nrk.no

100 nye plattformer

Kategori: Kommentar


Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

En intern debatt her i NRK, samt denne betraktningen til Jason Kottke, er bakgrunnen for denne posten:

I’ve no doubt that Facebook is excited about their new platform (their userbase is big enough that companies feel like they have to develop for it) and it’s a savvy move on their part, but I’m not so sure everyone else should be happy about it.

What happens when Flickr and LinkedIn and Google and Microsoft and MySpace and YouTube and MetaFilter and Vimeo and Last.fm launch their platforms that you need to develop apps for in some proprietary language that’s different for each platform? That gets expensive, time-consuming, and irritating.

It’s difficult enough to develop for OS X, Windows, and Linux simultaneously…imagine if you had 30 different platforms to develop for.

Allerede i dag har utviklere mange plattformer de må ta hensyn til. Som Jason sier, PC, Mac og Linux. Det er tre store konsollplattformer; Wii, Xbox360 og Playstation. Og på nett er det ørten browsere som i mere eller mindre grad bryr seg om standarder, i den grad det i det hele tatt finnes noe alle er 100% enige om.

Så kommer Facebook og lager sin egen plattform. Riktignok er den basert på ting som mange utviklere kan (XML, SQL etc), men det er et eget språk. Og hva skjer når alle de andre ser hvor sykt populært Facebook applikasjoner har blitt? «Pappa, kan vi også få sånn? Pliiiiiiis…!!!» Linkedin snakket allerede før Facebook applikasjoner ble lansert om å åpne opp systemet sitt for tredjeparter. Flickr har en egen API der tredjeparter kan lage ting. Nye Pownce fra Digg-starter Kevin Rose er lagd i Adobes nye Air.

Det blir mere og mere utviklere skal holde orden på. Et realt rotterace.

Og hva så?

Da er det strutsen våkner. Jeg tror mange ledere i firmaer rundt om vil si: «Vi må vente og se. Se hvem som vinner først.» Som strutsen – hodet i jorda.

Hodet i jorda

(Strutsen er basert på et bilde av johann m)

Et race med andre regler

Ingenting blir mere feil enn det. For i et vanlig race, er det x antall biler på startstreken, og den som kommer først vinner. Sånn er det ikke her. I fjerde svingen kommer det fem nye biler utpå. På vekslingssiden slår to av bilene seg sammen. I sjuende sving kolliderer to biler og blir umiddelbart spist av en tredje. På oppløpssiden kommer det innpå en ny bil med mye større motor enn de andre. Rett før mål kommer en bitteliten bil fra Korea og definerer en ny bane, hvorpå mange av bilene setter etter denne. Andre blir stående igjen på målstreken og lure på hvorfor de ikke vant?

Jeg tror ikke det blir bedre. Nye smarte folk kommer til å lage nye smarte plattformer, som kan brukes til å lage nye kule ting med. Det vil alltid skje, og de som vil være med i kampen om oppmerksomheten på nettet, får bare snøre igjen jakken og snu hodet opp mot vinden. Akkurat nå er det Facebook som gjelder, og da er det fornuftig å være på Facebook.

Men så har Jason Kottke et veldig godt poeng: Hvorfor utvikle applikasjoner for Facebook når vi har et alternativ?

As it happens, we already have a platform on which anyone can communicate and collaborate with anyone else, individuals and companies can develop applications which can interoperate with one another through open and freely available tools, protocols, and interfaces. It’s called the internet and it’s more compelling than AOL was in 1994 and Facebook in 2007.

Veldig bra poeng. I 2010 kommer noe nytt og enda bedre, og da kommer vi til å fly etter det også. I mellomtiden sees vi på Facebook.

Eventually, someone will come along and turn Facebook inside-out, so that instead of custom applications running on a platform in a walled garden, applications run on the internet, out in the open, and people can tie their social network into it if they want, with privacy controls, access levels, and alter-egos galore.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.