nrk.no

Digital Life Design 2009 – Del 1

Kategori: Konferanser og messer


De siste fem årene har Burda Media i samarbeid med diverse sponsorer arrangert DLD i München. Forkortelsen står for Digital Life Design. Hovedtemaene handler om nye medier, design, innovasjon, forretningsutvikling, arkitektur og kommunikasjon.

Programmet er tettpakket og fyllt av meget kunnskapsrike og innflytelsesrike mennesker. Er man så heldig at man får en invitasjon hit takker man ikke nei.

Pingpongmusikk

I år ble det hele startet på en relativt surrealistisk måte av dirigenten Itay Talgam. Som blant annet lærte oss at vi kan lage musikk med pingpongballer dersom man har mange nok.

Se videoen på NRKbeta videoDirektelink til denne videoen

Dessuten lærte vi at det er mye vanskeligere å synge «all I need is love» enn det er å synge «all you need is love». Prøv selv. Det vekker helt andre følelser.

Etter oppvarmingen delte sjefen sjøl, Hubert Burda ut «The Anne Burda Award». Som deles ut hvert år til kvinner som har utmerket seg og vist kreativt lederskap. I fjor var det Martha Stewart som fikk den. I år var det fantastiske Esther Dyson.

Folkene, det handler om folkene

Første sesjon var en diskusjon om globale utfordringer. Generelt var alle enige om at det viktigste i et firma er folkene. At man må investere i de ansatte. Opplæring og bygging av et godt miljø.

På spørsmålet om hva som har ført verden ut i den nåværende økonomiske nedgangen var svaret at 25 år med oppgang har fått oss til å miste integreteten og evnen til skikkelig risikoanalyse. I forhold til fremtiden ble gjennomsiktighet og åpenhet sett som to av faktorene som vil kunne løse deler av problemene.

Ferdinando Beccalli-Falco, sjefen for General Electric mente at globalisering av selskaper bringer demokrati. Og at hans selskap lærte mye av å være global. At de jobber mye for å spre selskapets verdier til de ansatte og at de så lærer av å se hvor forskjellig verdiene ble tolket i de forskjellige landene.

I forhold til innovasjon ble det nevnt at mange av de store og innovative tjenestene man har på nettet i dag ble laget etter at dotcom-bølgen brast. At nedgangstid tvinger frem bedre idéer.

Elendighet fra media

Et annet punkt der panelet var samlet enig var i forhold til media. At mediene utelukkende fokuserer negativt er en stor utfordring for bedriftslederne. Når det kun fokuseres på krise og nedgang er det vanskelig å motivere folk for løsninger og mulighetene for oppgang.

Nødhjelp og logistikk

En annen spennende sesjon fra første dag av konferansen var Chris Weeks fra Deusche Post som fikk anledning til å vise noen av de store logistikkutfordringene man har ved nødhjelpsarbeid. Det kan gå veldig galt dersom logistikken ikke er på plass der hjelpen er nødvendig, selv om arbeidet med å samle inn mat og utstyr har vært bra.

Chris Weeks benytter sin kunnskap om logistikk sammen med andre selskaper for å effektivt fordele hjelpen der den trengs. Ved å bruke folk som faktisk jobber med slike ting til daglig blir det hele mer effektivt. De kan komme opp med kreative løsninger som baserer seg på verktøy de bruker til daglig. Et eksempel er å resirkulere slitte postposer for å levere mat fra helikopter i katastrofeområder.

I neste rapport fra DLD vil dere blant annet få lære hvem dere helst bør ha med på bar når dere skal ut og sjekke damer/menn…

Ellers har arrangørene sørget for at alle som vil kan følge konferansen via meget oppdatert liveblogging.

4 kommentarer

  1. Anders Brenna

    Et annet punkt der panelet var samlet enig var i forhold til media. At medie utelukkende fokuserer negativt er en stor utfordring for bedriftslederne. Når det kun fokuseres på krise og nedgang er det vanskelig å motivere folk for løsninger og mulighetene for oppgang.

    Denne vedtatte sannheten er gal, og det er sutring å slå det fast som fakta.

    Media fokuserer ikke utelukkende på det negative, men nå for tiden er det mye negativt å skrive om. Det er ikke medias skyld.

    Litt tidligere denne måneden hørte jeg rykter om at det skal ha foregått diskusjoner i redaksjoner om at man følte at man hadde vært for negative i vinklingene, og at man derfor skulle være litt mer positive. Dagene etterpå kom det en rekke glad-saker, før realitetene kom med en ny kalddusj i form av faktaopplysninger om blant annet enorme ledighetstall i USA.

    Journalister og medier skaper ikke finanskriser, og vi løser de heller ikke. Vår jobb er å rapportere – både det positive og det negative.

    Svar på denne kommentaren

  2. Amen, Anders!

    Opplever ofte det samme i forhold til produkter og tjenester. Problemet er at innovasjonen ofte ikke holder mål. Produktene er for dårlig. Da er det vår plikt å si fra.

    Men når produktene er gode, da skal vi også si fra!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Anders Brenna Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.