nrkbetaord047

Postet til: Markedsføring, Media & NRKbeta

Folk stoler ikke på bedriftsblogger


Forrester har gjort en undersøkelse som viser at bare 16% av de spurte stoler på bedriftsblogger.

Jeg tipper at en mye bedre konklusjon etter undersøkelsen kunne vært: bare 16% av bedriftsbloggene er vellykkede.

Og jeg er helt enig med ReadWriteWeb:

if your corporate blog is successful and meets its goals, keep it going; if it doesn’t, can it. But that is true of any blog, corporate or not

Det er egentlig ikke så interessant om man kaller det en blogg. Eller om man velger å bruke twitter eller facebook eller en annen tjeneste. Det viktige er at nettet endrer måten vi kommuniserer på. Det har vært mest synlig på det mer personlige planet. Med blogger som handler om naboens katt eller en persons sære interesser. Så kommer vi i kontakt med folk. Møtes på nye måter. Blir åpne og ærlige mot mennesker vi aldri har møtt. Deler tanker og erfaringer. På godt og vondt.

Men i en verden der du velger å la deg påvirke til å kjøpe et produkt av en person du aldri har møtt, men fulgt bloggen til i månedsvis må også bedriftene tenke gjennom sin kommunikasjon. Og det gjør de. Prøver å ta del i diskusjonen. Kaster seg inn i denne verden av mer personlig kommunikasjon.

Og utrolig mange av de bedriftene som prøver seg har tydeligvis aldri lest nerdeklassikerne Cluetrain og Naked Conversations. De har heller ikke lest blogger, lekt seg med små private nettsider eller prøvd å sette seg inn i denne formen for kommunikasjon. Da ender vi med enorme mengder dårlige såkalte bedriftsblogger som egentlig bare er pressemeldinger lagt inn i en nettside som rent visuelt ser ut som en blogg.

Så skjønner de ikke at ordet «blogg» ikke har noen som helst betydning. Det er måten man kommuniserer på som betyr noe. Illustrasjonen i denne artikkelen bruker jeg alltid i presentasjoner der jeg snakker om NRKbeta og hva vi prøver å oppnå her. Det er noen stikkord som beskriver måten vi ønsker å kommunisere på. Det er dere lesere som må bedømme om vi klarer det. At vi aller nødigst havner innenfor de 16% av bedriftsblogger som folk stoler på.

Norske bedriftsblogger

Men hvordan står det egentlig til her hjemme i Norge? Jeg syntes for eksempel at Finn Labs fungerer strålende. At Penger og Livet er både lærerik, uhøytidlig og god markedsføring for Sparebank1. Og hvem vet? Kanskje Canon får opp publiseringstakten og aktivert kommentarmuligheten? Har dere eventuelt andre gode eksempler på bedriftsblogger som fungerer? Og ikke minst, eksempler på det motsatte?

21 kommentarer

  1. Jeg har i løpet av de siste månedene holdt et par foredrag for flere store, norske selskaper som nå vurderer å etablere egen firmablogg. For å lykkes må man forstå mekanismene rundt sosial tilstedeværelse på nettet, slik du også omtaler, og slik NRK også har gjort. Det viktige er dialogen og hva man som selskap kan få ut av den.

    Presentasjonen jeg har brukt er for øvrig tilgjengelig på nett.

    Svar på denne kommentaren

  2. Et eksempel på en (ja, hva skal en kalle det) «bedriftsblogg» som ikke fungerer har jeg skrevet om før, nemlig bloggen til Torbjørn Digernes, rektor på NTNU (link to ntnu.no). Denne er ikke åpen for kommentarer og for meg virker det mest som enda en kanal for å spy ut det vanlige «ledersvadaet».

    Ikke at jeg skal bedømme selve bloggen på bakgrunn av NTNUs strategier og priorieteringer, men ved å stenge for kommentarer er man i hvert fall ikke «åpen» eller «lyttende», da står vi igjen med 4/6 kriterier, men hvordan kan man være «ydmyk» om man ikke tar mot kommentarer på en åpen måte? Så får det være opp til andre å bedømme om den er «ærlig», «personlig» og «direkte».

    Et annet aspekt ved blogger jeg tror mange av de som «hiver seg på bølgen» misser er det faktum at man linjer direkte i teksten til kilder, slik dere eksempelvis gjør her. Det er nå en av mine definisjoner på en god blogg, den skal ikke bare presentere noe for meg, den skal også gi meg pekere vidre slik at jeg kan oppdage nye ting og fordype meg i detaljer (om jeg ønsker)

    Svar på denne kommentaren

  3. Vel, jeg stoler i alle fall på NRKbeta. Dere lytter på forslagene folk kommer med, snakker åpenhjertig om ting dere holder på med og, som et lite pluss, har dere mange felles synspunkter med meg og andre medlemmer av den teknologiske grasrota.

