nrk.no

PICNIC09: Fortellerteknikk 2.0

Kategori: Konferanser og messer

Smokescreen

Hyper connectivity, interaktivitet og behov som endrer seg lynkjapt setter stadig nye krav historieforetellerne jo lengre inn i det 21. århundre vi beveger oss.

Hvordan kan kringkastere og tradisjonelle media angripe og endre fortellerteknikken slik at man bedre tilfredsstiller kravene fra den nye generasjonen forbrukere?

Matt Locke fra Channel 4 og Jeremy Ettinghausen
Matt Locke fra Channel 4 og Jeremy Ettinghausen

Matt Locke fra Channel 4 og Jeremy Ettinghausen fra Penguin Books har laget en aldri så liten oversikt over seks forskjellige og anderledes måter å fortelle en historie på, og holdt en presentasjon her på PICNIC09 hvor de viste fram seks ulike og interessante eksempler.

Story #1 : You Suck at Photoshop

En veldig anderledes måte å fortelle historier på. Forkledd som alt mulig annet enn en tradisjonell historie, er disse videoene både anderledes og overraskende både i form og innhold.

Flere «You suck at Photoshop»-videoer.

Story #2: Surrender Control

Surrender control
Surrender control

Tekstmeldingsbasert historiefortelling/instruksjoner der du må gi opp kontrollen og la deg kontrollere av mobiltelefonen din i ditt daglige liv.

http://www.forcedentertainment.com/?lid=461

Story #3: We Tell Stories

We tell stories
We tell stories

Bruker Web20 til å fortelle historier på nettet. Utstrakt bruk av Twitter, Google Maps og utradisjonelle verktøy i flere forskjellige historier.

http://wetellstories.co.uk/

Story #4: I am Cherry Girl

I am Cherry
I am Cherry Girl

En fiksjonskarakter fra MTV som lever livet på nettet.

http://www.iamcherrygirl.com/

Story#5: Yu-Gi-Oh!

Yu Gi Oh!
Yu Gi Oh!

Japansk Manga-karakter som tok skikkelig av når det ble produsert samlerkort. Mer enn 18 Milliarder Yu-Gi-Oh kort er idag solgt, og det finnes spill med Yu-Gi-Oh på de fleste plattformer.

Serien oppfordrer fans til å ta del i historiene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yu-Gi-Oh!

Et viktig premiss for konsepter som Yu-Gi-Oh! er at historiefortelling handler om å skapet et bredt univers. Historier er ikke noe du bare ser lengre, men noe du også deltar i både fysisk og virtuelt .

Story #6: Smokescreen

Smokescreen
Smokescreen

«Smokescreen is a cutting-edge game about life online, on a new social network called White Smoke.» sier reklamen på nettsidene.

http://www.smokescreengame.com/

Seks tips

Locke og Ettinghausen oppsummerer sitt foredrag med å peke på de ulike fortellertekniske grepene som hvert av de seks konseptene utnytter:

  • – Gjem historiene dine på uventede steder (You Suck At Photoshop)
  • – Gi deg selv urealistiske og syke regler (Surrender Control)
  • – Eksperimenter utenfor din egen komfortsone. (We Tell Stories)
  • – Utvikle en karakter uten å ha en storyline knyttet til denne karakteren. (I Am Cherry Girl)
  • – Gi fans uhorvelige mengder med ting de kan leke seg med. (Yu-Gi-Oh!)
  • – Lag historier du kan ta del i når du selv måtte ønske. (Smokescreen)

Interaktiv fortellerteknik har på en måte stått relativt stille de siste årene, og det er sjelden man føler man opplever kvantesprang innen dette faget. Kanskje kan de seks små reglene til Locke og Ettinghausen være med å gjøre veien videre innen dette feltet både mer edruelig og klar.

Screen shot 2009-09-25 at 14.12.30
PICNIC avholdes hvert år i Amsterdam, Nederland.

Fra www.picnicnetwork.org:
«PICNIC is a cross-discipline platform for creative conversation and collaboration. It’s a unique festival featuring a strategic conference, complimented by hands-on workshops and matchmaking sessions.»

4 kommentarer

  1. NRK søker digital historieforteller

    […] historier på nye måter. Matt Locke fra Channel 4 og Jeremy Ettinghausen fra Penguin Books viste seks forskjellige og nye måter å fortelle en historie på. National Press Photographers Association hadde på sin konferanse i 2008 spesielt fokus på […]

    Svar på denne kommentaren

  2. Takk, Marius!

    Bra sak, digg med input fra steder en ikke selv får vært. I år blir det Le Web på meg…

    Hva synes du, er det på Top 5 brukbare konferanser for netthoder som jobber med innhold?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.