder opprettes automatisk i dedikert kategori. Ha så brukere til å moderere for dere. Da får dere med ett ikke bare et optimalt kommentarsystem med alle funksjonene til et forum, men kan i tillegg gjøre så mye mer.

    Vi har tidvis 250 000 innlegg i måneden hos oss, veldig mange av dem kommer i «kommenter artikler» forumene til Tek.no, Audiovisuelt.no, Hardware.no, Amobil.no, Akam.no, Spillverket.no og Speaker.no. Det er snakk om endel hundre daglig.

    Ikke en eneste journalist eller redaktør modererer der. Vi har et eget moderatorteam og vi har egne administratorer, som nesten utelukkende er frivillig arbeidere. Den eneste fra redaksjonen er undertegnede og vår ansvarlige redaktør (men han har en mer abstrakt rolle, han går ikke aktivt inn).

    Vi har aldri blitt klaget til PFU og vi får unna det meste rusket ganske så fort, grunnet dedikerte brukere. Det at vi tar inn brukere som administratorer og moderatorer (og nylig har vi også opprettet veiledere og brukerombud) gjør at vi får en community hvor brukerne får delta langt mer enn bare å være passive lesere/bidragsytere.

    Samtidig sikrer det integriteten til nettstedet. Om journalister selv modererer kommentartråder kan man oppleve at man fjerner kritikk som burde blitt stående. I hvert fall kan slik mistanke oppstå. Med eget moderatorteam, som modererer utifra VVP og retningslinjer, sikrer man at eks. Hardware.no ikke faller for fristelsen å fjerne kritikk mot dem som ikke strider med regelverket.

    Selv ønsker vi å gå over til ny forumversjon, med mulighet til å logge inn med Facebook-konto. Dette, kombinert med kraften til et forum (BBcode, profiler og annet) gjør at diskusjonen kan foregå på et langt høyere nivå. Samt at man kan få til langt bedre community.

    Bare til å ta en titt på Diskusjon.no. Du kan ikke bare kommentere artikler, men også gå over og diskutere alt annet. Tenk helhetlig, hvorfor stopper dere med kun kommentarfunksjon? 🙂

    Håper det er til hjelp 🙂

    Svar på denne kommentaren

  11. vg.no, db.no etc har policy mot at brukeren kan slette sine egne innlegg. Dette synes jeg er forferdelig, da jeg selv har (som tenåring) skrevet innlegg jeg ikke kan stå for i dag (angrer på), men som de nekter å slette, eller la meg slette. Dette spesielt kan NRK gjøre bedre!

    Takk for at leste dette! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  12. We love you, NRK Beta, even with last year’s comment system! The pressure you feel to change may be more than a little bit self-imposed.

    Don’t give in to the pressure. Don’t switch until the time is right.

    Also, please make sure that whatever you DO switch to will support comments visible in pages displayed by Google Translate; my Norwegian still isn’t that good yet, and the translation really helps. Takk!

    Svar på denne kommentaren

  13. Jeg har testet intensedebate her og der, kjører det nå på en event på urørt. Intensedebate er kjekk slikt at det er veldig enkelt å integrere det med one-off eventer som dette www11.nrk.no/urort/event/default.aspx?event=urortforcare altså at du ikke trenger noe publiseringsløsning bak i det hele tatt. Gjør det veldig enkelt å legge til en solid kommentarfunksjon over alt. Det plager meg ikke ekstremt at man ikke kan redigere kommentarene sine i 10 minutter (selv om det er ufattelig kult at det går i wordpress). Det verste med intensedebate er at det ennå ikke finnes norske språkfiler, men dette jobbes det med, det oversettes til norsk nå, og jeg står i kø for å få «lov til» å lese korrektur. Det ser så utrolig døvt ut med engelsk interface på norske nettsider, så det alene er god grunn nok til ikke å bruke intensedebate i NRK.

    Gjorde et forsøk på å sette opp discus på poetikon.no men det gikk ikke å synke kommentarene mellom wordpress og discus, så jeg droppa det, men discus ER oversatt til norsk, og har også en wizard som gjør det lett å sette opp facebookbiten (det er et herk i intensedebate rett og slett), så jeg tror jeg skal gjøre et nytt forsøk en dag. Discus har også et veldig rent og fint interface syns jeg, intensedebate er litt too much.