    At dere konsentrerer dere om deling og å gjøre det lettere for brukeren er veldig sjeldent for en bedrift, samtidig som dere har et veldig direkte og lite autoritært forhold til oss (som de fleste store selskaper har en tendens til å ha når de snakker med brukerne; «hør nå her: vi har valgt slik, og slik blir det» – bare se på Apple i spørsmålet om FireWire).

    Vi får bare håpe at andre norske mediehus og selskap gjør det samme, og lager en like god blogg selv :)

    Svar på denne kommentaren

  4. EDIT: Æsj, jeg forsøkte å sende inn to kommentarer samtidig, med OpenID. Dét gikk ikke.

    Jeg synes ‘lyttende’ fortjener en høyere plassering på den lista. En blogg som ikke lytter, fremstår for meg verken som ærlig, åpen eller personlig. For bedriftsblogger blir høyden enda større ned, men også opp. Jeg blir enda mer imponert om en bedriftsblogg lytter skikkelig, enn en privat blogg, og enda mer skuffet/sint, dersom den ikke gjør det.

    Svar på denne kommentaren

  5. Hei Eirik,

    Du har så rett så rett. Speielt det med å våge og være personlig, nemlig å skrive som en person fra firmaet og ikke som om du var firmaet. Langt på vei de fleste (i alle fall større) selskaper trenger å trekke hode opp av sanden og innse at det faktisk er mennesker som (ofte) faktisk er interresert når de først har tatt seg bryet med å finne frem til selskapets blogg eller nettsted for den sakens skyld.

    Svar på denne kommentaren

  6. @Martin Bekkelund:
    Kul frosk og takk for cred i presentasjonen din! :-)

    @Atle Frenvik Sveen:
    Som jeg kommenterte på bloggen din under artikkelen om NTNU-sjefsbloggen: helt enig!

    @Andreas Nessa og @Eirik Vågeskar:
    Neida. Ikke noe lurespørsmål. Vi har trafikktall og et antall kommentarer som tilsier at vi hvertfall blir lest. Og vi har diskusjoner som ville avslørt bløffmakeri fra vår side ganske umiddelbart. Men det er likevel dere lesere som må få bestemme om NRKbeta duger eller ikke. Og det er hyggelig og motiverende når vi får skryt. Vi er ikke mer kompliserte mennesker enn som så…

    @Eyvind A. Larre:
    Stå på! Tålmodighet og lidenskap…

    @Mats Taraldsvik:
    Helt enig. Og listen er ikke lagt opp i noen som helst form for prioritert rekkefølge. I den grad rekkefølgen ikke er totalt tilfeldig, så er den eventuelt basert litt på det rent grafiske i ordenes lengde.

    Alle punktene i listen er viktige. Hverken mer eller mindre…

    Svar på denne kommentaren

  7. @Eirik Norman Hansen

    Og akkurat det er en viktig diskusjon. Det er utrolig vanskelig å veie sine ord. Vi vil uansett være NRK-ansatte. Og overskrifter som sier «NRK-ansatt mener…» med krigstyper er aldri langt unna. Og da er jo veien kort til «NRK mener…»

    Likevel virker det som de fleste skjønner formen. At det som skrives her på NRKbeta ikke er det samme som at kringkastingssjefen taler til generalforsamlingen.

    Svar på denne kommentaren

  8. @ Eirik Solheim

    Det er akkurat det det handler om. Når du sier ting med dine ord og dine kollegaer med sine så blir det personlig. Se på sparebank1 sin blog – det er rett og slett ganske ekte, og selvfølgelig her på nrkbeta – vi tror på dere.

    Jeg har hatt mange diskusjoner med flere av mine kunder – “Skriv det selv, si det du – det må ikke alltid via kommunikasjonsavdelingen og en tekstforfatter”. Men for all del, alt til sin tid. Noe skal komme fra selskapet og også oppfattes slik. En annen sak jeg ofte opplever er at folk ofte egentlig vil si det selv, men når det kommer til stykket så begynner de å tvile på om det er godt nok og så lar de være. Her tror jeg bedriftene også har en jobb å gjøre – motiver dine ansatte til skrive. Og til slutt la de som vil få lov!! Det er mange bedrifter som er alt for redde for å la folket slippe til.

    Svar på denne kommentaren

  9. Kan egentlig være enig med hele gjengen som har kommentert dette. Noe av det som jeg synes er morsomt er muligheter for, hvis din arbeidsgiver tillater det selvsagt, er å skrive for bedriftsbloggen, og ved siden av ha en egen.
    Når det gjelder hvor dårlige vi er i Norge skrev jeg to setninger om det på vår blogg: link to confetti.blogg.no – og det er jo et tankekors at vi ikke har kommet lenger.

