nrk.no

NBC trekker seg fra iTunes

Kategorier: TV & Video


NBC i USA fjerner tv-programmene sine fra iTunes. Grunnen er at de mener de får for lite betalt, og ønsker å sette opp prisen fra 1,99 dollar til 4,99 dollar. Apple gikk ikke med på dette, dermed ble det ingen ny avtale.

iLounge har en glimrende analyse av det som skjer:

Let me explain something to you, because you don’t seem to understand it already. Your TV shows are available every day, every week, and every month of the year for free. They fly through the air (and travel through cables) at no a la carte charge to customers. There was also this thing called a VCR, which more recently has been replaced by something much better called a PVR (personal video recorder) or DVR (digital video recorder), which people can rent from any cable or satellite company, or buy for their TVs or computers. These devices record your free TV shows and let people watch them later. With only a few button presses, people can now even record an entire season of your shows automatically and watch it whenever they want. For free.

Nettopp. Det er dette de store innholdsleverandørene ikke skjønner: Man må tilby produktene sine i et format og til en pris som kundene er villig til å godta. Ellers selger man null og niks. Jeg tror NBC akkurat har hivd millioner av dollar rett ut av vinduet, akkurat som platebransjen generelt gjorde i årevis før de skjønte at folk faktisk betaler for ting hvis de kan få det til en anstendig pris, og uten et lass med DRM som gjør det umulig å flytte det du har kjøpt mellom enheter.

Og: Man må være dere folk er.

Oppdatering

Også TechCrunch er enig i analysen: Jo vanskeligere og dyrere det blir for folk å kjøpe digitalt innhold, jo flere finner det de ønsker på BitTorrent i stedet:

By making it even more difficult to obtain affordable, legal downloads of TV shows, more and more people will be turning to Bit Torrent. In Apple’s case, it’s not really their problem, but with NBC you really have to question the business sense of a company that states it is concerned about piracy, then makes the legal alternative more difficult to come by.

Det er nesten fascinerende å se plate- og filmbransjen skyte seg selv i foten gang på gang. Dette kommer til å bli en interessant periode å analysere for fremtidens økonomer og historikere: «Hæ? De sa nei til penger???»

Enda en oppdatering

NBC svarer Apple – vi hadde ikke tenkt å doble prisen:

We never asked to double the wholesale price for our TV shows. In fact, our negotiations were centered on our request for flexibility in wholesale pricing, including the ability to package shows together in ways that could make our content even more attractive for consumers.

De fortsetter med å si at iTunes-butikken er lagd for å selge iPoder, noe de nok har et poeng i! Men så kommer et utrolig poeng:

In addition, we asked Apple to take concrete steps to protect content from piracy, since it is estimated that the typical iPod contains a significant amount of illegally downloaded material.

Hva kan dette bety? La oss si at Apple gjorde noe lignende som YouTube nå gjør. Hvis jeg har forstått det riktig, så vil YouTube nå lagre det meste som sendes på amerikansk tv, samt filmer o.l. Når en bruker laster opp et klipp, vil YouTube sjekke om det ligner noe som noen andre har opphavsrett på. Gjør det det, vil klippet bli merket og fjernet av moderatorer. Noen som har en annen forklaring på hvordan dett er tenkt å fungere?

Tenk om man skulle ha samme funksjon på din private iPod? At iTunes sjekket innholdet ditt mot en database på nettet, for å se om du hadde lagret ulovlig kopiert innhold? Uten at jeg skal spekulere for langt i ting jeg ikke kjenner detaljene i, så synes jeg dette høres veldig tvilsomt ut…

Som en bruker på Digg bemerker (min oversettelse): «Selvsagt har folk iPodene sin fulle av ulovlig nedlastet innhold. Det finnes jo ingen mulighet for å få kjøpt det innholdet vi vil ha på dem på en legal måte. Ingen!»

Det er dette som er ironien i det her. Om jeg vil betale for å se NBCs programmer den uka de kommer ut, så finnes det ingen alternativer her i Norge. Ingen. NBC vil ikke selge til meg. Hva slags forretningsstrategi er det?

7 kommentarer

  1. Asbjørn Ulsberg

    Det er vel fortsatt mange kringkastere som ikke har skjønt at de må komme til sitt publikum og at ikke publikum lenger kommer til dem. Det finnes naturligvis fortsatt publikum som kommer til dem, men dem blir det færre og færre av og da er det for seint for NBC og likesinnede å komme diltende etter og opprette Facebook-grupper eller gud vet hva for å være hippe, kule og «in tune» med brukerne.

    Med tanke på at denne bloggen omhandler NRK kan man jo spørre seg hva slags strategi dere har på dette området og om det ikke snart er på tide å bli kvitt Windows Media-rælet dere fôrer verden med gjennom Nett-TV? Dere har selv nettopp rapportert om H.264-støtte i Flash, så da er det vel bare å vente på neste versjon av Nett-TV, så er dette på plass? Eller? 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Solstad (NRK)

    Vi har som strategi at vi skal være der folk er. Og Flash-video er uten tvil enklere for folk enn WMV. Nå er det slik at vi har nesten 30 000 klipp i NRKs nett-tv, så det er ikke bare å «slå over en bryter».

    Så du må dessverre bare vente og se…

    Svar på denne kommentaren

  3. Nå viser det seg at H.264-støtten i Flash har en betydelig «ræl»-faktor, nemlig at RTSP-streaming ikke er støttet. Man må bruke Flash sin egen protokoll, RTMP, som krever Flash Media Server. Darwin eller andre servere kan ikke brukes. Dette er tydelig et rent forretningsmessig grep (teknikere i Adobe henviser til salgsavdelingen for en forklaring).

    Flash Media Server har en ublu prismodell, noe som trolig forklarer at omtrent ingen så langt har tilbudt noe annet enn progressiv nedlastning av flash-videoer med HTTP.

    NRK vil ikke kunne greie seg med progressiv nedlastning hvis målet er å gi et like fullverdig tilbud til Flash-klientene. Så vidt jeg kan se, er direktesendinger en vesentlig del av NRKs tilbud. Direkte krever ekte streaming.

    Svar på denne kommentaren

  4. Eirik Solheim (NRK)

    Helt riktig. Dette gjelder både direktesendinger og lange TV-program. Det er ikke spesielt brukervennlig å legge ut et 30 minutters program som en progressiv download. Vil du hoppe et stykke ut i programmet må du vente til hele filen er lastet ned.

    Det er synd at Adobe bevisst velger å ødelegge for seg selv. De kunne hatt verdensherredømme, men roter det til med en merkelig prismodell for streamingløsningen sin.

    Likevel er det interessant at man nå kan hoppe frem og tilbake fritt i de fleste videoene på YouTube. Jeg kan ikke forstå det annerledes enn at de har gått over fra progressiv download til streaming. Har de gjort det tjener i så fall enten Adobe sinnsyke mengder penger på YouTube, eller så har de fått en spesiell avtale…

    Svar på denne kommentaren

  5. iPod blir som iPhone – til å ta på

    […] I et miljøperspektiv var det interessant å høre at hele 32% av all musikk som selges i USA, bare finnes digitalt. Altså kjøpt på nettet og lastet ned. CDen kommer snart til å forsvinne som medium. Og etterhvert vil plateselskapene ha kvittet seg med sjefene som ikke skjønner at musikk i høy kvalitet uten DRM er det folk vil betale for. Ingen grunn til at lastebiler skal kjøre rundt med plastskiver lengre… […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Øyvind Solstad Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.