    Svar på denne kommentaren

  14. Anders Hofseth (NRK)

    Addatweet er ikke det riktige debattverktøyet for meg, både fordi twitter er et litt for knapt format for endel ting og fordi jeg ikke vil koble sammen ting jeg skulle mene i ulike sammenhenger og twitterkontoen min så uløselig. Men jeg liker veldig godt tanken at man kan hekte en kommentar på en hvilken som helst nettside hvorsomhelst.

    Svar på denne kommentaren

  15. Eksempelet ovenfor «Her er et eks. fra debatten om helvete i litteraturen, som var en bra debatt med over hundre innlegg» er hva jeg vil kalle komenterings-funksjon, og ikke egnet for en debatt (dvs. om du ønsker at brukerne skal vende tilbake, utover tilfeldige kommentarer). For debatt må dere bruke et forum (og ikke et komenterings-verktøy).
    Det betyr mindre (=lite) om noe går inn/ut av Facebook.

    nrkbeta er bra (definitivt!), men dette er for et mere snevert publikum med et mere snevert interesseområde -og hvor blog er greit å bruke – og hvor NRK (dere) setter agendaen.

    Generell «debatt» krever annet – hvor de som er interesserte selv kan definere de områdene de ønsker å debattere… Og – hvor det er mulig å finne tilbake senere (noe som «kommenter-innlegg» ikke gir mulighet for).

    Svar på denne kommentaren

  16. Asbjørn Ulsberg

    Jeg synes tipset om å bruke forum er en grei løsning, men det står og henger på hvilken forumløsning dere velger. De aller, aller fleste forumløsninger som eksisterer er helt ubegripelig råtne fra ytterst til innerst. De to mest populære, som også er verst, er vBulletin og phpBB. Forumløsningen Tek.no benytter seg av er også elendig.

    Av forumløsninger som har en litt mer moderne vri, med funksjonalitet som kan minne om kommentarsystemer på blogger (med mulighet for tråding, nøyaktig sitering, rik formattering, osv) synes jeg bbPress gjør mye riktig. Det er fortsatt veldig ungt, men lar seg integrere med WordPress og erstatter enkelt WordPress sitt kommentarsystem hvis man ønsker det.

    Hovedproblemet med å bruke forum er ofte at selve debatten og artikkelen som debatteres blir helt eller delvis frakoblet, i tillegg til at det ofte ikke finnes gode selvmodereringsfunksjoner av typen stem opp/ned o.l. Her tror jeg imidlertid bbPress kan stille sterkt med plugin-arkitekturen den deler med WordPress.

    Skulle dere velge å ikke hoste kommentarene selv, synes jeg IntenseDebate er et bedre valg enn Disqus, av den enkle grunn at IntenseDebate ser ut til å ha langt større momentum og har klart å komme lenger på kortere tid enn Disqus. Matt Mullenweg sine synspunkter om både eget og andres kommentarsystem er også gode.

    Det aller beste mener jeg ville vært å både hoste og utvikle noe selv. Baser gjerne koden på noe eksisterende, som bbPress (hvis dere ønsker å gå i forum-retningen; noe som kan være lurt for å konsolidere nrk.no/debatt og artikkel-kommentarer), Reddit eller Slashdot, men dyrk det internt og sørg for at det dekker NRKs behov.

    Svar på denne kommentaren

  17. Hvis dere klarer å få til en vekting av kommentarer på hva som er bra og dårlige kommentarer, uten at det blir en politisk øvelse som på f.eks. Dagbladet.no, ja da har dere kommet langt. Dagbladet er vel de som har kommet lengst i å utvikle et kvasi-skikkelig kommentarmiljø på nettsaker. Problemet er at kudosknappen brukes for flittig på innlegg som fører lite godt med seg. Dermed blir det en typisk vi hater Frp/vi elsker Frp-diskusjon.