    Svar på denne kommentaren

  10. @Atle Sveen og NTNU-rektoren blogg
    Jeg har studert ved NTNU i snart seks år, og har før bloggen til rektor kom ikke fått noe annen informasjon fra ledelsen ved NTNU enn det jeg har klart å få ut av en av mine utvalgsglade kompiser. Nå får jeg i hvert fall vite litt om hva ledelsen ved undervisningsinstitusjonen min fyller dagene sine med.
    Jeg er riktignok enig med deg at den ikke er en perfekt blogg, ei heller perfekt kommunikasjon på noen måte, men det er uendelig mye bedre enn alternativet som er ingen kommunikasjon. Enveis, eller ikke…
    Jeg synes «Rektors side» er et glimrende eksempel på at blogg-mediet kan gi plass til kommunikasjon som ikke passer noe annet sted, og som det ikke er så skummelt å starte med.

    Svar på denne kommentaren

  11. @E2: Jeg er enig med deg i at det er greit med en informasjonskanal, men jeg synes det blir feil å kalle det en blogg, all den tid den mangler så mye av det som kjennetegner en blogg. Man har jo tidligere hatt «rektors tanker» eller noe slikt i universitetsavisa, synes igrunn denne «bloggen» virker som en fortsettelse av en slik spalte.

    Svar på denne kommentaren

  12. Jeg driver selv en liten nettbutikk, og jeg har arbeidet en del med å opprette en egen blogg hvor jeg skriver hva som skjer, hvordan jeg forholder meg til nye problemstillinger, testing av nye potensielle produkter, sikkerhet på nett, netthandel generelt, osv.

    Når det gjelder gode bedriftsblogger, så kan jeg ikke si at jeg vet om noen som virkelig skiller seg ut i positiv forstand. Kanskje dette har med at jeg ikke helt har tillitt til bedriftblogger(, og ja, jeg ser ironien i forhold til dette og at jeg planlegger en egen blogg). Men dette kan muligens ha en sammenheng med at de fleste bedriftsbloggene ofte er preget av selvforherligelse. Heldigvis er NRKBeta en av de bedre bloggene, og så lenge jeg synes at den er interessant så vil jeg vel fortsette å henge rundt her.

    Svar på denne kommentaren

  13. Kanskje ikke en bedriftsblogg, men synes det arbeidet som gjøres på andre siden av Atlanteren er ganske imponerende.
    Tenker på Barack Obama «sin» internett side, http://www.change.gov, der det finnes flere blogg/kommentarmuligheter.

    De to beste er kanskje
    1. Join the discussion. Det blir stilt et felles spørsmål, så kan folk legge inn sin egen historie, samt kommentere andres historier/meninger.
    link to change.gov
    2. Your seat at the table. En oversikt over hvilke møter som har blitt holdt i administrasjonen, samt pdf’er som beskriver innholdet. Også her er det mulighet til å legge inn kommentarer.
    link to change.gov

    Verdt å sjekke ut den siden, meget imponerende synes jeg.
    Så spørs det bare hvor mange av kommentarene som faktisk blir lest og vurdert seriøst….

    C.

    Svar på denne kommentaren

  14. Nå vet ikke jeg helt hva som er definisjonen på en «bedriftsblogg», men det er jo etterhvert en god del bedrifter som lar sine ansatte ha egne blogger der de har relativt fritt spillerom for hva de kan skrive. Og spesielt de bloggene hvor forfatteren også tør kritisere sin egen arbeidsplass oppfatter jeg som mer troverdige enn de bloggene som fungerer som en ren markedsføringskanal.

    En blogg jeg selv synes er morsom å følge med på, er bloggen til Raymond Chen hos Microsoft:
    link to blogs.msdn.com

    Svar på denne kommentaren

  15. Vi hadde en runde for noen måneder siden på hvordan bloggen vår skulle framstå. Vi bestemte oss for at det skulle være greit å skrive egne meninger, slik at folk som følger med på bloggen får et mer personlig forhold til firmaet.

    Jeg tror det er viktig at stilen på en selskapsblog passer til selskapstypen: Vi er et independent spillutviklingsfirma, så dermed er det naturlig for oss å kunne framstå som en gjeng med meninger og som ikke tar alt så veldig seriøst. Vi er ikke en gjeng suits, så vi bør derfor ikke prøve å framstå som det; det er ikke «suits» som vi i hovedsak regner med skal lese bloggen heller, det er gamers.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>