    Klarer dere å unngå den, så har dere gjort noe fantastisk bra!

    Svar på denne kommentaren

  18. Odin Omdal Hørthe / Velmont

    Eg trur det er ulurt å skapa endå ein ekstern kjempe på netet.

    Kva med um NRK lagar eit meir nøytralt kommentarsystem som hev fordelene til IntenseDebate, men som alle kann vera med å utvikla og som ikkje vert sentralisert?

    Då kann me få eit godt kommentarsystem alle kann bruka. Berre å personleggjera og smekka inn på netavisene og bloggar. Ahh. Framtidsdraumar.

    Dei ulike sidene kunne gjeva «kred» attende til brukaren sin OpenID elder noko for å til slutt òg byggja eit nett med «karma» og saklege/usaklege brukarar. Men det er nok eit for stort prosjekt. Luraste hadde vel eigentleg vore å bygd noko slikt uppå Google Wave, då vert det distribuert med ein gong.

    Svar på denne kommentaren

  19. Paul K Egell-Johnsen

    Jeg synes hovedproblemet med eksterne systemer er:

    Juridiksjon: hvilke lover gjelder for kommentaren?

    Eiendomsrett: hvem eier kommentarene i det lange løp?

    Personvern: hva brukes informasjonen om brukerne til?

    Livsløp: hva skjer om ekstern leverandør går konkurs, endrer sitt system eller på annen måte opptrer slik at systemet ikke er hensiktsmessig å bruke?

    Sikkerhet: hva skjer om noen bruker et hull på et slikt system (ref reddit nylig) til å gjøre ugang i brukernes browser? Hva med omdømme verdiene våre (jeg jobber også i NRK).

    Utvidelser: hvordan legger man inn noe man bare må ha? Mobilregistrering (dagbladet) eller minid (litt far fetched, men). Dette er nødvendigvis ikke bruker funksjoner men hypotetiske lovpålagte funksjoner.

    Søkbarhet: hva gjør lokalsøkemotor? Finner den kommentarene? Hva gjør globale søkemotorer? Gir de kred til kommentarsystemleverandøren framfor nettstedet (nrkbeta) selv?

    Alt i alt er det slik at kommentarene er en viktig del av et nettsted, det er innhold, på lik linje med annet innhold, og burde ikke gis bort til andre firmaer uten videre. Det er også slik at vi har et hensyn å ta i forhold til publikum, troverdigheten om noe går galt med et eksternt system.

    Mange vil nok være mer tilgivende om vi gjør en feil, enn om vi har satt ut en viktig oppgave til eksterne som gjør en feil.

    Trackbacks/pingbacks bør ta seg av eventuelle problemer med å følge opp en debatt på en annen nettside. Integrering mot facebook eller annen OpenID kan være en løsning på problematikk med å registrere seg på alle slags sider.

    Google Wave virker flott og teknologisk spennende, men jeg peker tilbake opp til det jeg sier over; med mindre man oppretter en Wave-server selv og har kontroll på systemet slik.

    Svar på denne kommentaren

  20. Odin Omdal Hørthe / Velmont

    Paul K Egell-Johnsen: Høyr, høyr! Super kommentar. Og sjølvsagt må de køyra eigen Wave-server. Eg kjenner til nokon som utvikler ein enklare Wave-server (i staden for det Java-monsteret Google sin truleg vert). Ein komponent å byggja uppå i staden for ein diger Java-applikasjon.

    Svar på denne kommentaren

  21. Paul: Mye av det du nevner er ikke et problem med IntenseDebate i WP, fordi kommentarene ligger i Wp sitt interne system, og ID fungere på en måte som et skin oppå dette. Du har likevel mange gode poenger som man bør tenke over når man velger!

    Jeg er helt enig med Odin i at et Fritt/Åpen (FLOSS) system som alle kan implementere og utvide (både med plugins og rett i systemet) hadde vært det beste. Og et reputation-system basert på OpenID, som både dette og alt annet (auksjonsnettsider f.eks. Det er et problem at eBay har omtrent monopol på auksjons-reputations) kunne koble seg opp mot hadde vært fantastisk!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.